Pagina 42 van 55

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 23:25
door Durashift
rooddolfijn schreef: (..)
Spoiler: show
Afbeelding
Het bijzondere aan deze bus is dat de motor een stuk kleiner is dan de gelede Citaro's van U-OV.
Kleiner in welke zin?

-Formaat / omvang van het motorblok? (aantal cilinders?)
-Cilinderinhoud?
-Geleverd vermogen (pk's - KW's) of trekkracht (Nm)?

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: za 17 feb 2018, 00:08
door dennistd
Littlebusdriver schreef:Je kunt je anno 2018 wel afvragen of het tellen op deze wijze nog zin heeft; we hebben immers de OV-chipkaart. En PIN-transacties kun je ook mee laten tellen. En contant betalen kan straks niet meer. Dus kun je altijd 100% van alle reizigers tellen!
In de Provincie Utrecht mag met een kaartje ook worden overgestapt. De overstappende reiziger zou je dan dus niet tellen. Ook zaken als kaartjes via de app of eventuele actie-e-tickets tel je dan niet. Net als collega's met hun vrijvervoerbewijs trouwens (A)

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: za 17 feb 2018, 01:14
door Hainje
Durashift schreef:Volgens mij hadden vele busmaatschappijen iets dergelijks. Ken het van de NZH ook, namelijk.
BBA in Tilburg ook. Herinner mij nog wel dat ik als 13/14-jarige 'puber' het hilarisch vond om op die dingen te springen. (A)

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: za 17 feb 2018, 04:26
door Chrysa
Hainje schreef:Wegwerpchipkaartje.
Mensen checken daadwerkelijk uit met die dingen? Waarom dan?

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: za 17 feb 2018, 09:58
door Daniel
Hainje schreef:
Durashift schreef:Volgens mij hadden vele busmaatschappijen iets dergelijks. Ken het van de NZH ook, namelijk.
BBA in Tilburg ook. Herinner mij nog wel dat ik als 13/14-jarige 'puber' het hilarisch vond om op die dingen te springen. (A)
Bij het GVB in Dordrecht ook. Die dingen waren trouwens niet altijd even betrouwbaar, er deed altijd wel de grap de ronde dat er 's nachts iemand in de stalling zocht naar de vermiste passagiers omdat de treden meer instappers dan uitstappers geteld hadden :mrgreen:

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: za 17 feb 2018, 10:17
door dylanwild94
Chrysa schreef:
Hainje schreef:Wegwerpchipkaartje.
Mensen checken daadwerkelijk uit met die dingen? Waarom dan?
Ja als je ermee gaat overstappen is dat wel handig. In andere gevallen gebeurt dat waarschijnlijk ook niet.

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: za 17 feb 2018, 10:36
door Hainje
Daniel schreef: Bij het GVB in Dordrecht ook. Die dingen waren trouwens niet altijd even betrouwbaar, er deed altijd wel de grap de ronde dat er 's nachts iemand in de stalling zocht naar de vermiste passagiers omdat de treden meer instappers dan uitstappers geteld hadden :mrgreen:
Hahaha, prachtig. :lol:

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: za 17 feb 2018, 12:10
door Littlebusdriver
dennistd schreef:In de Provincie Utrecht mag met een kaartje ook worden overgestapt. De overstappende reiziger zou je dan dus niet tellen. Ook zaken als kaartjes via de app of eventuele actie-e-tickets tel je dan niet. Net als collega's met hun vrijvervoerbewijs trouwens (A)
Tsja, je kunt natuurlijk gewoon een telknop in EBS inbouwen voor de instappers zonder checkin. Vrijvervoer zou trouwens best gewoon iets kunnen zijn wat je op je OV-chipkaart laadt. Maar laten we maar af en toe een telbus rondrijden, dan genereren we vast betere data... :shock:

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: za 17 feb 2018, 12:25
door dnmw2705
Ik heb ooit in een bus gezeten met chauffeur die zo'n oldskool tellertje had.
Spoiler: show
Afbeelding
Was nog in de tijd dat Connexxion in BRU reed.

Ze moeten oppassen met die T, want voor je het weet zal een chauffeurs denken: ik reed ooit met de T4277 hier.. Zou het passen?
Spoiler: show
OVinNederland uitje naar.tunneltje Veenendaal De Klomp
Afbeelding

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: za 17 feb 2018, 12:28
door Frank93
2 weken terug heb ik nog een week lang moeten tellen gewoon met pen en papier :lol:

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: za 17 feb 2018, 14:04
door rooddolfijn
Durashift schreef:
rooddolfijn schreef: (..)
Spoiler: show
Afbeelding
Het bijzondere aan deze bus is dat de motor een stuk kleiner is dan de gelede Citaro's van U-OV.
Kleiner in welke zin?

-Formaat / omvang van het motorblok? (aantal cilinders?)
-Cilinderinhoud?
-Geleverd vermogen (pk's - KW's) of trekkracht (Nm)?
Ik bedoel dat er een extra paar stoelen zit. Kijk goed op de foto dan zie je dat. Een normale gelede bus heeft een groter motorblok (qua m3).

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: za 17 feb 2018, 15:14
door Durashift
Heeft dat dan niet te maken met staand of liggend motorblok?

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: za 17 feb 2018, 22:48
door ovVeluwe
Nee, hij heeft gewoon dezelfde groote motor als een niet gelede Citaro. Misschien nieuwe techniek van Mercedes?

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: zo 18 feb 2018, 12:08
door Daniel
Niemand op het idee gekomen even bij Mercedes op de site te kijken? De Citaro G is simpelweg verkrijgbaar met twee verschillende motoren waarvan Syntus de variant met een lagere cylinderinhoud (OM 936) heeft rijden. Die cilinderinhoud is toevallig gelijk aan die van een 12-meter Citaro, maar het is niet dezelfde motor.
Als ik het zo gauw even zie is trouwens juist de motor die in de Qbuzz-wagens ligt een geavanceerder type (die zijn volledig elektronisch gestuurd staat er bij, bij de Syntus-versie staat dat er niet bij).

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: zo 18 feb 2018, 12:51
door dnmw2705
Dus Syntus heeft goedkoper modelletje aangeschaft?

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: zo 18 feb 2018, 13:04
door Littlebusdriver
Voor alleen die paar spitsritten lijkt me dat meer dan voldoende. De Qbuzzen rijden de hele dag door de stad. Dan is een elektronisch gestuurde motor (uitstoot) veel zinvoller.

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: zo 18 feb 2018, 13:07
door dnmw2705
Ik snap het hoor. Was gewoon ff een dolletje met alle dure Setra's.
Overigens zijn er ondertussen ook ritten buiten de spits waar ze geleed of met S418 mogen rijden. Vooral in de avond uren is het proppen op sommige lijnen.

Ergens zonde dat Syntus deze bij Pouw heeft staan

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: zo 18 feb 2018, 14:11
door Durashift
Okay, ook maar even naar de datasheet gezocht.
MB website schreef: De OM470 Citaro G
https://www.mercedes-benz.nl/content/ne ... ta_e6.html

Inderdaad, volledig elektronische aansturing van de commonrail dieselinspuiting (systeem).
BlueEfficiency Power, BlueTec®-SCR-dieseltechnologie, common-rail systeem X-PULSE van Mercedes-Benz met volledig elektronische sturing en drukverhoging.
Cilinderinhoud: ca 10.700 cm3...
Vermogen: 265 kW.
6 cilinder / lijn opstelling

Vervoerscapaciteit

Zitplaatsen (standaard) > 1/44 (bij 3 deuren)
Staanplaatsen (standaard) > ca. 111
Totaal (standaard) > 1/155
Zitplaatsen (optie) > 1/37 (bij 4 deuren)
Staanplaatsen (optie) > 122
Totaal (optie) > 159
Ehm.. een cilinderinhoud opgeven met het voorbehoud van circa..:?: :?:
Maakt Mercedes de ene keer cilinderbussen en drijfstangen met meer of minder toleranties ofzo.. waardoor de cilinderinhoud nooit gelijk is.... :roll: :wink:

MB website schreef:]De OM936 Euro VI
https://www.mercedes-benz.nl/content/ne ... ta_e6.html

Cilinderinhoud: ca 7700 cm3.
260 kW vermogen.
6 cilinder / lijn
BlueEfficieny Power, BlueTec® SCR-Dieseltechnologie, common-rail systeem, met Pneumatic Booster System (PBS)

Vervoerscapaciteit

Zitplaatsen (standaard) > 1/46 (bij 3 deuren)
Staanplaatsen (standaard) > ca. 117
Totaal (standaard) > 1/163
Zitplaatsen (optie) > 1/42 (bij 4 deuren)
Staanplaatsen (optie) > 121
Totaal (optie) > 1/163
Nou, die OM936 is dus het 'basis' modelletje. Bijna 3 liter minder inhoud.. dusss zal het motorblok wel een stukje kleiner (minder hoog) zijn waardoor er, ergens, iets meer ruimte overblijft voor het inbouwen van stoelen?

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: zo 18 feb 2018, 20:20
door nvdw
Mercedes zal best specifiek weten hoeveel cc die motoren hebben maar ze zijn het de schrijver van de persberichten en de website vergeten te vertellen ;)

De OM 936 (Syntus-Citaro) heeft 7.698 cc | 260 kW @ 2.200 tpm | 1.400 Nm @ 1.200 tpm
De OM 470 (U-OV Citaro) heeft 10.677 cc | 265 kW @ 1.800 tpm | 1.700 Nm @ 1.100 tpm

Er zit dus een klein beetje overlap in de aangeboden motoren maar die 260 kW is voor de OM 936 het maximaal haalbare, de 265 kW van die dikkere motor is juist de 'instapper'. Uiteraard kom je dezelfde motoren ook in andere Daimler/EvoBus-producten tegen (de trucks, de Setra-bussen).

Voor een stadsgelede snap ik de keuze voor die zwaardere motor wel, met al dat stoppen en optrekken bij die Utrechtse kutstoplichten bushaltes. Uiteindelijk ontloopt het elkaar in vermogen niks dus theoretisch zijn ze vast even snel, maar die Syntus-bus zal er wel een stuk harder voor moeten gillen ;)

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: zo 18 feb 2018, 23:24
door NG²7²™
In de U-OV geledes staat de motor, in die van Syntus ligt die. Om het geringere vermogen van de kleine motor te compenseren hebben die motoren een powerbooster gekregen, herkenbaar aan het extra bultje achterop.

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: ma 19 feb 2018, 07:53
door Durashift
^^ Ja, zoiets zal het wel zijn.

Al vraag ik mij af.. is het nou wel zo verstandig om dat motorblok 'liggend' te monteren.. Gaat dat wel goed met smering e.d.? Balans?
Een 'liggend' blok, dan zou ik toch een boxer opstelling verwachten.

(nou ja, het zal wel kunnen, want het wordt geleverd.,. duss..)

Het vermogen in kW scheelt niet veel. Wel het koppel (300 Nm. ) wat logisch is door de kleinere cilinderinhoud.

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: ma 19 feb 2018, 10:21
door nvdw
Dat valt wel mee. De olie kan door de druk en de geringe marges toch nergens anders heen dan waar het hoort. De DAF- en Leyland-standaardstreekbussen hadden hun motor ook liggend ingebouwd en die gingen net zo goed een eeuwigheid mee... Bovendien zou voor een boxeropstelling hetzelfde gelden.

Balans zal wel meevallen. Beter dan een zescilinder lijnmotor ga je het qua balans niet krijgen.

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: za 24 feb 2018, 17:40
door Daniel
De eerste nieuwe BYD is inmiddels aanwezig, stond nog geheel onbestickerd in de stalling Amersfoort vanmiddag.
De grijze demo stond ook nog in de stalling (maar achterstevoren), de rode demo stond bij de werkplaats.

Bij de werkplaats stond trouwens nog een vierde BYD met Allgo en Keolis logo in een speciale "Creating greener city's" bestickering of zoiets.

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: za 24 feb 2018, 18:20
door Lijn 45
Welke kleur heeft die nieuwe?

Re: Busmaterieel Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Geplaatst: za 24 feb 2018, 18:36
door Daniel
Nou eh, wat dacht je van rood/wit :p Maar dan dus gewoon in huisstijl en dus niet een volledig rood front zoals de rode demo.