Pagina 2 van 3

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: wo 19 okt 2016, 00:25
door Zugführer
Suus schreef:Waarom staat Maasdriel op die kaart?
Dat is een hele goede vraag, misschien komt de maker daar toevallig vandaan of zo :')
JHPart schreef:Nog een suggestie. Kun je de spoorlijn langs de Maliebaan niet ontwikkelen tot een voorstadslijn? Extra sprinters uit Hilversum en Amersfoort kunnen via deze lijn doorrijden naar Houten en Driebergen. In Brussel is er ook een oostelijk ringspoor, dat vooral tijdens de spits druk bereden wordt door S-treinen (sprinters) en Intercity-treinen. Deze treinen gaan niet via de drukke Noord-Zuidverbinding in het centrum, want ze dienen net om die lijn te ontlasten. Wie in het oosten van de stad moet zijn, is vaak sneller met deze treinen.
Te laat, ben ik bang, tussen Maliebaan en de voormalige aansluiting bij Lunetten komt er een wandel- en fietspad en bij Lunetten is een aansluiting nog maar moeilijk te realiseren. Zeker met frequenties van elk kwartier of meer zou zo'n verbinding best wel wat reizigers moeten kunnen trekken, ontlast je het centraal station en heb je een alternatieve route voor als er iets aan de hand is op het centraal station.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: wo 19 okt 2016, 00:29
door Chrysa
Is die route wel gebouwd op zoveel treinen? Los van het feit dat je dan dwars door het Spoorwegmuseum rijdt zijn alle overgangen gelijkvloers.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: wo 19 okt 2016, 00:37
door Zugführer
Eh ja, overgangen die ook nog eens behoorlijke drukke wegen kruisen, dus liever zou je dan weer wat ongelijkvloerse kruisingen aan gaan leggen. Er zal vast niet voor niks gekozen zijn om geen moeite te steken in het behouden van het zuidelijke gedeelte van de Oosterlijn :')
Maar ja, als er over een "megaplan" gesproken wordt moeten we natuurlijk niets uitsluiten :p
De sporen van de oosterlijn liggen redelijk los van het museum, volgens mij zou dat geen probleem moeten zijn.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: wo 19 okt 2016, 00:41
door Chrysa
Redelijk los ja, maar er zal wel het een en ander verbouwd moeten worden omdat je nu dat spoor over moet steken om in het museum te komen. Op zich niet zo duur, maar zo veel ruimte is er niet.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: wo 19 okt 2016, 00:55
door Zugführer
Bruggetje aanleggen. Lijkt me makkelijker en goedkoper dan het ongelijkvloers maken van de kruisingen met de Kardinaal de Jongweg en Biltstraat.
Maar goed, heel veel zul je er ook niet mee opschieten. Denk dat het geld beter te besteden is ;)

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 31 okt 2016, 15:42
door n-evo
De provincie Utrecht wil 141 miljoen investeren in de aanschaf van 22 nieuwe trams, het koppelen van de Uithoflijn met de bestaande trambaan naar Nieuwegein/IJsselstein en het aanpassen van de tramhaltes op dit traject. Met de investering in het tramnetwerk moet de bereikbaarheid van Utrecht verbeteren. Bovendien worden de trams langer dan de huidige trams die van Nieuwegein naar Utrecht CS rijden, waarmee de extra groei tot aan 2030 moet worden opgevangen.
http://www.ovpro.nl/tram/2016/10/31/pro ... amnetwerk/

Ze willen met 75-meter lange trams gaan rijden, lijkt mij dan een tram van 42 meter + eentje van 33 meter. Interessante combinatie.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 31 okt 2016, 16:46
door JWM
Kunnen ze niet beter eerst eens de frequentie opschroeven dan met langer materieel rijden...?

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 31 okt 2016, 16:47
door Zonnig
Kunnen ze de reeds bestelde trams ook niet verlengen?
Lijkt mij praktischer en je je moet de haltes nog een aantal meters verder verlengen.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 31 okt 2016, 18:00
door reisthijs
De een vind ze te lang de ander te kort maar misschein is 75 m wel precies goed! Het is in elk geval een bewuste keuze.
Wel opvallend dat ze er maar 22 willen bestellen, het leek mij logischer om er weer 27 te bestellen. Dan heb je ook een gelijk aantal setjes van lange+korte tram.

De frequentie is al best hoog tussen Utrecht en Nieuwegein, zou het echt nodig zijn dat op te schroeven?

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 31 okt 2016, 18:16
door JWM
Wat nodig is is blijkbaar capaciteitsuitbreiding. Dat kan je bereiken door voertuigen met de huidige lengte vaker te laten rijden of om langere voertuigen in te zetten. Een hogere frequentie levert een beter product op voor de reiziger maar ik snap ook dat het extra personeelskosten met zich meebrengt en een grotere belasting voor drukke kruisingen met het wegverkeer. Blij dat de keuze tenminste 'bewust' gemaakt is.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 31 okt 2016, 20:00
door sirvinniei
Als je de uithoflijn doortrekt zou je ook lijn (2)71 en 72 kunnen inkorten of integreren in andere lijnen.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 31 okt 2016, 20:08
door Daniel
Het lijkt me toch dat je met de lijnen die je noemt nog altijd een stuk sneller op De Uithof bent van met de tram die relatief gezien een omweg neemt. Sowieso is de tram ook geen alternatief voor forensen die naar Rijnsweerd moeten want daar komt de tram niet en tot slot bieden de lijnen doordat ze in twee richtingen rijden ook de andere kant op zinvolle verbindingen: er zijn bv. zeker ook reizigers die via die route naar bestemmingen in Kanaleneiland reizen. Die kan je eventueel met een wat langere frequentie ook nog bedienen, maar de voornaamste reden om die route te kiezen zal toch de snelle route blijven die je per tram niet kunt bieden.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 31 okt 2016, 20:46
door sirvinniei
Er komt ook een halte in Rijnsweerd. lijn 71 doet overigens bijna precies hetzelfde aan als de tram, alleen wat estra haltes op de 't goylaan en een extra halte in rijnsweerd noord.
Ik denk dat het hooguit 5 minuten scheelt; als we als voorbeeld nieuwegein stadscentrum nemen is het nu 25-30 minuten met lijn 71.
Met de tram naar Centraal is het ongeveer 20 minuten en als je daar de reistijd Centraal-Uithof bijtelt kom je dus ook op 30 minuten.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 31 okt 2016, 20:49
door Daniel
Die halte in Rijnsweerd kan er toch pas komen als de tram door de binnenstad rijdt? En die rijdt waarschijnlijk nog bij lange na niet tegen de tijd dat die nieuwe tramstellen instromen die doorgaand Nieuwegein - Uithof mogelijk maken.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: di 01 nov 2016, 10:07
door n-evo
JWM schreef:Wat nodig is is blijkbaar capaciteitsuitbreiding. Dat kan je bereiken door voertuigen met de huidige lengte vaker te laten rijden of om langere voertuigen in te zetten.
Als de frequentie niet verder omhoog kan dan 20x per uur een tram, moet je wel langer inzetten. 2x een tram van 42 meter zou fysiek niet inpasbaar zijn. Eerder stonden deze zaken ook in het artikel, maar dat lijken ze eruit gehaald te hebben.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: di 01 nov 2016, 10:47
door reisthijs
Volgens de website van de Uithoflijn is het plan om 16x per uur te gaan rijden. Dan zou dus de helft van de ritten doorrijden naar Nieuwegein als de frequentie daar gelijk blijft.
sirvinniei schreef:Er komt ook een halte in Rijnsweerd. lijn 71 doet overigens bijna precies hetzelfde aan als de tram, alleen wat estra haltes op de 't goylaan en een extra halte in rijnsweerd noord.
Ik denk dat het hooguit 5 minuten scheelt; als we als voorbeeld nieuwegein stadscentrum nemen is het nu 25-30 minuten met lijn 71.
Met de tram naar Centraal is het ongeveer 20 minuten en als je daar de reistijd Centraal-Uithof bijtelt kom je dus ook op 30 minuten.
Voor die tussenhaltes is het anders wel een hele handige snelle verbinding, bijvoorbeeld Europaplein-Uithof in 13 minuten. Als je met de tram zou gaan ben je 2x zo lang onderweg.

Reistijd Centraal-Uithof wordt 11 tot 17 minuten (afhankelijk van waar je moet zijn natuurlijk).

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: di 01 nov 2016, 10:51
door sirvinniei
Echt? Ik dacht dat de reistijd er juist op vooruit ging omdat sneltrams vrijliggen, snel kunnen optrekken en meer deuren hebben.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: di 01 nov 2016, 11:07
door reisthijs
Die vrijliggende baan is wel ongeveer 1 km langer dan de huidige route, daar verlies je dus weer tijd aan. De totale reistijd gaat er wel een klein beetje op vooruit, al scheelt het maar 3 minuten.

De 33 meter lange trams hebben ook maar 4 deuren, net zo veel als een dubbelgelede bus. Daar zit dus ook geen winst.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: di 01 nov 2016, 11:19
door n-evo
reisthijs schreef:Volgens de website van de Uithoflijn is het plan om 16x per uur te gaan rijden. Dan zou dus de helft van de ritten doorrijden naar Nieuwegein als de frequentie daar gelijk blijft.
In de originele versie van het artikel stond dat ze de frequentie maximaal kunnen uitbreiden tot 20x per uur. Meer dan dat zou te veel congestie opleveren op de gelijkvloerse overgangen en problemen geven qua exploitatie. Langere trams dan 42 + 33 meter zou fysiek niet inpasbaar zijn.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: di 01 nov 2016, 17:28
door Busfoto.nl
reisthijs schreef:Die vrijliggende baan is wel ongeveer 1 km langer dan de huidige route, daar verlies je dus weer tijd aan. De totale reistijd gaat er wel een klein beetje op vooruit, al scheelt het maar 3 minuten.

De 33 meter lange trams hebben ook maar 4 deuren, net zo veel als een dubbelgelede bus. Daar zit dus ook geen winst.
De dubbelgelede bussen van nu hebben zelfs 5 deuren. Overigens denk ik wel dat het halteren sneller gaat dan nu, omdat het OV-chipkaartgebeuren op het perron gaat gebeuren in plaats van in het voertuig.

Met 16x per uur 75-metertrams krijg je toch mooi het equivalent van zo'n 50 dubbelgelede bussen. Zou het dan eindelijk voorbij zijn met de Nederlandse variant op het Indiase Super Dense Crush Load?

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 15:52
door n-evo
Busfoto.nl schreef:Met 16x per uur 75-metertrams krijg je toch mooi het equivalent van zo'n 50 dubbelgelede bussen. Zou het dan eindelijk voorbij zijn met de Nederlandse variant op het Indiase Super Dense Crush Load?
Tot deze tramlijn weer aan z'n tax zit. Iets wat eerder dan later gebeurd als je prognoses mag geloven.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 16:52
door Busfoto.nl
Daar heb je gelijk in, maar dat zijn slechts verwachtingen en het is natuurlijk maar de vraag in hoeverre die uitkomt.

Ik heb zelf de verwachting dat thuiscolleges via internet de komende jaren een verdere vlucht gaan nemen. Indien daar behoefte aan bestaat kan ik dit verder toelichten. In elk geval zou dit leiden tot een flinke vraaguitval. Een 1e jaars college Rechten in zaal Theatron (500 plaatsen) om 09:00 zorgt op zichzelf al 2 volle lijn 12-wagens

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 18:04
door ICE105
sirvinniei schreef:Echt? Ik dacht dat de reistijd er juist op vooruit ging omdat sneltrams vrijliggen, snel kunnen optrekken en meer deuren hebben.
De sneltram baan ligt niet geheel vrij, oversteken van weg en voetpaden mag met maximaal 30 km/u gebeuren.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: do 03 nov 2016, 02:04
door pedaalemmerzak
De enige écht duurzame oplossing voor Utrecht is een metro of tramtunnel die in ieder geval van CS via de binnenstad tot de Uithof loopt (tunnel onder de binnenstad, daarna kan die bovengronds mits er niet te veel overgangen/kruispunten zijn). Steden van een vergelijkbare grootte als dat men verwacht voor Utrecht in 2030 hebben allemaal wel een metronetwerk in de meeste Westerse landen.
Een metro die geheel losstaat van het bestaande (en in aanbouw zijnde) tramnetwerk lijkt me onlogisch, dus vandaar dat ik een tramtunnel zou voorstellen à la Den Haag.


Dmv een tunnel omzeil je een hoop gedoe:

- Geen kruispunten
- Meer plek voor stations
- Minder gezeur van NIMBYs, want je ziet het ding toch niet.
- De hele bus as door de binnenstad kan een hoogwaardige wandel / winkel / voetgangers straat worden.
- Anders dan in Amsterdam is de grond in Utrecht een stuk steviger, dus minder kans op verzakkende gebouwen en dergelijke.


Natuurlijk, het is een enorm project en een dure investering, maar dit is het enige wat geen lapmiddeltje is en waarmee Utrecht er weer jaren tegenaan zou kunnen.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: do 03 nov 2016, 02:16
door pedaalemmerzak
Verder vraag ik me af of het mogelijk is om een aftakkende spoorlijn te maken vanaf station Bilthoven langs de bilt naar de Uithof. Dan zou je rechstreekse sprinters kunnen laten rijden tussen de Uithof en Baarn/Hilversum en tussen De Uithof en Amersfoort (en eventueel verder, b.v. richting Ede, or richting harderwijk, of apeldoorn). Het gebied is niet echt volgebouwd, maar je zult natuurlijk wel veel klachten krijgen van NIMBYs als je zoiets voorstelt. Bilthoven - Den Dolder zou je dan moeten uitbreiden in capaciteit. Eventueel zou Bilthoven dan een IC station kunnen worden zodat men met de trein daarheen kan en dan overstappen op de sprinters naar De Uithof. Vanuit het zuiden gebruikt men dan de tram en vanuit het noorden deze spoorlijn.

Met de tramplannen die in deze draad zijn besproken ben ik het wel eens (b.v. een tram op lijn 28). Ik denk dat er sowieso ook nog wel meer trams gaan komen. Maar een gelijkvloerse tram over de bus as in de binnenstad zie ik niet zo zitten. Dat lost eigenlijk maar weinig op.