Concept-vervoerplan GVB 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Ja, ik heb daar inmiddels ook een wat genuanceerdere kijk op. Voor wie niet JWM heet: zie mijn laatste artikel op mijn blog:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Man, ik doe een keer de moeite een hele lap tekst toe te voegen aan dit forum en jij reageert met de zoveelste reclame-uiting voor dat blog :')
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

^Wel waar.
Meltrain schreef:Het uitzicht vanuit de metro is wellicht minder mooi dan vanuit de tram?
Want dat is natuurlijk waar het allemaal om draait als je van huis naar je studie moet. :D
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Jij hoeft het ook niet te lezen. Sterker nog: ik wil nog niet eens dat je het leest.

Helaas kan ik je er ook niet in tegenhouden.
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

JWM schreef:Lijn 7 niet meer door de Witte de Withstraat: Dit is echt lood om oud ijzer. Wat mij betreft een op zichzelf staand verhaal. Reizigers de Noord/Zuidlijn ingejaagd? Nee.
Lood om oud ijzer als je een doorgaande reiziger bent. Denk dat de nodige buurtbewoners er heel anders over denken. Door de 7 te verleggen ontstaat er een aardig gat in het dekkingsgebied met fors langere loopafstanden. Volgens mij is dat ook de reden waarom de SRA vraagtekens bij dit idee zet.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Alargule schreef:Jij hoeft het ook niet te lezen. Sterker nog: ik wil nog niet eens dat je het leest.

Helaas kan ik je er ook niet in tegenhouden.
Naar mijn mening zitten we hier op een forum om met elkaar een beetje te bomen over het soms onnavolgbare OV-beleid. Mij lijkt het handig dat we die discussie dan ook vooral hier voeren en niet meermaals doorverwijzen naar een of ander blog. Prima dat je je daarmee uitleeft maar als je je hier wil mengen in de discussie doe dat dan ook vooral hier. Ik vind het helemaal merkwaardig dat ik op dat blog (ja, ik heb het aangeklikt) zelfs een forumpost van mij tegen kom.
Laatst gewijzigd door JWM op di 06 dec 2016, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Wat had ik nu gezegd over jou en op mijn blog komen? :roll:
JWM schreef:Ik vind het helemaal merkwaardig dat ik op dat blog (ja, ik heb het aangeklikt) zelfs een forumpost van mij tegen kom.
"Stank voor dank", zoals het spreekwoord gaat. Ik heb keurig naar de bron gelinkt. En waarom? Omdat ik je dankbaar was voor het uitzoekwerk.

Maar goed, ik zal mezelf voortaan wat proberen in te houden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

"Stank voor dank",
Ik heb met zoiets normaal gesproken ook geen problemen, het is inderdaad ook een stukje waardering. Het punt is dat het opvalt dat je hier een aantal keer niet het hele verhaal vertelt maar gaat doorverwijzen naar je blog. Dat vind ik jammer. Ik plaats zo'n lijstje namelijk vooral voor de discussie op dit forum.

Maargoed, volgensmij weten we nu wel van elkaar hoe we er over denken. Vrolijk verder maar weer?
VIRM
Berichten: 7650
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door VIRM »

Beul van de blindegeleidelijn
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door IC140 »

Er valt best wat te zeggen voor het behoud van lijn 14, maar een via-punt voor een reis van West naar Oost is natuurlijk een kul-argument. Ik zou eerder ageren tegen de redenering van het GVB dat de hele noordwest-lob als één bestemming gezien wordt en daarom met één lijn vanuit het centrum (13) af kan. Dat terwijl met name Bos en Lommer erg ver van lijn 13 ligt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Alles wat 13 daar niet afdekt wordt aangedaan door 21, al komt die weer niet op de Dam.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door IC140 »

Precies, met de huidige halte aan de Prins Hendrikkade komt lijn 21 nog in de buurt, maar als die lijn naar de achterkant van CS verdwijnt is het toch nog een aardig stuk lopen naar de Dam.
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

Ergens is het raar dat GVB zo inzet op Oost/Westverbindingen en vervolgens lijn 14 die dat al jaren precies doet opdoekt. Toen ik in Bos en Lommer woonde heb ik ontzettend vaak gebruik gemaakt van die lijn om snel in het centrum te komen. Hoe moet je dat straks doen vanaf omgeving de De Vlugtlaan en Bos en Lommerplein? Vind bus 21 niet echt een optie voor Spui, Muntplein en Rembrandtplein. Dat is echt een forse omweg via CS met overstap.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Bram »

Je loopt vanaf het busstation anders zo het noordzuidlijnperron op.
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

Alles om die metro maar vol te krijgen hè? En die overstap maakt het absoluut niet sneller of logischer t.o.v. de huidige situatie. Komt bij dat de 21 nu al erg vol zit, dat gaat niet beter worden met een groot portie van de reizigers van de 14 erbij tussen De Vlugtlaan - CS.

Toevoeging: Ik vraag me af waarom het niet meer mogelijk is tram 24 vanaf de Dam te koppelen aan de westelijke tak van lijn 14. Staat me iets van bij dat dit voorstel op tafel lag in een eerder stadium.
Laatst gewijzigd door n-evo op vr 06 jan 2017, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13042
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Ardan »

n-evo schreef:Alles om die metro maar vol te krijgen hè?
Gaat-ie weer hoor. :roll:
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

Tja sorry Ardan. In dit geval vind ik echter wel dat ze een verbinding weghalen waar geen sterk alternatief tegenover staat.
Laatst gewijzigd door n-evo op vr 06 jan 2017, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50924
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Suus »

Je wil geen lijn over de Dam hebben. Die zit zowel de dienstuitvoering het Damrak/Rokin als op de Nieuwezijds Voorburgwal in de weg. De halte stad-uit voor Magna Plaza wordt na de opheffing van lijn 14 aangepast. Er komt een zijspoor voor trams die afslaan naar de Raadhuisstraat zodat trams die rechtdoor gaan geen last hebben van afslaande trams en andersom. Zo moet het vertrek op die halte sneller verlopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3384
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

Valt daar geen andere oplossing voor te verzinnen? Het is daar altijd druk geweest en toch is het al die jaren gelukt om een kruisende lijn intact te houden. De situatie bij halte Dam op de Nieuwezijds is vrij kritisch, maar dat heeft ook te maken met het feit dat er nog maar 1 tram per keer halteert. Voorheen waren dit er altijd 2 tegelijk. En in de jaren '90 stopte tram 1,2 en 5 (stad uit) aan de andere kant van de kruising.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21392
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Meltrain »

Is het wellicht een optie om de routes van lijn 1B en 4A na het Mercatorplein om te draaien?
Dan rijdt 1B Geuzenveld - Azartplein en 4a Slotermeer - CS.
Geuzenveld verliest dan weliswaar zijn rechtsreekse tramverbinding met CS (al blijft er met buslijn 21 wel een rechstreekse verbinding met CS), maar krijgt extra een rechtstreekse verbinding met Leidseplein en Vijzelgracht.
Slotermeer en (de omgeving van) Bos en Lommer behouden dan een rechtstreekse verbinding met de Dam (en krijgen een verbinding met CS). De rechtstreekse verbinding met het Leidseplein vervalt wel, maar voor Bos en Lommer is lijn 1A op de Admiraal de Ruijterweg een goed alternatief.

(Lijnen volgens deze kaart.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Pooh »

Meltrain schreef:Is het wellicht een optie om de routes van lijn 1B en 4A na het Mercatorplein om te draaien?
Dan rijdt 1B Geuzenveld - Azartplein en 4a Slotermeer - CS.
Geuzenveld verliest dan weliswaar zijn rechtsreekse tramverbinding met CS (al blijft er met buslijn 21 wel een rechstreekse verbinding met CS), maar krijgt extra een rechtstreekse verbinding met Leidseplein en Vijzelgracht.
Slotermeer en (de omgeving van) Bos en Lommer behouden dan een rechtstreekse verbinding met de Dam (en krijgen een verbinding met CS). De rechtstreekse verbinding met het Leidseplein vervalt wel, maar voor Bos en Lommer is lijn 1A op de Admiraal de Ruijterweg een goed alternatief.

(Lijnen volgens deze kaart.)
Dat is toch lood om oud ijzer. De helft die lijn 7 ten westen van het mercatorplein afdekt dekt lijn 13 niet af, en andersom? Dus de helft heeft een rechtstreekse verbinding, de andere helft moet het met bus of overstap doen. Gezien de loop van lijn 21 lijkt de oplossing op het kaartje mij logischer.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21392
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Meltrain »

Hierboven werd gezegd dat het opheffen van lijn 14 negatieve gevolgen heeft, dus probeerde ik het met het omdraaien van de route deels te verhelpen.
Het ligt heel erg aan het aantal reizigers dat er op vooruit- dan wel achteruitgaat of het zin heeft of niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door pedaalemmerzak »

Bottom line is dat er altijd een groep reizigers zal zijn die een bepaalde rechtstreekse bestemming verliest, hoe je het ook wendt of keert. Je kunt tot in bepaalde mate uitrekenen hoeveel mensen van A naar B moeten en hoeveel van X naar Y, en hoeveel van A naar Y etc. (tot je alle mogelijkheden hebt)( en dan de juiste lijnvoering kiezen die daarbij past. Maar uitieindelijk zullen er altijd concessies gedaan moeten worden (geen OV concessies in dit geval ;) )

En het bestaan van een alternatieve busverbinding is reden om die groep dan te benadelen qua trams aangezien zij een alternatief hebben en een andere groep niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13553
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Wubbo »

Het eerste deel van je betoog volg ik, het tweede niet. Het bestaan van een busverbinding (waardoor een reisrelatie dus alsnog zonder overstap mogelijk is) is volgens mij wel degelijk een argument om een bepaalde keuze wel of niet te maken. Je hebt dan immers de keus tussen langzaam maar rechtstreeks (voor oma met de rollator) en snel maar met overstap (voor de forens). Als je alleen maar de keus voor die laatste hebt maak je het voor oma met de rollator erg onaantrekkelijk.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9174
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door regenmaker »

De oma met de rollator moet zich dan maar aanpassen lijkt me. Daar kunnen ook voorzieningen voor worden getroffen, zoals gelijkvloerse uit- en instap. En dat is een zaak waar de gemeente zich voor moet inzetten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 167 gasten