Chauf21 schreef:Veel vervoerbedrijven plannen de rijtijden van de ritten niet zozeer van halte naar halte, maar van knooppunt naar knooppunt. Je krijgt dan bijvoorbeeld 10 minuten de tijd om van treinstation 1 naar busstation 2 te rijden. De tijd op de tussenliggende haltes wordt dan door de planningssoftware 'geschat'. Daardoor kan het voorkomen dat de rijtijden in drukke stadscentra soms wat te kort geschat worden.
In dit geval heeft het echter vrij weinig te maken met dingen als drukte, zelfs als er geen verkeerslichten zouden staan en er nergens kruisend verkeer is red je het genoemde stuk nooit in 1 minuut. Er lijkt hier eerder hemelsbreed gepland te zijn, dan zou het misschien nog lukken.
Als je de tijden op de rit bekijkt is best goed te zien dat er na het centrum op zich nog redelijk goeie inschattingen gemaakt zijn: meerdere haltes relatief kort op elkaar langs een stuk waar je door kunt rijden binnen dezelfde minuut, de langste rijtijd tussen twee haltes zit op 3 minuten en dat is ook werkelijk een stuk met haltes wat verder van elkaar af. Echter daar wel op rustige momenten afgestemd ook.
Ik zit bijvoorbeeld nu eens onderstaande rit te volgen waarbij te zien is dat op het veel te krap geplande stuk een +3 wordt opgelopen, vervolgens blijft die bus de hele verdere rit na de Stadsring met +3 rijden.
Op het eerstvolgende knooppunt (station Schothorst) zat die bus net eventjes op +2, maar een halte verder weer op +3 en na een stuk met de haltes kort op elkaar in tijd zat 'ie weer op +4.
Het probleem in Amersfoort lijkt er daarmee toch voornamelijk in te zitten dat een vertraging eenmaal opgelopen op het erg krap geplande stuk over de Stadsring gedurende de rit nooit meer wordt ingelopen. Als je dan vervolgens weer kort keert op een volgende rit neemt die de vertraging over, loopt vervolgens weer extra vertraging op op de Stadsring die niet in te lopen is en zo krijg je uiteindelijk de uit de hand lopende vertragingen waar zoveel klachten over komen. Overigens konden de tijden best wel korter dan bij Connexxion, daar waren ze wel erg ruim in het centrum, maar zijn ze nu blijkbaar wat te kort geworden.
De gevolgde rit hierboven is inmiddels met +3 op station Vathorst aangekomen en als gevolg begint de kerende rit van lijn 3 (geplande keertijd 1 minuut) ook weer met +2. En dat is dan op een rustig moment laat in de avond, op drukke tijden zal de vertraging logischerwijs groter zijn waardoor de volgende rit er ook meer last van heeft.