Pagina 3 van 22

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: za 15 okt 2016, 18:05
door Suus
Bus 18 hoort bij de eerste lijnen die trolleybussen gaat krijgen de komende jaren, dan is het wellicht een moment om te kijken naar iets langere gelede bussen zonder direct naar dubbelgeleed te gaan.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: za 15 okt 2016, 18:12
door JWM
Mwah, lijn 18 is niet overdreven druk en met de wijzigingen in het tramnet zie ik die lijn ook niet drukker worden. Dat in tegenstelling tot lijn 21, die nu al uitpuilt en in West een heel stuk gelijk op rijdt met lijn 14 die dus wegvalt straks.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: za 15 okt 2016, 19:55
door JHPart
De voorstellen die ik gaf van de lijnen naar Diemen en Geuzenveld zijn maar voorbeelden. Het plaatje was niet compleet. Ik geloof zelfs eerder voorgesteld te hebben om lijn 7 naar Diemen te sturen en lijn 3 naar Flevopark. Op de huidige route tussen Admiraal De Ruiterweg en Sloterpark komt een nieuwe lijn die wel naar het Centraal Station kan gaan, als ontlasting van bus 21. Buslijn 21 zou dan zelfs een andere route kunnen volgen en via Sloterdijk gaan.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: za 15 okt 2016, 20:06
door BrengMe
Werk je ideeën uit en plaats ze in het Ideeënforum, dan kunnen wij er een beter oordeel over vellen. Nu krijg je alleen kritiek op slechts enkele voorbeelden, terwijl we niks weten van hoe jij het totaalplaatje zou willen zien.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 00:02
door JHPart
Dat kan ik doen, maar op vlak van tramlijnen verander ik weinig, veel minder dan het GVB voorstelt. Een aantal tramlijnen dat heel vaak rijdt, zou ik minder vaak laten rijden. Op het drukste deel van de route komt een versterkingslijn. Ik ga uit van een basisfrequentie van een tram om de 10 minuten.

Door een extra tramlijn in Geuzenveld en Slotermeer kan bus 21 bijna volledig verdwijnen. Deze kan samengevoegd worden met lijnen 61 en 69. Lijnen 12 en 14 zou je via het Leidseplein kunnen omleggen.

Tramlijn 16 zou ik behouden, maar als versterking van lijn 2 inzetten. Van Centraal Station tot Haarlemmermeerstation via de huidige route, dan verder via lijn 2.

Vanuit Osdorp zou ik twee extra tramlijnen invoeren, waarbij minstens één lijn naar het oosten van de stad gaat. Diemen krijgt ook een tweede lijn.

Tot slot zou ik tramlijn 15 invoeren, maar vanaf het eindpunt VU en via de Amstelveenseweg naar Sloterdijk.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 15:25
door Meltrain
Ik wacht trouwens nog steeds op een reactie van Trolly over de terugkeer (en het behoud) van lijn 24. -o-

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 08:28
door n-evo
Suus schreef:Bus 18 hoort bij de eerste lijnen die trolleybussen gaat krijgen de komende jaren, dan is het wellicht een moment om te kijken naar iets langere gelede bussen zonder direct naar dubbelgeleed te gaan.
Trolleybussen?

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 08:39
door trolly
Meltrain schreef:Ik wacht trouwens nog steeds op een reactie van Trolly over de terugkeer (en het behoud) van lijn 24. -o-
Daar steekt trolly de vlag natuurlijk voor uit. Zodra ie rijdt dan, want Amsterdam, hè. En dan gaat die vlag ook onmiddelijk halfstok voor het verdwijnen van lijn 16, waardoor het gebied tussen het Stadionplein en de Albert Cuyp het zonder een verbinding met de flitsende Noord/Zuidlijn moet stellen. Gelukkig wordt dat gecompenseerd door het inkorten van de streeklijnen die daar nu nog rijden -o-

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 09:01
door Alargule
Hoezo? Een deel blijft toch rijden?

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 09:09
door trolly
Het rekensommetje gaat volgens mij zo:
Hoogfrequente tramlijn + een hoop streekbussen - alle trams - veel streekbussen = een paar bussen. Niet echt een vooruitgang.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 09:39
door Meltrain
Alle door lijn 16 verlaten haltes op de De Lairessetraat hebben natuurlijk ook op minder dan 500 meter lopen een halte van lijn 2 op de Willemsparkweg / Koninginneweg.
De enige uitzondering is de halte Jacob Obrechtstraat (600 meter naar Cornelis Schuytstraat), maar vanaf daar bevindt zich de halte Museumplein zich weer binnen 500 meter.

Alleen vanaf de halte Ruysdaelstraat naar Museumplein kun je tegenwoordig beter lopen, voor verdure bestemingen, is (afhankelijk van de bestemming) opstappen bij Roelof Hartplein of Albert Cuypstraat een optie.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 09:44
door Alargule
Ik vind het opheffen van lijn 16 ook niet zo'n drama als trolly het doet voorkomen. VU/MC en Stadionbuurt blijven bediend worden door lijn 24. Voor de route door de De Lairessestraat is tram 2 een prima alternatief.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 10:01
door Suus
n-evo schreef:
Suus schreef:Bus 18 hoort bij de eerste lijnen die trolleybussen gaat krijgen de komende jaren, dan is het wellicht een moment om te kijken naar iets langere gelede bussen zonder direct naar dubbelgeleed te gaan.
Trolleybussen?
Ja. Een probleem van elektrische bussen is dat de accu sneller leeg is dan de brandstoftank van een dieselbus. Omdat GVB ook niet terug wil naar vroeger toen de eindpunten vol bussen stonden, heeft men bedacht dat de buslijnen over ongeveer 30% van de route van bovenleiding worden voorzien, zodat bussen tijdens het rijden kunnen opladen.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 11:16
door n-evo
Dus echt trolleybussen zoals in Arnhem + accu? Lijkt me ontzettend grappig om dat in het Amsterdamse straatbeeld terug te zien. Is daar ergens meer info over te vinden?

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 11:32
door Enhabo
Waarom zijn de nachtlijnen niet gewoon genummerd van 701 t/m 710?
Lijkt me wat makkelijker tellen.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 11:36
door Enhabo
Dat tram 14 verdwijnt uit Slotermeer/Geuzenveld is vast wel te verdedigen.
Maar dat deze lijn uit het centrum verdwijnt begrijp ik echter niet. Als de nadruk moet komen te liggen op oostwest-verbindingen, dan is lijn 14 bij uitstek een oostwest-verbinding.
Voor mijn gevoel ontstaat er nu een hiaat. Wie wil reizen van bijv. Rembrandtplein naar Westermarkt moet voortaan dus uitstappen bij de Bijenkorf en dan lopen naar de tramhalte achter het Paleis om vervolgens daar op een andere tram over te stappen. Of omreizen via Centraal.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 11:42
door JWM
Enhabo schreef:Lijkt me wat makkelijker tellen.
Wat valt er te tellen aan lijnnummers van nachtbussen?
Enhabo schreef:Rembrandtplein naar Westermarkt moet voortaan dus uitstappen bij de Bijenkorf en dan lopen naar de tramhalte achter het Paleis om vervolgens daar op een andere tram over te stappen.
Of als men voor dat stukje met de tram gaat gewoon die laatste paar honderd meter lopen vanaf de Dam.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 11:49
door n-evo
Enhabo schreef:Waarom zijn de nachtlijnen niet gewoon genummerd van 701 t/m 710?
Lijkt me wat makkelijker tellen.
Die zijn nu 1 op 1 overgezet van de 3xx reeks naar de 7xx reeks. Dus 358 > 758. Het is de bedoeling dat het N1, N2, N3, etc. wordt.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 12:29
door Pooh
Suus schreef:
n-evo schreef:
Suus schreef:Bus 18 hoort bij de eerste lijnen die trolleybussen gaat krijgen de komende jaren, dan is het wellicht een moment om te kijken naar iets langere gelede bussen zonder direct naar dubbelgeleed te gaan.
Trolleybussen?
Ja. Een probleem van elektrische bussen is dat de accu sneller leeg is dan de brandstoftank van een dieselbus. Omdat GVB ook niet terug wil naar vroeger toen de eindpunten vol bussen stonden, heeft men bedacht dat de buslijnen over ongeveer 30% van de route van bovenleiding worden voorzien, zodat bussen tijdens het rijden kunnen opladen.
Interessant. Maar een trolleybus heeft toch een dubbele bovenleiding nodig (stroom heen en terug), terwijl een tram een enkele heeft (terug via de rails)? Hoe gaat dat werken?

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 12:33
door n-evo
Trolleybus bovenleidingen aanleggen lijkt me? Er zijn wel meer tramsteden met trolleybussen waar in straten beiden hangt. Lijkt mij wel een duur grapje.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 12:46
door JHPart
Na het beter lezen van het vervoerplein en het verder uitwerken van mijn plannen, zou ik nog minder aan het bestaande lijnennet veranderen, dan ik hierboven heb beschreven. Ik stel dus geen nieuw lijnennetwerk voor. In tegendeel de plannen van GVB zijn veel ingrijpender. Door het gebruiken van heel andere lijnnummers, bestaande uit een cijfer en een letter, maakt het lezen van de voostellen net erg moeilijk.

Ik zou het volgende voorstellen:
Bijna alle tramlijnen behouden hun huidige route, maar lijnen 1, 2, 4, 9 en 13 gaan minder vaak rijden. Ik dacht aan een basisfrequentie van een tram om de 10 minuten.

Tramlijn 14 wordt gesplitst op de Dam en beide delen rijden door naar het Centraal Station. Het westelijk deel krijgt lijnnummer 8 en de dienstregeling wordt afgestemd op die van lijn 9. Het oostelijk blijft lijn 14 heten.
De route van buslijn 21 kan hierdoor herbekeken worden en door omlegging via Station Sloterdijk gekoppeld worden aan lijnen 61 en 69.

Tramlijn 16 zou ik behouden, maar als versterking van lijn 2 inzetten. Van Centraal Station tot Haarlemmermeerstation via de huidige route, dan verder via lijn 2.

Tramlijn 24 rijdt de geplande route tussen VU en Weteringscircuit, dan verder via Leidseplein naar Geuzenveld, als versterking van lijn 13.

Nieuwe tramlijn 19 Osdorp De Aker - via lijn 1 - Leidseplein - Binnenring - Diemen. Versterkt lijnen 1 en 9 en de lijnen op de binnenring.

Tot slot zou ik tramlijn 15 invoeren, maar vanaf het eindpunt VU en via de Amstelveenseweg naar Sloterdijk. Bus 15 en het westelijk deel van lijn 62 kun je opheffen. De niet bediende stukken worden voor een deel bediend door bus 18. Buslijn 63 zou kunnen verlengd worden van Station Lelylaan via Haarlemmermeerstraat naar het eindpunt Slotervaart (eindpunt huidige lijnen 18 en 61).

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 12:56
door n-evo
Tram 8 is een no-no in Amsterdam i.v.m. een zogenaamd oorlogsverleden. Compleet belachelijk maar goed.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 12:57
door Pooh
JHPart schreef:Na het beter lezen van het vervoerplein en het verder uitwerken van mijn plannen, zou ik nog minder aan het bestaande lijnennet veranderen, dan ik hierboven heb beschreven. Ik stel dus geen nieuw lijnennetwerk voor. In tegendeel de plannen van GVB zijn veel ingrijpender. Door het gebruiken van heel andere lijnnummers, bestaande uit een cijfer en een letter, maakt het lezen van de voostellen net erg moeilijk.

Ik zou het volgende voorstellen:
Bijna alle tramlijnen behouden hun huidige route, maar lijnen 1, 2, 4, 9 en 13 gaan minder vaak rijden. Ik dacht aan een basisfrequentie van een tram om de 10 minuten.
Handig om de plannen te interpreteren is dit plaatje: https://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdam ... n_2018.png

Ze hebben daar de lijnnummers gewoon weer ingevuld, maar volgens mij komt dit aardig overeen met de plannen van de GVB. Ik weet niet wie dit plaatje gemaakt heeft.

Over je voorstellen:

Frequentie lijn 4 snap ik. Die zal met NZ-lijn veel minder nuttig worden.

Maar hoe wil je lijn 1, 2 en 13 alledrie minder laten rijden, terwijl nieuw-west juist steeds drukker wordt? Moet dat allemaal door 7, 14 en 17 worden opgevangen?
Tot slot zou ik tramlijn 15 invoeren, maar vanaf het eindpunt VU en via de Amstelveenseweg naar Sloterdijk. Bus 15 en het westelijk deel van lijn 62 kun je opheffen. De niet bediende stukken worden voor een deel bediend door bus 18. Buslijn 63 zou kunnen verlengd worden van Station Lelylaan via Haarlemmermeerstraat naar het eindpunt Slotervaart (eindpunt huidige lijnen 18 en 61).
Vertramming van lijn 15 heeft drie gaten:

- Sloterdijk-Bos en Lommerplein. Nu via A10. Er ligt al rails, dus dat is geen onoverkomelijk probleem.
- Surinameplein-Hoofddorpplein. Nieuwe rails in haarlemmermeerstraat is de mooiste oplossing. Wordt al jaren over gepraat, levert ook extra flexibiliteit op in het netwerk. Alternatieve route via Amstelveenseweg lijkt niet realistisch, in de ochtendspits staat het daar al muurvast.
- Parnassusweg tussen Olympiaplein en Zuid. Ook daar zou nieuwe rails moeten komen. Het enige alternatief is over de Beethovenstraat, maar dat heeft als groot nadeel dat je een nog veel groter deel van je netwerk afhankelijk maakt van 1 kruising.

Tram 15 naar VU is totaal niet realistisch. 90% van de passagiers in lijn 15 stapt uit/over op Zuid.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 13:07
door trolly
Alargule schreef:Ik vind het opheffen van lijn 16 ook niet zo'n drama als trolly het doet voorkomen. VU/MC en Stadionbuurt blijven bediend worden door lijn 24. Voor de route door de De Lairessestraat is tram 2 een prima alternatief.
Tsja. De kronkelige route van lijn 2 blijft behouden om toeristische redenen, terwijl de snelle route van de 16 wordt opgeheven. Natuurlijk is er wel ergens binnen 500 meter een halte, en ik weet dat dit een forum is van wandelaars.
Hier wordt een prima verbinding opgeheven zonder geloofwaardig alternatief. Nu is het niet mijn streven de 16 voor elke verandering te behoeden — integendeel. JHPart doet een aardig voorstel voor die route, ik kan me ook een lijn VU - Museumplein - Weteringcircuit - Artis voorstellen. Waar het mij om gaat is dat die sporen bereden blijven, anders zijn ze binnen de kortste keren verdwenen, en dat zou ik toch wel een beetje jammer vinden. Zonder sporen namelijk geen tramnet.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 13:11
door trolly
Pooh schreef:Tram 15 naar VU is totaal niet realistisch. 90% van de passagiers in lijn 15 stapt uit/over op Zuid.
Dat zou betekenen er nog een stukje spoor tussen de keerlus aan de de Boelelaan en Zuid gelegd moet worden. Opgelost. Nooit begrepen waarom ze dat nou niet direct gedaan hebben.