Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door OmniLezer »

Dit is misschien ook wel de reden waarom er een Linkkerbus in Rotterdam reed.
Ik hoop niet dat ze iets gaan doen met van die bussen met laadpalen bij elke halte. Dat is moeilijk omdat ze telkens bij een nieuwe route een 20 stuks palen moeten plaatsen. Er staan veel haltes in Rotterdam dus dat betekent ook wat infraklussen en... kortom. RET koopt dan 50 bussen in plaats van 150 bussen door al die kosten.
Ze kunnen beter zo'n Accubus kopen. Kost iets minder in totaal.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door Roeland »

Vanuit milieu-oogpunt is het volgens mij onaantrekkelijk om op streeklijnen dure, uitstootvrije bussen in te zetten. In (binnen)steden waar de luchtkwaliteit nogal slecht is, kan ik me goed voorstellen dat je uitstootvrije bussen wilt.

Maar op streeklijnen is het, volgens mij, maatschappelijke verspilling.
Stel dat de kosten per uitstootvrije DRU 10% hoger zijn dan bij gewone dieselbussen.
Dan kan die vervoerder, voor dezelfde subsidie, 10% minder ritten aanbieden dan met dieselbussen.
Uit groeiconcessies in Randstedelijk gebied (AML, Waterland, Drechtsteden) weten we, dat extra ritten op frequente, verbindende lijnen (of je die nou R-net noemt of niet) leidt tot reizigersgroei. Dus 10% extra ritten betekent dagelijks honderden autoritten minder.
Met andere woorden: uitgaande van een vast bedrag aan overheidssubsidie, betekenen de meerkosten van uitstootvrije streekbussen minder ritten, en daarmee meer auto-km's, en daarmee meer uitstoot.

Wanneer je de uitstoot van alleen je bussenvloot bekijkt, heb je volgens mij niet het totaalbeeld. Het totaalbeeld is: uitstot bussen, plus bespaarde auto-uitstoot door reizigersgroei.
Volgens mij moeten de MRDH goed kijken, op welke plekken/lijnen "uitrstootvrij" rendabel is. En alleen daar uitstootvrij voorschrijven.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door pedaalemmerzak »

Helemaal mee eens. Alleen de stadsbussen van HTM en RET uitstootvrij lijkt me al een prima stap. En daar dan extra subsidie voor de concessie voor geven, uit het potje Milieu en niet het potje Infra.
Stadsbus
Berichten: 1139
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door Stadsbus »

Ik denk dat jullie niet uit Haaglanden komen, maar de "streeklijnen" gaan niet echt uit de bebouwde kom. Bij mij rijdt lijn 45 en 46 en bijde rijden ze maar 5 minuten 80, en de rest van de rit maar 50 of minder, door de stad en geen dorpjes. Ik denk dat het wel nut heeft
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door Gekko123 »

Ik kom zelf wel degelijk uit Haaglanden, woon in Nootdorp. En zeker de lijnen die door het Westland gaan (en die behoren toch echt tot de huidige concessie Haaglanden Streek) hebben best wel wat afstanden over provinciale wegen waar harder wordt gereden dan 50. Ik denk dat je voor de streekconcessie eerder uitkomt bij het eventueel emissievrij rijden van de stadslijnen in Delft en Zoetermeer. Eventueel zou lijn 55 ook nog emissievrij kunnen rijden, als koppeling van deze twee stadsdiensten.

Verder gaat het hierbij denk ik niet alleen om de streeklijnen van Haaglanden, maar ook die van de concessies Bus Rotterdam en Voorne-Putten.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door pedaalemmerzak »

Renebussen schreef:Ik denk dat jullie niet uit Haaglanden komen, maar de "streeklijnen" gaan niet echt uit de bebouwde kom. Bij mij rijdt lijn 45 en 46 en bijde rijden ze maar 5 minuten 80, en de rest van de rit maar 50 of minder, door de stad en geen dorpjes. Ik denk dat het wel nut heeft

Het hangt natuurlijk helemaal af van de buslijn in kwestie. Als er inderdaad enkel door de stad (waarbij niet alleen den haag telt, maar ook rijswijk, pijnacker nootdorp, lansingerland, delft etc.) wordt gereden dan kan dat inderdaad prima met elektrische bussen. Maar op het moment dat er grotere afstanden over de snelweg of provinciale weg worden gereden dan lijkt het mij het beste om dat gewoon met normale bussen te doen. Uiteraard wel met de flexibiliteit dat er dan soms een 'verkeerde' bus mag worden ingezet als dat op bepaalde ritten operationeel zo uit komt (dus normaal in de stad of eens een elektrische rit door de streek).


Laten we maar eerst eens beginnen met enkel de échte stadslijnen van HTM en RET, dan zijn we al een stuk verder. De rest heeft m.i. minder prioriteit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50928
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door Suus »

Voor Voorne-Putten liggen de uitstooteisen dan ook lager met eindigen op Euro VI, daar rijden de bussen ook grote stukken door buitengebied. Maar in Haaglanden Streek is de verstedelijking tot onmiskenbaar waardoor men toch voor uitstootvrij als einddoel gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
verfmeer
Berichten: 786
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door verfmeer »

Toch vraag ik mij af of de bussen op bijv. lijn 33 of 36 wel het bereik hebben om een retourrit te rijden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9175
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door regenmaker »

In 2025 moet toch alles zero-emissie zijn, dus beter schakelen ze nu om.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50928
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door Suus »

De onderhandelingen tussen de RET en de Metropoolregio verlopen helemaal niet goed: http://www.rijnmond.nl/nieuws/150482/RE ... busvervoer
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door OmniLezer »

Dan moeten ze maar van die baby E-citea's nemen. Die kunnen wel lijn 88 van Venray tot Venlo aan. Ik weet niet of dat wel een gelijke afstand heeft, maar het is een streeklijn.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39210
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door Daniel »

Connexxion: RET moet voor zichzelf spreken
Vervoersbedrijf Connexxion is boos op de RET vanwege uitspraken van directeur Pedro Peters. Hij stelde dat geen enkel bedrijf het busvervoer in de regio Rotterdam zou kunnen regelen voor het huidige subsidiebedrag van bijna 30 miljoen euro. "De RET-directie spreekt over onze financiële huishouding. Dat moet hij niet doen", zegt zijn collega Bart Schmeink van Connexxion donderdag.
Schmeink denkt dat zijn bedrijf wel voor ongeveer 28 miljoen euro het busvervoer in de regio Rotterdam kan regelen, of in elk geval een heel eind kan komen. "Ik ken niet alle eisen, want wij mochten niet meedoen, maar ik durf de uitdaging wel aan."

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door Post »

Knap dat die Bart Schmeink van Connexxion dat zo weet zonder alle eisen te kennen. Of bedoelt die met "ongeveer 28 miljoen" dat kan ook 38 miljoen worden?

Maar laat ze het dan maar doen voor 28 miljoen. Gewoon de zelfde CAO aanhouden en de zelfde dienstverlening leveren ik ben benieuwd hoelang ze dat volhouden.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door OmniLezer »

Post schreef:Knap dat die Bart Schmeink van Connexxion dat zo weet zonder alle eisen te kennen. Of bedoelt die met "ongeveer 28 miljoen" dat kan ook 38 miljoen worden?

Maar laat ze het dan maar doen voor 28 miljoen. Gewoon de zelfde CAO aanhouden en de zelfde dienstverlening leveren ik ben benieuwd hoelang ze dat volhouden.
Ik denk dat het Connexxion half lukt. Als ze zich niet aan de eisen van het materieel gaan houden, zie ik ze gewoon het streekvervoer hier doen op zijn Arriva; Schuiven hier en daar. Volgens mij kost het materieel ook het meest. De rest kunnen ze wel in de loop van de tijd bij elkaar rapen.
Connexxion is ook een veel groter bedrijf dus op zich zou ik het wel geloven dat ze het nog ook gaat lukken.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12835
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door Hainje »

Bart Schmeink schreef:wel voor ongeveer 28 miljoen euro het busvervoer in de regio Rotterdam kan regelen, of in elk geval een heel eind kan komen.
Een directeur die zoiets zegt die lult in mijn ogen maar wat raak, een artikel op de site van Rijnmond is te veel eer.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50928
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door Suus »

RET kan ook een heel eind komen inderdaad.

CAO OV en CAO RET zijn om het even, ik ken de laatste redelijk goed (en is na vereenvoudiging nog maar 196 pagina's) en beide hebben rariteiten die soms veel geld kosten. Zo moet de RET aan het begin van het jaar tussen de 15 en 60% van het rijdend personeel een bonus toekennen en er zijn twee eindejaarsuitkeringen, de Rotterdamse en die gebaseerd op het jaarsalaris. En neemt de nieuwe vervoerder geen deel aan de RET-CAO, dan worden alle arbeidsvoorwaarden die het rijdend personeel geniet op basis van de CAO naar een individuele arbeidsovereenkomst verplaatst. (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door OmniLezer »

RET kan zeker ver komen, maar niet met die prijs. Ze hadden het dan uit hun eigen spaardoos moeten doen en dat is gewoon gemeente-geld.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21394
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door Meltrain »

In het eerste artikel staat:
Momenteel is dat jaarlijks zo'n 28 miljoen euro.

De Metropoolregio wil dat bedrag verlagen. "Maar ze willen ook dat wij onder meer milieuvriendelijkere bussen laten rijden en meer reizigers gaan vervoeren", zei RET-directeur Pedro Peters in zijn nieuwjaarstoespraak.

"Wij kunnen het voor dat bedrag niet rijden. En ook onze concurrenten zullen het voor dit bedrag niet kunnen rijden.''
Volgens mij bedoelt Peters hiermee dat het rijden voor €28 miljoen prima gaat, maar voor een nog lager bedrag niet, zeker niet als er milieuvriendelijkere bussen moeten komen.
Ik denk daarom dat Schmeink de woorden van Peters verkeerd geïnterpreteerd heeft, aangezien hij zegt dat Connexxion het wel voor €28 miljoen kan doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door htm_tram »

Omdat een streekvervoerder minder managers op de garage heeft zitten. Een stadsvervoerder waarvan ik geen naam noem heeft 5 managers op 350 chauffeurs terwijl een streekvervoerder er hooguit 2 nodig heeft. Dat scheelt ook al in het salaris...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13553
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door Wubbo »

2 managers op 350 mensen? Dat is 1 op 175? Bij mij is het 1 op 20, en wat ik met Google vind is dat 1 op 10 normaal is. Dan is 5 op 350 dus al enorm weinig, al kan ik me voorstellen dat buschauffeurs aansturen iets anders is dan verpleegkundigen aansturen (om maar wat te noemen). Maar als je als baas je medewerkers wil kennen is 5 op 350 (1 op 70) al veel te groot.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Bericht door htm_tram »

Werkoverleg en functioneringsgesprekken werden er al niet gedaan. ;-)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 191 gasten