Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 834
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Mdk » Wo 21 Feb 2018, 22:42

Ik dacht altijd dat qbuzz ooit een keer met die naam begonnen was, en dat andere maatschappijen die wel over genomen zouden hebben, gezien weet je... Die q... :oops:
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13474
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Meltrain » Wo 21 Feb 2018, 22:44

Wat wordt precies met Oostendam bedoeld? Op Google Maps zie ik dat dat een wijk in Hendrik-Ido-Ambacht is, maar moet daar dan een nieuw busstation komen (en waar precies)?
Overigens kan lijn 392 vanaf daar via de Pruimendijk en Vlasstraat alsnog Rijsoord bereiken. Alleen de halte 't Wapen van Rijsoord wordt dan niet meer bediend door deze lijn (maar nog wel door RET-buurtbus 601).
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
DrechtBlub
Berichten: 713
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor DrechtBlub » Wo 21 Feb 2018, 22:57

Nee, er komt geen nieuw bus station, er is immers al een bushalte Oostendam, al zal die wel flink aangepast moeten worden om als overstaphalte te kunnen dienen voor RNET en HOV lijnen: https://www.google.nl/maps/@51.8554643, ... 6656?hl=nl
Laatst gewijzigd door Zugführer op Do 22 Feb 2018, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten
Lid van RODAV. - Gefeliciteerd Qbuzz!
...Bezig met Buurtbus Dordrecht...

nvdw
Berichten: 1613
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor nvdw » Do 22 Feb 2018, 05:59

Oostendam ligt aan de westelijke oprit van de Brug over de Noord. Omdat Qbuzz een aantal buslijnen al voor Ridderkerk de snelweg op wil sturen, is de huidige knoop op Ridderkerk Sportlaan geen optie meer en is Oostendam de laatste halte voor de A15. Upgraden naar Rnet zal wel niet gebeuren, maar die geprojecteerde overstaphalte bij Alblasserdam (Grote Beer) zal waarschijnlijk niet bij aanvang concessie af zijn.

Nu ben ik geen fan van die brug (als-ie opengaat kost het je 10 tot 15 minuten) en de route via A15/A16 is in de spits vaak vol genoeg zodat ook de huidige snelbussen alsnog via Ridderkerk rijden.
Van die dingen, ja!

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4561
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor ArrivaBas » Do 22 Feb 2018, 07:26

Op zich is een overstaphalte bij de huidige P+R Oostendam geen gek idee. De halte moet inderdaad wel betere voorzieningen krijgen.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

sirvinniei
Berichten: 1948
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor sirvinniei » Do 22 Feb 2018, 08:26

Vraag me af of deze twee kaartjes impressies zijn of gebasseerd op de daadwerkelijke dienstregeling:
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding


Als het van de daadwerkelijke dienstregeling is zal dat betekenen dat in de alblasserwaard, naast de 387 en de 388 alleen de 74 en de 94(?) over een paar jaar zal blijven rijden.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op Do 22 Feb 2018, 08:42, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4561
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor ArrivaBas » Do 22 Feb 2018, 08:28

Je plaatjes laden niet. Gebruik iets anders dan de foto-emmer (Photobucket) :wink:
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Roeland
Berichten: 763
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Roeland » Do 22 Feb 2018, 08:32

sirvinniei schreef:Vraag me af of deze twee kaartjes impressies zijn of gebasseerd op de daadwerkelijke dienstregeling:
Als het van de daadwerkelijke dienstregeling is zal dat betekenen dat in de alblasserwaard, naast de 387 en de 388 alleen de 74 en de 94(?) over een paar jaar zal blijven rijden.

Zitten er dan voldoende reizigers in de huidige lijnen 75, 76 en 77, ook nog na de opening van de nieuwe MLL-stations en van de 388-haltes aan de N214? Volgens mij kun je dat prima met buurtbussen opvangen. Alleen heb je dan misschien nog een aanvullende spitslijn nodig tussen Gorinchem en Noordeloos, en tussen Bleskensgraaf en Sliedrecht.

sirvinniei
Berichten: 1948
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor sirvinniei » Do 22 Feb 2018, 08:43

ArrivaBas schreef:Je plaatjes laden niet. Gebruik iets anders dan de foto-emmer (Photobucket) :wink:

Neeeee, photobucket! Verraad me niet! :cry:
Hoop dat ie nu wel zichtbaar is.

Welke MLL stations komen erbij?

busfanNL
Berichten: 1727
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor busfanNL » Do 22 Feb 2018, 10:23

Alleen Gorinchem Noord.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37552
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Suus » Do 22 Feb 2018, 10:57

Ik weet niet of dat nieuwe station in Gorinchem (het moet ten noorden van de A15 komen) veel effect zal hebben op het busvervoer.

De vraag is of dat station een vervanging kan zijn voor de vele schoolbussen. Misschien voor de schoolbus uit Geldermalsen, maar die bedient ook nog tussengelegen plaatsen.
Rame à l'approche

The Greyhound
Berichten: 266
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor The Greyhound » Do 22 Feb 2018, 11:31

Dat nieuwe station staat compleet in niemandsland. Naast een bedrijfsterrein aan de ene kant en een begraafplaats aan de andere kant. De scholen liggen daar weer op een behoorlijke afstand achter. Het kan interessant zijn als P+R station maar verder verwacht ik er heel weinig van. Een paar jaar geleden is men ooit al eens begonnen met grondwerk en daar mee gestopt.
Laatst gewijzigd door Zugführer op Do 22 Feb 2018, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten

The Greyhound
Berichten: 266
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor The Greyhound » Do 22 Feb 2018, 11:34

Over de lijnen door Vijfherenlanden lees ik verder niks. Blijkbaar zijn dat 81,85 en 73. Zijn die wel aan Qbuzz gegund?

nvdw
Berichten: 1613
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor nvdw » Do 22 Feb 2018, 11:57

Jazeker. Uit het persbericht van de provincie:

Het openbaar vervoer in Vijfheerenlanden is door de provincie als een separaat onderdeel aanbesteed, met als uitgangspunt behoud van het huidige kwaliteitsniveau. Dit met het oog op de mogelijke bestuurlijke herindeling waarbij Leerdam en Zederik deel gaan uitmaken van de provincie Utrecht in de fusiegemeente Vijfheerenlanden. Als deze herindeling doorgang vindt, kan de financiering en het opdrachtgeverschap van het openbaar vervoer aan de provincie Utrecht worden overgedragen.


Die herindeling gaat er gewoon komen; het moet nog door de Kamers heen (het ligt nu bij de Kamercommissie) maar ik verwacht daar geen tegenstand meer. Dossier 34824, voor wie het volgen wil. O en het is nog referendabel ;)

Per 1-1-2019 is het Utrecht, en o.a. lijn 85 dus ook. Hoe Utrecht het vervolgens wil oppakken is hun zaak, al heeft die provincie reeds laten weten de boel gelijk te willen laten lopen met de twee andere concessies (Regio en Provincie) zodat die te zijner tijd bij elkaar gevoegd kunnen worden.
Van die dingen, ja!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13474
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Meltrain » Do 22 Feb 2018, 12:29

Alleen lijn 85 rijdt toch geheel binnen Vijfheerenlanden? De makkelijkste oplossing voor die lijn lijkt me om hem bij de concessie Regio Utrecht te voegen.
Ik vermoed dat lijn 81/181 gewoon bij DA blijft.
Lijn 73 is wel een bijzondere lijn: die hoort nu bij DAV omdat begin- en eindpunt in Zuid-Holland liggen, hoewel het grootste gedeelte van die lijn zich op Gelders grondgebied bevindt. Straks rijdt die lijn echter van Zuid-Holland via Gelderland naar Utrecht, dus ik ben benieuwd wie de verantwoordelijkheid voor die lijn krijgt.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Roeland
Berichten: 763
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Roeland » Do 22 Feb 2018, 13:25

Ik vermoed dat niet alleen 85, maar ook de 81/181 als Vijfherenlanden-lijnen naar Utrecht gaan. Lijn 73 lijkt me een verhaal apart. Qua bedieningsgebied zou hij in de Rivierenland-concessie horen, maar qua koppelingen past-ie het beste in DAV. Ook omdat lijn 85 met grote bussen rijdt.

sirvinniei
Berichten: 1948
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor sirvinniei » Do 22 Feb 2018, 16:00

https://www.ovmagazine.nl/2018/02/dav-c ... buzz-1526/
Nog wat verdere info op ovmagazine: vraaggestuurd vervoer gaat (voor nu?) in de weekenden en na 19:00 rijden, deelfietsen en deelautos in Dordrecht en elektrificatie van de stadsdiensten drechtsteden.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6450
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor regenmaker » Do 22 Feb 2018, 16:02

Wat gelderland ook van plan is dus.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke wijzigingen VRR (update 2 september 2018)
Grote wijzigingen en opening centraal busstation Wuppertal 25 november 2018.
WSW Video's

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30287
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Daniel » Do 22 Feb 2018, 16:32

Roeland schreef:Lijn 73 lijkt me een verhaal apart. Qua bedieningsgebied zou hij in de Rivierenland-concessie horen, maar qua koppelingen past-ie het beste in DAV. Ook omdat lijn 85 met grote bussen rijdt.

Snap je redenatie niet helemaal: 73 rijdt grotendeels met midi en slechts een enkele rit met 12 meter, dus veel te koppelen is er niet. Immers is 72 als derde lijn uit DAV in Leerdam een belbus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

lee-yawn
Berichten: 30
Lid geworden op: Zo 04 Dec 2016, 20:31

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor lee-yawn » Do 22 Feb 2018, 17:29

Een normale (niet-spits) rit van de 387 van Jaarbeursplein naar Bushalte station, Gorinchem duurt 39 minuten. Hoeveel minuten tijdswinst mag je realistisch gezien verwachten in de nieuwe concessie?

Overigens vraag ik mij af of de stop Meerkerk P+R vraagafhankelijk wordt, net als P+R Soesterberg op de Uithoflijnen van Amersfoort - Utrecht v.v.?

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5059
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Chrysa » Do 22 Feb 2018, 17:36

Denk niet dat het veel verscheel gaat maken eerlijk gezegd. Op de Brabantliners rijden ook T100-bussen maar die rijden ook gewoon 80, en daar is de dienstregeling dan ook voor gemaakt. (Als ze het hele stuk 100 rijden zijn ze vanuit Breda 20 minuten te vroeg in Utrecht)

arjano1978
Berichten: 79
Lid geworden op: Wo 06 Aug 2014, 10:28

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor arjano1978 » Do 22 Feb 2018, 18:02

wilburg22 schreef:
Daniel schreef:Nu ik het kaartje hier weer zie lijkt Rijsoord z'n vaste bus trouwens te verliezen, aangezien 392 via Oostendam gaat rijden. Dat suggereert een route via de A15.

Dat kaartje laat alleen maar HOV lijnen zien, het kan goed dat er een niet-HOV lijn langs word getrokken. - Dat weten we nu simpelweg nog niet.



Ik hoop dat de MRDH er toch wat van een reactie geeft ( Rijsoord valt onder MRDH). Want heel Rijsoord komt er niet in voor. En er reizen er genoeg mee met lijn 92 zowel vanuit Rotterdam en visa versa. Barendercht veel in en uit stappers (groente veiling) en bij de meubelboulevard.
Maar ben ook benieuwd naar de andere veranderingen in Hendrik Ido Ambacht route 88 en 92.

nvdw
Berichten: 1613
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor nvdw » Do 22 Feb 2018, 19:41

Het lijkt erop (let wel: met de beperkte informatie die er nu is) dat de MRDH zelf het vervoer in Ridderkerk, Rijsoord en waarschijnlijk ook IJsselmonde mag opknappen. De functie van Ridderkerk Sportlaan als overstapknoop komt te vervallen ten gunste van een nieuw busstation tussen Alblasserdam en Papendrecht (Grote Beer). Dat er nu DAV-bussen doorheen rijden is meer een bijkomstigheid van de (historische) lijnvoeringen dan van wat anders.

lee-yawn schreef:Een normale (niet-spits) rit van de 387 van Jaarbeursplein naar Bushalte station, Gorinchem duurt 39 minuten. Hoeveel minuten tijdswinst mag je realistisch gezien verwachten in de nieuwe concessie?

Overigens vraag ik mij af of de stop Meerkerk P+R vraagafhankelijk wordt, net als P+R Soesterberg op de Uithoflijnen van Amersfoort - Utrecht v.v.?


Als Qbuzz verder geen wijzigingen in de route aanbrengt, kun je met een T100-bus misschien naar 35 minuten. Je hebt altijd een beetje speling nodig om voor die stoplichtellende in Utrecht te compenseren.

Meerkerk P+R was altijd een vraagafhankelijke halte als Soesterberg (met negenoog net voor de afrit), totdat alleen de 388 er nog ging stoppen (die er sowieso langskomt). Om er wat meer uit te halen zul je alleen iets meer uit de kast moeten trekken dan die twee verfomfaaide haltes die er nu liggen. Het P+R-terrein en de fietsenstalling zijn al een paar jaar geleden weggehaald. De halte plus de P+R zijn er destijds gekomen met centen van Utrecht om forensen de bus in te krijgen vanwege de toenmalige grootschalige wegwerkzaamheden.

Daniel schreef:
Roeland schreef:Lijn 73 lijkt me een verhaal apart. Qua bedieningsgebied zou hij in de Rivierenland-concessie horen, maar qua koppelingen past-ie het beste in DAV. Ook omdat lijn 85 met grote bussen rijdt.

Snap je redenatie niet helemaal: 73 rijdt grotendeels met midi en slechts een enkele rit met 12 meter, dus veel te koppelen is er niet. Immers is 72 als derde lijn uit DAV in Leerdam een belbus.


Als het moet kan er een standaardbus op de 73, dat is het probleem niet. Koppelen in de huidige dienstopzet is alleen nogal lastig, omdat de 85 in Leerdam een lusroute rijdt, en je dus redelijkerwijs alleen kunt koppelen aan ritten die op station Leerdam echt beginnen c.q. eindigen. En dat is dan alleen nog een uitkomst voor reizigers vanuit Heukelum en Asperen die door willen naar Utrecht en vice versa. Voor de scholieren die naar Gorinchem moeten zul je toch weer aparte ritten moeten inleggen. Buiten de spitsen kun je de 73 echt wel met klein materieel af.
Van die dingen, ja!

Gebruikersavatar
DrechtBlub
Berichten: 713
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor DrechtBlub » Do 22 Feb 2018, 19:58

nvdw schreef:Meerkerk P+R was altijd een vraagafhankelijke halte als Soesterberg (met negenoog net voor de afrit), totdat alleen de 388 er nog ging stoppen (die er sowieso langskomt). Om er wat meer uit te halen zul je alleen iets meer uit de kast moeten trekken dan die twee verfomfaaide haltes die er nu liggen. Het P+R-terrein en de fietsenstalling zijn al een paar jaar geleden weggehaald. De halte plus de P+R zijn er destijds gekomen met centen van Utrecht om forensen de bus in te krijgen vanwege de toenmalige grootschalige wegwerkzaamheden.

Als ik op maps kijk ligt dat P+R terrein er nog gewoon. - Of ligt dat aan mij.
Lid van RODAV. - Gefeliciteerd Qbuzz!
...Bezig met Buurtbus Dordrecht...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30287
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Berichtdoor Daniel » Do 22 Feb 2018, 20:00

@nvdw: Tja, maar Roeland heeft het zo te zien over de huidige situatie. Zitten er eigenlijk wel aflossingen in Leerdam nu? Want ookal is de bus niet dezelfde, via lijn 73 kan je natuurlijk ook een chauffeur uit Schelluinen in Leerdam krijgen :wink:
En ben even kwijt hoe het destijds ging, maar de 85 heeft ritten vanuit stalling Alblasserdam gehad: gingen die nou leeg daarheen of vanaf Gorinchem via de 73?

@wilburg22: Welke versie van Maps gebruik jij dan, bij mij staat er geen P+R meer op namelijk. Die lag tussen de McDonalds en de A27 in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten