Vervoerplan U-OV 2017-II

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
noahjo3
Berichten: 87
Lid geworden op: vr 05 aug 2016, 20:08

Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door noahjo3 »

Op de website van de provincie Utrecht staat inmiddels het nieuwe vervoersplan voor de zomer online.
https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... ning-telt/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door wouter15 »

noahjo3 schreef:Op de website van de provincie Utrecht staat inmiddels het nieuwe vervoersplan voor de zomer online.
https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... ning-telt/
Is het misschien een idee om dit onderwerp onder te brengen in een apart topic? Dan blijven de alledaagse gebeurtenissen en de discussie over het vervoersplan 20-17-2 tenminste van elkaar geschieden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door Daniel »

Bij deze afgesplitst, leek me ook wel een goed idee inderdaad.

Zojuist de plannen eens door zitten lezen maar het levert weinig verrassingen op: zoals we van U-OV gewend zijn een uitstekend onderbouwd en logisch vervoerplan met ook weer de nodige verbeteringen.
Wel best forse aanpassingen weer net een jaartje na de grote dienstregelingswijziging, maar ook wel terecht als je de successen van sommige lijnen ziet... als je na 'n jaar al de 8-persoonsbusjes op zondag notabene door wat groters moet vervangen (lijn 48 Houten - Nieuwegein) dan was er toch wel heel duidelijk vraag naar die verbinding. Sommige lijnen lijken me ook een stuk logischer te worden, zoals de doorgetrokken lijn 4 bijvoorbeeld maar ook de doorgaande verbinding met lijn 9 naar Kasteel de Haar die er eigenlijk al was maar nu één nummer krijgt.

Ben wel benieuwd naar wat de nieuwe servicebusjes gaan worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door sirvinniei »

Naar mijn idee wordt lijn 15 niet zo'n succes.
Ik ben benieuwd naar de afstemmingen met syntus in het vervoerplan hierna.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door nvdw »

Als die servicebusjes elektrisch moeten worden, ligt het voor de hand een aantal extra exemplaren van die Optare Solo te bestellen die nu ook op lijn 2 rijden. De vervolgvraag is waar die dingen dan moeten opladen, maar dat zou op de stalling kunnen omdat twee van de drie lijntjes daar hun eindpunt hebben.

Een zwakke broeder in die servicelijnen houd je altijd, maar ik denk dat het totale aanbod nu wel beter is, zeker voor de verbinding tussen Lombok en centrum.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door Jonkervoort »

nvdw schreef:Als die servicebusjes elektrisch moeten worden, ligt het voor de hand een aantal extra exemplaren van die Optare Solo te bestellen die nu ook op lijn 2 rijden. De vervolgvraag is waar die dingen dan moeten opladen, maar dat zou op de stalling kunnen omdat twee van de drie lijntjes daar hun eindpunt hebben.

Een zwakke broeder in die servicelijnen houd je altijd, maar ik denk dat het totale aanbod nu wel beter is, zeker voor de verbinding tussen Lombok en centrum.
Lijkt me niet dat het Solo's worden. In het vervoersplan noemen ze de bussen op lijn 2 namelijk '10m' en de servicebusjes '15p'. De huidige Solo's hebben 25 zitplaatsen, de kleinste verkrijgbaar heeft er wel 16, maar is niet beschikbaar als elektrische bus.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door OVinspecteur »

Ik begrijp de link niet die er op pagina 35 gelegd wordt tussen het laten halteren van de lijnen 283 en 287 in Nieuwegein en de ingebruikname van de Uithoflijn. Die buslijnen rijden nu gewoon een aantal bestaande haltes voorbij waar ze wat mij betreft meteen mogen gaan stoppen om mensen in en uit te laten stappen.

De Uithoflijn wordt pas in 2020 gekoppeld aan de Nieuwegeinlijn en alleen de passagiers van 2 Utrechtse tramhaltes (Graadt van Roggenweg en 24 Oktoberplein Zuid) kunnen daarmee sneller naar de Uithof.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door Meltrain »

Is vanaf De Wetering naar CS met (de nieuwe) lijn 4 echt maar 2 minuten langzamer dan met de huidige lijnen 19 en 39, ondanks de ogenschijnlijk grote omweg? :?
Qbuzz zegt dat dit komt doordat de route via de Vleutenseweg relatief traag is, maar hier ligt toch juist een busbaan?

Verder ziet het er prima uit, voor zover ik het als niet-Utrechter kan inschatten. :wink: Wel mooi dat de frequntieverlaging 's avonds en op zondag tijdens de zomervakantie deels ongedaan wordt gemaakt. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: RE: Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door Jonkervoort »

Meltrain schreef:Is vanaf De Wetering naar CS met (de nieuwe) lijn 4 echt maar 2 minuten langzamer dan met de huidige lijnen 19 en 39, ondanks de ogenschijnlijk grote omweg? :?
Qbuzz zegt dat dit komt doordat de route via de Vleutenseweg relatief traag is, maar hier ligt toch juist een busbaan?

Verder ziet het er prima uit, voor zover ik het als niet-Utrechter kan inschatten. :wink: Wel mooi dat de frequntieverlaging 's avonds en op zondag tijdens de zomervakantie deels ongedaan wordt gemaakt. :pos:
Nee, dat is niet zo, zeker als de nieuwe infra rondom leidsche rijn centrum helemaal voltooid is. Tenminste 5 minuten, alleen van de routetijden klopt bij U-OV vaak niet zo veel. Zo zouden lijn 19 en 39 er 8 minuten over moeten doen van de Hasebroekstraat naar CS, maar duurt dit in de praktijk slechts 3 à 4 minuten. Bovendien zijn lijn 19 en 39 vaak eerder in de route al te vroeg, terwijl lijn 4 op de Langerakbaan vaak vertraging oploopt.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door waldo79 »

Zo zouden lijn 19 en 39 er 8 minuten over moeten doen van de Hasebroekstraat naar CS, maar duurt dit in de praktijk slechts 3 à 4 minuten.
Van wat ik heb begrepen zit er relatief veel speling aan het eind van een rit.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door dnmw2705 »

Valt mij op dat Qbuzz er niet kiest voor een frequentie verlaging op lijn 51 en 251 nu Syntus 4x per uur rijdt met lijn 50 en 6x in het uur in de spits.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door Daniel »

Da's niet heel gek. Er staat letterlijk in het vervoerplan dat ze met het herontwerp van het lijnennet in Zeist wachten tot vervoerplan 2018 omdat Syntus geen tussentijds vervoerplan maakt. Ze willen dus voor volgend jaar gewoon een afgestemd herontwerp van het Zeister net maken, 't zou ook wat raar zijn om dan nu voor een half jaar nog even wat anders te doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door dnmw2705 »

Dan heb ik daar overheen gelezen. Inderdaad goed idee.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door Globetrotter »

Ook Lijn 15 Utrecht, Tolsteeg - Hoograven wordt per 2 juli opgeheven. Echter zie ik dat niet terugkomen in het vervoerplan. Wordt die lijn al eerder opgeheven?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door Daniel »

Lijn 15 was officieel al opgeheven in het vorige vervoerplan :wink: Hij is echter steeds tijdelijk blijven rijden, net als dat lijn 1 maanden een "omleiding" heeft gehad waarin stond dat de halte Hooft Graaflandstraat nog niet bestond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door wouter15 »

Hier vind je het advies van het ROCOV Utrecht over het Vervoersplan 2017-II: http://www.rocovutrecht.nl/download/adviezen/148
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door wouter15 »

Vandaag zou als het goed is het Vervoersplan 2017-II worden vastgesteld. Heeft iemand het toevallig al ergens gespot?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door Daniel »

Er is vandaag überhaupt geen vergadering van de provinciale staten of de commissie mobiliteit leert de website van de provincie, dus lijkt me sterk dat het vandaag vastgesteld is. Het staat in elk geval niet in de agenda van de provinciale staten van morgen en de commissie mobiliteit vergadert pas over een maand weer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door wouter15 »

Via https://www.provincie-utrecht.nl/publis ... versie.pdf is het nieuwe vervoersplan 2017-II dat ingaat op 1 juli 2017 te vinden.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door nvdw »

Volgens het vervoerplan (zie o.a. de reacties op de op- en aanmerkingen) is er met ingang van 2018 budget om de eerder geplande buslijn Vianen-Houten-Odijk (44?) uit de ijskast te halen, als pilot voor ten minste drie jaar.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door sealynx »

In de uitgangspunten voor 2018 wordt het omschreven als een aparte lijn Vianen - Houten (44?) en een verlening van 43 voor Zeist - Odijk - Houten. Er wordt gezegd dat er nauwelijks doorgaande reizigers over Houten te verwachten zijn, al is dat natuurlijk self-fulfilling indien het ook niet als doorgaande lijn wordt aangeboden.
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 21 apr 2017, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door nvdw »

Dat stond ook exact zo in het vervoerplan 2017, toen was op het allerlaatste moment de financiering niet rond.

Gezien de geplande diensttijden (ma-vr overdag) en het gesteggel over geld zal het toch nooit een vetpot worden, ook al vult het een lacune in het netwerk op...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
UtrechtOV
Berichten: 137
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door UtrechtOV »

Er zijn meer (gelede) bussen nodig lijkt me zo.
De 37 en 38 gaan omhoog naar 6x/u in de spits.
Waar halen ze die vandaan? Groningers?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door Zugführer »

Lijn 19 en 39 worden opgeheven, dat levert natuurlijk ook de nodige bussen op.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerplan U-OV 2017-II

Bericht door Daniel »

Dat levert weliswaar bussen op, maar alleen maar 12-meters en daar hebben ze er eigenlijk relatief gezien al teveel van. Nou kunnen die natuurlijk ook weer mooi ingezet worden op de doorgetrokken lijn 4 en 10 en de tijdelijke lijn 110 zolang de nieuwe servicebussen er nog niet zijn.
In het vervoerplan zie ik zogauw geen lijnen die van 18 naar 12 meterbussen gaan, dus ze kunnen eigenlijk alleen nog van spitsritten af komen op andere lijnen (dat is immers in de inzettabel in het vervoerplan niet te zien). Of het is een deel van de technische reserve die dan ook ingezet wordt omdat 37/38 alleen in de spits geleed gereden wordt.

De streekgeledes krijgen ook meer werk: die staan normaal stil in de zomervakantie, maar er blijven nu enkele drukke spitsritten van 65 de hele zomer geleed gereden worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten