Pagina 2 van 2

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 03 jun 2017, 22:39
door Bemined
OmniLezer schreef:Is de afstand van Dordrecht Leerpark naar Dordrecht niet te kort voor een treinstation?
Anderhalve kilometer, dat zou tussen Den Haag Centraal en Dordrecht niet opvallen, daar zitten meer van dat soort afstanden tussen (Rotterdam Centraal - Blaak bijvoorbeeld, of Den Haag Centraal - HS). Zwijndrecht - Dordrecht is ook maar een paar honderd meter langer. En vergeleken met Zoetermeer - Zoetermeer Oost is anderhalve kilometer nog best een aardig stuk :P

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 03 jun 2017, 23:09
door Geert
Er wonen alleen wel een beetje meer mensen in Den Haag resp. Rotterdam :)

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 03 jun 2017, 23:21
door Bemined
En dat is relevant omdat? Het inwonersaantal heeft weinig te maken met de afstand tussen stations ;)

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 03 jun 2017, 23:39
door Daantje
Natuurlijk wel, je bereikt toch meer mensen in de omgeving van het station.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: zo 04 jun 2017, 08:19
door OVinspecteur
nvdw schreef:Elke middelgrote stad wil en droomt van dingen die de echte grote steden ook hebben, maar die ook de schaal van zo'n grote stad vragen om kans van slagen te hebben.
Of een andere concessieverlener en vervoerder. Langs de MLL is het toch ook gelukt om extra haltes geopend te krijgen. En dat op locaties met een stuk minder in- en uitstappers.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: zo 04 jun 2017, 08:44
door Bemined
Santpoort, Soest, Hardinxveld, Barneveld: gewoon een willekeurig aantal wereldsteden dat meerdere stations op vergelijkbare afstand heeft liggen :P Ook gewoon op trajecten waar de NS rijdt dus.
Daantje schreef:Natuurlijk wel, je bereikt toch meer mensen in de omgeving van het station.
:?: :?: :?: :?: :?: :?:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: zo 04 jun 2017, 08:51
door OVinspecteur
ArrivaBas schreef:Per 2018 rijden [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] op elkaar door in Ht, probleem richting Nijmegen deels opgelost. :Y Slechte aansluitingen naar Ehv heb ik niet ondervonden, mits je een IC [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] vertraagt met de Sprinter of in Ht pas overstapt. (A)
Zulke lange afstanden in een stoptrein moeten afleggen is niet logisch en kost ook veel meer tijd (tot 30 min. extra) dan nodig zou moeten zijn. En zonder pendel-IC duurt de reis naar Eindhoven nog eens 7 minuten langer dan nu en gaat de overstaptijd van 13 naar 15 min.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: zo 04 jun 2017, 09:08
door Wubbo
Gaat het nu weer over de relatie Dordrecht <-> Nijmegen? Hoeveel mensen maken dagelijks gebruik van die verbinding dan?

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: zo 04 jun 2017, 09:32
door BrengMe
Niet veel. Die verbinding is dan ook zwaar onaantrekkelijk :')

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: zo 04 jun 2017, 10:08
door Hainje
Dordrecht - Nijmegen is ongeveer 102 kilometer. Dat is met een trein die max. 140 km/u rijdt in een uur makkelijk te doen. Ik zie serieus wel potentie in die verbinding hoor. Maar ja, dat kost weer een investering en bij het spoor in dat altijd weer moeilijk moeilijk moeilijk.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: zo 04 jun 2017, 11:16
door Jef400
Overigens, wat Daantje wilt zeggen. Is dat het relevant is om te weten hoeveel mensen in het verzorgingsgebied van een station leven. Daarom kun je bijvoorbeeld in Purmerend drie stations op hele korte afstand van elkaar hebben terwijl je daarna weer in een ruk in Hoorn zit bijvoorbeeld. Barneveld is precies hetzelfde verhaal. Dan maakt het niet uit of het een "wereldstad" is of niet. Maar hoeveel mensen binnen de afstand van een station wonen.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: zo 04 jun 2017, 11:37
door Wubbo
Hainje schreef:Dordrecht - Nijmegen is ongeveer 102 kilometer. Dat is met een trein die max. 140 km/u rijdt in een uur makkelijk te doen. Ik zie serieus wel potentie in die verbinding hoor. Maar ja, dat kost weer een investering en bij het spoor in dat altijd weer moeilijk moeilijk moeilijk.
Ja, dat is over de weg via de A15. De verbinding via Breda is sowieso om (130km via de snelweg). Daarnaast: wat heeft Nijmegen dat het zo aantrekkelijk maakt voor mensen uit Dordrecht en vice versa?

Breda - Nijmegen is met de huidige 3600 ongeveer een uur, Dordrecht - Breda is ongeveer 20 minuten, de overstap in Breda is nooit de optimale (want de aansluiting naar Eindhoven is belangrijker) dus reken al snel op een kwartier, dat betekent dat je snel uitkomt op een reistijd van anderhalf uur. Natuurlijk kan dat sneller, maar weegt die investering op tegen de kosten? Ik kan wel betere investeringen bedenken.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: zo 04 jun 2017, 11:52
door Daniel
Sowieso is vanuit Dordrecht de verbinding naar de Brabantse stedenrij (Breda, Tilburg, Eindhoven) veel relevanter dan die naar Nijmegen. In de tijd dat er nog een snelle cross-platform overstap in Breda bestond, da's al jaren geleden toen de 1900 en 3600 nog naast elkaar in Breda stonden, was er nou niet bepaald een erg schokkend aantal overstappers tussen die twee. Het meeste bleef gewoon in de trein uit Dordrecht zitten.
Voor die verbindingen is de trein nu wel een stukje trager geworden en naar Eindhoven niet meer rechtstreeks maar met een lange overstap, maar sowieso bleven de meesten toch al dichterbij.

Maar om terug op dat nieuwe station Dordrecht Zuid te komen: als je het van de concentratie aan omwonenden moet hebben dan zou ik het juist niet bij het Leerpark neerleggen: daar woont aan de oostkant van het spoor nagenoeg niemand echt dichtbij. Sowieso zou ik niet weten wat een station op die plek echt toevoegt omdat de meeste reizigers naar het Leerpark uit de regio komen en nu een rechtstreekse bus hebben of er met één overstap op het CS zo zijn. Voor die reizigers wordt het echt niet aantrekkelijk om op de trein te gaan overstappen want de bus zal sowieso altijd vaker gaan (er rijdt zoveel via het Leerpark omdat daarmee ook het ziekenhuis vanuit de regio bediend wordt, dat ligt er vrijwel naast)

Ook een overstapknoop vanuit sommige wijken voegt daar weinig toe: je bent hoogstwaarschijnlijk sneller als je in de bus blijft zitten en op het centraal station de IC naar Rotterdam pakt. Niet voor niks stapt er nu ook geen hond op Dordrecht Zuid over van de bus op de trein, dat station moet het nu al puur van de reizigers die te voet of per fiets komen hebben en daar ligt het op de huidige plek eigenlijk verdomd gunstig voor met veel bebouwing in de omgeving. Waar je het ook heen verplaatst, dat zal altijd minder worden.
Het voornaamste nadeel van de huidige plek is dat het station een beetje verscholen ligt langs de N3 aan de ene kant en achter dicht groen aan de andere kant. Daardoor ligt het dus totaal niet in het zicht en is het een nogal vervallen en gevandaliseerd station. Maar daar zal vermoedelijk alleen meer toezicht tegen helpen.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: zo 04 jun 2017, 12:46
door OmniLezer
Dat is het 'm ook.
Heeft die station een toegevoegde waarde met alle bussen die via het Leerpark rijden?
Daarnaast woont er ook bijna geen hond dichtbij en het volk dat er woont, loopt/fietst/bust hem naar Dordrecht Centrum.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: ma 05 jun 2017, 11:14
door OVinspecteur
Daarom is er men kennelijk van plan om de overgebleven vlakken te gaan vullen met woningbouw, o.a. met een 100m (:shock:) hoge woontoren.
Dat zullen ze op andere plekken in de omgeving, zoals naast de sportboulevard en op de hoek Laan der VN /Nassauweg misschien ook wel gaan doen.

Overigens is een station daar wel een mooi tijdbesparend overstappunt voor busreizigers uit bijv. Pandrecht, Alblaaserdam en de Hoeksche Waard naar Breda of Roosendaal v.v., al is die groep passagiers waarschijnlijk beperkt.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: di 06 jun 2017, 16:24
door DrechtBlub
Zal ik anders is een kaartje maken met de voor en nadelen van station Dordrecht Zuid, Leerpark en de andere mogelijkheden.

Afbeelding

Locatie 1: Centraal voor Leerpark. Mogelijk voordeel scholieren (incl RoC) vanuit Lage Zwaluwe, Zevenbergen, Zwijndrecht en Mogelijk Barendrecht. Als de overstap goed is ook vanaf de MLL sneller dan de bus maar niet aantrekkelijk vanwege andere vervoersoverstap. Veel bus overstappen vanuit de regio. Reizigers naar breda kunnen hier goed gebruik van maken.

Locatie 2: Leerpark en Sportboulevard. Scholieren moeten gemiddeld langer lopen vanaf het station. De overstap met de bus kan ook hier gewoon en het is vanaf hier makkelijk loopbaar naar de sportboulevard (Een halte hier aanleggen voor grote evenementen die er zo nu en dan zijn zou ook een goede zijn, vergelijkbaar met Thialf Ijsstadion Heerenveen. De Noordkant van de wijk Zuidhoven, aldan nogsteeds weinig inwoners heeft hier voordeel aan, zuid krispijn verder niet.

Locatie 3: Huidig. Goed voor lopen en fietsen vanaf wijken en heeft een goede bus aansluiting, al zou een bus naar Dordwijk ZH en leerpark zeer wenselijk zijn vanaf het station.

Locatie 4: Goed voor lopen en fietsen vanaf wijken en werk maar geen passagiers vetpot door ietwat onhandige ligging en het compleet vervallen van OV connectie.

Mijn Logica: Locatie 3, het huidige is het beste

Wat zou ik doen met het station:
Afbeelding

De noordzijde heeft over een groter stuk meer openheid vanuit de P+R plaatsen erachter en er, al dan wel niet groot ruimte voor een volwaardige overdekte (glazen voor transparantie) wachtruimte. Een Kiosk in combinatie met de nieuwe perronslocatie en nieuwe wachtruimte met betere perronuitstraling en overkapping kan het imago van het station en de sociale veiligheid flink verbeteren.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: di 06 jun 2017, 19:25
door Vinny
Maar de knoop is dus niet doorgehakt?

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: wo 07 jun 2017, 13:23
door DrechtBlub
De knoop was door gehakt.

Nu is de status onbekend. (Financiering voor het onderzoek op station zuid uitbreiding en locatie is al gegeven.)

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: wo 07 jun 2017, 14:40
door OVinspecteur
Overigens, wanneer men zou kiezen voor locatie 1 of 2 blijft een extra halte bij locatie 4 of zuidelijker ook nog mogelijk natuurlijk, in samenhang met woningbouw daar.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: do 08 jun 2017, 00:01
door maarten83
Dacht dat er niet verder de polder ingebouwd mocht worden.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: do 08 jun 2017, 15:37
door Roffa010
Er gaat ook niet meer in de polder gebouwd worden. Rond de Spuiboulevard en het leerpark gaat er veel verdicht worden. Verder zijn er ook nog zeeën van ruimte bij Amstelwijk.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: do 08 jun 2017, 19:35
door Daniel
Rond de Spuiboulevard is het vooral kantoorruimte die omgebouwd wordt. Amstelwijck loopt langzaam voller en heeft een kantoorbestemming, aan de andere kant van het spoor daar lijkt het leeg maar daar bevindt zich een sportpark.
Rond het Leerpark is er nog wel wat ruimte, net als bij het gezondheidspark/sportboulevard. En dat ligt inderdaad wel allemaal in de invloedssfeer van een potentieel nieuw station, maar het is desondanks de vraag of een station wel in de vervoersvraag van dat gebied kan voorzien.
Sowieso is er pas meerwaarde als de Sprinters ten zuiden van station Dordrecht weer door naar Rotterdam gaan rijden want daar gaat toch de grootste reizigersstroom heen. Als je toch moet overstappen is de verbinding met aanvoer per bus veel praktischer met haltes dichterbij. En sowieso zit je daar op fietsafstand van het CS, dat is zelfs nog korter dan de bus pakken waarschijnlijk.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 17 jun 2017, 19:19
door OVinspecteur
Voor Amstelwijck worden de plannen ook aangepast. Het ziekenhuisterrein en de sportvelden vallen er vrij. Nieuwe kantoren zouden nu alleen nog direct langs de A16 moeten komen, daarachter woningen.
Zie http://www.dordrecht.net/nieuws/2017-02 ... wijck.html

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 17 jun 2017, 21:33
door nvdw
Dordrecht.net schreef:Naturistenvereniging Goed Af is jaren blootgesteld aan onzekerheid
LOL