Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Mdk »

Dat zou kunnen, qbuz zou ze ook kunnen inzetten in andere concessies (gd of Utrecht stad) als er inderdaad geen verplichting is om ermee in dav te blijven rijden.
Bij twijfel altijd klagen
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Joshua »

Wat ik me dan toch afvraag.

De trein gaat rijden in R-Net huisstijl.
Zo 1 hebben we er al rond rijden tussen Gouda en Alphen aan de Rijn. Nu komt er dus een tweede traject onder de huisstijl van R-Net bij.

Bij de eerste kun je gewoon bij NS ingecheckt blijven en is het uit en inchecken naar R-Net niet nodig. Ook wel logisch omdat deze trein wordt gereden door Abellio, dochter van NS.
Het traject Dordrecht - Geldermalsen is nu dus gewonnen door Q-Buzz, en die gaan ook zelf rijden op dit traject. Ik ga er dus vanuit dat deze vervoerder wel met eigen CICO's en poortjes komt.
Als dat zo is vind ik het wel verwarrend voor de reiziger. Op het ene R-Net traject mag je gewoon in en uit checken bij NS, bij overstap hoef je niet uit en in te checken. Bij de andere wel.
Voor mijn gevoel is een merknaam pas zinvol als je dan ook rekening houdt met dit soort dingen. In Overrijssel is dit wel mooi gedaan met Blauwnet. Ze delen de merknaam, maar ook de CICO's en poortjes.

Want stel je reist van Waddinxveen naar Sliedrecht dan zal je in Gouda niet hoeven uitchecken bij R-Net en weer in bij NS. Maar in Dordrecht wel van NS naar R-Net. En oké de ene trein is dan wel officieel van een NS dochter en de ander niet. Wanneer je een gedeelde merknaam gebruikt moet je hier voor mijn gevoel wel consequent mee omgaan.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ovVeluwe »

Abellio rijdt die R-NET lijn niet maar gewoon NS. Alleen zijn de treinen via Abellio aangeschaft. Je hoeft niet om te checken daar aangezien NS gewoon op haar eigen traject rijdt.
Laatst gewijzigd door ovVeluwe op di 13 mar 2018, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Mdk »

NS reizigers rijdt het in opdracht van abellio, die de gunning destijds heeft gewonnen.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Suus »

Nee, NS Reizigers heeft de gunning gewonnen, en deed dat in samenwerking met Abellio Rail NRW die voor het materieel zou zorgen. Daar kon worden meegelift op een bestelling voor FLIRT's die toch al nodig waren voor het Niederrhein-Netz.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Mdk »

Hmm, oké, op Wikipedia staat het overigens verkeerd. Daar staat dat het gereden wordt door abellio.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Als het 'omchecken' blijft, verandert er voor de reizigers niks ten opzichte van de huidige situatie, anders dan dat er straks een andere naam op paaltjes en poortjes staat.

Dat Rnet vooral uiterlijk uniform is en allesbehalve in de dienstuitvoering, weten we al van de verschillende buslijnen.

Wat mij betreft mag het omchecken helemaal verdwijnen, maar dan moeten helaas de overheden de maatschappijen achter de broek aan zitten. Ik heb er niks over in het Programma van Eisen gelezen dus ik vrees dat deze situatie wel in stand zal blijven :(
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

https://www.demerwestreek.nl/nieuws/alg ... -te-matig-
Hardinxvelders die in Rotterdam op school zitten of werken kunnen momenteel gebruik maken van lijn 191. Deze sneldienst van de huidige vervoerder Arriva rijdt tussen Rotterdam Zuidplein en Boven-Hardinxveld en vice versa. Deze enige directe ov-verbinding tussen Hardinxveld-Giessendam en de Maasstad vervalt, zo blijkt uit de plannen van Qbuzz.
Raar artikel, 191 staat toch echt op de powerpoint
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Iedereen roept wat, niemand controleert wat. Waarom niet even de voorlichter van Qbuzz aan de lijn gehaald? Heeft er niemand van de gemeente Hardinxveld-Giessendam bij de presentatie van Qbuzz gezeten?

Lijn 191 staat inderdaad gewoon ingetekend in de lijnennetten zoals ze aan o.a. de Drechtsteden zijn gepresenteerd, maar in de voor het publiek snel vindbare uitingen (dat filmpje van anderhalve minuut) komt ie inderdaad niet voor. Maar dat geldt voor nog veel meer buslijnen...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

De kaart in de presentatie gaat echter maar tot Sliedrecht, daaruit blijkt dus niet of de 191 nog naar Hardinxveld rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Stefan schreef:Als je op de kaart in de presentatie kijkt, zie je dat de 191 verder gaat dan de Stormrand. ;)
Dacht al, aan mijn geheugen ligt het niet ;)

De 77 blijft volgens de presentatie ook rijden, dus zal de 191 niet de hele dag van en naar Hardinxveld pendelen. Is ook nergens voor nodig natuurlijk.

Kortom, storm in een glas water, zoals zo vaak. Dacht dat het op de zaak zo erg was met paniekverhalen maar in de gemeenteraad kunnen ze er dus ook wat van.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door The Greyhound »

nvdw schreef:
Stefan schreef:Als je op de kaart in de presentatie kijkt, zie je dat de 191 verder gaat dan de Stormrand. ;)
Dacht al, aan mijn geheugen ligt het niet ;)

De 77 blijft volgens de presentatie ook rijden, dus zal de 191 niet de hele dag van en naar Hardinxveld pendelen. Is ook nergens voor nodig natuurlijk.

Kortom, storm in een glas water, zoals zo vaak. Dacht dat het op de zaak zo erg was met paniekverhalen maar in de gemeenteraad kunnen ze er dus ook wat van.
Heeft iemand al een tekening gezien van de plannen met lijn 73 en 85?
Het blijft angstig stil. Ook mijn bron bij de Gorkumse gemeenteraad wist daar verder niks over te vertellen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Er is weinig om angst over te hebben: het gebied van de toekomstige gemeente Vijfheerenlanden is met het oog op de toekomstige gemeentelijke herindeling als los (overdraagbaar naar Utrecht) deel van de concessie aanbesteed met als uitgangspunt een gelijk voorzieningenniveau. Dat zal dan in elk geval opgaan voor lijn 85, maar 73 komt niet voor op het eerder in dit topic gelekte kaartje van Gorinchem.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:Er is weinig om angst over te hebben: het gebied van de toekomstige gemeente Vijfheerenlanden is met het oog op de toekomstige gemeentelijke herindeling als los (overdraagbaar naar Utrecht) deel van de concessie aanbesteed met als uitgangspunt een gelijk voorzieningenniveau. Dat zal dan in elk geval opgaan voor lijn 85, maar 73 komt niet voor op het eerder in dit topic gelekte kaartje van Gorinchem.
Over die laatste lijn gaat het. Die gaat straks van Utrecht via Gelderland naar Zuid-Holland rijden. Wie gaat dat betalen? Op dit moment Zuid-Holland, waarbij we op een gegeven moment nieuwe haltes van Gelderland kregen.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OVinspecteur »

nvdw schreef: 3) Alle 4xx-lijnen zijn Rnet. Daar horen dus al die tierelantijntjes bij (haltemeubilair, rood-grijze bussen, etc) en niet te vergeten: frequentie-eisen. De 3xx-lijnen zijn dan waarschijnlijk het 'gewone' HOV-busvervoer zoals ook gevraagd in de concessie-eisen, kortom huidig Qliner-niveau.
R-NET op Dordrecht - Alblasserdam zou grotendeels gebruik kunnen maken van de haltes die toch al worden gemeubileerd voor de 486, 491 en 489 (als ik het kaartje goed gezien heb). Wellicht moet er dan nog een halte of 4 á 5 extra gedaan worden. En met de frequentie zit het ook wel snor denk ik. Dit zou een van de drukste interlokale routes in het concessiegebied moeten zijn lijkt me.
Laatst gewijzigd door OVinspecteur op zo 18 mar 2018, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ArrivaBas »

R-Net op Dordrecht-Alblasserdam? Sinds wanneer is die Snelbuzz 316 omgetoverd tot R-Net?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OVinspecteur »

ArrivaBas schreef:R-Net op Dordrecht-Alblasserdam? Sinds wanneer is die Snelbuzz 316 omgetoverd tot R-Net?
Niet, maar waarom niet? Dat is de vraag.
Chrysa schreef:De Hoven rijdt gewoon een bus hoor. (A)
Ha ja, 6x per dag het Werkendamse scholierenbusje. :lol: Is wel karig hoor.
OVinspecteur schreef:
nvdw schreef: 3) Alle 4xx-lijnen zijn Rnet. Daar horen dus al die tierelantijntjes bij (haltemeubilair, rood-grijze bussen, etc) en niet te vergeten: frequentie-eisen. De 3xx-lijnen zijn dan waarschijnlijk het 'gewone' HOV-busvervoer zoals ook gevraagd in de concessie-eisen, kortom huidig Qliner-niveau.
R-NET op Dordrecht - Alblasserdam zou grotendeels gebruik kunnen maken van de haltes die toch al worden gemeubileerd voor de 486, 491 en 489 (als ik het kaartje goed gezien heb). Wellicht moet er dan nog een halte of 4 á 5 extra gedaan worden. En met de frequentie zit het ook wel snor denk ik. Dit zou een van de drukste interlokale routes in het concessiegebied moeten zijn lijkt me.
Hoe ziet de kaart er ten noorden van de A15 trouwens uit? Zijn de relaties H.I. Ambacht - Ridderkerk, Alblasserdam - H.I. Ambacht, Papendrecht - Ridderkerk en Papendrecht - H.I. Ambacht een beetje te bereizen?
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 18 mar 2018, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: drie posts samengevoegd
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

OVinspecteur schreef: Hoe ziet de kaart er ten noorden van de A15 trouwens uit? Zijn de relaties H.I. Ambacht - Ridderkerk, Alblasserdam - H.I. Ambacht, Papendrecht - Ridderkerk en Papendrecht - H.I. Ambacht een beetje te bereizen?
Die is er niet, de kaart komt van de presentatie aan de Drechtraad en bevat dus alleen het relevante gebeid voor die presentatie. Het kaartje komt letterlijk uit een powerpoint van Qbuzz.
OVinspecteur schreef:
Chrysa schreef:De Hoven rijdt gewoon een bus hoor. (A)
Ha ja, 6x per dag het Werkendamse scholierenbusje. :lol: Is wel karig hoor.
Dat zijn er in de andere richting maar vier. :')
OVinspecteur schreef:
ArrivaBas schreef:R-Net op Dordrecht-Alblasserdam? Sinds wanneer is die Snelbuzz 316 omgetoverd tot R-Net?
Niet, maar waarom niet? Dat is de vraag.
Ik gok vooral omdat lijn 16 ook een lokaal karakter heeft in Alblasserdam en dat daarom de lange halteafstand/snelheidsgarantie van R-Net niet altijd gehaald kan worden over het hele traject. Ook zou je je kunnen afvragen of de 2*Uur in de avond, op zondag en 4*Uur op zaterdag wel haalbaar is. De bus is nu al niet echt vol op die momenten met de helft van die frequenties. Maar dat is maar mijn inzicht.
Ik blub in het Drecht.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OVinspecteur »

wilburg22 schreef:
OVinspecteur schreef: Hoe ziet de kaart er ten noorden van de A15 trouwens uit? Zijn de relaties H.I. Ambacht - Ridderkerk, Alblasserdam - H.I. Ambacht, Papendrecht - Ridderkerk en Papendrecht - H.I. Ambacht een beetje te bereizen?
Die is er niet, de kaart komt van de presentatie aan de Drechtraad en bevat dus alleen het relevante gebeid voor die presentatie. Het kaartje komt letterlijk uit een powerpoint van Qbuzz.
Alblasserdam lijkt mij een heel relevant deel van dat gebied. :wink:
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Als je goed kijkt op het Drechtsteden-kaartje loopt er nog een buslijn vanuit Ambacht naar de Oostendam, dat zal de 21 zijn (die nu met een taxibusje deze route naar Ridderkerk Koningsplein rijdt). Dat wordt dus niet slechter (of beter).

Wel kun je vanuit Alblasserdam of Papendrecht nu beter in Ambacht komen dankzij die lijn 392, al is dat wel met een overstap op de Oostendam. Maar ik denk dat je daarmee het aantal reizigers wel recht doet...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

Afbeelding

Nee, dat klopt niet. het is de 192. Op de kaart gaat die van Dordrecht CS via Dordrecht Centrum dan over de snelweg naar de nieuwe hub aan de westkant van HIA, daarna een stukje door HIA en langs het Backertplein om daarna rijsoord in te gaan.

De 21 gaat richting Oostendam langs dezelfde route als de 392 zoals je kan zien.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Wat klopt er dan niet aan wat nvdw schrijft, die geeft immers al het behoud van de 21 aan. Met exact dezelfde route als nu zoals de kaart laat zien.
De 192 vervangt de 92 in een stukje Ambacht en Rijsoord, da's een totaal andere route als naar Oostendam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

Oops, Ik ben kippig geloof ik. :@ Waarom weet ik niet maar ik heb dus de discussie van een paar pagina's geleden met Nvdw's post door elkaar gehaald.

Ik voel me nu behoorlijk stom, sorry Nvdw. - En bedankt Daniel, ik waardeer de correctie.
Ik blub in het Drecht.
JelleW
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 29 okt 2017, 16:58

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door JelleW »

Waar ik nog op hoop, is dat de halte Kennedylaan in Papendrecht in gebruik blijft. In het PvE stond het een en ander over een samenvoeging met Viaduct N3.
bredie2003
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 mar 2018, 21:32

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door bredie2003 »

Misschien heb ik wat gemist, maar zijn al(le) lijnen al bekent? En waar kan je die vinden? Normaals sorry als ik het over het hoofd heb gezien.. :roll:
Brett den Heijer, OV-Spotter Nieuwkoop
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten