Actievoerders leggen feestelijke openingsrit HOV-lijn stil

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Actievoerders leggen feestelijke openingsrit HOV-lijn stil

Bericht door VIRM »

VELSEN-ZUID Vanochtend was het dan eindelijk zover. De nieuwe HOV-buslijn tussen
IJmuiden en Haarlem werd feestelijk geopend met een eerste ritje. Maar het was niet alleen
maar hosanna, want halverwege werd de rit stilgelegd door actievoerders.

http://www.nhnieuws.nl/nieuws/203355/ac ... -lijn-stil

Voor de busliefhebbers: morgen is er een open dag inclusief NZH-museumbus.
https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... op_1_april
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Actievoerders leggen feestelijke openingsrit HOV-lijn stil

Bericht door SLToilet »

Maar is dat protest er vooral geweest vanwege de ronkende bussen, de uitstoot van de brandstofmotoren of omdat het gewoon nog steeds geen fatsoenlijk alternatief is voor de trein en ander verdwenen ov? Ik lees nergens waarom, jammer.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Actievoerders leggen feestelijke openingsrit HOV-lijn stil

Bericht door groningen »

Waar zijn die actievoerders nu boos over? Uitlaatgassen?! Als je in je eigen auto rijdt, dan is er natuurlijk niets aan de hand.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Actievoerders leggen feestelijke openingsrit HOV-lijn stil

Bericht door nvdw »

De busbaan loopt door een natuurgebied (lees: de overwoekerde restanten van de oude spoorlijn naar IJmuiden). Verder een hoop NIMBY-gedoe; de bezwaren zijn al tot in de Raad van State behandeld en afgewezen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Actievoerders leggen feestelijke openingsrit HOV-lijn stil

Bericht door Klaasje »

Natuur heeft nauwelijks last van een busbaan. Zeker niet als er terughoudend gemaaid wordt. Bij een drukke weg heeft de natuur veel meer last.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Actievoerders leggen feestelijke openingsrit HOV-lijn stil

Bericht door Zugführer »

De busbaan loopt niet zo zeer dóór een natuurgebied, maar is in de plaats gekomen van een natuurgebied (lees: overwoekerde spoorlijn). Ik kan me de bezwaren ergens wel voorstellen, zeker omdat de waarde van een busbaan op deze plaats beperkt schijnt te zijn. Wat je nu nog met actievoeren wil bereiken snap ik dan weer wat minder goed :p
Nitein-Repart
Berichten: 3532
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Actievoerders leggen feestelijke openingsrit HOV-lijn stil

Bericht door Nitein-Repart »

Ik denk dat er ook nog sentimenten zijn van dat veel IJmuiders en Velsenaren de trein terugwillen, omdat de trein sneller was en doorreed naar Amsterdam. Ik had liever gezien dat er een tram kwam rijden tussen IJmuiden en Amsterdam die tussen Santpoort-Noord en Amsterdam Sloterdijk de spoorlijn gebruikt (Karlsruher Modell), zo kan de reistijd tussen IJmuiden, Haarlem en Amsterdam echt verkort worden. Maar ja, zo'n tram komt er niet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Actievoerders leggen feestelijke openingsrit HOV-lijn stil

Bericht door Natorious »

De kans dat er ooit een tram/trein/whatever komt is altijd groter met een busbaan dan met een natuurgebied, aangezien een busbaan makkelijk omgebouwd kan worden.
Off-topic: Naar mijn mening kan dat Karlsruhe model op veel plekken in Nederland werken, vindt het een interessant systeem.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 04 apr 2017, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Actievoerders leggen feestelijke openingsrit HOV-lijn stil

Bericht door Daniel »

Zugführer schreef:Ik kan me de bezwaren ergens wel voorstellen, zeker omdat de waarde van een busbaan op deze plaats beperkt schijnt te zijn.
Die beperkte waarde laat zich wel mooi met een kaartje van de provincie Noord-Holland illustreren. Voor de busbaan reed lijn 75 dezelfde route als lijn 3 op deze kaart...
Afbeelding

Dat kaartje laat wel zien dat de busbaan in kilometers nauwelijks korter is dan de oude route, er zijn vooral minder haltes (maar die kan je op de normale rijbaan natuurlijk ook overslaan). En de keren dat ik langs die oude busroute ben geweest had ik nou niet echt het idee dat de verkeersdrukte daar enorm groot was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Actievoerders leggen feestelijke openingsrit HOV-lijn stil

Bericht door Daan! »

En die mensen hebben eigenlijk groot gelijk als je het puur vanuit het vervoersoogpunt gaat kijken en wel om de volgende redenen:

Lijn 385 doet er 2 minuten korter over dan lijn 75 in de oude situatie deed. Daar moeten dus alle aanpassingen voor meegerekend worden: het aanpassen van de slaperdijk, het stoppen op de weg van de bus bij haltes op de Hagerlingenweg, de busbaan en de aanpassing van de Lange Nieuw waar de bus met stoplichten voorrang krijgt.

- Ik heb op Google Earth gemeten en de oude route is 700 meter korter dan via de busbaan.
- De nieuwe route heeft niet minder haltes. De vervallen haltes voor bus 75/385 zijn de IJmuiden Zeeweg, IJmuiden Heerenduinweg en Driehuis Van Den Vondellaan. De vervallen halte Driehuis Waterloolaan reken ik niet mee, omdat deze pas bij het sluiten van de Velsertunnel is toegevoegd aan lijn 75. Op de busbaan zijn de haltes Briniostraat, Stadschouwburg en Driehuis Westerveld toegevoegd.
*Bovenstaande redenen doen mij vermoeden dat de bus geen tijdswinst boekt vanwege de nieuwe route via de busbaan.
-Tegelijkertijd zijn wel de haltes Scheldestraat en een halte in Sanpoort-Noord komen te vervallen.
- Een tramhalte heeft een reikwijdte van 400-500 meter (Bron: Minor Railtechniek HU). Dat betekent dat de helft van Driehuis niet wordt aangedaan door lijn 385. De halte ligt namelijk aan de rand van het dorp en dat was nou juist één van de redenen waarom de spoorlijn wordt opgeheven. 75 deed dat in de oude situatie wel. Driehuis komt er bekaaid vanaf in de nieuwe situatie. Één keer per half uur bus 3 die ook nog eens richting Haarlem omrijdt via Velserbroek.

Beter was in mijn ogen dan ook geweest om het verkeer door Driehuis over de nieuwe busbaan te leiden. Er gaat namelijk enorm veel doorgaand verkeer door Driehuis en bus 75, al dan niet als R-Net, door Driehuis te laten rijden. Doordat het daar rustiger wordt, kan 75 wel eens ruimer in z'n dienstregeling komen te zitten, waardoor dezelfde tijdswinst was geboekt als nu met de busbaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten