Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:De knoop bij de Sportlaan tussen 87/90 en 89/91 is er nog steeds en altijd geweest, ervan uitgaande dat je die bedoelt.
Dat was inderdaad even een verkeerde herinnering uit de wijzigingshistorie. Al zie ik in de wiki wel dat er in 2014 nog forse aanpassingen zijn geweest in vertrektijden om de knoop ook weer 's avonds te bieden.
En wat is er precies verwaarloosd dan? De grootste verschraling in het busnet heeft toch plaatsgevonden waar de trein op hoge frequentie is gaan rijden. Dat heeft vooral de 77 de kop gekost, maar ook die rijdt in uitgedunde vorm nog steeds, en in mindere mate de 13, die weliswaar uitsluitend nog 1x/uur rijdt, maar nog wel zeven dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Nou, die verwaarlozing begon echt al wel eerder dan de hoge frequentie van de trein. Allereerst hebben de 7x-lijnen eigenlijk nooit een fatsoenlijke kans gehad, want nog geen half jaar nadat ze met het ervoor bedoelde materieel gingen rijden werd de midibusinzet al beperkt tot de spitsen. Resultaat is dat het onherkenbaar werd dat er een bus reed (de taxibusjes vielen immers niet echt op als lijndienst), zo trek je nou niet echt nieuwe reizigers he. Nou was dat op zich natuurlijk ook niet vreemd, want de enige reden dat ze reden was dat bediening van alle kernen voorgeschreven was. Deels vervingen ze oude verbindingen die Arriva zelf in 2004 al opgeheven had.
En in dienstregeling 2009 bleek dus al het gevolg: toen werd zo'n beetje alles taxibus (wat op de 73 ook wel weer capaciteitsproblemen heeft gegeven, daar reden immers tot 2006 nog veel meer grote bussen).
Dat is wel deels gecompenseerd door de vaker rijdende trein wat zoals je al zegt vooral voor lijn 77 een alternatief was. Echter kan je nog best stellen dat Boven-Hardinxveld en Hardinxveld-Giessendam er toen op vooruit zijn gegaan, maar dan ook wel als enige twee kernen omdat ze toevallig langs de spoorlijn lagen. Het 7x-net is echter opmerkelijk genoeg nooit echt herzien om nog beter op de trein aan te takken, waarmee de kans op meer reizigers wel groter was geweest.

Verder zit er nog de nodige verwaarlozing in de Drechtsteden, waar ik het nog altijd knap vindt dat Arriva een dusdanige reizigersdaling heeft weten te veroorzaken in Dordrecht dat er lijnen in frequentie omlaag zijn gegaan. Voor 2007 groeide de bus naar Stadspolders met dubbele cijfers en zaten ze ook met de 10-minutendienst nog goed vol. Dat was aan het begin van de Arriva-tijd nog zo, maar is in de loop der jaren zo afgenomen dat ze het nu met een kwartiersdienst redden. En het is echt niet zo dat de fietsenstalling bij Dordrecht Stadspolders opeens overvol staat door reizigers die de trein zijn gaan nemen, wat voor een deel van de wijk (en als je naar het centrum wil) überhaupt geen beter alternatief is.
Die daling in reizigersaantallen is me trouwens op de gehele stadsdienst Dordrecht opgevallen, de bussen zijn er aanmerkelijk leger dan ze voor Arriva waren.

Verder zit er nog wat verwaarlozing in Zwijndrecht waar de stadslijnen al zwak waren, maar het natuurlijk ook niet echt helpt voor de bezetting om vanuit Heer Oudelands Ambacht een nog grotere omweg naar het station in te voeren zoals nu gebeurd.
Maar het grootste probleem met Arriva is nog wel dat ze een netwerk geen kans geven te stabiliseren, zodat reizigers vertrouwd raken met het aanbod. In plaats daarvan worden er elk jaar weer dingen omgegooid en verbindingen vervangen door andere verbindingen.
Neem bijvoorbeeld Leerdam: dat kent al jaren een succesvolle HOV-waardige as richting Utrecht. Die wordt op zich goed bediend, maar ook daar zie je het totaal ontbreken van stabiliteit. Sinds 2003 al is de wijze waarop de diverse wijken in Leerdam bediend worden zo ongeveer elke twee-drie jaar weer omgegooid. Heb even niet alle varianten naast elkaar gelegd, maar het zou me niks verbazen als er nu gereden wordt volgens een variant die een aantal jaren geleden ook al bestond bijvoorbeeld.
nvdw schreef:Als je in die wijk niet bereid bent om meer dan 200 meter naar een halte te lopen, dan kom je er inderdaad bekaaid vanaf. Ben je dat wel, dan heb je aan de oostkant een frequente snelle buslijn (88, Laan van Welhorst) en aan de westkant een buiten de spits iets minder frequente, maar met 2x/uur overdag ook geen karige buslijn (92, Krommeweg). Dat die laatste niet over de Sophialaan rijdt zorgt er bovendien voor dat de wijk waar voorheen de 192 reed ook nog op redelijke afstand een busverbinding met Dordrecht en Rotterdam houdt. En vind je dat alsnog te ver lopen, ja dan kun je mooi met dat taxibusje 21 mee.

Dat is simpelweg een keuze tussen hoogfrequente corridors of allesdekkende buslijnen die samen wel elke straathoek meepakken, maar elk 1x/uur rijden. Ik denk dat die best te verdedigen valt. En daarbij komt: als de gemeentes in die hoek dat niet hadden gewild, waarom dan wel geld, moeite en PR steken in HOV-Drechtsteden?
Het is juist een volstrekt merkwaardige situatie waar lijn 92 van de HOV-baan af is gehaald, want daar reed die lijn immers al sinds 2003 (al lag de busbaan er toen nog niet, de Laan van Welhorst wel). De 88 is er in 2007 als ontsluitende lijn bij gekomen, toen 11/12 er gingen rijden reden 88 en 92 beide over de HOV-baan. Toen 11/12 vervolgens 21 werd is 92 een flinke slinger gaan maken en dus juist eigenlijk geen HOV-lijn meer (terwijl het wel een van de hoofdassen door de Drechtsteden was en is). En wat te denken van "knooppunt" Cascade waar de 92 langs scheert maar niet komt, terwijl een goeie overstap juist met z'n huidige route wel nuttig zou zijn.
Als je H.I. Ambacht echt met HOV richting zowel Dordrecht als Rotterdam had willen ontsluiten zou juist de 92 vanaf station Zwijndrecht via de Beneluxlaan - Laan van Welhorst - Sophialaan - De Hil - Avelingen en vervolgens de bestaande route naar Rijsoord moeten laten rijden. Dan heb je twee frequente corridors door het dorp en wordt lijn 21 overbodig (of had die vanaf Ridderkerk op de HOV-corridor kunnen aantakken en zo richting het ziekenhuis in Zwijndrecht kunnen rijden).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:Allereerst hebben de 7x-lijnen eigenlijk nooit een fatsoenlijke kans gehad, want nog geen half jaar nadat ze met het ervoor bedoelde materieel gingen rijden werd de midibusinzet al beperkt tot de spitsen. Resultaat is dat het onherkenbaar werd dat er een bus reed (de taxibusjes vielen immers niet echt op als lijndienst), zo trek je nou niet echt nieuwe reizigers he. Nou was dat op zich natuurlijk ook niet vreemd, want de enige reden dat ze reden was dat bediening van alle kernen voorgeschreven was. Deels vervingen ze oude verbindingen die Arriva zelf in 2004 al opgeheven had.
Maar wel verbindingen die zes dagen per week eens per uur rijden. Die taxibussen rijden er niet vanwege de reizigersdrukte. Uiteindelijk zit op die lijnen de bulk in de scholierenspits. Dat is nooit anders geweest en ook nu er weer de hele dag midi's op rijden ook niet. Er is nu eenmaal niet zoveel vervoersvraag op een polderlijn die op snorfietstempo tussen provinciestadjes pendelt.
Daniel schreef:Die daling in reizigersaantallen is me trouwens op de gehele stadsdienst Dordrecht opgevallen, de bussen zijn er aanmerkelijk leger dan ze voor Arriva waren.
Het netwerk is in de basis niet veel anders dan in de SVD-tijd, dus daar ligt het niet aan, en Arriva heeft volgens de historie in het begin een rommeltje van de uitvoering gemaakt, maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat de invoering van de chipkaart (of afschaffing van de strippenkaart) hier een rol speelt. Nergens is de wagenverkoop zo hoog als in Dordrecht.
Daniel schreef:Neem bijvoorbeeld Leerdam: dat kent al jaren een succesvolle HOV-waardige as richting Utrecht. Die wordt op zich goed bediend, maar ook daar zie je het totaal ontbreken van stabiliteit. Sinds 2003 al is de wijze waarop de diverse wijken in Leerdam bediend worden zo ongeveer elke twee-drie jaar weer omgegooid. Heb even niet alle varianten naast elkaar gelegd, maar het zou me niks verbazen als er nu gereden wordt volgens een variant die een aantal jaren geleden ook al bestond bijvoorbeeld.
De variant die nu gereden wordt, lijkt nog het meest op de lijn 114 zoals die ook voor Arriva werd gereden, met enig verschil dat de 85 afhankelijk van tijdstip en richting langs het station of Huis ter Leede komt. En 'omgooien' is niet de goede term, er is juist doorlopend gestroomlijnd. Het rijden van en naar de Lingepolikliniek was daarbij voortdurend het struikelpunt, omdat het veel extra rijtijd opleverde voor nauwelijks resultaat. Met de kennis van nu had je dat ook in 2007 kunnen bedenken zodat het vanaf toen al in één keer goed had kunnen zijn, maar zo werkt het natuurlijk niet. Nu ligt er een consequente lijnvoering, gelukkig maar.
Daniel schreef:Als je H.I. Ambacht echt met HOV richting zowel Dordrecht als Rotterdam had willen ontsluiten zou juist de 92 vanaf station Zwijndrecht via de Beneluxlaan - Laan van Welhorst - Sophialaan - De Hil - Avelingen en vervolgens de bestaande route naar Rijsoord moeten laten rijden. Dan heb je twee frequente corridors door het dorp en wordt lijn 21 overbodig (of had die vanaf Ridderkerk op de HOV-corridor kunnen aantakken en zo richting het ziekenhuis in Zwijndrecht kunnen rijden).
Die HOV-functie heeft de 88 al. Die heeft met de Kralingse Zoom ook een populairdere bestemming dan Zuidplein, uiteraard vanwege de universiteit maar ook omdat hij direct na Ambacht de snelweg op gaat en niet eerst via Rijsoord en IJsselmonde naar een metrostation hoeft te kuieren.

De keuze om het zo te doen, zal waarschijnlijk met het ziekenhuis in Zwijndrecht te maken hebben gehad. Verder is de ene route voor de ander grotendeels lood om oud ijzer. En ja, die halte Cascade. Gezien de lijnvoering van de 88 en 92 is het oude vertrouwde Banckertplein na al die jaren nog steeds het echte 'overstappunt', voor zover iemand van die functie gebruik zou maken...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Het netwerk is in de basis niet veel anders dan in de SVD-tijd, dus daar ligt het niet aan, en Arriva heeft volgens de historie in het begin een rommeltje van de uitvoering gemaakt, maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat de invoering van de chipkaart (of afschaffing van de strippenkaart) hier een rol speelt. Nergens is de wagenverkoop zo hoog als in Dordrecht.
Tja, precies. Zeker omdat er ook een verbetering in het netwerk zat (bereikbaarheid Dordtse Kil overdag) die blijkbaar in een behoefte voldoet want die rijdt al 10 jaar, had ik eerder groei dan krimp verwacht.
Het zou dan de impact van het rommeltje aan het begin moeten zijn, of de onderlinge aansluitingen die slechter geworden zijn omdat de rijtijden in de loop der jaren meer uiteen zijn gaan lopen.

De afschaffing van de strippenkaart verklaart in elk geval niet het hele verhaal, want de grote groei vanuit Sterrenburg en Stadspolders (waarvoor die wijken hun 10-minutendienst kregen ooit) was van na de herzonering en juist uit die wijken viel de prijsstijging met de OV-chipkaart daardoor wel mee. Immers was de rit met drie strippen om überhaupt de wijk uit te komen al relatief duur.
Vanuit Wielwijk/Crabbehof zou je dan meer impact moeten zien, die hadden bij gelijke afstand een veel groter voordeel in het zonesysteem, maar die is er veel minder. Maar voor korte ritjes helpt het natuurlijk niet dat Dordrecht als enige stad in Nederland een veel hoger kilometertarief op de stad heeft.

Overigens, die hoge wagenverkoop is er een van alle tijden. Dure wagenverkoopkaartjes sinds de chipkaart kunnen het bijna niet zijn: al ver terug de SVD-tijd in gingen in met name Krispijn (maar ook Crabbehof en Wielwijk) de 2-strippenkaartjes als warme broodjes over de toonbank. Die wijken kenden mensen die dagelijks een kaartje in de bus kochten in plaats van een 45-strippenkaart te kopen. Was altijd een goudmijntje voor de vervoerder. Heeft Arriva ook wel gemerkt trouwens: in de eerste weken moesten chauffeurs op lijn 3, 4 en 5 nog weleens een boekje spotgoedkope avondkaartjes van een collega op een rustiger lijn overkopen, omdat er gerust een heel blokje kaartjes per rit doorheen ging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door regenmaker »

Zijn het dan vooral ouderen die in Dordrecht wonen gezien de hoge wagenverkoop?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ArrivaBas »

In Krispijn, Crabbehof en Wielwijk wonen vooral (buitenlandse) gezinnen met lagere inkomens, die waarschijnlijk geen raad weten met/geen geld hebben voor OV-Chipkaarten. In Crabbehof zit nog wel een verpleeghuis, maar dat zal ook geen trekker van wagenverkoop zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef:Zijn het dan vooral ouderen die in Dordrecht wonen gezien de hoge wagenverkoop?
Ik vraag me af of hier überhaupt wel een verband tussen zit.
Dan is de verklaring van ArrivaBas (vanaf 9 december QbuzzBas?) waarschijnlijker.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

De reden die ArrivaBas noemt is de reden ja, de ouderen wonen in Dubbeldam (althans, ze zijn de grootste vulling voor lijn 2) en die weten alleen andere dingen voor elkaar te krijgen. Zoals 12-meterbussen omdat er teveel stoeltjes achteruit of met opstapje in de midi's zaten die al ruim waren voor de 2 in de daluren.

Maar om maar eens naar de nieuwe concessie terug te gaan. Mocht iemand nou echt nog afvragen of Qbuzz werkelijk zelf met treinen gaat rijden: ze zijn dus gewoon al gecertificeerd als spoorvervoerder :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef:Ik vraag me af of hier überhaupt wel een verband tussen zit.
In Apeldoorn is het grootste gedeelte van de wagenverkoop aan ouderen. Maar dat komt denk ik ook door het +65 ticket dat we hier hebben.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door dylanwild94 »

Daniel schreef:De reden die ArrivaBas noemt is de reden ja, de ouderen wonen in Dubbeldam (althans, ze zijn de grootste vulling voor lijn 2) en die weten alleen andere dingen voor elkaar te krijgen. Zoals 12-meterbussen omdat er teveel stoeltjes achteruit of met opstapje in de midi's zaten die al ruim waren voor de 2 in de daluren.
is het dan geen zaak voor de vervoerder om in wijken voorlichting te geven over de ov chipkaart. Om daarmee de wagenverkoop terug te dringen en de veiligheid van de chauffeurs te vergroten.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Juist in Dordrecht reizen ouderen met een ov-chipkaart. Als 65-plusser kun je daar voor 12,50 per jaar met de bus mee, daar heb je dan wel die kaart voor nodig.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Durashift »

Daniel schreef: (..)

Maar om maar eens naar de nieuwe concessie terug te gaan. Mocht iemand nou echt nog afvragen of Qbuzz werkelijk zelf met treinen gaat rijden: ze zijn dus gewoon al gecertificeerd als spoorvervoerder :)

Lijkt mij toch redelijk logisch dat Qbuzz materieel plus bemensing van de Merwede lijn overneemt en daarmee de dienst gaat uitvoeren.

NS inschakelen als onderaannemer zou toch niet moeten mogen, vind ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Suus »

Bij de meeste steden waar het vervoer op de stadsdienst daalt, komt dat omdat de fiets steeds populairder wordt. Dordrecht is dan wel een eiland, maar die trend zal daar niet voorbij gewaaid zijn. Al is de fietsinfrastructuur rondom het station erg matig, bijna schandalig slecht te noemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Meltrain »

dylanwild94 schreef:
Daniel schreef:De reden die ArrivaBas noemt is de reden ja, de ouderen wonen in Dubbeldam (althans, ze zijn de grootste vulling voor lijn 2) en die weten alleen andere dingen voor elkaar te krijgen. Zoals 12-meterbussen omdat er teveel stoeltjes achteruit of met opstapje in de midi's zaten die al ruim waren voor de 2 in de daluren.
is het dan geen zaak voor de vervoerder om in wijken voorlichting te geven over de ov chipkaart. Om daarmee de wagenverkoop terug te dringen en de veiligheid van de chauffeurs te vergroten.
Voor de vervoerder is de wagenverkoop gewoon een extra bron van inkomsten, dus als meer mensen met de OV-chipkaart gaan reizen, is dat alleen maar nadelig voor hen.
De veiligheid van de chauffeurs wordt daarnaast al vergroot door het afschaffen van contant geld in de bussen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door arjano1978 »

Daniel schreef:Als je H.I. Ambacht echt met HOV richting zowel Dordrecht als Rotterdam had willen ontsluiten zou juist de 92 vanaf station Zwijndrecht via de Beneluxlaan - Laan van Welhorst - Sophialaan - De Hil - Avelingen en vervolgens de bestaande route naar Rijsoord moeten laten rijden. Dan heb je twee frequente corridors door het dorp en wordt lijn 21 overbodig (of had die vanaf Ridderkerk op de HOV-corridor kunnen aantakken en zo richting het ziekenhuis in Zwijndrecht kunnen rijden).
Die HOV-functie heeft de 88 al. Die heeft met de Kralingse Zoom ook een populairdere bestemming dan Zuidplein, uiteraard vanwege de universiteit maar ook omdat hij direct na Ambacht de snelweg op gaat en niet eerst via Rijsoord en IJsselmonde naar een metrostation hoeft te kuieren.

De keuze om het zo te doen, zal waarschijnlijk met het ziekenhuis in Zwijndrecht te maken hebben gehad. Verder is de ene route voor de ander grotendeels lood om oud ijzer. En ja, die halte Cascade. Gezien de lijnvoering van de 88 en 92 is het oude vertrouwde Banckertplein na al die jaren nog steeds het echte 'overstappunt', voor zover iemand van die functie gebruik zou maken...
De vertrouwde Banckertplein wordt wel degelijk gebruikt als overstappunt. En de bussen sluiten daar goed op elkaar aan door de weeks.
In het weekend laat de Arriva 88 en 92 en zeker in het weekend met dezelfde tijd de banckertplein aankomen en dus elkaar beconcureren met elkaar.
Maar wel kan overstappen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Tja, juist omdat de bussen op elkaar aansluiten op het Banckertplein is de huidige lijnvoering juist raar, ze rijden immers een best behoorlijk stuk achter elkaar aan door Ambacht daardoor. Terwijl een iets verschillende route (zoals ik al beschreef) juist door die aansluiting het voordeel kan hebben dat een groter deel van Ambacht makkelijk bij de populaire bestemming kan komen. Feitelijk zou je dan immers zo'nzelfde knoop als in Ridderkerk creëren.
Suus schreef:Bij de meeste steden waar het vervoer op de stadsdienst daalt, komt dat omdat de fiets steeds populairder wordt. Dordrecht is dan wel een eiland, maar die trend zal daar niet voorbij gewaaid zijn. Al is de fietsinfrastructuur rondom het station erg matig, bijna schandalig slecht te noemen.
Hij is al wel een stuk beter dan het was met het oude busstation. De klassiek stervensdrukke wijken qua stadsdienstgebruik in Dordrecht zijn trouwens niet echt fiets-wijken door de bevolkingssamenstelling. De buitenwijken zijn dat allicht wat meer, al is de fietsinfrastructuur in Dordrecht in z'n geheel niet echt bijzonder. Je hebt eigenlijk amper snelle fietsroutes door de stad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

Inderdaad en in de stad heb je eigenlijk alle fietspaden op de rijbaan liggen... Als je wel eens kijkt hoe vaak je tijdens een dienst in Dordrecht een fietspad kruist met de bus.....
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef:
nvdw schreef:Het netwerk is in de basis niet veel anders dan in de SVD-tijd, dus daar ligt het niet aan, en Arriva heeft volgens de historie in het begin een rommeltje van de uitvoering gemaakt, maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat de invoering van de chipkaart (of afschaffing van de strippenkaart) hier een rol speelt. Nergens is de wagenverkoop zo hoog als in Dordrecht.
Tja, precies. Zeker omdat er ook een verbetering in het netwerk zat (bereikbaarheid Dordtse Kil overdag) die blijkbaar in een behoefte voldoet want die rijdt al 10 jaar, had ik eerder groei dan krimp verwacht.
Het zou dan de impact van het rommeltje aan het begin moeten zijn, of de onderlinge aansluitingen die slechter geworden zijn omdat de rijtijden in de loop der jaren meer uiteen zijn gaan lopen.

De afschaffing van de strippenkaart verklaart in elk geval niet het hele verhaal, want de grote groei vanuit Sterrenburg en Stadspolders (waarvoor die wijken hun 10-minutendienst kregen ooit) was van na de herzonering en juist uit die wijken viel de prijsstijging met de OV-chipkaart daardoor wel mee. Immers was de rit met drie strippen om überhaupt de wijk uit te komen al relatief duur.
Vanuit Wielwijk/Crabbehof zou je dan meer impact moeten zien, die hadden bij gelijke afstand een veel groter voordeel in het zonesysteem, maar die is er veel minder. Maar voor korte ritjes helpt het natuurlijk niet dat Dordrecht als enige stad in Nederland een veel hoger kilometertarief op de stad heeft.

Overigens, die hoge wagenverkoop is er een van alle tijden. Dure wagenverkoopkaartjes sinds de chipkaart kunnen het bijna niet zijn: al ver terug de SVD-tijd in gingen in met name Krispijn (maar ook Crabbehof en Wielwijk) de 2-strippenkaartjes als warme broodjes over de toonbank. Die wijken kenden mensen die dagelijks een kaartje in de bus kochten in plaats van een 45-strippenkaart te kopen. Was altijd een goudmijntje voor de vervoerder. Heeft Arriva ook wel gemerkt trouwens: in de eerste weken moesten chauffeurs op lijn 3, 4 en 5 nog weleens een boekje spotgoedkope avondkaartjes van een collega op een rustiger lijn overkopen, omdat er gerust een heel blokje kaartjes per rit doorheen ging.
Het zal niet de meerheid van het verschil trouwens (En ook niet systematisch het jaar door), maar de Zomerdagkaart die in (En rond) de zomervakantie (7,50 voor de hele dag met het hele gezin, volgens mij maximaal 3 kinderen met maximaal 2 volwassenen, ik heb wel een paar oude kaartjes maar die liggen op zolder.) beschikbaar was. Bussen in de zomer (Behalve lijn 5, die zit nog altijd sta-vol met 2*Uur in het dal in de zomer, in ieder geval naar stadspolders) lijken een stuk minder druk dan bij het SVD. De absentie van gezinnen in de bus valt mij dan ook echt op in de zomervakantie ieder jaar weer. - Ik hoop serieus dat hier wat mee gedaan word weer, zelfs als de bussen niet vaker kan rijden vind ik dat vooral voor de samenleving belangrijk.- Afhankelijik wat je gaat doen en met hoeveel is een retourtje binnen de stad bus met het hele gezin nu snel 15 euro, wat gewoon verschrikkelijk duur is.

Al weet ik in de praktijk niet hoeveel de vervoerder daar aan kan doen.
Ik blub in het Drecht.
JelleW
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 29 okt 2017, 16:58

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door JelleW »

Toch weer leuk als je in zo'n ex-Connexxion zit van Arriva en er nog Connexxion folders in liggen
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door wouter15 »

DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

Duh.
Ik blub in het Drecht.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door dnmw2705 »

Heeft Qbuzz al plannen bekend gemaakt of is het nog steeds wachten op het eventuele bezwaar van Arriva?

Uhm.. Beheer.. Ik heb het oude topic een kick gegeven.. Samenvoegen?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding concessie DAV-gebied 2019 - 2028

Bericht door Stefan »

Nog niets bekend... Bezwaartermijn loopt tot woensdag. Ik ga er van uit dat er niemand in beroep gaat, daarna zullen de eerste plannen wel komen denk ik.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Wubbo »

Onderwerpen samengevoegd. Ik zie alleen dat ze verschillende jaartallen hadden en weet niet of de jaartallen in het onderwerp nu kloppen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Meltrain »

De goede titel lijkt me [wiki]Concessie DAV-gebied (2019-2026)[/wiki] te zijn.
Stefan schreef:Nog niets bekend... Bezwaartermijn loopt tot woensdag. Ik ga er van uit dat er niemand in beroep gaat, daarna zullen de eerste plannen wel komen denk ik.
Mwa, het is morgen al 9 weken geleden dat Voorne-Putten en Rozenburg aan EBS werd gegund, maar van die concessie weet ik nog niet eens of de gunning al definitief is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ArrivaBas »

Een definitieve gunning volgt pas na het verstrijken van de bezwaarperiode en de keuring van de eventuele bezwaren. De gunning aan Qbuzz van DAV is ook nog niet definitief.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten