Pagina 1 van 3

Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 21:37
door Daniel
Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig
De stad Utrecht en De Uithof groeien de komende jaren zo hard, dat het netwerk van wegen en openbaar vervoer drastisch op de schop moet. Een nieuw treinstation, meer tramverbindingen en een snelle fietsroute zijn in beeld om te voorkomen dat de regio verstopt raakt.
Utrecht is de snelst groeiende stad van het land. In 2040 zijn er naar schatting 450.000 inwoners; dat is een verdubbeling ten opzichte van 2000. Er komen ook zo'n 50.000 banen bij. Het huidige netwerk van wegen en openbaar vervoer kan die groei niet aan.

Gemeente, provincie, rijk, universiteit, hogeschool en UMC gaan samenwerken om de regio bereikbaar te houden. Op de middellange termijn wordt een plan gemaakt voor een tramlijn door de binnenstad en komt er mogelijk een busstation bij snelwegknooppunt Rijnsweerd. Die kan het drukke Utrecht CS ontlasten. Kleinere stations in de regio, zoals Bilthoven, zouden een intercitystatus kunnen krijgen.
Forenzen reizen vervolgens naar De Uithof met bus of fiets. Ook wordt gedacht aan een nieuwe spoorlijn met station bij Rijnsweerd. Een ander idee omhelst een deels ondergrondse ov-verbinding tussen Utrecht CS en Rijnsweerd.

Lees verder

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 21:46
door Ardan
Metro *O*

Nee het is sowieso wel opvallend dat zo'n grote agglomeratie zo'n klein tramnet heeft. Ik zie nog wel gebeuren dat er veel meer bij gaat komen als daar tenminste geld voor is...

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 22:16
door samsam538
Een leuk idee lijkt mij om een tunnel te boren tussen Utrecht Centraal en de Uithof, waarbij de spoorlijn doorgaat naar Amersfoort. Hierdoor hoeven de intercity's tussen Gouda en Amersfoort niet meer kop te maken. Plus de intercity's uit Rotterdam en Den Haag kunnen doorrijden naar de Uithof en daar keren. Ook kan Zeist een sprinterstation krijgen. Helaas lijkt dit plan een beetje te duur en het budget voor ov is er eenvoudigweg niet.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 22:25
door ODRAIL
Een groter tramnetwerk lijkt mij het meest voor de hand liggend.

Met bijvoorbeeld een uitbreiding naar station Bilthoven.

Het is wel te hopen dat er voor deze plannen geld is.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 22:26
door Wubbo
Daar is de tram door de binnenstad weer, die komt ook elke paar jaar weer eens opzetten :).

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 22:27
door ODRAIL
Je kunt in dit geval ook de (snel) tram om de binnenstad heen leggen.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 22:31
door Wubbo
Die tram zijn ze nu al aan het aanleggen. Aan de andere kant om de stad heen lijkt me minder zinvol.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 22:34
door sirvinniei
Daniel schreef:Kleinere stations in de regio, zoals Bilthoven, zouden een intercitystatus kunnen krijgen.
Forenzen reizen vervolgens naar De Uithof met bus of fiets.[/url]

En bij Db willen ze deze juist wegnemen :')
KM46 schreef:Een groter tramnetwerk lijkt mij het meest voor de hand liggend.

Met bijvoorbeeld een uitbreiding naar station Bilthoven.

Het is wel te hopen dat er voor deze plannen geld is.

Met de opkomt van gelede elektrische bussen vraag ik me steeds meer het het nut van trams af.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 22:35
door Hainje
Tram door de binnenstad is een kwestie van tijd. Misschien als trams zonder bovenleidingen goedkoper worden dat het er dan komt. De testen met bussen lopen best aardig volgens mij, kwestie van tijd tot de sprong naar trams.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 22:37
door Vinny
Tja ze gaan een tram aanleggen tussen Utrecht Centraal en De Uithof terwijl ze beter een volledig ongelijkvloerse bus- of metrobaan hadden kunnen aanleggen. Fijn dat ze daar nu achterkomen. Psst. Ik heb dit eerder voorspeld. :')

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 22:46
door Durashift
Ach ja.. in de praktijk wordt nu gewerkt aan een redelijke OV uitbreiding (Uithof tram), er zijn NS stations in min of meer de buitenste centrumring van Utrecht geopend... en er is, op papier, al weer behoefte aan een nieuw Megaplan...

:shock:

Ik snap het wel, regeren (besturen) is vooruitzien.. maar begin nou eens niet met het bedenken van nieuwe plannen.. maar zorg eerst eens voor een aannemelijke, begrote, doorlooptijd tot de realisatie.

Het is nu al een redelijk zooitje in het verkeer in Utrecht, als ik dat zo hier en daar lees.. dat zal de komende tijd niet minder worden.. (zeker niet met de plannen van 'wethoudster Lot' om in de stad dubbele rijstrook wegen om te bouwen naar enkele.. hoezo meer capaciteit?? :twisted:
Dus, niet voor 2040 een plan maken.. maar voor 2020, gerealiseerd en al, naast de bestaande plannen die nu in uitvoering zijn..

samsam538 schreef:Een leuk idee lijkt mij om een tunnel te boren tussen Utrecht Centraal en de Uithof, waarbij de spoorlijn doorgaat naar Amersfoort. Hierdoor hoeven de intercity's tussen Gouda en Amersfoort niet meer kop te maken. Plus de intercity's uit Rotterdam en Den Haag kunnen doorrijden naar de Uithof en daar keren. Ook kan Zeist een sprinterstation krijgen. Helaas lijkt dit plan een beetje te duur en het budget voor ov is er eenvoudigweg niet.
Zeker een leuk idee. .. maar realistisch?
Hoeveel jaar is men in Utreg nu al bezig om weer water in een stuk Catherijnesingel te krijgen??
Moet uiteindelijk ergens in 2030 geheel afgerond zijn.. Ik ben in 2002 (of 3) nog naar een infobijeenkomst in de Helling geweest.. omtrent de start van dat hele centrumproject. :roll:

Wat betreft het boren van een tunnel, midden door groot stedelijk gebied.. wat nog onder zeeniveau ligt... Alle lessen uit A'dam moeten dan op z'n minst getrokken zijn en het liefst nog een beetje meer.. wil het een kans van slagen hebben, denk ik.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 10:08
door 010jongen
Zou eerst maar beginnen met het uitbreiden van het tramnetwerk. lijn 28 in zijn geheel vertrammen en een tramlijn naar Zeist bijvoorbeeld. De huidige tramlijn is ook niet meer wat het was, zeker nu de bussen een snellere route rijden naar het station.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 11:59
door n-evo
Ze hebben niet eens geld om die oude sneltrams te vervangen. :')

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 12:04
door Hainje
Zal vast wel een potje in Brussel voor zijn.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 14:01
door reisthijs
Durashift schreef:Wat betreft het boren van een tunnel, midden door groot stedelijk gebied.. wat nog onder zeeniveau ligt... Alle lessen uit A'dam moeten dan op z'n minst getrokken zijn en het liefst nog een beetje meer.. wil het een kans van slagen hebben, denk ik.
Utrecht ligt net boven zeeniveau.. en de bodemsamenstelling is heel anders dan in Amsterdam.
Bovendien was het grootste probleem bij de N/Z-lijn niet het boren, maar het bouwen van stations in open bouwputten.
Als je een tunnel zou willen boren voor intercity's, dus zonder stations tussen Centraal en de Uithof, zou ik geen grote problemen verwachten.

Al verwacht ik wel eerder dat het in Utrecht wat kleinschaliger zal worden dan dat. Ik denk dan eerder aan een tramtunnel, of misschien is een VAL (zoals in Lille) wel een idee.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 14:27
door Zonnig
Mijn idee in 1e aanleg:

- Lijn 28 vertrammen
- Bij de Uithof gaat lijn 12 door naar Bilthoven NS
- Bij de Uithof gaat lijn 28 door naar Zeist (via een lus)

Voordeel lijn 12 is 's avonds en in het weekend beperkt nodig en lijn 28 kan dagelijks + weekend rijden.

Dus:
- Lijn 28 > Vleuten - CS - Uithof - Zeist
- lijn 12 > Nieuwegein / IJsstelstein - CS - Uithof - Bilthoven NS

Daarna misschien nog verder gaan met trams in Utrecht en als men WEER dwars gaat liggen ....

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 14:44
door Zugführer
Ik weet niet of je heel veel opschiet met vertrammen van de binnenstadsas. Het is daar gewoon erg druk, of er nu bussen of trams rijden... misschien is (deels) ondertunnelen van de binnenstadsas een optie, dan heb je 2 snelle tramlijnen tussen Centraal en De Uithof en kun je vervolgens verder de regio in uitbouwen.
Intercitystatus Bilthoven en Driebergen-Zeist lijken me ook erg voor de hand liggende opties om Utrecht Centraal te ontlasten... een spoorlijn naar de Uithof zal er niet zo snel komen.
En wat lijn 28 betreft, de visie is een tramlijn naar Vleuten via Papendorp, omdat de huidige buslijn te veel in het bedieningsgebied van de spoorlijn rijdt.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 14:55
door reisthijs
De visie is dat er twee HOV-routes naar Vleuten ontstaan (de noord- en zuidradiaal genoemd), lijn 28 blijft dus bestaan naast de nieuwe route via Papendorp. Beide routes zouden in de toekomst in aanmerking kunnen komen om vertramd te worden.
Afbeelding
Bron: www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/openbaar-vervoer

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 15:01
door 010jongen
Zugführer schreef:Ik weet niet of je heel veel opschiet met vertrammen van de binnenstadsas. Het is daar gewoon erg druk, of er nu bussen of trams rijden... misschien is (deels) ondertunnelen van de binnenstadsas een optie, dan heb je 2 snelle tramlijnen tussen Centraal en De Uithof en kun je vervolgens verder de regio in uitbouwen.
Intercitystatus Bilthoven en Driebergen-Zeist lijken me ook erg voor de hand liggende opties om Utrecht Centraal te ontlasten... een spoorlijn naar de Uithof zal er niet zo snel komen.
En wat lijn 28 betreft, de visie is een tramlijn naar Vleuten via Papendorp, omdat de huidige buslijn te veel in het bedieningsgebied van de spoorlijn rijdt.
Ik denk juist dat een tram door de binnenstad wel degelijk meerwaarde biedt bovenop een bus. Capaciteit kan velen malen hoger liggen door het inzetten van gekoppelde trams.

Toch denk ik dat lijn 28 meer reizigers zal trekken dan een tramlijn via Papendorp. De meeste mensen kiezen nu immers toch al sneller voor lijn 28 dan de trein. De bus stopt vaker toch net wat dichter bij huis. Neemt niet weg dat de trein sneller is. Misschien veranderd dat zodra de trein vaker gaat rijden.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 16:35
door Busfoto.nl
Even vrij denken:

Bij het vertrammen van de binnenstadsas zie ik kansen om deze lijn naar Frans model in te richten. Je ziet daar buslijnen aan de rand van de stad aantakken op de tramlijn. Met dezelfde hoeveelheid chauffeurs en bussen kun je zo de frequenties omhoog krikken. Dit zou dan compenseren voor de vraaguitval die ontstaat door een verplichte overstap. Het is uiteraard aan de beleidsmakers om deze keuze te maken. Je verliest aantrekkelijke doorgaande verbindingen. De vierkante meters die vrijkomen bij het eventueel sluiten van de Maliespoorweg bij de Biltstraat kunnen een mooi overstapstation opleveren van lijn 8, 50, 51, 52, 53, 74 en 77 op tramlijn 28.

Ideetje voor overstapstation Oorsprongpark
Afbeelding

Bij de huidige dienstregeling van de voorgaande U-OV streeklijnen rijdt er tussen 8:00 en 9:00 voor 8 uur aan DRU over de binnenstadsas. Daar kan je dus behoorlijk wat kostbare DRU's mee vrijmaken.

Door alleen de tram toe te laten in de binnenstad tussen Oorsprongpark en Lange Viestraat kun je het tracé opnieuw inrichten en de straten aantrekkelijker maken. Als je ziet hoe ze dat in Frankrijk aanpakken, geweldig!





Afbeelding

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 18:01
door The Greyhound
reisthijs schreef:
Durashift schreef:Wat betreft het boren van een tunnel, midden door groot stedelijk gebied.. wat nog onder zeeniveau ligt... Alle lessen uit A'dam moeten dan op z'n minst getrokken zijn en het liefst nog een beetje meer.. wil het een kans van slagen hebben, denk ik.
Utrecht ligt net boven zeeniveau.. en de bodemsamenstelling is heel anders dan in Amsterdam.
Bovendien was het grootste probleem bij de N/Z-lijn niet het boren, maar het bouwen van stations in open bouwputten.
Als je een tunnel zou willen boren voor intercity's, dus zonder stations tussen Centraal en de Uithof, zou ik geen grote problemen verwachten.

Al verwacht ik wel eerder dat het in Utrecht wat kleinschaliger zal worden dan dat. Ik denk dan eerder aan een tramtunnel, of misschien is een VAL (zoals in Lille) wel een idee.
De lessen uit Rotterdam leren je dat je met bekwame mensen zonder problemen een heel aardig metronet kan bouwen, ook in drassige bodem.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 19:43
door Daniel
reisthijs schreef:naast de nieuwe route via Papendorp.
De route via Papendorp is niet nieuw natuurlijk, da's de huidige route van lijn 9. Die lijn heeft echter nog wel aardig wat groei te gaan voordat je daar echt een rendabele tramlijn van kunt maken.

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: di 18 okt 2016, 22:10
door Durashift
reisthijs schreef:
Durashift schreef:Wat betreft het boren van een tunnel, midden door groot stedelijk gebied.. wat nog onder zeeniveau ligt... Alle lessen uit A'dam moeten dan op z'n minst getrokken zijn en het liefst nog een beetje meer.. wil het een kans van slagen hebben, denk ik.
Utrecht ligt net boven zeeniveau.. en de bodemsamenstelling is heel anders dan in Amsterdam.
(..).
Okay, zo scherp zat het niet in mijn hoofd..

Afbeelding

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geografie_van_Nederland


Het zal er om spannen waar men zich in Utrecht bevindt.. want iets ten zuiden ervan is het toch al weer ietsje dieper.. :|

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: di 18 okt 2016, 22:12
door Suus
Waarom staat Maasdriel op die kaart?

Re: Megaplan voor uitbreiding OV in Utrecht nodig

Geplaatst: di 18 okt 2016, 23:09
door JHPart
Een tram heeft meer capaciteit dan een bus, maar is redelijk duur in aanleg. Als je op korte termijn resultaat wil zien, denk ik dat je creatiever moet zijn met bussen. Je zou een hoogwaardig busnet uitgebaat met trambussen of megabussen van 24 meter kunnen uitrollen over de hele stad. De verbinding van CS via De Uithof naar Zeist kan ook met zulk soort bussen gebeuren.

Voor het bedienen van verder weggelegen plaatsen, zou je een uitgebreid netwerk van Q-Liners of Interliners kunnen ontwikkelen, uitgebaat met comfortabele touringbussen.

Nog een suggestie. Kun je de spoorlijn langs de Maliebaan niet ontwikkelen tot een voorstadslijn? Extra sprinters uit Hilversum en Amersfoort kunnen via deze lijn doorrijden naar Houten en Driebergen. In Brussel is er ook een oostelijk ringspoor, dat vooral tijdens de spits druk bereden wordt door S-treinen (sprinters) en Intercity-treinen. Deze treinen gaan niet via de drukke Noord-Zuidverbinding in het centrum, want ze dienen net om die lijn te ontlasten. Wie in het oosten van de stad moet zijn, is vaak sneller met deze treinen.