Pagina 63 van 78

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: di 13 mar 2018, 19:39
door Mdk
T was compleet kut idd, die ene keer dat ik besluit met de auto naar school te gaan heb ik al 30 minuten gedaan over het stukje HU - oprit A28 Richting A1.

Met de trein had de hele reis letterlijk 1/3 van de tijd gekost :')

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: di 13 mar 2018, 19:44
door dnmw2705
Gaat om lijn 381 ipv 59

Afbeelding

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: di 13 mar 2018, 20:15
door Etienne
Daniel schreef:Uiteindelijk wel, maar normaal is de bus iets sneller (en het scheelt me, schrik niet, € 235 per maand)

Wel een nieuw record: m'n bus heeft een uur i.p.v. 5 minuten gedaan over Leusden, Schutterhoeflaan - Amersfoort, Zonnehof-Oost. Waarschijnlijk was lopen sneller geweest.
Het was goed filerijden inderdaad. Toen ik om 16:15 het kantoor uitstapte stond er een file vanaf het Centrum tot de overweg bij het Dierenpark en daarin stonden meerdere bussen van lijn 52, 56 en 70 vast.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 08:59
door Littlebusdriver
Daniel schreef:Mwoh, zo te zien staat gewoon heel Amersfoort vast. Daar helpen simpele diensten niet tegen. Sowieso keren omlopen van X80 meerendeels op X80 en incidenteel ook 280, het gaat dan meer om de chauffeur maar zolang er een bus is is die nog uitwisselbaar.
Sinds Syntus valt lijn 2erg vaak uit. De bus komt dan op het station aan als bijvoorbeeld lijn 82. Is 10min te laat en moet na een rondje lijn 2 verder als 76 naar Spakenburg. Op dat soort momenten valt lijn 2uit. Op de route van lijn 2 stond deze dag niets vast, toch vervielen er ritten. Dat bedoel ik met die diensten. Lijn 2is onbetrouwbaar geworden dat is jammer want het kan zoveel beter.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 09:05
door dennistd
Jij zou liever hebben dat de chauffeur de hele dag met dezelfde bus op dezelfde lijn zou rijden?

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 09:17
door Littlebusdriver
Een overlooptijd van 2 minuten na een lange rit is vragen om problemen. Maar zo win je dus wel de aanbestedingen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 10:09
door Daniel
Maar was dat heel anders geweest als een andere vervoerder had gewonnen? Betwijfel het.
Overigens zijn de rijtijden sinds de huidige dienstregeling best prima haalbaar, maar tegen gisteren is niks opgewassen want 82 moest bv. fors omrijden wegens een viaduct met instortingsgevaar in het toch al drukkere verkeer. En de Stadsring stond ook vast samen met heel Amersfoort-Zuid dus alleen koppelingen binnen de stadsdienst had eenzelfde resultaat gehad.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 11:25
door slingermonyet
Littlebusdriver schreef:Sinds Syntus valt lijn 2erg vaak uit. De bus komt dan op het station aan als bijvoorbeeld lijn 82. Is 10min te laat en moet na een rondje lijn 2 verder als 76 naar Spakenburg. Op dat soort momenten valt lijn 2uit. Op de route van lijn 2 stond deze dag niets vast, toch vervielen er ritten. Dat bedoel ik met die diensten. Lijn 2is onbetrouwbaar geworden dat is jammer want het kan zoveel beter.
Wat kan er volgends jou beter. Chauffeur kunnen er weinig aan doen dat ze te laat komen door o.a files, ongeluk. ieder chauffeur heeft ze eigen planning. Er is ook de 202 die je kan gebruiken. Maar dan vanaf centrum/stadhuis

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 12:13
door isadora
Quotes gebruiken is toch wel erg handig op een forum.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 14:46
door Littlebusdriver
Wat ik al schreef; een langere overlooptijd. Lijn 202 gaat niet naar het station.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 16:45
door henrivanderweijden
Weer eens een andere reden voor vertraging op de X80: ruim +15 doordat er een gereformeerde file stond bij de kruising bij Achterberg. Allemaal grote auto's met mensen in het zwart gekleed en grote hoeden op erin, en aangezien er maar een paar auto's per groenfase langs het verkeerslicht kunnen ...

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 18:48
door Post
dnmw2705 schreef:Gaat om lijn 381 ipv 59

https://s13.postimg.org/j6zxex34n/FB_IM ... 544280.jpg
Super onveilig lijkt mij wel een beetje overdreven. Die bus reed vast geen 80 in die bocht en als zo'n bus achteruit rijdt dan mag ik hopen dat je snapt dat je er niet achter moet gaan staan.

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 19:34
door Daniel
Zijn genoeg automobilisten die het alsnog proberen hoor. Vandaag ook weer gezien in Scherpenzeel waar automobilisten kost dat het kost op de rijbaan de bus moesten kruisen i.p.v. wegens de krapte aan de kant te gaan op een leeg parkeervak. En binnen de bebouwde kom van Woudenberg zat er bijna eentje in de zijkant van de bus (die nu eenmaal voorrang heeft bij vertrek van een halte).

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 19:50
door Littlebusdriver
Off topic. Maar, een bus heeft geen voorrang bij het verlaten van de halte. Voorrang verlenen bestaat alleen op kruispunten. Binnen de bebouwde kom moet het overige verkeer de bus voor laten gaan bij het verlaten van de halte :wink:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 20:00
door Daniel
Als het overige verkeer een bus voor moet laten gaan heeft 'ie toch gewoon voorrang?!

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: do 15 mar 2018, 10:45
door Mdk
Littlebusdriver schreef:Off topic. Maar, een bus heeft geen voorrang bij het verlaten van de halte. Voorrang verlenen bestaat alleen op kruispunten. Binnen de bebouwde kom moet het overige verkeer de bus voor laten gaan bij het verlaten van de halte :wink:
Ik weet niet wanneer jij je theorie hebt gehaald, maar binnen de bebouwde kom moet je een bus gewoon voorrang geven als hij z'n knipperlicht aanzet om de halte te verlaten.
Als een bus een bushalte wil verlaten binnen de bebouwde kom, dan moet je hem voorrang verlenen. De bus zal dit aangeven door zijn richtingaanwijzer aan te zetten, in dit geval moet je hem direct voor laten gaan. Buiten de bebouwde kom hoeft dat niet. Deze voorrangspositie geldt voor alle bussen, dus zowel lijnbussen als touringcars
Ben de bron ff kwijt, maar t was van snelslagen.nl had geen zin om door wetboeken heen te graven.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: do 15 mar 2018, 10:51
door cassie127
Littlebusdriver schreef:Off topic. Maar, een bus heeft buiten de bebouwde kom geen voorrang bij het verlaten van de halte. Voorrang verlenen bestaat alleen op kruispunten. Binnen de bebouwde kom moet het overige verkeer de bus voor laten gaan bij het verlaten van de halte :wink:
Ik moest hem ook even twee keer lezen. Met dat stukje cursief wat ik er nu heb in geplakt is het wel duidelijker

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: do 15 mar 2018, 11:10
door Chrysa
Wat is dat nou weer voor rare regel? Dus een bus die van rechts invoegt moet ik voor laten gaan, maar op verkeer dat van rechts komt bij bijvoorbeeld een snelwegoprit heb ik wel weer voorrang... Lekker consequent weer allemaal.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: do 15 mar 2018, 13:31
door Littlebusdriver
Tsja, ik verzin het ook niet, het staat zo in de wet. Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2 ... oofdstukII Daar staat in artikel 56 lid 1;

Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.

Terwijl in artikel 15 lid 1 staat;

Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.

Het verschil zit in de begrippen voorrang verlenen (kruispunt) en voor laten gaan (bushalte). Dát bedoelde ik in de eerste reactie omdat Daniël de begrippen verkeerd gebruikte :wink:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: vr 16 mar 2018, 22:31
door Durashift
Het verschil zit 'm ook nog in het type weggebruiker. Weggebruikers worden onderverdeeld in voetganger én bestuurders.
Een voetganger heeft geen voorrang op een VOP (zebrapad). Nee, die laat je voor gaan op dat moment. :wink:

Het begrip 'voorrang' komt dus voor tussen bestuurders op (gelijkwaardige) kruisingen en dan alleen nog voor verkeer dat van rechts komt.

Immers, bij afslaan op een gelijkwaardige kruising dient de afslaande bestuurder tegemoetkomend verkeer dat rechtdoor (op dezelfde weg) gaat voor te laten gaan.

:)

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: za 17 mar 2018, 17:46
door sirvinniei
Volgens mij moet dit 383 zijn
Afbeelding

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: za 17 mar 2018, 17:56
door Daniel
Of de lijnnummers gaan komende zomer wijzigen... Tot op heden zaten overal de oude stickers nog op de borden namelijk (in Leusden-Zuid staat de 380 er nog op).

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: za 17 mar 2018, 18:25
door dnmw2705
Zag in Elst richting Utrecht ook stickers met N50 waar overheen nog gele sticker geplakt was.

Ik gok dat het inderdaad 383 moet zijn aangezien 2xx lijnen in de regelmaat toch spitslijnen zijn.

Ik zie net in de kv1 data dat ze, de zomerlijnen, ook maar vanaf 8 juli tot 5 augustus zou rijden

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: za 17 mar 2018, 20:19
door Daniel
Stickers over stickers kan best een gerecycled bordje zijn, bij Zonnehof-Oost in Amersfoort schijnt er ook nog een sticker van lijn 17 door de lijnen heen die wel op die halte stoppen.
En die periode voor de Henschotermeerlijnen is weer gewoon de normale zomerdienst net als afgelopen jaar.

Dit is ook een mooie trouwens, screenshot is van vandaag...
Afbeelding

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: za 17 mar 2018, 21:09
door Ferdinand
Gaan ze deze zomer weer naar het Henschotermeer rijden dan? Ik had het idee dat ze nauwelijks gebruikt werden vorig jaar. Ik had laatst ook nog eens gelezen dat straks iedereen €3,50 moet betalen om te zwemmen dus het is niet echt aantrekkelijk meer.