Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Durashift »

Beide stallingen hebben toch geen werkplaats?

Wellicht dat het met de standplaatsen van de chauffeurs te maken heeft (ivm vakantieperiode).. dat de MAT rit in de ochtend afwijkend is maar dat de chauffeurs wel op hun standplaats terug moeten kunnen komen en dat dit niet met een aflosauto lukt?

Vanavond zag ik een Setra klaar staan voor de 80 naar A'foort. (iets na tienen).

Hainje schreef:Maar de kavel is sinds het opheffen van BRU niet gewijzigd, dus feitelijk gebruikt Daniel wel de juiste termen.
Dat zal best. Het nieuwsstukje ging over de provincie Utrecht, dus lijkt mij dat dat dan ook het beste in een provincie draadje kan.. ondanks dat e.e.a misschien niet de juiste concessie is.. (A)
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door dennistd »

Ik heb het ook opgezocht in de vakantiediensten :wink:
Misschien richting wasstraat dan? Kan me zo voorstellen dat de kleine stalling Bunnik geen wasstraat heeft.

Overigens hoeft er ook niet meteen een uitgebreide werkplaats te zijn: in Twente wordt er veel techniek in Enschede gedaan, gewoon buiten op de stalling (of bij slecht weer binnen in de was/tankstraat).
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Durashift »

Ik dacht dat alle stallingen een wasplaats hebben.
Een OV bedrijf kan ook niet zonder, volgens mij.

Nu valt het met dit weer wel mee met viezigheid.. op vliegenlijken na dan..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Durashift schreef:Vanavond zag ik een Setra klaar staan voor de 80 naar A'foort. (iets na tienen).
Er rijdt al de hele zomerdienst een bus als aflosauto op De Klomp, blijkbaar kilometers maken of hebben de aflosauto's soms geen airco ofzo?

Er wordt in Ede trouwens wel klein onderhoud gedaan zo lijkt het, sinds kort rijdt er namelijk ook een Citea met oude kaartlezer rond. Die zal er aannemelijk op een Veluwse stalling in beland zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door marvinkok »

Durashift schreef:Ik dacht dat alle stallingen een wasplaats hebben.
Een OV bedrijf kan ook niet zonder, volgens mij.

Nu valt het met dit weer wel mee met viezigheid.. op vliegenlijken na dan..
Een stalling zonder wasplaats is niet heel bijzonder op zich, in Twente hebben Hengelo en Oldenzaal bijvoorbeeld geen wasplaats en doet Haaksbergen het bij "de buren" die wel een tankplaat met wasstraat hebben.
Daniel schreef:
Durashift schreef:Vanavond zag ik een Setra klaar staan voor de 80 naar A'foort. (iets na tienen).
Er rijdt al de hele zomerdienst een bus als aflosauto op De Klomp, blijkbaar kilometers maken of hebben de aflosauto's soms geen airco ofzo?
Je ziet dat soort dingen vaker in vakantiediensten, maar ook wel in gewone diensten. Dan zijn er bijvoorbeeld precies op dat moment 6 POD-omlopen, maar heeft een stalling maar 5 auto's. Dan is het goedkoper voor die ene rit een grote bus in te zetten dan een extra auto aan te schaffen. Plus dat tijdens de vakantiedienst mooi onderhoud gepland kan worden natuurlijk, je hebt toch voertuigen over...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Op De Klomp wordt het echter wel krap dan omdat er praktisch gezien maar twee bufferplaatsen zijn en lijn 50 en de bus die van 5 op 83 over gaat er gelijktijdig op de bufferhalte staan. Komt daar nog een derde bus bij dan is daar op zich wel een parkeerplek voor, maar komen de vertrekkende 5 en soms (afhankelijk wanneer de 83 naar z'n halte rijdt) ook (X)80 dan in de problemen met de bocht terug naar de doorgaande weg.
Ondertussen is al een duidelijk kaal spoor afgetekend in het grasperkje naast de rijbaan daardoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Ik had laatst nog een buschauffeur die een kwartier te laat was omdat er geen pod auto stond. Verbaast me dan niet dat ze bussen gebruiken.

Zoals ik al eerder heb gezegd heeft Klp sowieso een keer een èchte verbouwing nodig in plaats van het steeds maar uitbreiden van de parkeerplaatsen en fietsenstalling. De hoeveelheid bushaltes is alleen maar minder geworden (vroeger was er aan de zuidzijde nog een) terwijl de hoeveelheid bussen verdubbeld is (buurtbus niet meegeteld)
Ik heb geen onderschrift
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door bartjemestrom »

Als een chauffeur dan een bus pakt, dan klopt het schema van de POD omlopen niet meer. Kan zijn dat de collega die die auto naar binnen moet brengen niet in de gaten heeft dat die bus daarvoor in de plaats is en dus wellicht met een collega meerijdt. Dan blijft die bus dus staan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:De hoeveelheid bushaltes is alleen maar minder geworden (vroeger was er aan de zuidzijde nog een) terwijl de hoeveelheid bussen verdubbeld is (buurtbus niet meegeteld)
Verdubbeld? 80 komt er toch al wel even, 5 is ooit in de plaats van een lijn 84 gekomen (dat was wel een kleiner busje) en 50 had z'n voorganger in de vorm van lijn 81. En ook 83 bestond in de vorige concessie al, maar toen nog doorrijdend ri. Amersfoort.
Wel verdubbeld is het aantal bussen met het eindpunt op De Klomp en daar komt er in augustus zelfs nog eentje bij.

De halte aan de zuidzijde werd alleen in de SVN tijd voor stadslijn 3 (voorloper 83) gebruikt, dat is nog steeds aan de bordjes te zien trouwens: op het naar de bussen verwijzende bordje is duidelijk te zien dat "Streek" afgeplakt is.
Overigens hoorde ik laatst ook wel een chauffeur die hoopte dat het station naar één van de nieuwe tunnels verplaatst zou worden met een fatsoenlijk busstation erbij. Zeker als de scholierenlijnen ook rijden (dat zijn er ook alsmaar meer geworden) is het echt krap en moet er geregeld een bus een rondje rijden zodat de achteropkomende bus kan vertrekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Die 6 K+R-plekken verwijderen en daar een extra busperron aanleggen geen optie?
Die K+R-plekken kunnen dan aan de andere kant van het pleintje heraangelegd worden (waar nu nog de wachtplek voor de bus is)
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

Het beste is die kort parkeervakken naast het busstation te verwijderen en daar een extra bushalte te maken. Je kunt dan met K+R (Kiss and ride) borden verwijzen naar de grote parkeerplaats. Maak je daar de eerste vakken parkeerschijfzone voor 30 min. Bussluisje vooraan en dan heb je ook geen auto’s meer bij de bushalte die mensen afzetten.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

Tegelijk hetzelfde idee aan het typen :D
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:
sirvinniei schreef:De hoeveelheid bushaltes is alleen maar minder geworden (vroeger was er aan de zuidzijde nog een) terwijl de hoeveelheid bussen verdubbeld is (buurtbus niet meegeteld)
Verdubbeld? 80 komt er toch al wel even, 5 is ooit in de plaats van een lijn 84 gekomen (dat was wel een kleiner busje) en 50 had z'n voorganger in de vorm van lijn 81. En ook 83 bestond in de vorige concessie al, maar toen nog doorrijdend ri. Amersfoort.
Wel verdubbeld is het aantal bussen met het eindpunt op De Klomp en daar komt er in augustus zelfs nog eentje bij.

De halte aan de zuidzijde werd alleen in de SVN tijd voor stadslijn 3 (voorloper 83) gebruikt, dat is nog steeds aan de bordjes te zien trouwens: op het naar de bussen verwijzende bordje is duidelijk te zien dat "Streek" afgeplakt is.
Overigens hoorde ik laatst ook wel een chauffeur die hoopte dat het station naar één van de nieuwe tunnels verplaatst zou worden met een fatsoenlijk busstation erbij. Zeker als de scholierenlijnen ook rijden (dat zijn er ook alsmaar meer geworden) is het echt krap en moet er geregeld een bus een rondje rijden zodat de achteropkomende bus kan vertrekken.
Sorry, ik wou er buiten de spits bij typen maar was dit vergeten. Bij Connexxion reden lijn 83 en 81 alleen in de spits 2x per uur en natuurlijk lijn 5 is erbij gekomen.

Het station verplaatsen is een optie, maar wel een hele dure. Bedoelde hij daarmee de Voorpoort tunnel die in aanbouw is?
Ik denk dat de huidige tunnel bij Klp sowieso beter volstaat als voetganger/fietserstunnel, mits de voorpoorttunnel klaar is en de parkeerruimte aan de zuidzijde wordt uitgebreid.
Littlebusdriver schreef:Het beste is die kort parkeervakken naast het busstation te verwijderen en daar een extra bushalte te maken. Je kunt dan met K+R (Kiss and ride) borden verwijzen naar de grote parkeerplaats. Maak je daar de eerste vakken parkeerschijfzone voor 30 min. Bussluisje vooraan en dan heb je ook geen auto’s meer bij de bushalte die mensen afzetten.
Kan je dan niet beter nieuwe bushaltes plaatsen in de richting van de kortparkeer vakken? Met 5 haltes (of 4 en een bufferplaats) kan je alle lijnen kwijt.
Ik denk overigens dat je kortparkeer vakken beter helemaal weg kunt laten en daarvoor in de plaats wat parkeervakken voor Syntus POD auto's kunt plaatsen. Misschien kan je van de buurtbushalte een K+R maken?
Ik heb geen onderschrift
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

Dan ga je bijna een heel nieuw busstation bouwen. De grond ligt in de gemeente Ede, die geen deel uitmaakt van de concessie die er de meeste bussen heeft rijden. Ook kost jouw idee veel meer geld. En heb je een busstation dat best veel leeg staat omdat het steeds maar even is dat er veel bussen tegelijk staan. Daarom is mijn idee beter, eenvoudiger, goedkoper en daardoor kansrijker.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Littlebusdriver schreef:Het beste is die kort parkeervakken naast het busstation te verwijderen en daar een extra bushalte te maken. Je kunt dan met K+R (Kiss and ride) borden verwijzen naar de grote parkeerplaats. Maak je daar de eerste vakken parkeerschijfzone voor 30 min. Bussluisje vooraan en dan heb je ook geen auto’s meer bij de bushalte die mensen afzetten.
Ik zie nog even niet helemaal voor me waar je dat bussluisje dan wilt plaatsen. Als je een bushalte maakt op de plek van de kort parkeerplekken dan ligt de rijbaan richting het grote parkeerterrein daar immers direct naast. Is de bocht vanaf daar trouwens ook wel te maken met een bus?

Overigens is met drie haltes het capaciteitsprobleem nog niet echt opgelost want je hebt nog steeds de bufferplaatsen nodig voor de 50 en dan ook voor de aflosauto's (die nu nog op de kort-parkeerplekken staan). Immers staan 5, X80 en 83 er tegelijk te halteren. Waarbij de 83 in de spits eigenlijk ook altijd even naar de bufferhalte moet na aankomst als 5, omdat de scholierenlijnen er dan nog tussendoor moeten.
sirvinniei schreef:Sorry, ik wou er buiten de spits bij typen maar was dit vergeten. Bij Connexxion reden lijn 83 en 81 alleen in de spits 2x per uur en natuurlijk lijn 5 is erbij gekomen.
Lijn 5 is er niet bij gekomen, dat is de directe vervanger van lijn 84 die al 2x/uur reed. Maar zelfs in de daluren kom ik niet op een verdubbeling, laten we eens even gaan tellen...

Huidig:
- 2x/uur lijn 5
- 2x/uur lijn 50
- 4x/uur lijn (X)80
- 2x/uur lijn 83
= 10 bussen per uur

Voorheen:
- 2x/uur lijn 5 (tot eind 2013 lijn 84)
- 4x/uur lijn 80
- 1x/uur lijn 81
- 2x/uur lijn 83 (immers uurdienst naar zowel Veenendaal als Amersfoort)
= 9 bussen per uur
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Je hebt gelijk ik weet ook niet hoe ik op de verdubbeling kwam.

Is er wel echt een bussluis nodig? Veel, ook grote, stations hebben geen bussluis voor de bushaltes.
Wat is eigenlijk de meerwaarde van het halteren van de scholierenlijnen op Klp? Er wordt niet aangesloten op de treinen en er is ook nauwelijks bewoning in de nabije omgeving (er is daarnaast ook nog de halte griftweg).
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Durashift »

SuperGhost schreef:Die 6 K+R-plekken verwijderen en daar een extra busperron aanleggen geen optie?
(..))
Nee, want die gebruik ik nog wel eens.. :wink: :)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Oke Dura, je hebt me overtuigd.... dat ze zeker weg moeten! :twisted:

Maar serieus: ik opperde dus wel om ze te behouden, alleen een paar metertjes verderop :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Wat is eigenlijk de meerwaarde van het halteren van de scholierenlijnen op Klp? Er wordt niet aangesloten op de treinen en er is ook nauwelijks bewoning in de nabije omgeving (er is daarnaast ook nog de halte griftweg).
Maar er zijn wel altijd behoorlijk wat in- en uitstappers bij die scholierenlijnen op De Klomp. Een deel daarvan zie ik vervolgens de fiets pakken (die zullen langs de buurtbusroute naar Lunteren wonen gezien welke kant ze op fietsen). Een ander deel stapt er over op lijn 5 naar Ede, dat kan ook alleen maar op De Klomp.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Dacht even een ommetje via Veenendaal te maken vanwege een uitgevallen rit op de X80, komt de 280 ook niet opdagen...

In elk geval daardoor nog wel wat opgevallen bij halte Korte Dreef: daar staat een lijn 283 naar Veenendaal Centrum op het bordje. Dat lijnnummer kende ik nog niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door ovVeluwe »

Keolis kondigt een open dag in Amersfoort aan op zaterdag 4 augustus. Het evenement duurt van 10.30 tot 15.00. Ook zal er een lesbus aanwezig zijn. *bus*
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Er is in Mijdrecht ook een open dag.

Bron

De lesbussen zijn waarschijnlijk van E&R.
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op do 26 jul 2018, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door dennistd »

Wel opmerkelijk dat dit in samenwerking met Consolid gebeurt: tot nu toe deed Syntus alles met Randstad namelijk.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door ovVeluwe »

Heeft AML ook Consolid toevallig? De reclame ervan doet me namelijk heel erg aan die van AML denken met "Drivers of the future".
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Bericht door dylanwild94 »

Connexxion werkt inderdaad o.a. Met consolid.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten