Concept-vervoerplan GVB 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bijwyks
Berichten: 53
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Bijwyks »

Mojito schreef:Bij de verlegging van lijn 7 zie ik eigenlijk alleen maar voordelen dan nadelen.

Het scheelt afbuigend verkeer op het Mercatorplein. De 7 stopt bij het Mercatorplein voortaan op de ruime halte op de Hoofdweg in plaats van op de zeer smalle halte op het plein zelf. Met ook nog tram 13 en bus 18 is die halte veel te smal voor het grote aantal passagiers dat er gebruik van maakt.

Het scheelt afbuigend verkeer bij de Jan Evertsenstraat, die ter plaatse van de Witte de Withstraat relatief smal is. Trams richting Oost rijden er bij wijze van spreken bijna over de drempel van dat biljartcafé daar op de hoek. Trams en de vele fietsers die daar altijd voor het verkeerslicht wachten zitten elkaar regelmatig in de weg. Ik heb ook altijd het idee dat de Jan Evertsenstraat voor de komst van Berlage’s Plan West niet als primaire doorgaande weg was bedoeld. De Admiraal de Ruijterweg, die daar naar het noorden afbuigt, was immers de doorgaande weg, deze is dan ook een stuk ouder (en dankt zijn bestaan aan de lightrail avant la lettre, de tram naar Haarlem en Zandvoort).

Het scheelt afbuigend verkeer bij de Postjesweg en de Kinkerbrug. Ook hier staat de brug bij rood licht vol fietsers en auto’s en zorgt dat voor conflicten met afbuigende trams (richting West)

De kruising Hoofdweg – Postjesweg is veel ruimer opgezet, overzichtelijker en m.i. daarom ook beter geschikt voor het laten afbuigen van trams.

Het enige nadeel is het verdwijnen van de halte Van Kinsbergenstraat, de enige halte in het oostelijk deel van de Admiralenbuurt.
Ter compensatie zou lijn 18 verlegd kunnen worden door Witte de Withstraat en Postjesweg ipv. Jan Evertsenstraat en Hoofdweg. Bij de laatste renovatie van de Kinkerbrug gebeurde dat ook (toen nog met lijn 15)
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JHPart »

Zou logisch zijn om lijn 18 om te leggen. Anderzijds als je mijn voorstel uitvoert voor de metro en de tram, heb je lijn 18 bijna niet meer nodig. Vooral het stukje tramlijn op de Haarlemmerhouttuinen ontbreekt nog.
Natuurlijk zou ik het wel leuker vinden als ze die lijn behouden, of waarom niet volledig omzetten in een tramlijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Suus »

Met lijn 18 omleggen mis je wel het Mercatorplein, dat trekt veel reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JHPart »

Anderzijds valt er dan weer een halte weg. Ik heb net nog de lijnenkaarten van 2011 en 2012 met die van vergeleken. Er zijn nu heel wat lijnen en haltes minder dan toen en zo lang geleden is het ook weer niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4389
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door CamilleKreemers »

van wanneer heb jij met 2012 vergeleken?
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JHPart »

Ik heb 2011, 2012 en 2016 met elkaar vergeleken.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Ardan »

GVB zegt heel trots in dat document: 'Er komen zelfs haltes bij!' Iets van 5. Ja nadat je de afgelopen jaren juist van alles hebt lopen schrappen :')
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Welke haltes komen er bij?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door IC140 »

Noord, Noorderpark, Rokin, Vijzelgracht, De Pijp en Europaplein. Van Kinsbergenstraat wordt opgedoekt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Mjah, er worden er natuurlijk een hoop meer opgedoekt.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

Muntplein komt ook weer terug aan het begin van de Vijzelstraat. Tussen Singel en Reguliersdwarsstraat in.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Bram »

Wordt Keizersgracht dan ook omgeklapt? Halte Kerkstraat zou leuk zijn.

Een Waterbus CS-Achterzijde - Korte Prinsengracht - Brouwersgracht - Kattensloot - Kostverlorenvaart - Schinkel - Riekerhaven lijkt mij ook wel wat.

Creabea hiero
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Wievank »

Met een maximum snelheid van 6 km/u op het water heeft een waterbus niet veel zin.
Ook voor de ponten op het IJ geldt grotendeels deze maximum snelheid (pas voorbij het Stenen hoofd gaat de snelheid omhoog naar 12 km/u)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Vinny »

Dat was 7,5 km/h totdat ze in Amsterdam vonden dat ze links moesten zijn om het links-zijn en de snelheid voor patserbootjes (en dus voor iedereen) maar terug moesten brengen... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Chrysa »

Want 1.5km/h maakt veel uit? :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10575
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

Ja, want dat scheelt links èn rechts een ongelofelijke hoop golfslag, terwijl het in snelheid inderdaad weinig uitmaakt. Op het water wordt dat overigens meestal "bakboord" en "stuurboord" genoemd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Hageneis »

Chrysa schreef:Want 1.5km/h maakt veel uit? :')
Het is 20% langzamer, om het in perspectief te plaatsen.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Chrysa »

Ja, dat snap ik, maar 6km/h is langzamer dan wat ik loop als ik een bus moet halen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Vinny »

trolly schreef:Ja, want dat scheelt links èn rechts een ongelofelijke hoop golfslag, terwijl het in snelheid inderdaad weinig uitmaakt. Op het water wordt dat overigens meestal "bakboord" en "stuurboord" genoemd.
Dat roepen dezelfde propegandisten die op alle stedelijke snelwegen een limiet van 80 km/h willen invoeren. Om het in spoortermen te vertalen: Invoeren van een extra ATB trap waarmee 160 gereden kan worden ligt ook gevoelig bij sommige kabouters. In plaats van huillie-huilie doen gewoon doorpakken en gas geven. We leven in 2016 en niet meer in 1950. Er is geen reden voor een lagere snelheid als er geen reden voor is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12827
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Hainje »

Cursusje Managementtaal gehad?
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21353
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef:
trolly schreef:Ja, want dat scheelt links èn rechts een ongelofelijke hoop golfslag, terwijl het in snelheid inderdaad weinig uitmaakt. Op het water wordt dat overigens meestal "bakboord" en "stuurboord" genoemd.
Dat roepen dezelfde propegandisten die op alle stedelijke snelwegen een limiet van 80 km/h willen invoeren. Om het in spoortermen te vertalen: Invoeren van een extra ATB trap waarmee 160 gereden kan worden ligt ook gevoelig bij sommige kabouters. In plaats van huillie-huilie doen gewoon doorpakken en gas geven. We leven in 2016 en niet meer in 1950. Er is geen reden voor een lagere snelheid als er geen reden voor is.
Als alle auto's volledig elektrisch zijn, maag van mij de maximumsnelheid fors omhoog, maar momenteel scheelt het nog enorm veel uitlaatgassen, waar de omwonenden last van hebben.
En Trolly heeft verder natuurlijk volkomen gelijk dat een hogere snelheid tot veel meer golfslag leidt. Hier zullen kades dan weer op aangepast moeten worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10575
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

Vinny schreef:Dat roepen dezelfde propegandisten...
...die roeptoeterden dat die Brexit weleens ongunstig zou kunnen uitpakken voor de koers van het pond? :roll:
Lees dit anders even, en realiseer je dat de rompsnepheid voor kleine bootjes ergens rond de 6 kilometer per uur ligt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Vinny »

Die kades hebben het jarenlang prima uitgehouden, alleen sommige woonbootbewoners vonden het schommelen ineens minder prettig. En de gemeente kan nu lekker bezuinigen op het onderhoud.

Nou ja prima, exploitatie van waterbussen wordt zo 20% duurder, dus geen optie meer. Jammer joh. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Ardan »

Ga dan niet op een woonboot wonen stelletje retards :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10575
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

Vinny schreef:Nou ja prima, exploitatie van waterbussen wordt zo 20% duurder, dus geen optie meer. Jammer joh. :roll:
Een beetje off topic op zijn tijd vind ik niet verkeerd, maar bedoel je nou serieus dat het mogelijk zou zijn geweest in de Amsterdamse binnenstad een netwerk van waterbussen te exploiteren varen met een maximumsnelheid van 7,5 km/h — zijnde 1/3 van de gemiddelde snelheid van het favoriete vervoermiddel van de Amsterdammer — en dat je geweldige plan de das om is gedaan door de verlaging van die maximumsnelheid? :shock:
Goh.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nvdw en 81 gasten