Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 7553
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Hainje » Ma 30 Okt 2017, 19:39

Connexxion doet niet mee in deze aanbesteding, óók dát staat hierboven op de vorige pagina vermeld.
Ik vind het allemaal prima.
23-12-2017: Trein: 11125,1 km * Bus: 3212,61 km * Tram: 396,81 km * Metro: 194,75 km * Boot: 43,59 km.
15-01-2018: Trein: 1034,7 km * Bus: 195,36 km * Tram: 0,0 km * Metro: 0,0 km * Boot: 0,0 km.

busfanNL
Berichten: 1510
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor busfanNL » Ma 30 Okt 2017, 19:46

Maar ik ga echt gewoon lachen als EBS deze concessie of VPR wint. :lol: Ze werken daar nog met postduiven man. Echt niet te geloven.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3809
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor ArrivaBas » Ma 30 Okt 2017, 19:49

Stiekem ben ik wel benieuwd hoe Qbuzz het hier zou inrichten. Vooral wat betreft materieel. :Y
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

JelleW
Berichten: 6
Lid geworden op: Zo 29 Okt 2017, 16:58

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor JelleW » Ma 30 Okt 2017, 19:50

Met EBS wordt het een drama denk ik. Die zijn nog te klein voor het DAV gebied. Persoonlijk hoop ik dan op Qbuzz, komt er een beetje een frisse wibd door dit hele gebied. Dan kan Qbuzz meteen uitbreiden op het spoor.
Laatst gewijzigd door Ardan op Ma 30 Okt 2017, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tapatalkonderschrift verwijderd.

busfanNL
Berichten: 1510
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor busfanNL » Ma 30 Okt 2017, 19:52

Zouden ze niet gewoon Mercedes nemen? Dat zijn gewoon comfortabele bussen denk ik. Ook voor R-NET. Wat eventueel ook nog kan is dat ze MAN TU A78 nemen. Ik vind dat bij de RET hele fijne wagens. Alleen de beenruimte mag af en toe wel iets meer. Maarja ik ben ook vrij lang voor mijn leeftijd. :wink:

busfanNL
Berichten: 1510
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor busfanNL » Ma 30 Okt 2017, 19:54

JelleW schreef:Met EBS wordt het een drama denk ik. Die zijn nog te klein voor het DAV gebied.

Volgens mij hadden ze in Waterland zo goedkoop ingeschreven dat in het hele gebied het lijnennet op de schop moest. :')

JelleW
Berichten: 6
Lid geworden op: Zo 29 Okt 2017, 16:58

Re: RE: Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor JelleW » Ma 30 Okt 2017, 19:55

busfanNL schreef:Zouden ze niet gewoon Mercedes nemen? Dat zijn gewoon comfortabele bussen denk ik. Ook voor R-NET. Wat eventueel ook nog kan is dat ze MAN TU A78 nemen. Ik vind dat bij de RET hele fijne wagens. Alleen de beenruimte mag af en toe wel iets meer. Maarja ik ben ook vrij lang voor mijn leeftijd. :wink:
Denk het wel! Zou wel fijn zijn i.i.g. Die Arriva Amba's zijn niet bepaand van hoogstaand comfort altijd

JelleW
Berichten: 6
Lid geworden op: Zo 29 Okt 2017, 16:58

Re: RE: Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor JelleW » Ma 30 Okt 2017, 19:56

busfanNL schreef:
JelleW schreef:Met EBS wordt het een drama denk ik. Die zijn nog te klein voor het DAV gebied.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

Volgens mij hadden ze in Waterland zo goedkoop ingeschreven dat in het hele gebied het lijnennet op de schop moest. :')
Waarom verbaast me dit niet

nvdw
Berichten: 1284
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor nvdw » Ma 30 Okt 2017, 19:56

Daniel schreef:Ben benieuwd wat het gaat worden in elk geval: de wens voor creatieve oplossingen van de provincie zou in 't voordeel van Qbuzz kunnen werken, die zijn daar immers goed in, maar aan de andere kant is het afwachten in hoeverre de treinervaring die Qbuzz nu in z'n moederbedrijf heeft zitten gaat uitpakken.


Het hele treingebeuren is vrijwel in beton gegoten qua tarieven, frequenties en eisen, je moet de treinen toch overnemen, idem voor het personeel. Ik ben echt geen deskundige op dit gebied, maar volgens mij zullen alle inschrijvers voor de trein op een vrijwel identiek plaatje uitkomen. Een firma als EBS kan op die manier een reëel bod uitbrengen en de uitvoering overlaten aan indirect personeel dat zij van de zittende vervoerder overnemen.

Als je je wilt onderscheiden, dan moet dat met het busvervoer (of eventuele alternatieven daarvoor).

Maar de busspeculatie is alweer gestart begrijp ik?
"Klagen bij de gemeente"

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor OmniLezer » Ma 30 Okt 2017, 19:57

Ik hoop ook op Qbuzz. Arriva komt met best creatieve dingen voor de consument (reiziger), maar Qbuzz komt helemaal met nieuwe dingen en samenwerkingen.

Qua materieel heb je gelijk.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

busfanNL
Berichten: 1510
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: RE: Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor busfanNL » Ma 30 Okt 2017, 19:59

JelleW schreef:
busfanNL schreef:
JelleW schreef:Met EBS wordt het een drama denk ik. Die zijn nog te klein voor het DAV gebied.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

Volgens mij hadden ze in Waterland zo goedkoop ingeschreven dat in het hele gebied het lijnennet op de schop moest. :')
Waarom verbaast me dit niet

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

Nee dat verbaasde mij dus ook niks. Ik las het later pas maar het verbaasde mij ook niks. En daarnaast, niet alleen het hele lijnennet wordt een zooitje maar ook het materieel. Volgens mij zijn die scania's echt bagger. Ik mag niet hopen dat dat ook in DAV komt. Ik vond ze persoonlijk vreselijk.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28614
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Daniel » Ma 30 Okt 2017, 20:01

@nvdw: Hmm, qua trein lijkt het dan best wel op de situatie met de tram in Utrecht toen Qbuzz daar won. Dat zat ook in beton gegoten, letterlijk zelfs op delen van het traject :mrgreen:

@Omnilezer: Ik had bij Arriva in de huidige concessie vooral af en toe het idee dat ze wel heel snel iets compleet omgooiden of een lijn ophieven als het effect niet als gepland was. De ideeën zelf waren echt niet slecht in diverse gevallen, de uitvoering was wel wat minder. (Briljant was bv. de familiedagkaart die alleen geldig was op dagen dat diverse lijnen volledig met taxibusjes reden en dus met één familie al vol zaten)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

busfanNL
Berichten: 1510
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor busfanNL » Ma 30 Okt 2017, 20:05

Daniel schreef: (Briljant was bv. de familiedagkaart die alleen geldig was op dagen dat diverse lijnen volledig met taxibusjes reden en dus met één familie al vol zaten)

:lol: Hahahaha. Dat lijkt me ook redelijk lullig. Hoe dom kun je zijn. :') Was dit nog uit de tijd dat de stadsdienst Dordt met taxibusjes werd gereden op zondag?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28614
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Daniel » Ma 30 Okt 2017, 20:16

Dat laatste is nooit gebeurd, maar betrof wel de eerste jaren inderdaad. Het ging vooral om al die 7x-lijntjes die toen nog lijntaxi waren op zaterdag i.p.v. belbus.
(Dordrecht had alleen 's avonds taxibusjes, maar die zijn er in 2008 al uit gegaan)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

busfanNL
Berichten: 1510
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor busfanNL » Ma 30 Okt 2017, 21:16

Okee dank. :wink: Ja ik ben natuurlijk nog jong. In 2008 was ik 6 Of 7. Ja dan weet je niet precies alle namen van het materieel en dienstregelingen. :lol:

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10332
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Ardan » Ma 30 Okt 2017, 21:32

Het zou goed zijn als er wat minder gespeculeerd wordt als nog niet eens de winnaar bekend is. We gaan vanzelf zien hoe en waarmee er gereden gaat worden.
2017 (29-12):
Trein 10357 km · S-Bahn 591 km · Metro 526 km · Zweeftrein 19 km · (Snel)tram 1011 km · Bus 452 km · Veer 1.1 km

The Greyhound
Berichten: 181
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor The Greyhound » Di 31 Okt 2017, 07:26

ArrivaBas schreef:De inschrijvers zijn al bekend ook: Arriva, Qbuzz en EBS.

Bron: https://www.ovmagazine.nl/2017/10/arriv ... -dav-1629/


Twee bedrijven zonder ervaring met treinen. Je moet er eigenlijk niet aan denken......

Qbuzz heeft maar heel kort de tijd gehad om aan dit project te werken. Misschien probeert trenitalia zich op deze manier in te kopen in de Nederlandse markt.

Wat is er over overname van treinen afgesproken met Arriva?

The Greyhound
Berichten: 181
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor The Greyhound » Di 31 Okt 2017, 08:59

Daniel schreef:Dat laatste is nooit gebeurd, maar betrof wel de eerste jaren inderdaad. Het ging vooral om al die 7x-lijntjes die toen nog lijntaxi waren op zaterdag i.p.v. belbus.
(Dordrecht had alleen 's avonds taxibusjes, maar die zijn er in 2008 al uit gegaan)


Het systeem van de 70er lijnen heeft na wat aanpassingen geleid tot een lijnennet waarmee je in een dunbevolkt gebied zeven dagen in de week van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat ieder uur de bus kan pakken al is het soms door 1 uur van te voren te bellen. Een mooi systeem waarvan we nog maar af moeten wachten of het terugkomt na het aflopen van de consessie. Of dat gezinskaartje ooit tot problemen heeft geleid vraag ik mij af......

The Greyhound
Berichten: 181
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor The Greyhound » Di 31 Okt 2017, 09:00

OmniLezer schreef:Ik hoop ook op Qbuzz. Arriva komt met best creatieve dingen voor de consument (reiziger), maar Qbuzz komt helemaal met nieuwe dingen en samenwerkingen.

Qua materieel heb je gelijk.


Wat voor nieuwe dingen en samenwerking heeft Qbuzz?

The Greyhound
Berichten: 181
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: RE: Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor The Greyhound » Di 31 Okt 2017, 09:03

JelleW schreef:
busfanNL schreef:Zouden ze niet gewoon Mercedes nemen? Dat zijn gewoon comfortabele bussen denk ik. Ook voor R-NET. Wat eventueel ook nog kan is dat ze MAN TU A78 nemen. Ik vind dat bij de RET hele fijne wagens. Alleen de beenruimte mag af en toe wel iets meer. Maarja ik ben ook vrij lang voor mijn leeftijd. :wink:
Denk het wel! Zou wel fijn zijn i.i.g. Die Arriva Amba's zijn niet bepaand van hoogstaand comfort altijd

Die Amba's zijn inmiddels aardig op leeftijd maar worden gelukkig optimaal benut door Arriva. Liever een oude bus dan geen bus. Zat laatst in een afgereden ex Breng Citaro bij Connexxion in Haarlem, rammelde aan alle kanten en vering was bagger.

Stefan
Berichten: 3439
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Papendrecht
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Stefan » Di 31 Okt 2017, 09:30

The Greyhound schreef:Wat is er over overname van treinen afgesproken met Arriva?
De treinen gaan mee over naar de nieuwe vervoerder.

The Greyhound schreef:Het systeem van de 70er lijnen heeft na wat aanpassingen geleid tot een lijnennet waarmee je in een dunbevolkt gebied zeven dagen in de week van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat ieder uur de bus kan pakken al is het soms door 1 uur van te voren te bellen. Een mooi systeem waarvan we nog maar af moeten wachten of het terugkomt na het aflopen van de consessie. Of dat gezinskaartje ooit tot problemen heeft geleid vraag ik mij af......
Ik vind het systeem zoals het nu is, eigenlijk wel prima ja. Weinig 'gezeur' en 'gezeul' meer met taxibusjes, die toentertijd vaker niet dan wel reden (vragen van passagiers als: "Lijn 13 had 20 minuten geleden moeten komen, weet u of 'ie nog rijdt?"), of ze reden hun eigen route....

Maar precies wat je zegt, ik verwacht dat die polderlijntjes gauw verleden tijd zullen zijn, we weten allemaal hoe het werkt tegenwoordig.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28614
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Daniel » Di 31 Okt 2017, 09:47

The Greyhound schreef:Het systeem van de 70er lijnen heeft na wat aanpassingen geleid tot een lijnennet waarmee je in een dunbevolkt gebied zeven dagen in de week van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat ieder uur de bus kan pakken al is het soms door 1 uur van te voren te bellen. Een mooi systeem waarvan we nog maar af moeten wachten of het terugkomt na het aflopen van de consessie.

Tja, dat die lijnen nog rijden is ook alleen maar zo omdat het een concessie-eis is. Maar kan me niet herinneren dat ik er ooit enige marketing voor gezien heb, de sterkste lijnen van de 7x-lijnen zijn dan ook vooral de gevallen waar voorheen al een andere bus reed.
Het grootste succes in het dunbevolkte gebied is denk ik nog wel de vaste route van de 388 over de N214 met de drie haltes bij nabijgelegen kernen. Dat heeft behoorlijk wat nieuwe reizigers opgeleverd, niet voor niks is het plan uit 2007 dat 388 een spitslijn zou worden zodra er elk kwartier een trein over de MerwedeLingeLijn reed nooit doorgevoerd. Sterker nog, de lijn is zelfs uitgebreid en ik heb diverse zaterdagse ritten ook wel behoorlijk wat reizigers zien trekken vanuit Noordeloos.

Of dat gezinskaartje ooit tot problemen heeft geleid vraag ik mij af......

´tis dan ook al vrij snel weer afgeschaft en nooit echt gepromoot op de introductiefolder na.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 10189
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Michael » Di 31 Okt 2017, 10:21

Volgens mij heb ik de vraag al ergens eerder gesteld maar weet niet meer waar en hoe het precies zit.

Als vervoerder moet je toch een licentie hebben om treinen te mogen rijden? Aangezien zowel EBS en Qbuzz geen treinen rijden momenteel ga ik er vanuit dat ze zo'n licentie dus ook niet hebben. En hoe makkelijk kan je zoiets regelen als vervoerder en wat zijn de vereisten en hoe gaat dat dan in zijn werk?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28614
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Daniel » Di 31 Okt 2017, 11:16

Je kunt altijd op andermans licentie rijden, bij de aanbesteding van 11 jaar geleden was er bijvoorbeeld de inschrijving van RegioLinq die de licentie van NS gebruikten.
Maar ik kan me er ook wel wat bij voorstellen dat dit iets is wat pas gaat spelen als je daadwerkelijk de concessie binnengesleept hebt. Immers worden er zaken binnen het bedrijf beoordeelt die je überhaupt nog niet hebt als je nog niet met treinen rijdt. Zal denk ik nog het meest vergelijkbaar zijn met toen Oostnet de lijn Almelo - Mariënberg overnam, dat was de eerste treindienst die naar een vervoerder ging die tot dan nog geen treinen reed.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 11000
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Wubbo » Di 31 Okt 2017, 18:44

Michael schreef:Als vervoerder moet je toch een licentie hebben om treinen te mogen rijden? Aangezien zowel EBS en Qbuzz geen treinen rijden momenteel ga ik er vanuit dat ze zo'n licentie dus ook niet hebben. En hoe makkelijk kan je zoiets regelen als vervoerder en wat zijn de vereisten en hoe gaat dat dan in zijn werk?
Op de site van ProRail staat daar het een en ander over.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten