Concept-vervoerplan GVB 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Natorious »

Ardan schreef:Het wordt een brug, tussen het Java-eiland en Noord. Zag het net in de app van RTL, even linkje zoeken.
Moet er voortaan over 3 bruggen heen gefietst worden vanaf CS.
Maarja, Noord krijgt een brug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

Mojito schreef:Voor de simpelste optie voor een station Sixhaven, namelijk een eilandperron op de plaats van het nu gebouwde opstelspoor in het midden, is geen vergroting van het bestaande bouwdok nodig. De kosten hiervoor waren -in 2004- begroot op 9 miljoen euro. Het grote nadeel: realisatie van dat simpele station Sixhaven maakt de optie voor een groter overstapstation voor een lijn naar Zaanstad bijna onmogelijk, het eilandperron ligt dan erg onhandig in de weg. De totale vertraging voor de gehele lijn zou wederom een jaar zijn.
Voor Station Sixhaven én een aftakking naar Zaandam moest geloof ik 1 spoor onderlangs, maar daar is wel rekening mee gehouden. Ik probeer het artikel terug te vinden op hierzijnwij.nu maar dat lukt niet helemaal. Hier staat iig wel een bouwtekening:

http://www.noordzuidlijnkennis.net/bibl ... aftakking/

Hier lijkt gewoon een Station Sixhaven zichtbaar te zijn als overstapstation voor richting respectievelijk Noord en Zaandam, dus het lijkt mogelijk i.p.v. onmogelijk.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Pooh »

Mojito schreef:
Pooh schreef: Het niet aanleggen van Sixhaven was een enorm domme fout.
Met de kennis van nu is dat een populaire opvatting. Toch is de keuze heel goed te begrijpen als we terug gaan in de tijd. Ik kan zelf een aardige poging doen maar het is handiger om even de hoofdpunten van een Paroolartikel uit oktober 2014 ("Een gepasseerd station" door Elisa Hermanides, 18-10-2014) te
recapituleren:

- Wethouder Duco Stadig (PvdA) schrapte om bovenstaande redenen het station in oktober 2003, B&W en gemeenteraad gingen daar zonder al te veel discussie mee akkoord.
- Daarnaast was de algehele tendens rond de eeuwwisseling ook nog dat Noord "slechts Noord" was.
Het besluit uit 2003 was misschien logisch. Maar toen in 2009 en later in 2014 de discussie weer oplaaide, hadden ze er toen voor kunnen kiezen om hem versneld aan te leggen, en waren ze voor de oplevering klaar geweest. Nu betekent het hoogstwaarschijnlijk dat de NZL grote tijd enorme overlast gaat krijgen, of zelfs onbruikbaar gaat zijn.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door paolie »

In 1995 heb ik, samen met mijn medestudenten aan de opleiding Planologie van de UvA, al een studieopdracht uitgevoerd naar de ontwikkelmogelijkheden van de Sixhaven en het gebied daaromheen. Toen al (1995!!) was duidelijk dat er enorme ontwikkelpotentie in dit gebied aanwezig was. Kortom, het besluit om station Sixhaven in 2003 te schrappen was kortzichtig en dom (maar waarschijnlijk ingegeven uit de noodzaak de toen al gierend uit de hand lopende kosten enigzins in te dammen).
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

Wat ik compleet onbegrijpelijk vind is hoe de gemeente akkoord heeft kunnen geven om een 110-meter hoog congresgebouw neer te laten plempen op de noordoever met daarnaast een hele woonwijk zonder echt antwoord op hoe al die mensen over het water vervoerd moeten worden. Er lijkt nu soort van paniekvoetbal te zijn ontstaan omdat die pontjes "plotseling" ramvol zitten. Wat verwachtten ze dat er ging gebeuren?
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Pooh »

n-evo schreef:Wat ik compleet onbegrijpelijk vind is hoe de gemeente akkoord heeft kunnen geven om een 110-meter hoog congresgebouw neer te laten plempen op de noordoever met daarnaast een hele woonwijk zonder echt antwoord op hoe al die mensen over het water vervoerd moeten worden.
Dat is inderdaad het gekke. Aan de ene kant pas je bestemmingsplannen aan, en moedig je de ontwikkeling van de noordelijke ij-oevers aan, en aan de andere kant neem je besluiten over een metro-lijn, zonder die 2 met elkaar in verband te brengen. Laat zulke ontwikkelingen gewoon meebetalen aan de infrastructuur, en neem zulke besluiten als 1 geheel. Maar nee, dan wordt er met prognoses gewerkt uit de tijd dat shell er nog zat.
En dan heb je halverwege de mogelijkheid om bij te sturen, maar dan is het enige argument 'hij moet en zal af, we hebben al vertraging genoeg'. Terwijl je dan al ziet dat je tegen een enorme muur op gaat rijden, en je nu nog eromheen kunt. Terwijl het alternatief heel duidelijk is: tot 2020 niks, dan in 2020 besluiten we dat het station er alsnog moet komen, en dan van 2021 tot 2025 zit je met overlast. Alsof dat beter is dan een halfjaar later opleveren?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

Er wordt vanaf meet af haast volledig ingezet op die metro, maar het gebied dat daarmee gedekt wordt is een lachertje: puur een noord naar zuidverbinding terwijl dat stadsdeel vooral in de breedte loopt. Behalve hypothetische 2 fietsbruggen heb ik nog geen concrete plannen voorbij zien komen hoe het vervoer op de IJ-oevers verbeterd gaat worden. Kijk naar het bestemmingsplan van NDSM waar nu ook weer 2 woontorens van 100-123 meter voorzien zijn en Houthavens waar de Pontsteiger wordt neergezet. Moeten die grootstedelijke wijken het met pontjes en een buslijntje blijven doen? Alle besluitvorming rondom nieuwe tramlijnen, metro-uitbreidingen, stations, etc. wordt op de lange baan geschoven. Nergens knopen doorgehakt. Wanneer gaat er eens een belletje rinkelen dat ze deze luxe niet meer hebben met de huidige bouwwoede en toenemende drukte?
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 11 jan 2017, 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

Kom kom, n-evo, dat is natuurlijk niet helemaal waar. Amstelveen krijgt een heel geweldige tram *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

En ik maar denken dat Amstelveen al sinds 1990 een trambaan heeft liggen. *O*
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

Jawel, maar toch krijgen ze nu pas een heel geweldige tram. Bofferds :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

De aanleg van die trambaan in de jaren tachtig heette 'vooruitzien'.

8-)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

Tegenwoordig heet het "afzien" met die trambaan. Enig hoe dingen veranderen over tijd. :Y

Over die brug die gaat komen:
Uit berekeningen blijkt dat ze, afhankelijk van hun bestemming, één tot vijf minuten sneller in de binnenstad zijndan met de huidige verbindingen.
http://www.parool.nl/amsterdam/zal-die- ... ~a4446794/

Ik ga stuk hier. _O-
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door pedaalemmerzak »

n-evo schreef:Tegenwoordig heet het "afzien" met die trambaan. Enig hoe dingen veranderen over tijd. :Y

Over die brug die gaat komen:
Uit berekeningen blijkt dat ze, afhankelijk van hun bestemming, één tot vijf minuten sneller in de binnenstad zijndan met de huidige verbindingen.
http://www.parool.nl/amsterdam/zal-die- ... ~a4446794/

Ik ga stuk hier. _O-
Wordt het veer vanaf Azartplein dan opgeheven?

In dat geval zou het namelijk een optie kunnen zijn om de tram een stukje door te trekken zodat die uitkomt bij deze brug. Dan kunnen mensen vanuit noord gemakkelijk naar de tramhalte fietsen, parkeren ( of gewoon lopen) en verder gaan met de tram.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

Heb je op de link geklikt? Dan zie je namelijk een kaartje met waar de brug komt.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Pooh »

n-evo schreef:Heb je op de link geklikt? Dan zie je namelijk een kaartje met waar de brug komt.
Ja, dus? Tram gaat nu naar Azartplein, Oostveer vertrekt van daar. Dus als je een brug aanlegt in het verlengde van de Jan Schaefferbrug, zou het logisch zijn om de tram over de Sumatrakade door te trekken tot aan de brug? Of beter nog, gewoon de brug over met de tram *O*
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door IC140 »

Tram over de brug is nog wel een idee, maar een verlenging tot de brug vind ik vrij onzinnig. Ik heb nog nooit iemand zien overstappen naar een brug. Als je toch al op de brug fietst kun je prima doorfietsen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

Erg benieuwd hoe die tram dan die brug over gaat. Als het aan het rijk ligt (en die gaan daarover) zal dat toch wel rijnvaarthoogte moeten worden. Nou kan je voor fietsers nog wel een paar fraaie krullen bedenken om op hoogte te komen, maar of ze dat nou met die tram gaan doen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door pedaalemmerzak »

Ik zie, áls er een tram over een brug naàr Noord komt, liever een tram over de al bestaande Zuiderzee rug , vanaf Amstelstation, Amsterdamse rug, Zuiderzee rug en zo door Noord . Lijkt me onzinnig om daarvoor een nieuwe brug te bouwen .
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Op zich is het wel een interessant idee om de tram over die brug door te trekken naar een eindpunt bij metrostation Noorderpark. De omgeving waar de brug moet gaan aanlanden in Noord heeft natuurlijk potentie genoeg. Alleen de Sumatrakade is niet echt geschikt voor een trambaan.

En ook een tramverbinding tussen Noord en Oost via het Zeeburgereiland is een interessante gedachte, zeker als het eerste gedeelte over de Amsterdamsebrug er gaat komen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Vinny »

trolly schreef:Erg benieuwd hoe die tram dan die brug over gaat. Als het aan het rijk ligt (en die gaan daarover) zal dat toch wel rijnvaarthoogte moeten worden. Nou kan je voor fietsers nog wel een paar fraaie krullen bedenken om op hoogte te komen, maar of ze dat nou met die tram gaan doen?
Het wordt een beweegbare brug. In die zin zie ik het dan nog wel zitten om op die brug alleen trams toe te laten, dan kan als de tram niet rijdt de brug geopend zijn voor de scheepvaart. Voor fietsers is het behoorlijk oncomfortabel om er rekening mee te moeten houden dat de brug best vaak een minuut of vijf tot tien open moet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

pedaalemmerzak schreef:Ik zie, áls er een tram over een brug naàr Noord komt, liever een tram over de al bestaande Zuiderzee rug , vanaf Amstelstation, Amsterdamse rug, Zuiderzee rug en zo door Noord . Lijkt me onzinnig om daarvoor een nieuwe brug te bouwen .
Nou ben ik het warempel toch met je eens, vooropgesteld dat je waar "rug" staat brug probeert te schrijven.
Vinny schreef:Het wordt een beweegbare brug. In die zin zie ik het dan nog wel zitten om op die brug alleen trams toe te laten, dan kan als de tram niet rijdt de brug geopend zijn voor de scheepvaart. Voor fietsers is het behoorlijk oncomfortabel om er rekening mee te moeten houden dat de brug best vaak een minuut of vijf tot tien open moet.
Het wordt een beweegbare brug, maar op rijnvaarthoogte. Niet omdat ik dat leuk vind, maar omdat Rijkswaterstaat anders njet zegt. Dus een behoorlijke helling, maar openingen voornamelijk 's nachts. Wel jammer als je denkt dat je met je dronken kop niet op het pontje hoeft te wachten :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Ik neem toch aan dat de pont CS - Buiksloterweg ook met die brug gewoon blijft bestaan?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Vinny »

Leuk, maar dat gaat niet. Er mist ruimte voor een aanloop. Je moet wel de brug op 9,10 boven het kanaalpeil leggen (dat is de Rijnvaarthoogte). Ter illustratie, dat zijn dus 3 verdiepingen :shock:
Aan de Amsterdamse- en Schellingwouderbrug kun je zien wat voor aanbruggen je daarvoor nodig hebt. En die laatste gaat ook overdag nog regelmatig open...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

Ah, je begint 'm in de gaten te krijgen. Ik vrees dat er weinig andere mogelijkheden zijn, en dat maakt me dus nieuwsgierig naar de eerste Amsterdamse tandradtram.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Vinny »

Een lage brug kan dus voor trams ook. Een tram gaat maar eens per vijf minuten, dus dan kun je de brug vijf minuten openhouden en dan dichtdoen, en de twee trams passeren en dan weer open doen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten