Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Suus »

Het aanleggen van oplaadinfrastructuur zorgt er wel voor dat routes letterlijk in beton gegoten wordt en dat je geen gebruik kan maken van de uitgebreide elektrische infrastructuur die GVB nu al heeft.

Bovendien, een bus opladen op het eindpunt neemt wat tijd in beslag, maar bijvoorbeeld lijn 48 staat na een retour Koivistokade - Borneo Eiland daar misschien tien minuten stil, als de bus geen vertraging heeft opgelopen. De vraag is of dat steeds genoeg is om de bus de hele dag te kunnen laten rijden, een bus is toch al snel zestien uur per dag aan het rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door bartjemestrom »

Die laders van VDL zijn vaak fastcharge en kunnen in 5-10 minuten toch 25% bijladen. Als je dit in de dienstregeling inpast, kun je er prima op blijven rijden.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Durashift »

fred1954 schreef: (..)

Misschien dat GVB vanaf december eens kan gaan kijken hoe CXX het doet met de elektrische bussen?
Je bedoelt, het college van B&W van A'dam? Die nemen namelijk het besluit tot welk systeem.. (al zal dat wel op basis van advies door deskundigen zijn..)

December is wat te laat, denk ik.. aangezien het besluit na de zomer genomen zal worden, las ik. Natuurlijk, december is óók na de zomer.. al denk ik niet dat dat ermee bedoelt wordt. :wink:
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik bedoel inderdaad de gemeentelijke "autoriteiten c.q. deskundigen", maar ga er vooralsnog vanuit, dat men aan het GVB de keus laat, afhankelijk van het financiële plaatje. Ik schreef bewust december, men wil inderdaad snel een beslissing nemen, maar haastige spoed is zelden goed, zeker in Amsterdam (Combino :evil: ). Vanaf toewijzing concessie aan AML in december j.l. ziet CXX blijkbaar genoeg ruimte om binnen een jaar 100 ZE bussen met bijbehorende laad-infrastructuur gereed te hebben staan bij aanvang concessie december a.s. Bij GVB hebben we het, voorzover ik het begrijp over 4 buslijnen, dat moet toch te doen zijn om een en ander in 2020 in stelling te hebben, zonder dat we daar binnen enkele weken al beslissingen over moeten nemen. Dit alles naar mijn bescheiden mening. :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ambtelijke molens malen traag...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Durashift »

fred1954 schreef: (..). Vanaf toewijzing concessie aan AML in december j.l. ziet CXX blijkbaar genoeg ruimte om binnen een jaar 100 ZE bussen met bijbehorende laad-infrastructuur gereed te hebben staan bij aanvang concessie december a.s.
Eerst zien, dan geloven :wink: . Natuurlijk heeft CXX al ervaring met de opstart van een dergelijk project (Eindhoven) en zal er best van ervaringen uit het verleden geleerd zijn.. toch zou het mij niet verbazen als die volle 100 ZE bussen pas ergens in januari 2018 een feit zijn..
fred1954 schreef:
Bij GVB hebben we het, voorzover ik het begrijp over 4 buslijnen, dat moet toch te doen zijn om een en ander in 2020 in stelling te hebben, zonder dat we daar binnen enkele weken al beslissingen over moeten nemen.
Gemeente (stadsdeel) raad zal er ook nog wel een plasje over moeten doen, denk?
fred1954 schreef:
Dit alles naar mijn bescheiden mening. :)
:)
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Denk meer een taak voor de gemeente en VRA (voorm. SRA). De stadsdeelraden bestaan niet meer, zijn tegenwoordig bestuurscommissies, maar gaan alleen over lokale stadsdeelaangelegenheden, niet over stadsdeeloverstijgende aangelegenheden als de aanleg van ov-infrastructuur. Maar begrijp je punt.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wievank schreef:Ik ben nog steeds benieuwd hoe men de bovenleiding van de tram denkt te kunnen gebruiken. De bovenleiding is namelijk slechts één van de twee benodigde polen. Voor de tram is de rails de andere pool, maar daar heeft de bus geen contact mee (rubberen banden en niet constant op dezelfde plek boven de rails waardoor een contactstrip ook moeilijk wordt).
Ik denk persoonlijk dat we het idee van de tram bovenleidingen zelf gebruiken moeten loslaten en dat het puur gaat om gebruik van de achterliggende infra. In Wenen zijn er bij haltes twee speciale draden opgehangen waar de bussen hun pantograaf tegenaan zetten.
De bovenleidingen zijn natuurlijk maar een stukje van het verhaal. In Den Haag en Utrecht wordt met de test met die Weense bus ook geen gebruik gemaakt van de bestaande bovenleidingen zelf maar wel van de infrastructuur die de bovenleidingen van elektriciteit voorziet. Voor het opladen zelf is een extra uitbouw met twee korte staven aan een bovenleidingsmast bevestigd. Als je dat systeem vertaalt naar motion charging zou je over een langer stuk toch echt trolleybus bovenleidingen moeten ophangen al dan niet parallel aan de tram bovenleidingen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het voornemen van Amsterdam is om te beginnen met het aanleggen van stukken trolleybovenleiding op de route van buslijn 22 (Indische buurt–station Sloterdijk) en lijn 48 (Houthavens–Borneo Eiland). De onderstations van de tram dienen voor de voeding, maar trolley- en tramdraden blijven strikt gescheiden. Een trolleybus kan niet worden gevoed via de tramdraden. De retourstroom loopt bij de tram namelijk via de wielen naar de rails.
https://www.ovmagazine.nl/2017/07/amste ... ging-2100/
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Wageningen1998 »

Dan ziet het er toch naar uit dat Arnhem zijn titel als enige trolleynetwerk van de Benelux kwijtraakt :Y
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het idee van trolleybussen in Amsterdam vind ik toch wel heel erg leuk. Alleen zo'n net aan bovenleidingen boven de straten net als in Arnhem spreekt mij wat minder aan.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Wageningen1998 »

Raak je snel gewend aan denk ik. Ik kan me Arnhem zonder bovenleidingen niet meer voorstellen :') Bovendien heeft Amsterdam toch ook trambovenleidingen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bovenleidingen van de tram zijn veel minder storend vind ik persoonlijk. Heeft ook te maken met het feit dat trolleybovenleidingen veel complexer zijn en er op punten waar meerdere lijnen komen met meerdere haltes een heel net kan ontstaan boven de weg. Zie:

Afbeelding
Bron: Wikipedia

Nu is dat wel heel extreem, maar demonstreert wel m'n punt. Een vergelijkbare tramkruising in Amsterdam is dit:

Afbeelding
Bron: energievoorziening.info / tramfoto.nl

Hopelijk valt de situatie in Amsterdam straks mee en zul je dit soort knooppunten van trolleybovenleidingen niet krijgen omdat grote stukken geen draad nodig hebben. :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Vinny »

Klagen over de bovenleiding vind ik echt gezeur van te veel grasetende hippies. De straat is vol van industrieel aandoend infrastructuur. Als je dat niet bevalt dan kun je altijd nog schaapherder in Drenthe worden en in een hutje op de hei gaan wonen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door n-evo »

Volg vooral je eigen advies op de volgende keer dat jou iets in je woonplaats niet bevalt: niet zeiken en direct vertrekken. :pos:

Nergens zeg ik overigens dat er geen trolleybussen moeten komen omwille van die extra bovenleidingen. Enkel de hoop dat het meevalt met het ontstaan van hele netten in de lucht.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 25 jul 2017, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Wageningen1998 »

Vinny schreef:Klagen over de bovenleiding vind ik echt gezeur van te veel grasetende hippies. De straat is vol van industrieel aandoend infrastructuur. Als je dat niet bevalt dan kun je altijd nog schaapherder in Drenthe worden en in een hutje op de hei gaan wonen.

Het feit dat je het ergens niet mee eens bent of dat je het gezeur vindt is prima, maar dat kun je ook wel op een wat vriendelijkere manier duidelijk maken. Iemand gelijk uitmaken voor grasetende hippie is ook weer een beetje overdreven vind je niet? :?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10537
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door trolly »

:Y

Daarnaast had ik tot nog toe geen enkele aanwijzing dat ik Vinny tot die categorie zou moeten rekenen :D

Iets meer on topic: kennelijk wordt er gedacht aan gedeeltelijke trolley-infrastructuur, waarbij de bussen dus ook draadloos zullen rijden. Het lijkt me dan voor de hand liggen, gecompliceerde (en dus dure) kruisingen juist niet te voorzien van bovenleiding, en alleen lange stukken zonder bovenleidingskruisingen onder de draad te brengen — hoewel ik die ingenieuze spinnenwebben graag mag analyseren.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat verwacht ik op zich ook. Ik ben erg benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Blijft een aparte gedachte: trolleybussen in Amsterdam. :Y
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10537
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door trolly »

Het ademt een prettige Oostbloksfeer, bussen èn trolleybussen en trams en metro. Hoewel ik de eerste waslijn wel eerst even wil zien, begint het toch wel redelijk overtuigend te klinken allemaal. Als ze me dat een paar jaar geleden hadden proberen wijs te maken, zou ik daar smakelijk om hebben gelachen :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Wageningen1998 »

Ik las in 2014 geloof ik al dat Amsterdam geinteresseerd was in trolleybussen.. toen inderdaad gelachen. Dacht van: 'Dat gebeurt toch nooit.' En nu 3/4 jaar later.. :Y Arnhem zal er ook blij mee zijn

Edit: Als het allemaal doorgaat natuurlijk. Ik doe nu net alsof het al definitief is :')
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Gekko123 »

Mwa, Arnhem kan er nu niet bepaald meer van profiteren (mochten er daadwerkelijk trolleybussen gaan rijden in Amsterdam). In Arnhem is nu net het complete park trolleybussen vernieuwd, waardoor het niet meer mogelijk is om samen met Amsterdam goedkoper nieuwe bussen aan te schaffen.

Ik heb eerder het idee dat ze in Amsterdam mee willen liften op de techniek van deels zonder draad rijden waarmee ze in Arnhem willen gaan testen (Trolley 2.0).
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Wageningen1998 »

Ik bedoelde meer dat Arnhem zich vooral inzet om de trolleybus te handhaven in Nederland. En als er een tweede trolleystad bijkomt is het voortbestaan van de trolley voorlopig verzekerd :Y
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door dnmw2705 »

Grappig dat dat in Nederland zo uitstervend is. In Zwitserland bijv kom je trollybussen nog vest veel tegen
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Wageningen1998 »

Sinds 1969 (einde trolleytijdperk Nijmegen) is Arnhem de enigste trolleystad van Nederland.Vooral in de jaren 70 heeft de trolleybus in Arnhem ook even onder flinke druk gestaan maar mede dankzij de positieve reacties van de Arnhemse bevolking bleef de bus. Eind jaren 90 was er opnieuw discussie over het voortbestaan, maar dankzij het 'Trolley 2000' plan (Gelede laagvloerse trolleys die snellere verbindingen zouden moeten bieden) bleef de trolley toch gewoon verbonden aan Arnhem. Sindsdien is er eigenlijk geen enkele discussie meer over het wel/niet voortbestaan van de Arnhemse trolley :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Suus »

Uiteraard is Arnhem de enigste trolleystad van Nederland, dat is niet zo moeilijk als je de enige deelnemer aan een beautycontest bent. Maar je bedoelt waarschijnlijk dat Arnhem de enige trolleystad van Nederland is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten