Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door MdJ »

buswbd schreef:Gemeente Scherpenzeel heeft ook een dag alle Syntus bussen geklokt of ze wel op tijd waren van de 13 waren er 8 meer dan 5 minuten te laat en maar 3 op tijd die andere 2 waren minder dan 5 minuten te laat.
Dat zijn dus niet alle bussen.
Verder: was het een maatgevende dag? Geen extra verkeer op de weg? Ongevallen op wegen elders. Incidenten leveren zoveel verstoring op dat je van een serieus onderzoek niet kan spreken. Het zegt alleen wat over de specifieke dag en tijdstip. Niet over de gehele dienstverlening van Syntus.
Bij twijfel: gebruik beton.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Ik ben zelf altijd kritisch geweest over Syntus, vaak kleine dingetjes. Toch begint het echt wel zorgelijk te worden als na Leusden, Amersfoort en Soest nu ook Renswoude en Scherpenzeel het beklaag gaan doen. Ik vind het bizar dat er zoveel klachten zijn. Natuurlijk is een nieuwe vervoerder na 8 jaar zijn een uitdaging voor Syntus, alleen zijn sommige problemen waar zij elke keer hun neus aanstoten, erg makkelijk te verhelpen in mijn ogen.
Syntus heeft voor mij, in mijn woon-stage voor veel vreugd gezorgd. Elke 10 minuten een busje, beter dan 1x in het half uur ( 51 en 251 niet meegerekend)
Ik vraag mij stiekem wel eens af of ze op HK CXX mee kijken met deze concessie :P.

Ik kan een heel betoog schrijven hoe Syntus het nu doet en hoe ze het beter zouden kunnen doen, alleen wat hebben jullie aan mijn hobby mening? (Mocht je interesse hebben, stuur maar PM :P)
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door isadora »

Je mag wat mij betreft best jouw hobby-mening geven over dat hobby-bedrijf.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door regenmaker »

Het viel mij afgelopen vrijdag op dat de gemiddelde leeftijd van de buschauffeurs erg laag ligt. Dit houdt misschien verband met de rijstijl en vriendelijkheid van de chauffeurs.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Syntus had zo'n beetje alle uitzendkrachten uit het land ingezet in Utrecht omdat ze minder personeel van Connexxion overgedragen gekregen hadden dan ze nodig hadden. Dat verklaart allicht de relatief jonge chauffeurs, want die zullen vaker op een uitzendcontract rijden dan chauffeurs die al jaren in dienst zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Dat die vertragingen op de Stadsring oplopen is ook niet gek als je lijnen hebt die in 1 minuut van het station naar De Kei moeten rijden, dat is wel een heel aparte manier van het begin van de rit krap plannen. Levert ook gedoe op doordat de DRIPs daar niet goed mee om lijken te kunnen gaan: lijn 5 ri. Vathorst heeft toch wel een minuut of vijf op de DRIP gestaan met de vermelding dat 'ie over 0 minuten moest komen.
Veel vervoerbedrijven plannen de rijtijden van de ritten niet zozeer van halte naar halte, maar van knooppunt naar knooppunt. Je krijgt dan bijvoorbeeld 10 minuten de tijd om van treinstation 1 naar busstation 2 te rijden. De tijd op de tussenliggende haltes wordt dan door de planningssoftware 'geschat'. Daardoor kan het voorkomen dat de rijtijden in drukke stadscentra soms wat te kort geschat worden. Het ene vervoerbedrijf is wat nauwkeuriger in het inplannen van de tijden en knooppunten dan het andere (of heeft wat meer ervaring in het bepalen van de ijkpunten). Mogelijk had Connexxion andere ijkpunten en daardoor ook andere rijtijden / dienstregelingtijden in het centrum.
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door cassie127 »

Soms kan het ook al heel erg verschillen per lijn, stad of concessie bij Syntus. Op lijn 166 van Zwolle naar Raalte zijn de rijtijden op de seconde nauwkeurig uitgerekend. Dit zijn tijden bij snelheid van 75ķm/h en zonder halteringen bij de haltes

Afbeelding
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:Veel vervoerbedrijven plannen de rijtijden van de ritten niet zozeer van halte naar halte, maar van knooppunt naar knooppunt. Je krijgt dan bijvoorbeeld 10 minuten de tijd om van treinstation 1 naar busstation 2 te rijden. De tijd op de tussenliggende haltes wordt dan door de planningssoftware 'geschat'. Daardoor kan het voorkomen dat de rijtijden in drukke stadscentra soms wat te kort geschat worden.
In dit geval heeft het echter vrij weinig te maken met dingen als drukte, zelfs als er geen verkeerslichten zouden staan en er nergens kruisend verkeer is red je het genoemde stuk nooit in 1 minuut. Er lijkt hier eerder hemelsbreed gepland te zijn, dan zou het misschien nog lukken.

Als je de tijden op de rit bekijkt is best goed te zien dat er na het centrum op zich nog redelijk goeie inschattingen gemaakt zijn: meerdere haltes relatief kort op elkaar langs een stuk waar je door kunt rijden binnen dezelfde minuut, de langste rijtijd tussen twee haltes zit op 3 minuten en dat is ook werkelijk een stuk met haltes wat verder van elkaar af. Echter daar wel op rustige momenten afgestemd ook.
Ik zit bijvoorbeeld nu eens onderstaande rit te volgen waarbij te zien is dat op het veel te krap geplande stuk een +3 wordt opgelopen, vervolgens blijft die bus de hele verdere rit na de Stadsring met +3 rijden. Op het eerstvolgende knooppunt (station Schothorst) zat die bus net eventjes op +2, maar een halte verder weer op +3 en na een stuk met de haltes kort op elkaar in tijd zat 'ie weer op +4.

Afbeelding

Het probleem in Amersfoort lijkt er daarmee toch voornamelijk in te zitten dat een vertraging eenmaal opgelopen op het erg krap geplande stuk over de Stadsring gedurende de rit nooit meer wordt ingelopen. Als je dan vervolgens weer kort keert op een volgende rit neemt die de vertraging over, loopt vervolgens weer extra vertraging op op de Stadsring die niet in te lopen is en zo krijg je uiteindelijk de uit de hand lopende vertragingen waar zoveel klachten over komen. Overigens konden de tijden best wel korter dan bij Connexxion, daar waren ze wel erg ruim in het centrum, maar zijn ze nu blijkbaar wat te kort geworden.
De gevolgde rit hierboven is inmiddels met +3 op station Vathorst aangekomen en als gevolg begint de kerende rit van lijn 3 (geplande keertijd 1 minuut) ook weer met +2. En dat is dan op een rustig moment laat in de avond, op drukke tijden zal de vertraging logischerwijs groter zijn waardoor de volgende rit er ook meer last van heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Durashift »

Ik blijf het gek vinden, die planning van rijtijden. Ja, misschien was het bij CXX wat te ruim.. maar Syntus heeft toch met een meetbus gereden?
De openbare, ruimtelijke, situatie verschilt niet noemenswaardig t.o.v de tijd dat CXX de concessie reed.. lijkt mij aannemelijk dat er dan toch wel extra aandacht aan, logischerwijs, reeds bekende drukke (knel)punten gegeven wordt.

Maar ja, misschien gebruikt Syntus wel een planningssoftware systeem waarin aan een vrijliggende busbaan van X kilometer, ongeacht de werkelijke uitvoering, een rijtijd van 1 minuut gegeven wordt?

OF binnen het systeem kan niet aangegeven worden dat er 4 negenogen op dat stukje route zijn?
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Plannen van knooppunt naar knooppunt. Dat doen ze bij Syntus. Ik vraag mij toch echt af of dat de juiste methode is. Bijv in a Utrecht staat 8:03 gepland, maar bus is er al 7:59.. Dan is het in Utrecht niet zo'n probleem, alleen laatste 2 haltes van Zeist richting station gaan ook al vaak in -3/4. Driebergen ri Utrecht vaak al -5. ZoAls hier..
Afbeelding
Afbeelding
Ik denk dat je beter op het station tijd kan inhalen, dan op de voorliggende haltes. Denk dat het voor iedereen een win win situatie als ze van halte naar halte plannen.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Wageningen1998
Berichten: 987
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Wageningen1998 »

Doordeweeks is het in ieder geval de standaard dat 50 richting Utrecht dik 10 min stil staat op D'bergen-Zeist. Bij connexxion was dat minder, ongeveer 5 minuten denk ik.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Ja, is leuk dat ze daar stil staan zo lang. Extra pauze voor de chauffeur, alleen maar goed. Alleen als je daarna meteen weer vertraging rijdt, dan moet je je toch afvragen of die 10 minuten niet in de volgende haltes geduwd kunnen worden. Natuurlijk snap ik.ook dat het een meet halte is waar je vertraging inhaalt, maar nogmaals als je daarna meteen weer vertraging rijdt loop je alleen maar achter de feiten aan
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Chauf21 »

Durashift schreef:Maar ja, misschien gebruikt Syntus wel een planningssoftware systeem waarin aan een vrijliggende busbaan van X kilometer, ongeacht de werkelijke uitvoering, een rijtijd van 1 minuut gegeven wordt?

OF binnen het systeem kan niet aangegeven worden dat er 4 negenogen op dat stukje route zijn?
De tijden worden vaak gemeten tussen knooppunten. De tijd op de tussenliggende haltes wordt dan door het syseem geschat, vaak door de tijd evenredig te verdelen. Als je dan een route hebt met in het begin veel verkeerslichten, dan kan het inderdaad zijn dat er voor dat stukje te weinig tijd wordt geschat.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Volgens OVPro.nl en De Telegraaf zou er een Italiaans spoorbedrijf het hoogste bod op Qbuzz hebben uitgebracht a. 40 miljoen. EBS en Transvision zouden ook nog in de race zijn. Syntus, Arriva en CXX hebben zich terug getrokken. Toch jammer, had mij fijn geleken als Syntus heel Utrecht nu al kon hebben, ondanks de twee verschillende concessie. Overigens is dit dan wel weer goed voor de markt.

https://www.ovpro.nl/bus/2017/05/02/ns- ... ijna-rond/
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door ArrivaBas »

Is dit niet het verkeerde topique hiervoor? (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Ja en nee. Is beetje offtopic, maar het is hier vaker besproken. Dus vandaar dat ik hem 'ook' hier neerzet.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Reisinformatie ligt er weer uit! Nu hebben ze het wel netjes gemeld in de gebieden. Deden ze op andere momenten niet. Begint stukje bij beetje beter te worden! *Kuch, zou het iets te maken hebben met de nieuwe bussen? kuch*
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door MdJ »

dnmw2705 schreef:Ja en nee. Is beetje offtopic, maar het is hier vaker besproken. Dus vandaar dat ik hem 'ook' hier neerzet.
Je mag ook in andere topics komen hoor :). Lijkt me niet handig dat we een groot topic krijgen over alles wat hier besproken is, zoals alle soorten citea's, MAN's, en weet ik veel wat. Juist om het overzichtelijk te houden: niet doen wat mij betreft.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door marvinkok »

dnmw2705 schreef:Reisinformatie ligt er weer uit! Nu hebben ze het wel netjes gemeld in de gebieden. Deden ze op andere momenten niet. Begint stukje bij beetje beter te worden! *Kuch, zou het iets te maken hebben met de nieuwe bussen? kuch*
Krijgen we in Twente dan ook nieuwe bussen?
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Nee, jullie krijgen jullie rotzooi terug :p!
Ik kon het mij vaag heugen dat ze in november vorig jaar een grote storing hadden toen ze de systemen in de PU bussen aan het plaatsen waren. Dat was toen ook doordeweeks. Vandaar mij gok :p! Ik kuch ook niets voor niets :p
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door marvinkok »

dnmw2705 schreef:Marvin weet wss wel meer :p!
Nope. Alles wat ik weet en kan delen is gebeurd. Gedurende deze maand de nieuwe bussen, tunnelbussen in juni.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door marvinkok »

dnmw2705 schreef:Nee, jullie krijgen jullie rotzooi terug :p!
Ik kon het mij vaag heugen dat ze in november vorig jaar een grote storing hadden toen ze de systemen in de PU bussen aan het plaatsen waren. Dat was toen ook doordeweeks. Vandaar mij gok :p! Ik kuch ook niets voor niets :p
Die grote storing vorig jaar had te maken dat alle systemen uitgebreid werden voor de nieuwe concessie, niet de inbouw in de bussen.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Dan had ik het verkeerd begrepen.
Begint wel steeds later te worden met die bussen! Maar altijd leuk de inside information die jij met ons wilt delen!
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door marvinkok »

Hoezo steeds later? Heb al eerder gemeld vanaf half mei, en tunnelbussen vanaf juni. Harde deadline is voor 1 juli alles rijdend.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door isadora »

En als die "harde deadline" niet wordt gehaald, wat zijn dan de consequenties?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], IIVQ en 148 gasten