Pagina 1 van 22

Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 19:46
door Alargule
GVB heeft het vervoerplan voor 2018 online gezet. Dat verdient een eigen topic.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 20:08
door Ardan
Ik ben nog niet halverwege maar ik lees al iets over 'tramlijn 2C' als vervanging van de 24? Ik hou mijn hart vast voor het laatste hoofdstuk, ik hoop dat het een voorbeeldje was :')

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 20:41
door Zugführer
Het zijn werktitels, staat in het laatste hoofdstuk ;)
Maar het maakt het er niet leesbaarder op, al die vage nummers door elkaar :')

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 20:47
door Vinny
Ardan schreef:Ik ben nog niet halverwege maar ik lees al iets over 'tramlijn 2C' als vervanging van de 24? Ik hou mijn hart vast voor het laatste hoofdstuk, ik hoop dat het een voorbeeldje was :')

Het lijkt er op dat ze het tramnet willen herschikken in 5 lijnen, met 2 of 3 routevarianten (zie pag. 79).
Wat mij logisch lijkt is dat dat er een hernummering gaat plaatsvinden, en de metrolijnen met ééncijferige nummers gaan rijden, en de trams 11, 12, 13, 21, 22, 23, 31, 32, 33, 41, 42, 51, 52, 53 gaan krijgen en de buslijnen op de vrijgekomen posities.

*denkfout hersteld, als de 5x nummering voor de metro wordt afgeschaft kunnen trams ook gewoon een 5x nummer krijgen.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 21:01
door JWM
Even voor de duidelijkheid en dat ik het zelf ook nog kan volgen het tramnet, want een fatsoenlijk overzicht ontbreekt:

Lijn 1A: Sloterdijk - Binnenring - Diemen (westelijke tak tram 12 via binnenring gekoppeld aan oostelijke tak tram 9)
Lijn 1B: Slotermeer - Binnenring - Azartplein (westelijke tak tram 7 gekoppeld aan oostelijke tak tram 10)
Lijn 1C: Osdorp de Aker - Binnenring - Muiderpoort (westelijke tak tram 1 gekoppeld aan oostelijke tak tram 7)

Lijn 2A: CS - Artis - Flevorpark (oostelijke tak tram 14)
Lijn 2B: CS - RAI (huidige tram 4)
Lijn 2C: CS - FeBo - VU (oorspronkelijke route tram 24)

Lijn 3A: CS - Nieuw Sloten (huidige tram 2)
Lijn 3B: CS - Surinameplein ('oostelijke tak' tram 1, wordt flexibel ingezet)
Lijn 3C: CS - Leidseplein - Amstelstation

Lijn 4A: CS - Geuzenveld (huidige tram 13)
Lijn 4B: CS - Osdorp Dijkgraafplein (huidige tram 17)

Lijn 5A: Westergas - Amstelveen Binnenhof (westelijke tak tram 10 gekoppeld aan zuidelijk deel tram 5)
Lijn 5B: Zoutkeetsgracht - Flevopark (huidige tram 3, doorgetrokken naar Flevopark)
Lijn 5C: CS - IJburg (huidige tram 26)

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 22:46
door Ardan
In kaartvorm kan ik er in een kladje dit van maken zoals het rond Leidseplein wordt, met ochtendspitsfrequenties erbij:
Afbeelding

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 23:39
door JWM
Oke en dan nog even mijn mening over het geheel:

Metro:

De nieuwe Noord/Zuidlijn gaat dus grotendeels om de 6 minuten rijden, terwijl volgensmij altijd elke 5 minuten is gecommuniceerd. Die frequentie wordt alleen in de ochtendspits aangeboden. Desondanks schaamt het GVB zich niet om deze zin in het plan te zetten:

GVB schreef:Deze metrolijn is één van de vaakst rijdende openbaar vervoerlijnen in Nederland.

Terwijl in vergelijking met de andere metro-stamtrajecten (Oostlijn en ABC / DE in Rotterdam) het juist by far de minst vaak rijdende metrolijn van Nederland wordt.

Verder zie ik geen enkele wijziging bij de andere lijnen maar ik neem aan dat dit in een volgend vervoerplan wel aan de orde is i.v.m. de ombouw Amstelveenlijn.

Tram:

Over de hele linie ben ik wel positief over dit plan. Enkele trajecten worden niet meer bereden: de Lairessestraat (plenty streekbussen en tramlijn over de Willemsparkweg nabij) en de Witte de Withstraat (te duur om infra te onderhouden en alternatief vlakbij. Ik vind het te verdedigen keuzes.

Ik zal de bundels per stuk behandelen:

1: Binnenring:
Hier komen dus drie lijnen op te rijden die enerzijds uitwaaieren met westelijke eindpunten in Sloterdijk, Sloterpark en Osdorp de Aker en oostelijk naar Azartplein, Muiderpoort en Diemen. Alledrie de lijnen hebben als basisfrequentie 8x/u wat neerkomt op elke 2,5 minuut een tram, terwijl de huidige combi 7/10 als basis elke 5 minuten voor komt rijden. Een enorme toename dus. Natuurlijk zit die as vrij nu vrij vol maar wordt de rol van overstappen op de metro bij Vijzelgracht nu niet een beetje overschat? Zeker omdat reizigers vanuit Slotermeer of Osdorp rechtstreekse en/of snellere alternatieven hebben naar CS en station Zuid. En reizigers vanuit Diemen naar CS stappen bijvoorbeeld bij Weesperplein al op de metro.

2: Damrak
Drie lijntjes blijven hier nog over, hoofdzakelijk voor mensen die niet te ver naar een halte willen/kunnen lopen en toeristen die een rechtstreekse verbinding appreciëren. De frequenties van 2b (nu 4) en in mindere mate 2c (nu 24) zijn vrij bescheiden om mensen te verleiden toch de metro te nemen. Ik vind het te rechtvaardigen keuzes.

3: Leidsestraat
De keuzes om lange lijnen als 1 en 5 hier weg te halen zijn te begrijpen. Die lijn Amstel - CS via Leidseplein is vrij creatief bedacht maar eigenlijk best logisch als je kijkt welke vervoersrelaties deze moet invullen. Ik heb alleen het idee als ik naar de frequenties kijk er heel erg is gekeken naar de vervoersvraag op het centrumtraject en niet naar de uitloper naar Nieuw Sloten. Frequenties naar Nieuw-Sloten gaan op bepaalde tijden namelijk (fors) naar beneden, vooral als die versterkingslijn de baan op komt. Bovendien valt ook de parallelle tram 16 weg. (n-evo, kom er maar in!)

4: Rozengracht
Twee bestaande lijnen naar CS waar de frequenties fors omhoog gaat. Bij 4a (nu 13) zal het komen door wegvallen van lijn 14 en bij 4b door het niet meer naar CS rijden van lijn 1. GVB gaat er dus vanuit dat de behoefte voor rechtstreekse verbindingen naar Dam/CS vanuit Nieuw-West fors blijft. Lijkt mij niet meer dan terecht.

5: Ratjetoe
We gooien de rest maar op één hoop zal de gedachte geweest zijn, want deze lijnen hebben geen verband met elkaar.

Lijn 5a: De huidige tram 5 gaat er in frequentie iets op achteruit. Met het niet meer naar CS rijden en de NZ/lijn lijkt mij dat wel te rechtvaardigen
Lijn 5b: De huidige tram 3 blijft als enige over op de buitenring. Ik kan dit niet los zien van de bundeling op de binnenring.
Lijn 5c: De IJtram gaat nog vaker rijden. Het zal wel nodig zijn met de groei van IJburg en de ontwikkeling van het Zeeburgereiland maar ik denk dat de mogelijkheden om de groei op te vangen met frequentieverhogingen niet oneindig is. Gekoppelde voertuigen en/of een tramverbinding tussen Oost en het Zeeburgereiland worden al aangestipt, ik hoop dat men daar niet te lang mee gaat wachten.

Bus:

Bij de bus veranderd er nauwelijks iets, op Noord na. Op zich logisch omdat de meeste buslijnen weinig met de Noord/Zuidlijn te maken hebben. Wel opmerkelijk dat men op lijn 65 geleed wil gaan rijden. Met zou 15/65 weer aan elkaar kunnen knopen, de frequenties zijn inmiddels nagenoeg gelijk. Ook zorgt het wegvallen van lijn 14 voor extra druk op bus 21. Lijkt mij ook niet handig. Dan maar even kijken naar Noord waar de boel serieus op de schop gaat:

De keuze om niet meer door de IJtunnel te rijden was allang gemaakt, en met deze randvoorwaarde heeft GVB een netwerk uitgetekend waar de meeste dubbelingen eruit zijn gehaald, ook met de streekbussen. Daar staan nauwelijks frequentieverhogingen tegenover, dus per saldo een achteruitgang voor wie niet naast een metrostation woont. Vooral lijn A lijkt mij op voorhand al problematisch. Verder zie ik de logica van de eindpunten rond station Noord/Buikslotermeerplein niet. Lijn D gaat een paar haltes doorrijden naar het Olof Palmeplein om de reizigers een paar honderd meter naar het winkelgebied lopen te besparen maar Lijn E doet dat dan weer niet. Lijn B rijdt dan weer niet naar station Noord maar eindigt al bij het Olof Palmeplein waardoor de rare situatie zoals nu bij lijn 32 in stand blijft. Vreemde keuzes.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 00:46
door Ardan
@metro: dat op de andere stamlijnen zo vaak wordt gereden komt ook niet omdat je dáár elke 2,5/3,3 minuut een metro nodig hebt, maar om de drie lijnen met uitlopers. Was de Oostlijn maar één lijn geweest dan had hij denk ik niet veel vaker gereden dan de NZ. Elke 5/6 minuten is voor een enkele metrolijn nog best netjes, al valt het mij ook wat tegen want ik had altijd begrepen dat het elke 4/5 minuten werd.

@tram: mij valt vooral het vervallen van mijn ouwe lijntje 14 op :'( Dat er juist een O-W-verbinding wordt opgeheven. De trams zijn dan wel nodig om tig ziljoen andere O-W-verbindingen te maken maar is 28tph over de binnenring niet érg veel?

Bij de knip van de 9 moest ik even fronsen maar toen ik las dat het nu feitelijk ook al twee losse relaties bedient begreep ik het wel. Interessant ook dat de 7 wordt omgeklapt naar de Hoofdweg ipv Witte de Withstraat 'omdat het spoor toch eruit moet voor onderhoud' en dan maar helemaal wordt opgebroken.

'1C' gaat tot Muiderpoort, '5B' tot Flevopark. Dat het niet andersom is, is te begrijpen om zo min mogelijk overcapaciteit te bieden op de Insulindeweg. Maar als Vijzelgracht het hoofdoverstapstation is, kun je toch beter juist wel '1C' naar Flevopark laten rijden?

Wat krijgen de lijnen '4A' (huidige 13) en '4B' (17) een rare avondspitsfrequentie, elke 5,5 minuten / 11tph..

Het hele concept 'comfort- en pluslijnen' waar over is gesproken is helemaal van tafel lijkt het wel. De lijnen '2B' (4) en '2C' (24) zijn de enige lijnen die nooit vaker dan elke 10 minuten rijden. Edit ho wel, op zaterdag overdag gaan ze elke 7,5. De hele 2-bundel rijdt in het weekend vaker dan doordeweeks :D

@bus: Wist niet dat er écht geen GVB-us meer door de IJtunnel zou gaan.
Waarom kan lijn 'E' niet doorrijden naar het Oostveer, maar keert hij op die rotonde waardoor je alsnog tien minuten moet lopen?

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 03:47
door JWM
'1C' gaat tot Muiderpoort, '5B' tot Flevopark. Dat het niet andersom is, is te begrijpen om zo min mogelijk overcapaciteit te bieden op de Insulindeweg. Maar als Vijzelgracht het hoofdoverstapstation is, kun je toch beter juist wel '1C' naar Flevopark laten rijden?
Die paar haltes in de Indische buurt gaan er in aanbod al enorm op vooruit: Als we even uitgaan van de huidige lijnnummers: Frequentere tram 14 en bus 37. De 3 die ze daar krijgen voor de 7 rijdt ook vaker en geeft ook aansluiting op de N/Z lijn. Niks te klagen daar lijkt mij.

Ardan schreef:Wat krijgen de lijnen '4A' (huidige 13) en '4B' (17) een rare avondspitsfrequentie, elke 5,5 minuten / 11tph..

Dit is niet alleen hier. Ik zie ook veelvuldig een interval van 6,7. Maar ook dingen als elke 4,5 en 3,5 komt voor. Voor de reizigers maakt het niet veel uit als de frequenties hoog zijn. trams rijden toch nooit op de minuut nauwkeurig.

Ardan schreef:Waarom kan lijn 'E' niet doorrijden naar het Oostveer, maar keert hij op die rotonde waardoor je alsnog tien minuten moet lopen?
Er is gewoon te weinig vervoersvraag daar voor een hoogfrequente buslijn. Als het gebied daar wat meer tot ontwikkeling komt en de infra wordt aangepast zodat de bus daar kan keren ligt het wel voor de hand, volgensmij geeft GVB daarvoor zelf al een voorzet.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 08:26
door Alargule
Het wordt in ieder geval druk op de Leidsebrug. Ik heb ook eens mijn gedachten laten gaan over een toekomstige lijnnummering voor het tramnet. Meer daarover kun je op mijn blog lezen. Kort overzicht:

  • 1: Osdorp-Muiderpoort
  • 2: Diemen-Sloterdijk
  • 3: Slotermeer-Azartplein
  • 4: CS-RAI
  • 5: CS-Flevopark
  • 6: CS-IJburg
  • 7: CS-VU/MC
  • 10: Zoutkeetsgracht-Flevopark
  • 11: CS-Nieuw Sloten
  • 12: CS-Leidseplein-Amstelstation
  • 13: CS-Geuzenveld
  • 14: CS-Dijkgraafplein
  • 16: Westergasfabriek-Amstelveen
  • 23: CS-Surinameplein

Tramlijnen in de nabije toekomst zouden de lijnnummers 15 (vertramming huidige buslijn) en 26 (Zuid-Westwijk/Uithoorn, parallel aan lijn 16) kunnen krijgen.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 08:47
door VIRM
Gaat 1a (Sloterdijk - Diemen) nu via Dam of Leidseplein/Vijzelgracht rijden?

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 09:24
door Meltrain
Aangezien keuzes voor lijnnummers meer gebaseerd zijn op historie, " gewenning" en traditie dan op logica, denk ik dat het GVB de lijnnummers zo veel mogelijk hetzelfde wil houden.

Daarom vermoed ik dat het volgende tramnet ontstaat:

    1* : Osdorp De Aker - Leidseplein - Vijzelgracht - Muiderpoortstation (1C)
    2: CS - Leidsestraat - Nieuw-Sloten (3A)
    3: Zoutkeetsgracht - buitenring - Muiderpoortstation - Flevopark (5B)
    4: CS - Utrechtsestraat - RAI (2B)
    5: Westergasfabriek - Leidseplein - Station Zuid - Amstelveen Binnenhof (5A)
    7**: Slotermeer - Leidseplein - Vijzelgracht - Azartplein (1B)
    9: Sloterdijk - Leidseplein - Vijzelgracht - Diemen Sniep(1A)
    11***: CS - Leidsestraat - Surinameplein (3A)
    12: CS - Leidsestraat - Amstelstation (3C)
    13: CS - Rozengracht - Geuzenveld (4A)
    14: CS - Artis - Indische Buurt - Flevopark (2A)
    17: CS - Rozengracht - Osdorp Dijkgraafplein (4B)
    24: CS - Ferdinand Bolstraat - VU (2C)
    26: CS - IJburg (5C)

    * Kan ook lijn 7 worden.
    ** Kan ook lijn 10 worden
    *** Kan ook lijn 1 worden.

Als het GVB wel het lijnennet zou willen hernummeren, zou ik het volgende voorstellen:

    1: CS - Leidsestraat - Surinameplein (3A)
    2: CS - Leidsestraat - Nieuw-Sloten (3A)
    3: CS - Leidsestraat - Amstelstation (3C)

    4: CS - Utrechtsestraat - RAI (2B)
    5: CS - Ferdinand Bolstraat - VU (2C)
    6: CS - Artis - Indische Buurt - Flevopark (2A)

    7: Slotermeer - Leidseplein - Vijzelgracht - Azartplein (1B)
    8: Osdorp De Aker - Leidseplein - Vijzelgracht - Muiderpoortstation (1C)
    9: Sloterdijk - Leidseplein - Vijzelgracht - Diemen Sniep(1A)

    10: Zoutkeetsgracht - buitenring - Muiderpoortstation - Flevopark (5B)

    11: CS - Rozengracht - Geuzenveld (4A)
    12: CS - Rozengracht - Osdorp Dijkgraafplein (4B)

    13: Westergasfabriek - Leidseplein - Station Zuid - Amstelveen Binnenhof (5A)
    (14: Station Zuid - Amstelveen Westwijk (- Uithoorn) (Amstelveenlijn))

    (15: Station Sloterdijk - Station Zuid (vertramming buslijn 15)

    16: CS - IJburg (5C)
VIRM schreef:Gaat 1a (Sloterdijk - Diemen) nu via Dam of Leidseplein/Vijzelgracht rijden?

Via Leidseplein en Vijzelgracht.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 09:24
door Mojito
Op de Facebookpagina 'GVB vandaag de dag' stond een duidelijker plaatje.

Waarom hadden ze die niet ook even in het rapport kunnen opnemen, vraag ik mij dan af, maar goed...

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 11:51
door Meltrain
Omdat het naar aanleiding van dezelfde gebeurtenis is, zet ik het maar hier:

Ook EBS en Connexxion Zaanstreek hebben hun concept-vervoerplannen openbaar gemaakt.

Voor Amstelland-Meerlanden is er nog geen vervoerplan, aangezien die concessive momenteel wordt aanbesteed.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 12:03
door Frank93
Ik zie dit staan in het plan van EBS:

Lijn 305 (Amsterdam Centraal – Purmerend Tramplein) rijdt via Zuidoostbeemster en Middenbeemster naar De Rijp.


Het stuk van het Tramplein via Zuidoostbeemster naar Middenbeemster wordt nu nog gereden door 129 van Connexxion (naar Alkmaar), zou dit nog zo blijven of zal deze ingekort gaan worden naar Alkmaar-Middenbeemster?

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 12:29
door CamilleKreemers
het lijkt me dubbelop als dat gebeurt, maar daarentegen kun je ook niet makkelijk draaien daar.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 12:37
door Wievank
Zuidoost-Beemster wordt steeds verder uitgebouwd, wat ook mogelijk voor een grotere vervoersvraag gaat zorgen (en in ieder geval een eis aan de bediening stelt). Daarnaast wordt er binnenkort een verbindingsweg aangelegd tussen de Purmerenderweg en de N244.
Ik verwacht dan ook dat lijn 305 deze route zal gaan nemen i.p.v. de route van de 129.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 12:57
door Frank93
Wievank schreef:Zuidoost-Beemster wordt steeds verder uitgebouwd, wat ook mogelijk voor een grotere vervoersvraag gaat zorgen (en in ieder geval een eis aan de bediening stelt). Daarnaast wordt er binnenkort een verbindingsweg aangelegd tussen de Purmerenderweg en de N244.
Ik verwacht dan ook dat lijn 305 deze route zal gaan nemen i.p.v. de route van de 129.

Zou ook nog kunnen inderdaad, zat ook te denken dat hij voor het grootste deel de route van buurtbus 416 gaat volgen, die ook over de Purmerenderweg gaat. Deze gaat in Middenbeemster langs een nog te bouwen nieuwe wijk.

Maar in ieder geval ben ik benieuwd hoe het totale plaatje eruit komt te zien.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 13:10
door n-evo
Goede keuze om tram 1 naar Oost om te leggen en tram 2 te laten voor wat het is. Toeristen e.d. hebben echt veel meer baat daarbij. Ook studenten van de ACTA hebben veel meer aan een lijn naar het centrum. Wel lastig dat de frequenties dan zo omlaag gaan als wat JWM klopt. :? Anderzijds merken ze het vanzelf wel als het niet werkt en wordt het vast weer aangepast.

Ze willen op termijn dan tram 1 doortrekken van Muiderpoort naar Zeeburgereiland (lijkt me een top plan!), jammer dat er dan niet gelijk iets concreets genoemd wordt wanneer.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 13:37
door JWM
n-evo schreef:Wel lastig dat de frequenties dan zo omlaag gaan als wat JWM klopt. :? Anderzijds merken ze het vanzelf wel als het niet werkt en wordt het vast weer aangepast.

Het wisselt een beetje. Nu rijdt lijn 2 alle dagen van de week in de middaguren 10 á 12x per uur en dat gaat naar 8x/u. Staat wel tegenover dat (behalve op zondag) ook 's avonds 8x/u gereden gaat worden.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 18:35
door fred1954
Meltrain schreef:Als het GVB wel het lijnennet zou willen hernummeren, zou ik het volgende voorstellen:

8: Osdorp De Aker - Leidseplein - Vijzelgracht - Muiderpoortstation (1C)

Lijn 8 als tramlijn gaat niet gebeuren......

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 18:38
door Alargule
Want? Dat deportatiefabeltje weer?

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 18:44
door fred1954
Alargule schreef:Want? Dat deportatiefabeltje weer?

Was voor mijn tijd, maar schijnt nog steeds gevoelige materie te zijn.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 18:48
door Alargule
Bij een paar schreeuwers, ja. Tijd om dat achter ons te laten. 8 is gewoon een nummer in een reeks.

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Geplaatst: do 13 okt 2016, 19:05
door Jef400
Zou spoor 2 op CS ook niet meer mogen bestaan :X