Door MARGREETH FERNHOUT
ZEIST/DRIEBERGEN - De gemeenten Zeist en Utrechtse Heuvelrug zijn ontevreden over de nieuwe dienstregeling van de NS.
Vanaf 14 december 2008 verdwijnt de rechtstreekse treinverbinding tussen Arnhem in Den Haag. Reizigers vanaf station Driebergen-Zeist naar Den Haag zullen dan over moeten stappen in Utrecht.
In Utrecht moeten de reizigers ook nog eens ver lopen. De trein vanuit Arnhem en de trein naar Den Haag kunnen niet naast elkaar stoppen: reizigers moeten van spoor 4 naar spoor 11 of 19 lopen.
De gemeenten beschouwen dit als een kwaliteitsverlies en hebben elk aan de bel getrokken. Een woordvoerder van de gemeente Utrechtse Heuvelrug: ,,Juist omdat de verbinding al jarenlang bestaat, zijn er veel mensen uit de regio die in Den Haag werken.’’
Wethouder Leenders van Zeist heeft een brief gestuurd naar de Bestuurs Regio Utrecht (BRU). Het BRU is niet de opdrachtgever voor het treinverkeer in de regio, maar deelt wel de zorg van de gemeente. Woordvoerder Regie Bouma: ,,Driebergen-Zeist heeft een belangrijke regiofunctie.’’
John Krijgsman van de NS zegt dat het traject naar Schiphol drukker is dan naar Den Haag. ,,Naar Schiphol waren echt extra treinen nodig. Dus hebben we de verbinding naar Den Haag moeten schrappen.’’
Met ingang van de nieuwe dienstregelingen veranderen er nog twee dingen voor reizigers rondom Utrecht. Het nachtnet wordt uitgebreid, waardoor het traject Rotterdam-Utrecht ’s nachts een uur korter duurt en tussen Breukelen en Utrecht gaat ieder kwartier een trein rijden. Nu is dat nog eens in het half uur.
Bron: AD.nl
Rechtstreekse treinverbinding met Den Haag weg
Re: Rechtstreekse treinverbinding met Den Haag weg
En in Driebergen zijn ze er niet achter dat ze voortaan rechtstreeks naar Schiphol kunnen neem ik aan? Of vinden ze dat geen goed nieuws ofzo...
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Rechtstreekse treinverbinding met Den Haag weg
Oh, en daar komen ze nu pas achter, terwijl 't al een jaar of langer bekend is?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rechtstreekse treinverbinding met Den Haag weg
Ach, 't is een journaliste ;)
Hoewel ik me wel kan voorstellen dat het voor nogal wat mensen frustrerend is dat ze ineens moeten overstappen terwijl het voorheen altijd rechtstreeks kon. Ik vind die s2000 zelf ook wel handig als ik moet werken en ik wil vanaf Driebergen-Zeist vertrekken: lekker blijven zitten tot Gouda en daar cross-platform overstappen op de s2800 :)
Overigens vertelt die NS-woordvoerder maar het halve verhaal: wat betreft de reizigers hebben momenteel nog meer mensen last van deze wijziging dan dat er mensen profijt van hebben. Pas over een aantal jaar is het aantal reizigers naar Schiphol dusdanig toegenomen dat het merendeel van de reizigers profijt heeft van de trein Nijmegen - Arnhem - Schiphol. (Bron: Locov)
Hoewel ik me wel kan voorstellen dat het voor nogal wat mensen frustrerend is dat ze ineens moeten overstappen terwijl het voorheen altijd rechtstreeks kon. Ik vind die s2000 zelf ook wel handig als ik moet werken en ik wil vanaf Driebergen-Zeist vertrekken: lekker blijven zitten tot Gouda en daar cross-platform overstappen op de s2800 :)
Overigens vertelt die NS-woordvoerder maar het halve verhaal: wat betreft de reizigers hebben momenteel nog meer mensen last van deze wijziging dan dat er mensen profijt van hebben. Pas over een aantal jaar is het aantal reizigers naar Schiphol dusdanig toegenomen dat het merendeel van de reizigers profijt heeft van de trein Nijmegen - Arnhem - Schiphol. (Bron: Locov)
Re: Rechtstreekse treinverbinding met Den Haag weg
En hoe komt het dat er na een aantal jaar meer reizigers naar Schiphol zijn? Omdat nu die verbinding wordt aangeboden en mensen daar dus op in gaan spelen, dan groeit het reizigersaantal Schiphol - Arnhem terwijl Den Haag - Arnhem daalt. Tsja...
Het is een spectrum.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 162 gasten