Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Je suis Stadsbus Plus. :cry:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Gerben »

Heeft iemand toevallig al wat meer informatie over de nieuwe dienstregeling van lijn 72, 85 en 94 (oftewel de lijnen die overgaan naar U-OV concessie)?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Even geduld tot 11 september: dan verschijnt de definitieve versie van het U-OV vervoerplan 2019.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Zoals ik in het Utrechtse topic over het vervoerplan 2019 gepost heb wordt het vervoerplan pas in oktober vastgesteld voor de Vijfheerenlanden (waarschijnlijk 8 oktober, dan vergadert de commissie mobiliteit namelijk). In dat topic ook meer info zover nu al beschikbaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Daniel »

BNV Mobility en Qbuzz ontzorgen de reiziger in Drechtsteden en Alblasserwaard

Vanaf 9 december 2018 gaat Qbuzz het bus- en treinvervoer vervoer in de regio Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden verzorgen. In Vijfheerenlanden is dat tot 1 januari 2019, daarna valt dit deel van het gebied onder de provincie Utrecht. Het OV aanbod wordt aangevuld met zogenaamde ketendiensten. Dit zijn vraagafhankelijke vervoersdiensten die goed passen in de mobiliteitsconcessie en doelstellingen van de Provincie Zuid-Holland.

BNV Mobility en Qbuzz zorgen ervoor dat reizigers vanaf december 2018 eenvoudig van deze ketendiensten gebruik kunnen maken. Via de app van TURNN, een dienst van BNV Mobility, worden diverse vervoermiddelen waaronder de BestelBuzz en deelfietsen, aangeboden.
Met de TURNN app kunnen reizigers kennismaken met een nieuwe vorm van reizen: vraaggestuurde mobiliteit. MaaS (Mobility-as-a-Service) is al enige tijd een veelgehoorde term en toekomstvisie. Het doel hiervan is het de reiziger zo gemakkelijk mogelijk te maken en ontzorgen voor, tijdens en na de reis.
Zowel BNV Mobility als Qbuzz zijn verheugd met deze samenwerking en kijken uit naar het aanbieden van de diverse ketendiensten in de TURNN app. De partijen bekijken ook op welke wijze er in de nabije toekomst in andere gebieden samengewerkt kan worden.

Bron
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Gerben »

Qbuzz heeft ook een concept dienstregeling online gezet van de lijnen die overgaan naar U-OV, niet veel sckokkends maar toch zie: https://www.qbuzz.nl/vijfheerenlanden
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Daniel »

In Dordrecht zijn ze ondertussen nog steeds aan het ruziën in de raadszaal om een bushalte bij De Essenhof. Bij RTV Dordrecht is een nogal rommelige discussie daarover te horen.

Naast heel logische opties om de Drechthopper voor meer doelgroepen in te zetten (eigenlijk gewoon passend binnen het BestelBuzz concept), het gaat immers om vrij lage aantallen reizigers, zijn er ook voorstellen voor een halte op verzoek waarvoor lijn 5 een ommetje van 5 minuten zou moeten maken.
Maar in het totaalplaatje lijkt men de reizigersvraag nogal te overschatten. Zo hoorde ik de seniorenpartij ook over grote aantallen ouderen in Nieuw-Krispijn (naast de Essenhof) die graag een bus zouden hebben, terwijl toen daar een bus reed hij net 190 reizigers per week vervoerde. En dat zijn nog SVD-tellingen uit 2004, als ik tellingen van andere lijnen vergelijk met de cijfers die in de aanbestedingsdocumentatie zaten dan kom je nog zo'n 25% lager uit (maar de Arriva-tellingen zijn uit maart, SVD telde altijd in november). En voor die reizigersaantallen wilde men graag een bus om het kwartier :!: langs de Essenhof.

Opvallend genoeg zie ik nergens meer de optie die ik ergens las om lijn 2 om te leggen langskomen. Dat leek me in eerste instantie nogal om, maar volgens Google Maps doe je 4 - 7 minuten over Ziekenhuis Dordwijk - Eemsteynplein via Nassauweg, Mariastraat en Dubbeldamseweg Zuid terwijl de dienstregeling die Qbuzz nu als concept online heeft staan daar 5 minuten voor rekent via het Leerpark. In de daluren lukt het ook om dat stukje in 5 minuten af te leggen. Maarja, dan ben je wel de "gratis" versterking naar het Leerpark kwijt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Qbuzz zou er eventueel nog voor kunnen kiezen om lijn 2 tijdens de spitsuren via het Leerpark te laten rijden en tijdens de daluren via De Essenhof.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Uiteraard, maar het lastige is dan dat de middagspits deels overlapt met de tijden dat mensen naar de Essenhof willen. Het gaat immers ook nog eens om een scholierenspits vanaf het Leerpark, die valt wat eerder dan de forensenpiek.
Alleen in de daluren rijden lijkt nogal op lijn 6 van Arriva die nog leger was dan de 21 van SVD (die alleen niet in de ochtendspits reed).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Stadsbus »

De eerste bussen (hogevloers Scania's en een R-net Iveco) staan ergens in Antwerpen(?) klaar, zonder stickers.
(mocht je foto's willen zien, ga naar https://www.facebook.com/groups/totaalov/ en even lid worden)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Met de oplaadpalen voor de Drechtsteden zijn ze ook al bezig, las bij Arriva een vervallen halte in Hendrik-Ido-Ambacht i.v.m. het plaatsen van de laadpaal voor lijn 2.

RTV Dordrecht biedt wat inzicht in de aantallen in Dordrecht zelf...
Speciale oplaadstations om bussen Qbuzz overdag op te laden
Om de elektrische bussen van Qbuzz de hele dag te kunnen laten rijden komen er speciale oplaadplekken in de stad. Op het Dudokplein in Stadspolders komen twee oplaadpalen. Op het Lunenburgplein in Sterrenburg en op Businesspark Amstelwijck komt één oplaadpaal.
De elektrische bussen worden elke nacht opgeladen in de stalling. Omdat ze daar geen hele dag op kunnen rijden, moet elke bus overdag een aantal keer worden bijgeladen. Dit duurt een paar minuten.

Lees verder
Ben wel benieuwd hoe ze dat in Sterrenburg gaan regelen, want daar zijn volgens de gepubliceerde concept-dienstregeling twee bussen tegelijk. Aan de keertijden te zien wordt alleen de bus die van 5 af komt en een slag 7 moet gaan maken daar opgeladen (staat 6 minuten stil), maar een paar minuten later komt de lijn 7 al aan die 5 wordt (staat 3 minuten stil). Bij lichte vertragingen moeten bussen daar dus al om elkaar heen gaan steken om te kunnen laden.
En in Stadspolders, waar ook twee bussen tegelijk op het station zijn, komen juist wel weer twee palen.

Lijn 10 is trouwens ook wel een uitdaging voor bussen die alleen op de stalling aan de stekker kunnen laden. En op lijn 8 heb je geen laadpalen, maar wellicht dat de enkele spitsrit van die lijn het wel red om pas in de stalling weer te laden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Het is natuurlijk ook mogelijk dat lijn 8 met een streekBuzz wordt gereden. Deze kan dan daarna weer worden ingezet op lijn 93.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Lijn 8 zal, zoals het er nu uit ziet, met Ebusco's gereden gaan worden.,
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Wat lijn 10 betreft: er zijn straks zes elektrische Rosero's, de drie huidige plus drie nieuwe. Als ik de doordeweekse dienstregeling van lijn 10 als uitgangspunt neem (dus 2x/uur de volledige route naar Dordtse Kil en in de spits aangevuld met 2x/uur Centrum-Weeskinderendijk) kom ik op vijf bussen die tegelijkertijd in actie zijn. Die zesde kun je dan gebruiken om een andere bus van de dienst te kunnen trekken om die weer bij te laden. Dat gebeurt nu ook al: in de huidige dienstuitvoering van lijn 10 rijden ook maar twee van de drie bussen tegelijkertijd.

Tot zover de papieren werkelijkheid :wink:
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Papieren ja, want nogal vaak rijdt er maar één Rosero tegelijk. Voor die lijn vrees ik dan ook meer dan voor waar de Ebusco's moeten gaan rijden. Alleen al omdat er daar niet alleen meer van zijn, maar je ook makkelijker iets alternatiefs in kunt zetten. In de binnenstad gaat dat bijna niet, naar Dordtse Kil heb je gelukkig nog lijn 8 als versterking rond dezelfde tijden rijden in de spits.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door nvdw »

In de doordeweekse dienstregeling zou je dan nog kunnen rotzooien door bij gebrek aan inzetbare voertuigen de korte slagen centrum-Weeskinderendijk te laten vervallen. Da's niet chic maar de ritten naar de Dordtse Kil (en zeker de Krabbepolder) laten vervallen zou helemaal geen optie moeten zijn.

Vergeet alleen niet dat de gelegenheid nu wel de dief maakt: het uitvallen van een Rosero kan nu relatief eenvoudig opgevangen worden met de inzet van een Irisbus. Die optie heeft Qbuzz straks niet. Bovendien hoeft Arriva nog maar twee maanden de rit uit te zitten, en moet Qbuzz er nog een aantal jaren mee voort... dan is de urgentie om er iets aan te doen natuurlijk wel een stuk groter.

--

In Sliedrecht zijn de werkzaamheden begonnen aan de kruising van de N482 en de Sportlaan, vlakbij het station (MAPS). Daar staat onvermijdelijk zo'n groot houten informatiebord bij, met daarop de intrigerende tekst 'Herinrichting Sportlaan/N482 t.b.v. doorstroming R-net'. Klinkt leuk en alvast hartelijk dank voor als ik er een keer met de 388 overheen zou moeten, maar dat is nu en straks toch echt geen R-net... en de trein die het straks wel is heeft er toch geen hinder van ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door sirvinniei »

Over lijn 10 gesproken: ik zie dat deze nog maar tot 22:00 gaat rijden, behalve op zaterdag.
Wat er zaterdagavond dat de bus dan nog wel tot middernacht doorrijdt?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Frank93 »

Weet niet precies hoe de inrichting van het centrum daar is maar misschien om uitgaanspubliek in het centrum af te zetten?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Zaterdag is op de huidige lijn 10 al de drukste avond, namelijk de enige avond waarop er na 22.00 uur geen taxibusjes reden tot een aantal jaar geleden. (Vandaag de dag rijden die er alleen nog op zondag na 22.00 uur)
Maar de 10 vervoert sowieso voornamelijk winkelend publiek en mensen die uit eten geweest zijn door de binnenstad, dat levert op doordeweekse avonden niet zo gek veel verkeer op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Op vrijdagavond zou er nog best eens vraag kunnen zijn naar lijn 10. Op de overige doordeweekse avonden lijkt die vraag me inderdaad minder.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Dordrecht blinkt uit in uitgestorven straten na sluitingstijd van de winkels, dus vrijdagavond zal het niet zo gek druk in de stad zijn :P En voor bijvoorbeeld theaterbezoekers zal het veelal net zo snel zijn naar de Oranjelaan te lopen, alleen al omdat je vanaf daar met de bus sneller op een overstappunt zit. Net als dat het meerendeel van de restaurants in de binnenstad ook op loopafstand van de centrumhalte zit.

Lijn 10 heeft daarmee toch nog vooral de functie als verbinding van die plekken met een P+R locatie (Energiehuis in dit geval), maar ik krijg als ik de frequentie op winkeluren zie (die is nu 3x/uur, was in de SVD-tijd nog 10x/uur op zaterdagmiddag naar het Scheffersplein) het idee dat die tegenwoordig veel minder reizigers dan voorheen genereert. En als je het van de reizigers naar het station moet hebben is de 10 op die late uren geen vetpot.

Edit: volgens de tellingen die bij het PvE zaten heeft lijn 10 in de late avond een maximale bezetting van liefst 2 reizigers, alleen op de late zaterdagavond zit er tegen einde dienst een rit met een piek naar een bezetting van 4 in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Zaten er tellingen bij dan want ben wel benieuwd naar de tellingwn van de lijnen
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Bovenaan pagina 2 in dit topic staat een bericht van nvdw met de telcijfers.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Ohja zie heel erg bedankt _O_
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Nee, het is geen vetpot, die lijn 10. Voor veruit de meeste doelen in het centrum is de reguliere centrumhalte van de andere buslijnen al dichtbij genoeg, en het is leuk dat er een halte naast een grote parkeergelegenheid is, maar een P+R-ticket is er dan weer niet...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten