Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door BrengMe »

Rotterdam Alexander wordt opgeknapt
Station Rotterdam Alexander krijgt een grondige opknapbeurt. Het gebouw wordt vervangen en de onderdoorgang krijgt een ander karakter. Transparantie is het toverwoord.

Bron: OV Magazine
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door Etienne »

Moest het ook niet nog eens 4-sporig worden?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door Roeland »

Etienne schreef:Moest het ook niet nog eens 4-sporig worden?
Waarom 4-sporig? Dat is alleen maar nodig als je er treinen wilt laten keren of laten inhalen, en dat is op Alexander helemaal niet nodig (tenzij iemand vindt dat de sprinters vanuit Gouda moeten worden ingekort tot Alexander).
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door AppleMoose »

Transparantie is het toverwoord
Dat wordt dus een veredelde glasbak waar men om de haverklap nieuwe ruiten in kan zetten *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door Hainje »

Eau ja joh??
🍉
MarkNL
Berichten: 478
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door MarkNL »

Roeland schreef:
Etienne schreef:Moest het ook niet nog eens 4-sporig worden?
Waarom 4-sporig? Dat is alleen maar nodig als je er treinen wilt laten keren of laten inhalen, en dat is op Alexander helemaal niet nodig (tenzij iemand vindt dat de sprinters vanuit Gouda moeten worden ingekort tot Alexander).
Het is inderdaad niet nodig maar kan mij inderdaad herinneren dat er gesproken werd over 4 sporen (voor wat voor reden dan ook). Evenals over het ongelijkvloers maken van de metro aldaar. Ik vermoed dat er flink is geslonken op het budget en dit soort dingen dus zijn afgevallen.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door OmniLezer »

Roeland schreef:
Etienne schreef:Moest het ook niet nog eens 4-sporig worden?
Waarom 4-sporig? Dat is alleen maar nodig als je er treinen wilt laten keren of laten inhalen, en dat is op Alexander helemaal niet nodig (tenzij iemand vindt dat de sprinters vanuit Gouda moeten worden ingekort tot Alexander).
Dat was het plan. Lijn A en B werd tussen Prinsenlaan en Graskruid ook ondertunneld. Zo stond dat in het plan, maar dat gaat dus niet door, want dat kost te veel geld, werd gezien.
Het is wel mooi hoe ze dat gaan inrichten. Van een Ghetto naar een netto.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door waldo79 »

Volgens mij citeer je niet juist, Omnilezer. Gaat het over aanpassingen bij de metro of aan het treinspoor?
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door Bemined »

Proefballonnetjes waren er genoeg, maar ik kan me niet herinneren dat er ooit concrete plannen geweest zijn hiervoor. Spoorverdubbeling lijkt mij ook weinig prioriteit hebben hier, de perroncapaciteit in Gouda is een groter knelpunt (intercity's kunnen pas NA station Gouda de sprinter inhalen wat onnodige capaciteit kost) om de frequentie te verhogen. Niet dat verhogen echt nodig is, treinen rijden nog niet op maximale capaciteit hier. Metro ondertunnelen ken ik ook geen concrete plannen van, wel zijn er plannen de overweg van de Hoofdweg met de metrobaan te ondertunnelen voor het autoverkeer, dit levert meer voordeel op dan de metro ondergronds leggen want hierdoor pak je naast de metroovergang ook twee wegkruisingen mee met je tunnel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door Daniel »

MarkNL schreef:Het is inderdaad niet nodig maar kan mij inderdaad herinneren dat er gesproken werd over 4 sporen (voor wat voor reden dan ook). Evenals over het ongelijkvloers maken van de metro aldaar. Ik vermoed dat er flink is geslonken op het budget en dit soort dingen dus zijn afgevallen.
Er liggen toch ook gewoon vier sporen daar: twee voor de trein, twee voor de metro :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door OmniLezer »

Daniel schreef:
MarkNL schreef:Het is inderdaad niet nodig maar kan mij inderdaad herinneren dat er gesproken werd over 4 sporen (voor wat voor reden dan ook). Evenals over het ongelijkvloers maken van de metro aldaar. Ik vermoed dat er flink is geslonken op het budget en dit soort dingen dus zijn afgevallen.
Er liggen toch ook gewoon vier sporen daar: twee voor de trein, twee voor de metro :wink:
Ja, duh.... Grappenmaker.
waldo79 schreef:Volgens mij citeer je niet juist, Omnilezer. Gaat het over aanpassingen bij de metro of aan het treinspoor?
Ik bedoelde het treinspoor.

En iets ging de grond in van de metro. Dat is belangrijk.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door waldo79 »

Is er wel genoeg ruimte om te verbreden?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door ArrivaBas »

Aan beide kanten staan kantoorgebouwen. Als men 2 extra sporen wil toevoegen moeten er een extra viaduct komen, de dijk verbreed, en het al enorm krappe busstation nog kleiner. Ik denk niet dat dat echt gaat passen en snap niet dat dat ooit in het plan heeft gestaan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door Moshi »

Bemined schreef:Proefballonnetjes waren er genoeg, maar ik kan me niet herinneren dat er ooit concrete plannen geweest zijn hiervoor.
Die plannen zijn er wel degelijk geweest, viersporig van Rotterdam tot Utrecht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... -projecten
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door Bemined »

Ik heb het niet van dichtbij meegemaakt, maar in hoeverre was Rail 21 een concreet plan en niet een proefballonnetje? Dat het destijds met veel tromgeroffel bekend gemaakt werd maakt het niet concreet, zover ik begrijp viel het plan uiteen toen men het nader ging uitwerken, dus dan vraag ik me af hoe concreet het geweest kan zijn.
waldo79 schreef:Is er wel genoeg ruimte om te verbreden?
Ruimte is er wel, een strook van 45 meter breed is genoeg voor een viersporig station, en de beschikbare breedte tussen de gebouwen is circa 55 meter. Dus het station zou dan dicht op de gebouwen komen te staan, en het talud moet vervangen worden door een keerwand, maar de ruimte is er op zich wel. Het busplein zal je dan 90 graden moeten draaien en uitbreiden richting de fietsenstalling, die op zijn beurt onder het station komt (talud moet toch weg). Dus ruimte lijkt me het probleem niet, geld daarentegen.....

Een spoorverdubbeling is naar mijn idee echter pas zinvol indien er extra stations toegevoegd worden. De rijtijd tussen Rotterdam en Gouda van de intercity en sprinter verschilt nu slechts 5 minuten, wat wil zeggen dat er bij een 10 minuten frequentie eigenlijk helemaal geen noodzaak is voor de intercity om de sprinter in te halen. De mogelijkheid om in Gouda in te kunnen halen door daar een extra perronspoor aan te leggen is dan voldoende. Enige puzzelstukje wat resteert is het goederenverkeer, maar als dat niet past zou ik dan eerder kiezen voor een nieuwe goederenlijn buiten de stad om (in het verlengde van de Havenspoorlijn rechtdoor via het A38 tracé en dan onder Krimpen a/d IJssel langs) want daarmee sla je meerdere vliegen in een klap (goederentreinen dwars door het centrum en ontlasting Willemsspoortunnel).
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door waldo79 »

Aha. In Houten heeft men de spoorlijn zowat dwars tegen de bebouwing aan gebouwd ter hoogte van het station. Bij Alexander is zelfs meer ruimte.

En qua hoeveelheid treinen is viersporigheid voorlopig niet aan de orde inderdaad.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door Bemined »

Tenzij men het aantal stations wil uitbreiden uiteraard, dan is een (gedeeltelijke) verdubbeling wel nodig. Maar hoewel er meerdere locaties zijn waar je een station kunt bouwen, zijn die locaties niet al te bedrijvig, dus het bouwen van deze stations hangt dan samen met de stedelijke ontwikkeling rondom die locaties. En miljoenenprojecten waarbij tig partijen betrokken zijn en waarvan het succes afhankelijk is van het succes van elk deelproject, tja, je weet hoe dat soort projecten gaan in de praktijk :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door Suus »

Belangrijkste winst is dat de treinperrons iets richting het westen worden verlengd, zodat alle metro- en treinperrons snel met elkaar verbonden kunnen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door Daniel »

Bemined schreef:Ik heb het niet van dichtbij meegemaakt, maar in hoeverre was Rail 21 een concreet plan en niet een proefballonnetje? Dat het destijds met veel tromgeroffel bekend gemaakt werd maakt het niet concreet, zover ik begrijp viel het plan uiteen toen men het nader ging uitwerken, dus dan vraag ik me af hoe concreet het geweest kan zijn.
Er zijn diverse Rail21-projecten uitgevoerd anders, lijkt me redelijk concreet. Dordrecht heeft daar z'n driesporige boog ten zuiden van het station, perron 5 en een viersporige brug over de Oude Maas aan overgehouden. De viersporigheid van Dordrecht - Rotterdam was er meen ik ook onderdeel van, de uitbreiding van Leiden Centraal en de Schipholtunnel sowieso. (Van drie van die projecten heb ik de boekjes hier nog staan, in Dordrecht was destijds een heus infocentrumpje over de Rail21 projecten in de omgeving)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door Bemined »

Dat een aantal deelprojecten uitgevoerd is maakt andere deelprojecten niet concreter. In Rotterdam heeft men 20 jaar terug ook een ambitieus tramplan gelanceerd met tig nieuwe tramlijnen. Uiteindelijk zijn er drie lijnen daadwerkelijk aangelegd, die nog altijd niet zo frequent rijden als het promotiematerieel destijds beloofde. Gezien het aantal wilde plannen dat ik de afgelopen 20 jaar gelanceerd heb zien worden welke na enkele jaren weer compleet vergeten zijn is mijn definitie van 'concreet plan' wat stranger geworden :P
Suus schreef:Belangrijkste winst is dat de treinperrons iets richting het westen worden verlengd, zodat alle metro- en treinperrons snel met elkaar verbonden kunnen worden.
Ik begreep dat alleen het perron richting Rotterdam Centraal verlengd tot over de metrobaan zodat er hier een snelle overstap ontstaat. Op de tekening zie je ook geen verhoging aan de andere kant van de spoorbaan wat suggereert dat er vanuit Ommoord/Nesselande geen rechtstreekse overstap komt richting Utrecht. Het is dus vooral bedoeld voor de reizigersstroom Gouda<>Kralingse Zoom (en verder), met Ommoord/Nesselande<>Rotterdam Centraal als extra bijkomstigheid.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door JWM »

Bemined schreef:Enige puzzelstukje wat resteert is het goederenverkeer, maar als dat niet past zou ik dan eerder kiezen voor een nieuwe goederenlijn buiten de stad om (in het verlengde van de Havenspoorlijn rechtdoor via het A38 tracé en dan onder Krimpen a/d IJssel langs) want daarmee sla je meerdere vliegen in een klap (goederentreinen dwars door het centrum en ontlasting Willemsspoortunnel).
Dit is wel heel erg luchtfietsen. Een boog bij Geldermalsen vanaf de Betuweroute richting Utrecht eventueel in combinatie met volledige viersporigheid Geldermalsen - Utrecht lijkt mij een veel realistischer plan om goederen bij Alexander weg te krijgen.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door hidihi »

Op dit moment zijn 4 perrons niet nodig en die komen er vast ook niet. Er zijn bij mij inziens wel argumenten om het station 4 sporig te maken of om er ieder geval voor bereidingen op te treffen. Rotterdam noord is erg groot en met de drukke A20 zou een stoptrein Delft-Rotterdam Alexander helemaal geen slecht idee zijn. Gezien de drukte rond Delft zou een IC Delft-Utrecht ook wel te rechtvaardigen zijn. Deze treinseries rijden er niet omdat het traject Delft-Schiedam slechts twee sporig is maar als dit knelpunt ooit opgelost wordt kunnen die 4 sporen rond Alexander best nog wel eens nodig worden.
Laatst gewijzigd door hidihi op za 11 feb 2017, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door Chrysa »

Dus niet via Centraal? Klinkt grappig, maar past dat wel over dat boogje?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door Suus »

De Blijdorpboog is enkelsporig en sluit gelijkvloers aan. Denk dat dat een groter probleem wordt voor een trein Delft - Utrecht dan station Alexander.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Rotterdam Alexander wordt opgeknapt

Bericht door hidihi »

Suus schreef:De Blijdorpboog is enkelsporig en sluit gelijkvloers aan. Denk dat dat een groter probleem wordt voor een trein Delft - Utrecht dan station Alexander.
Je hebt helemaal gelijk meid maar als je toch een nieuw station aan het ontwerpen bent, dan kun je beter rekening houden met de mogelijke ontwikkelingen in de toekomst. Mocht je die extra sporen ooit willen aanleggen dan hoef je zo'n station niet nog een open te breken en als die extra sporen er toch niet komen is dat ook niet erg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 23 gasten