En dan te bedenken dat 2018 nog die paar jaar duurt.Suus schreef:We mogen aannemen dat er in 2018 een nieuwe toekomstvisie OV komt, waar flink wordt uitgebreid. De reizigersgroei is nu zo hoog dat het nog maar een paar jaar duurt voordat het echt mis gaat.
Concept-vervoerplan GVB 2018
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Misschien is het dan al te laat. Maar goed, die Investeringsagenda is een paar jaar terug niet voor niets in het leven geroepen. Als men de vervolgoptie op de 15G licht, beschik je over een grotere tramvloot dan nu. Daarmee kunnen niet alleen bestaande lijnen versterkt worden, maar ook nieuwe lijnen geëxploiteerd. Denk aan tram 15, of nieuwe tramradialen naar het westen via de Haarlemmer Houttuinen. Ook een optie voor verlengingen in het oosten heb ik wel eens voorbij zien komen: van Amstel naar Science Park, van Diemen naar Diemen Zuid en in het vervoerplan 2018 de wens van GVB voor een verlenging van Flevopark naar Zeeburgereiland.
(disclaimer voordat dit weer ontspoort in pedaalemmergezak: dit zijn allemaal voorstellen gebaseerd op officiële documenten)
(disclaimer voordat dit weer ontspoort in pedaalemmergezak: dit zijn allemaal voorstellen gebaseerd op officiële documenten)
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Tramverbinding van Amstel verder naar Science Park wordt pas ná 2025 een beslissing over genomen stond tijdje terug in Het Parool. In de tussentijd wordt er rekening mee gehouden bij de herinrichting van het stationsgebied daar, that's it.
Maar ook al die andere zaken die in de investeringsagenda terugkomen, zoals "tram 15": er wordt telkens over geluld en geschreven maar tot op heden is er nog geen schep de grond in gegaan om daadwerkelijk een nieuw stukje spoor aan te leggen. Is er überhaupt al een concrete datum genoemd wanneer er íéts gaat gaat gebeuren? De trams uit de eerste optie, vervanging voor het huidige materieel, staan pas in 2022 allemaal op de rails. Dus de optie volgt minimaal daarna pas.
Ondertussen slibt de stad verder en verder dicht.
Maar ook al die andere zaken die in de investeringsagenda terugkomen, zoals "tram 15": er wordt telkens over geluld en geschreven maar tot op heden is er nog geen schep de grond in gegaan om daadwerkelijk een nieuw stukje spoor aan te leggen. Is er überhaupt al een concrete datum genoemd wanneer er íéts gaat gaat gebeuren? De trams uit de eerste optie, vervanging voor het huidige materieel, staan pas in 2022 allemaal op de rails. Dus de optie volgt minimaal daarna pas.
Ondertussen slibt de stad verder en verder dicht.
Laatst gewijzigd door n-evo op zo 06 nov 2016, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Nee joh. Je weet toch onderhand wel hoe dat gaat in Amsterdam? Praten praten praten praten onderzoek doen praten praten neeh toch maar niet komt morgen wel. Praten praten nog maar weer onderzoek doen ach geen zin in. Praten praten praten onderzoek doen praten praten hee een nimby! Nee we doen het niet! :Dn-evo schreef:Is er überhaupt al een concrete datum genoemd wanneer er íéts gaat gaat gebeuren?
Ik doe ook maar wat
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Ja precies. Om gek van te worden.
In dit vervoersplan heeft GVB over doortrekking van tram 1 van Muiderpoort naar Zeeburg. Prachtig, maar een concreet jaartal noemen doen ze ook hier weer niet.
In dit vervoersplan heeft GVB over doortrekking van tram 1 van Muiderpoort naar Zeeburg. Prachtig, maar een concreet jaartal noemen doen ze ook hier weer niet.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Het is een goed idee, bus 37 krijgt op de Insulindeweg altijd wel wat overstappers uit de tram mee. Maar dan moet je dus een brug naast de huidige bouwen en dat kost geld dus het gebeurt niet.
Ik doe ook maar wat
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Navraagt leert dat de Amsterdamsebrug geschikt is voor verkeersklasse 60, welke hogere aslasten kent dan de trams in Amsterdam. Daarmee is nog niet gezegd dat de brug geschikt is, maar maakt het wel aannemelijker dat het met ietwat beperktere investeringen te realiseren valt.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Op zich is het toch al mogelijk om lijn 15 te vertrammen, hetzij met een kleine omweg via de Beethovenstraat omdat er in de Parnassusweg nog geen spoor ligt.n-evo schreef: Maar ook al die andere zaken die in de investeringsagenda terugkomen, zoals "tram 15": er wordt telkens over geluld en geschreven maar tot op heden is er nog geen schep de grond in gegaan om daadwerkelijk een nieuw stukje spoor aan te leggen. Is er überhaupt al een concrete datum genoemd wanneer er íéts gaat gaat gebeuren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
In de investeringsagenda wordt gesproken over nieuw spoor op de Parnassusweg tussen Station Zuid en Olympiaplein. Of het potentieel via een andere route kan waar nu al spoor ligt was het punt van m'n bericht verder niet. Daarnaast zijn trams voor een theoretische "tram 15" onderdeel van de vervolgoptie en niet de eerste bestelling die tussen 2019 en 2022 geleverd gaan worden. Daaruit kan je nu al redelijk concluderen dat er voor 2022 geen vertramming gaat plaatsvinden.
Laatst gewijzigd door n-evo op zo 06 nov 2016, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
De Parnassusweg tussen Stadionweg en Strawinskylaan staat al jaren op de nominatie op opgeknapt te worden, maar wordt dat niet omdat een besluit over het aanleggen van tramsporen "aanstaande" is, in die zin gebeurt er dus wel wat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Dat klinkt meer als dat het ene project stil blijft liggen omdat er geen knoop wordt doorgehakt wat betreft een ander project.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Een beetje dit dus.Ardan schreef:Nee joh. Je weet toch onderhand wel hoe dat gaat in Amsterdam? Praten praten praten praten onderzoek doen praten praten neeh toch maar niet komt morgen wel. Praten praten nog maar weer onderzoek doen ach geen zin in. Praten praten praten onderzoek doen praten praten hee een nimby! Nee we doen het niet! :Dn-evo schreef:Is er überhaupt al een concrete datum genoemd wanneer er íéts gaat gaat gebeuren?
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Alargule schreef:Een beetje dit dus.
_O-youtube gaming trash schreef:When this first came out I wanted this played at my funeral and 8 years later I still want that tbh
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Kun je ook de looproute tussen station Zuid en VU verbeteren? Dan zou je tram 15 naar de bestaande eindlus van lijnen 16 en 24 kunnen sturen en hoef je geen sporen aan te leggen.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Dat is nogal een stukje: 900 meter lopen tussen busstation op Strawinskylaan en de keerlus. Volgens mij moet de looproute beter worden door de oversteek van de Parnassusweg bij de Mahlerlaan open te maken voor voetgangers, maar niet voor iedereen is dat een loopbare afstand, zeker niet voor overstappers. Bovendien loop je daar de komende 10 jaar door een bouwput.JHPart schreef:Kun je ook de looproute tussen station Zuid en VU verbeteren? Dan zou je tram 15 naar de bestaande eindlus van lijnen 16 en 24 kunnen sturen en hoef je geen sporen aan te leggen.
Ook is lijn 15 natuurlijk geen lijn van Sloterdijk naar Zuid. Daar loopt een prima metro. Lijn 15 is vooral een 'binnenring', die Bos en Lommerplein, Mercatorplein, Surinameplein, Hoofddorpplein en Olympiaplein verbindt, met aan beide uiteinden van de lijn een groot station (Sloterdijk en Zuid). Als je Hoofddorpplein schrapt (want (nog?) geen rails in haarlemmermeerstraat) en Olympiaplein ook (want route via Amstelveenseweg/Boelelaan), dan kon je wel eens het kind met het badwater weggooien.
Wat dat betreft is het plan '15 als tram over Beethovenstraat' logischer, maar dat maakt het wel heel kwetsbaar daar. 1 verstoring en alles ligt meteen stil. Voor een groot station als Zuid wil je 2 routes hebben.
Het is veel logischer om het omgekeerde te doen: spoor aanleggen in de Parnassusweg, tussen Olympiaplein en keerlus bij de VU. Lijn 16 en 24 kunnen dan door naar Zuid, en lijn 15 ook. Volgens mij is dat ook het plan, maar ik vermoed dat dat pas na/tijdens de bouw van het nieuwe tramstation bij Zuid gebeurt, dus dat duurt ook nog jaren.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
We hebben het op de Parnassusweg over een stukje rails en bovenleidingen van 800 meter die aangelegd moeten worden met twee wisselcomplexen. Dat moet te doen zijn lijkt me met de honderden miljoenen euro's die het Rijk beschikbaar heeft gesteld.JHPart schreef:Kun je ook de looproute tussen station Zuid en VU verbeteren? Dan zou je tram 15 naar de bestaande eindlus van lijnen 16 en 24 kunnen sturen en hoef je geen sporen aan te leggen.
Overigens had het Rijk eind jaren '80, begin '90 ook al zoveel honderd miljoen gulden gereserveerd voor "tram 15". Hoe lang er al wel niet gesproken wordt over het vertrammen van die lijn. :?
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Daarvoor heb je een prachtige ringlijn gekregen.Overigens had het Rijk eind jaren '80, begin '90 ook al zoveel honderd miljoen gulden gereserveerd voor "tram 15". Hoe lang er al wel niet gesproken wordt over het vertrammen van die lijn. :?
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Inderdaad. Zonder die lijn was tram 15 al een stuk waarschijnlijker geworden.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
En toch wordt er nu weer over gesproken. Ondanks die metro. :D
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Dat zeg je heel goed.n-evo schreef:En toch wordt er nu weer over gesproken.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
De stad wordt steeds drukker. :)n-evo schreef:En toch wordt er nu weer over gesproken. Ondanks die metro. :D
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
:Y Dat is Amsterdamse folklore, ergens over lullen.n-evo schreef:En toch wordt er nu weer over gesproken. Ondanks die metro. :D
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Over dat bericht twee pagina's terug over het weghalen van de trams uit de Leidsestraat: hoe moet ik dat zien? Lijkt mij dat je lijnen dan in hele rare kronkels moet gaan rijden, of onder de grond gaan...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Welnee. Marnixstraat-Rozengracht. Ben overigens benieuwd hoe dat op die kruising ingepast moet worden.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Voor lijn 2 lijkt me een route via de Vijzelstraat ook wel wat, maar dan wil je eigenlijk de kronkel van de Leidsebrug afsnijden. Daarmee verspreid je de druk op de Leidsebrug en de Rozengracht iets en heeft Trolly zijn verbinding van de De Lairessestraat naar de Noord-Zuidlijn die hij met het verdwijnen van lijn 16 verliest.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 94 gasten