Schiedam: ‘Uitstraling van station is ver te zoeken’

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Schiedam: ‘Uitstraling van station is ver te zoeken’

Bericht door Geert »

‘Uitstraling van station is ver te zoeken’
Door SANDER SONNEMANS

SCHIEDAM - De moderne stations hebben meer te bieden dan alleen loketten voor informatie en kaartjes.
Lunchrooms, koffiebars, tijdschriftenkiosken, snackcorners, de mini-vestigingen van Albert Heijn en allerhande andere winkeltjes moeten de wachttijden veraangenamen. Wat dat betreft is het op NS-station Schiedam-centrum maar een saaie bedoening. De tijd kan daar alleen worden gedood met... wachten.

Koffie? Dat is wel verkrijgbaar. Maar daarvoor moet de reiziger naar de uitspanning op spoor 5. En dat kan met het oog op de wachttijd voor metro of trein en de trappen, die af en op moeten worden gelopen, net te ver weg zijn.

,,Als je ’s ochtends vroeg reist, heb je trek in koffie. Dat zou in de centrale hal verkrijgbaar moeten zijn, als je het mij vraagt,’’ zegt Azieza Idoe (19), die zes dagen per week met het openbaar vervoer tussen woonplaats en werk reist. De Schiedamse noemt het station ‘gewoon saai’. ,,Buiten zijn sinds kort wel twee winkeltjes, maar daar moet je dus het station voor uit en mensen die moeten overstappen hebben daar vaak net geen tijd voor. En ’s ochtends vroeg zijn die nog niet open.’’

Leo Das, die de bewaakte fietsenstalling van het station beheert, zegt wel te weten waardoor in het station geen winkeltjes zijn gevestigd. ,,De NS vragen veel te hoge huurprijzen. Daar valt gewoon niet tegen op te verkopen. Er is iemand die het hier met een bloemenzaak heeft geproneerd, maar die is twee jaar geleden gestopt. Verder zit hier helemaal niets. Niet echt uitnodigend.’’

De 68-jarige Henny van der Sluijs, die op het station heeft afgesproken om met haar vriendin naar Rotterdam te gaan, vindt de stationshal maar ‘een steriele bedoening’. ,,Als je van strak en glad houdt, is het mooi. Maar ik vind dat de uitstraling van een station hier ver te zoeken is. Als je lang moet wachten omdat een trein vertraging heeft, ben je hier gauw uitgekeken hoor.’’

Rotterdammer Frans de Rijke (71), die Schiedam-centrum aandoet voor een familiebezoek, zegt niet te kunnen begrijpen dat het station zo leeg is. ,,Hier komen de bus, tram, trein en metro bij elkaar, dus wekelijks moeten hier toch vele tienduizenden reizigers over de vloer komen? Nou, dan snap ik er niets van dat er geen ondernemer is die hier geld probeert te verdienen. Je hoeft geen klanten te trekken, die komen elke dag vanzelf voorbij.’’

De Schiedamse student Jorit van Elst (22) mist vooral ‘een tent voor een snelle hap’. ,,Rotterdam-centraal is wat dat betreft een walhalla. En Den Haag! Daar hoef je je echt niet te vervelen als je de trein hebt gemist. Ik wil dan nog wel eens neuzen in de boekwinkel en ja, een snack gaat er dan ook altijd wel in. Dit hier is een station om gewoon heel snel doorheen te lopen. ’’

Een ‘ras-Schiedammer’, die niet met zijn naam in de krant wil, zegt de hoop te koesteren dat het ‘ooit nog wel wat wordt met het station’. ,,Als straks die avenue langs de metrolijn keurig is bestraat en Schieveste ontwikkeld is, zal de loop er toch wel een keertje in komen?’’ is de zestiger gematigd positief. ,,Als het zo ver is, komen er vanzelf ondernemers op het idee om hier een tijdschriftenzaak of eetzakie te beginnen? Ik denk dat eerst de kat uit de boom wordt gekeken.’’

,,Maar wat doe je als je moet wachten op de trein?’’ vult zijn vrouw aan. ,,Dan wil je even een bakkie doen. Maar dat kan hier nergens. Ja. Op het perron achter in het station. Maar daar moet je dan weer een heel eind voor lopen. Dat kan je een oud mens als ik ben, niet aandoen,’’ besluit ze.

Bij de Nederlandse Spoorwegen was gisteren niemand bereikbaar om een toelichting te geven op de inrichting van de stationshal en de afwezigheid van winkels. De betreffende informatrice is op vakantie.

Bron: Algemeen Dagblad
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 129 gasten