Pagina 3 van 3

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: di 05 sep 2017, 12:14
door Zonnig
Zo'n 35 jaar geleden werden de lijnen 11 & 12 van CS naar de Uithof regelmatig verstrekt door bussen van CN die in de spits uit Zeist kwamen. Zoiets kan toch nog steeds. In elk geval kunnen de U-OV bussen hiervoor gebruikt worden. Scheelt veel lege ritten tussen Zeist en Utrecht (dan nog leeg van de Uithof van/naar Zeist).

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: di 05 sep 2017, 18:08
door Daniel
De spitsbussen uit Zeist gaan in de huidige opzet echter al niet meer leeg terug maar zijn doorgekoppeld, zover er überhaupt nog echt sprake is van spitsbussen.
Het meeste leeg materieel genereert lijn 65 tegenwoordig al is een deel van de spitsritten op die lijn effectief een aanvoerrit voor spitsritten op andere lijnen.

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: di 05 sep 2017, 18:10
door ovforens
Zonnig schreef:Zo'n 35 jaar geleden werden de lijnen 11 & 12 van CS naar de Uithof regelmatig verstrekt door bussen van CN die in de spits uit Zeist kwamen. Zoiets kan toch nog steeds. In elk geval kunnen de U-OV bussen hiervoor gebruikt worden. Scheelt veel lege ritten tussen Zeist en Utrecht (dan nog leeg van de Uithof van/naar Zeist).
Wie zegt dat er thans nog matritten zijn tussen Utrecht CS en Zeist vv?

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: di 05 sep 2017, 19:36
door Daniel
dnmw2705 schreef:74/77 weer over Vondellaan zou ideaal zijn. Studenten uit Zeist, De Bilt of Bilthoven zouden dus niet hoeven overstappen. Je moet nu van C naar D, wat paar minuten kost, niet dat dat erg is, maar voor mn gevoel spreid je de reizigers niet, maar prop je ze samen naar een paar specifieke lijnen
Mwoh, juist verre van optimaal omdat je weliswaar die kleine doelgroep een directe verbinding geeft terwijl je de grootste groep reizigers met een langere reistijd opzadelt.
Overigens hoeven alleen reizigers uit lijn 74 in beide richtingen van perron te wisselen, iedereen die met 77 uit Nieuwegein komt hoeft slechts het perron over te steken.

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: di 05 sep 2017, 19:46
door dnmw2705
Ik had het over de groep die uit Zeist, De Bilt en Bilthoven komen! Hoeveel extra reistijd is de Vondellaan?
Volgens mij zitten reizigers nu ook al snel naar +2/+3 omdat die verkeerslichten na centraal niet lekker werken

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: di 05 sep 2017, 19:51
door Suus
What else is new in Utrecht? :')

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: di 05 sep 2017, 20:13
door Daniel
dnmw2705 schreef:Ik had het over de groep die uit Zeist, De Bilt en Bilthoven komen! Hoeveel extra reistijd is de Vondellaan?
Volgens mij zitten reizigers nu ook al snel naar +2/+3 omdat die verkeerslichten na centraal niet lekker werken
Het scheelt al gauw 7-10 minuten en dat was via de Adama van Scheltemabaan, maar je zou tegenwoordig via de Catharijnesingel verder moeten dan omdat er een maximum aantal bussen is afgesproken over de Dichtersbaan met omwonenden. En sowieso kan je er niet linksaf op vanaf de Vondellaan. (Het verdwijnen van lijn 12 helpt daar niet, die wordt nu nog gedoogd bovenop het maximum)

Er zit trouwens ook een duidelijke groei in het aantal busreizigers vanaf Kanaleneiland ri. CS sinds alles de snelle route rijdt en dat zijn vooral heel veel forensen, dat levert de vervoerder meer op dan al die SOV-reizigers. De winst is dan ook wel noemenswaardig: de hoge frequentie via de snelle route, de opening van de Valeriusbaan en de afronding van CS-Jaarbeurszijde bij elkaar opgeteld scheelt mij persoonlijk bv. een kwartier op een totale reistijd per dag van anderhalf uur (heen+terug).

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: di 05 sep 2017, 23:53
door Jonkervoort
Daniel schreef:Zo wil men meer lijnen aan de centrumzijde, maar wat daar nu precies het voordeel aan is?
Het biedt niet alleen nadelen voor de reizigers, het wordt dan ook gewoon veel te druk daar onder Het Platform (het nieuwe gebouw over busstation Centrumzijde heen). De bussen moeten als ze langs de centrumzijde rijden over alle vier de tramsporen rijden, en als de tram straks doorgekoppeld wordt er op twee andere punten ook nog overheen. Als je dus allemaal bussen daarheen gaat verhuizen wordt het chaos. Alleen lijn 2, 3 en 28 lijkt me prima (18 misschien juist aan de andere kant omdat die niet voor reizigers naar De Uithof bedoeld is, maar als rustiger alternatief voor reizigers naar Rijnsweerd).
Daniel schreef:Ook is er eerder op basis van reizigersvraag speciaal een pendelbus (22) opgezet om de haltes aan de Catharijnesingel weer te bedienen tot lijn 2 er terug kon komen, adviseren ze om lijn 2 juist naar Vaartsche Rijn te sturen waardoor hij helemaal niet meer op de Catharijnesingel komt. Sowieso vraag ik me af hoe ze lijn 2 in minstens een kwartiersdienst in twee richtingen (want dat is dan nodig) willen laten rijden terwijl er nu al uitval door materieelgebrek is. En kan je überhaupt van het Domplein richting de busbaan bij het Janskerkhof? Het is daar toch eenrichtingsverkeer?
Gezien het aantal midibusjes dat het ROCOV wil inzetten zal er sowieso wat bijbesteld moeten worden, maar dat kan redelijk samengaan met het vervangen van de streekbussen. En omdat de lijn in twee richtingen gaat rijden zitten de reizigers van en naar CS in een andere bus, dus er kan een kleinere midibus ingezet worden, die die bocht wel kan maken. Bovendien denk ik dat het wel zou moeten lukken die bocht, en anders neem je gewoon het terrasje mee :D .
Ik vind het een best aardig idee om lijn 2 door te trekken naar Vaartsche Rijn, die zou dan aan de Vaartsestraat kunnen stoppen, maar dan moet je wel voor een alternatief aan de Catharijnesingel regelen.

Mijn voorstel zou zijn om lijn 41 daarlangs te leiden. Deze route is in de spits niet langzamer dan de huidige route. In de daluren moeten (ga ik vanuit) relatief meer mensen naar het centrum, en zij kunnen mooi uitstappen bij de nieuwe haltes die ze aan willen leggen (Moreelsepark en Vredenburg). Reizigers die snel naar het station willen kunnen bij het Vredenburg uitstappen en daarvandaan de Noordertunnel inrennen. Bijkomend voordeel(tje) is dat lijn 241 dan ook daadwerkelijk sneller wordt dan lijn 41. Het voorstel van ROCOV om niet alleen in twee richtingen, maar ook nog iedere 10 minuten te gaan rijden is natuurlijk een beetje heel veel van het goeie.
Daniel schreef: Bijvoorbeeld zou het meer reistijdneutraal zijn om 74 vanaf de Blauwe brug via de Laagravenseweg > Waterlinieweg > Hoograven te sturen. Dat laat ook omzeilen van het maximumaantal bussen op de Dichtersbaan toe, want dan kan 47 weer Laagraven gaan bedienen en via de Europalaan naar CS. Lijnen 247 en 66 worden daarmee overbodig, dat levert weer waardevolle DRU's voor gebruik elders op.
Dat zou heel mooi zijn, alleen moet je dan wel eerst een verbinding aanleggen tussen de Structuurbaan en de Laagravenseweg. Nu moet je namelijk nog helemaal om via de Martinbaan en de Plettenburgerbaan.

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: wo 06 sep 2017, 07:55
door Daniel
Ah scherp, voor de gek gehouden door Google Maps waarop het een gewone kruising lijkt. Maar een busoprit lijkt me daar op zich wel mogelijk en levert voor Nieuwegein ook diverse voordelen op. Immers is niet alleen de bereikbaarheid van het ROC aan de Vondellaan een kritiekpunt voor hen, maar ook de bereikbaarheid van de winkels op Laagraven in het weekend wat je met de omlegging van 47 ook gelijk zou verhelpen.

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: wo 06 sep 2017, 12:01
door nvdw
De vraag is alleen of Nieuwegein zin heeft om de knip te trekken voor een stuk infrastructuur voor relatief klein bier als een verbinding met de Hornbach. De problematiek rondom de Vondellaan is namelijk ook binnen de bestaande infrastructuur op te lossen: rijden via Wilhelminalaan en Croeselaan of dat achterlijke bestuurlijke gedoe met die busbaan eens fatsoenlijk oplossen.

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: wo 06 sep 2017, 13:20
door Daniel
Dat is wel een oplossing voor die kleine groep scholieren, maar niet voor de reistijd van het grootste deel van de reizigers.

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: wo 06 sep 2017, 18:24
door ovforens
dnmw2705 schreef:Ik had het over de groep die uit Zeist, De Bilt en Bilthoven komen! Hoeveel extra reistijd is de Vondellaan?
Volgens mij zitten reizigers nu ook al snel naar +2/+3 omdat die verkeerslichten na centraal niet lekker werken
Volgens jaarverslag Grafisch Lyceum Vondellaan komen van de 2100 studenten er 59 (2,8%) uit voornoemde plaatsen, waarvan onduidelijk is of deze allemaal langs de 74/77 wonen en/of via station Driebergen en/of uberhaupt van OV gebruikmaken. Ik doe de aanname dat deze verhouding niet heel anders ligt bij de andere instituten op de Vondellaan. Ik zie geen reden waarom een dergelijke kleine groep niet kan overstappen op CS.

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: wo 06 sep 2017, 19:44
door Daniel
En hoeveel komen er uit Nieuwegein, want daar begon de discussie over. Vanuit Nieuwegein moet je immers een stukje terug reizen vanaf CS, vanaf Zeist/Bilthoven reis je gewoon met een andere bus in dezelfde richting door.
Ervaring uit het verleden bij halte Bleekstraat leert trouwens dat daar vooral velen vanaf de scholen aan de Vondellaan instapten om op CS weer uit te stappen.

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: wo 06 sep 2017, 21:14
door ovforens
50, waarvan maareen deel op loopafstand van de 74/77

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: wo 06 sep 2017, 21:26
door Daniel
Kijk, dat is al veelzeggend. Helaas is in de jaarverslagen van het ROC MN niet terug te vinden waar de studenten zoal vandaan komen.

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: wo 20 sep 2017, 18:54
door wouter15
OPENBAAR VERVOER IN EN RONDOM STAD UTRECHT VERANDERT IN 2018

20 september 2017

Reizigers in het Utrechtse openbaar vervoer kunnen volgend jaar gebruik maken van een vernieuwd aanbod. Het netwerk van vervoerder U-OV, bestaande uit de gele bussen en trams, verandert. Er komen op sommige verbindingen buslijnen bij. Elders verandert het aantal ritten of de route die wordt gereden. Dit blijkt uit het Vervoerplan voor 2018 van U-OV dat op 19 september door het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht is vastgesteld.


De provincie wil kunnen inspelen op de actuele vraag naar openbaar vervoer en ontwikkelingen. Buslijnen met de potentie voor reizigersgroei kunnen daarbij rekenen op extra investeringen. Een goed voorbeeld is lijn 44, een nieuwe buslijn tussen Houten en Vianen die op werkdagen bij wijze van proef de komende drie jaar gaat rijden. De nieuwe lijn verbindt diverse woon- en werkgebieden, waaronder de nieuwe wijk Hoef en Haag (Vianen). Ook wordt lijn 43 verlengd van Odijk naar Houten.

Lees verder via: https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... dert-2018/

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 21:39
door Daniel
Kom net nog een wijziging tegen die niet in het vervoerplan staat: de lijnen 14 en 16 worden weer ingekort tot het Vredenburg en gaan vanaf daar via de Sint Jacobsstraat en CS Jaarbeursplein :!: terug naar Lombok rijden

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: di 07 nov 2017, 21:22
door nvdw
Ja, dat is wel opvallend. Al die tijd hebben die servicelijntjes het Centraal Station juist angstvallig gemeden.

Overigens zie ik nu al regelmatig een 14 of 16 langs de tramhalte richting Lombok rijden. Zeker als het druk is op het Westplein zal het wel wat tijd schelen om via die hoek op de Damstraat en Kanaalstraat uit te komen.

Wat weer een nadeel is aan die route via de Sint Jacobsstraat is dat de bussen hoogstwaarschijnlijk via de Weerdsingel en Daalsesingel terug richting CS moeten rijden (ik zou niet weten hoe anders). Laat Utrecht nou net op die route zijn beste* verkeerskundigen aan het werk hebben gezet om de doorstroming zo tragisch mogelijk te maken. Succes ermee...

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: di 07 nov 2017, 21:57
door Daniel
Er zit ook een ruime stop op CS Jaarbeursplein, lijkt erop dat ze dat als aflospunt in de diensten gaan gebruiken. Zou ook goed kunnen dat het met de talrijke vertragingen op deze lijnen te maken heeft: momenteel ontbreekt nog een wachthalte nabij eindpunt Janskerkhof (die zou pas in 2018 gerealiseerd worden volgens vervoerplan 2017-II) en daardoor kan een vertraging nog niet met een buffertijd op het eindpunt opgevangen worden. Op CS kan je zo'n buffertijd wel hebben.

Overigens is de doorstroming van de Voorstraat niet veel beter dan de Weerdsingel naar mijn idee, en je houdt sowieso wat tijd over door de inkorting.

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 22:07
door Jonkervoort
Op dit moment stoppen de meeste ritten van lijn 14 en 16 ook al op CS om af te lossen. Dit is een (maar zeker niet de enige) oorzaak van alle vertragingen. Het ontbreken van een wachtpunt bij het Janskerkhof is iig niet het probleem, die buffertijd zit nu gewoon volledig bij het andere eindpunt (6 minuten bij zowel Anne Frankplein en Parkzichtlaan). Desondanks heeft lijn 16 's middags meestal 15-45 minuten vertraging. Op lijn 14 valt het meestal wel mee, niet meer dan 10 minuten normaal gesproken. Lijn 15 zit er een beetje tussenin, 5-15 is vrij standaard.

De officiële route loopt overigens ook (links) langs de tramhalte, je kan richting het westen vanuit de Leidscheveertunnel alleen richting de Vleutenseweg, afslag de andere kant op bestaat niet.

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 23:00
door Daniel
Jonkervoort schreef:Het ontbreken van een wachtpunt bij het Janskerkhof is iig niet het probleem, die buffertijd zit nu gewoon volledig bij het andere eindpunt (6 minuten bij zowel Anne Frankplein en Parkzichtlaan).
Nouja, het nadeel is natuurlijk wel dat je op deze manier gegarandeerd met de vertraging van de heenrit aan de terugrit begint. En volgens mij hebben die SprinterCity's ook nog altijd geen Qbis, ze zijn althans niet real-time te volgen en hebben er ook altijd een vaste bestemming op staan voor de lijn die ze die dag rijden.

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 23:42
door Jonkervoort
Das waar, ze zijn nog niet te volgen. Kan best vervelend zijn als ie niet komt :D . Maar meer dan 4 minuten wachttijd per eindpunt krijg je er met de huidige route sowieso niet uit.

Maar het grote probleem blijft de verkeersdrukte. Ik heb ook wel eens gezien dat lijn 16 op een rustige dag steeds meer te vroeg ging rijden, oplopend tot 8 minuten (dat had vermoedelijk wel veel te maken met het ontbreken van een wachtpunt op het Janskerkhof). Eigenlijk zou je daarom misschien beter gewoon naar het station kunnen rijden. Dan vang je die wisselingen in rijdtijd over vooral de Kanaalstraat daar op. En als het een beetje meezit gaan er misschien ook nog mensen gebruik van maken. Voor capaciteitsproblemen hoef je op dit moment niet echt te vrezen denk ik.

Re: Vervoersplan 2018 U-OV

Geplaatst: wo 22 nov 2017, 23:44
door Daniel
Tja verkeersdrukte zou toch redelijk goed bekend moeten zijn, 'tis niet dat die busjes rijden op plekken waar nog nooit een bus gereden heeft ofzo. Het ontbreken van verkeerslichtbeïnvloeding heeft dan echter wel zo z'n impact.