Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Lijn 45 »

Etienne schreef:Volgens een chauffeur van Pouw Vervoer op Facebook komt er GEEN nieuw materieel voor de 85. Deze bussen zijn afkomstig van lijn 43/44/58/59 die met midibussen gaan rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Van 43 en 44 komen echter te weinig bussen vrij voor lijn 85, daar zijn namelijk maar 4 omlopen (waarvan er 3 met midi gaan rijden).
Aan materieel van 58 en 59 heb je niks, die rijdt namelijk alleen op zaterdag met midibussen volgens het vervoerplan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8839
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Op alblasserdamsnieuws.nl kwam ik een artikel met de volledig gestickerde nieuwe Crossways tegen. Klein vertekenend beeld is de R-Netter, want dat is er een voor EBS. (A) De reacties staan voor 80% vol met ongefundeerde klachten over missende rechtstreekse verbindingen. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Van 43 en 44 komen echter te weinig bussen vrij voor lijn 85, daar zijn namelijk maar 4 omlopen (waarvan er 3 met midi gaan rijden).
Aan materieel van 58 en 59 heb je niks, die rijdt namelijk alleen op zaterdag met midibussen volgens het vervoerplan.
Het kan zijn dat dat later nog aangepast is nadat definitief werd dat de buslijnen in Vijfheerenlanden over zouden gaan naar U-OV.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Het lijkt me aannemelijker dat er fouten in de chauffeurspraat zaten, daar worden verhalen nogal eens aangedikt namelijk. En U-OV heeft ook niet opeens meer midibussen besteld dan ze op basis van het vervoerplan nodig hadden lijkt me. (De bussen die in het weekend op 58/59 rijden komen namelijk gewoon vrij doordat 127 en 43 dan met 8-persoonsbus rijden en 44 überhaupt niet)
ArrivaBas schreef:Klein vertekenend beeld is de R-Netter, want dat is er een voor EBS. (A)
Opvallender dat er aan die foto's te zien dus bussen voor EBS staan met Connexxion op de filmbak :P
De reacties staan voor 80% vol met ongefundeerde klachten over missende rechtstreekse verbindingen. :')
Vooral over het missen van verbindingen naar Zuidplein inderdaad terwijl je daar met een overstap tussen twee hoogfrequente lijnen gewoon kunt komen. Dat blijft gewoon 4x/uur mogelijk in de daluren en zaterdag overdag (want 489 rijdt net zo vaak als voorheen de 89/90/93 samen) en lang wachten op een overstap kan haast niet want vanaf Ridderkerk, Oostendam heb je al 8x/uur een bus naar Zuidplein met 392 en 491 samen in de daluren.
Overigens zijn de aantallen ook niet heel schokkend: op basis van de herkomst-bestemmingsmatrix uit het PvE reizen er gemiddeld 80 reizigers per dag van een halte in Alblasserdam naar halte Zuidplein, vanuit Streefkerk (waarover ik ook wat klachten in die reacties lees) gaat het om maarliefst 8 reizigers per dag.
Van Alblasserdam naar de Kralingse Zoom ligt dat aantal al hoger (104 gemiddeld per dag), naar halte Keizerswaard waarover ik ook een klacht las gaan zelfs maarliefst 3 reizigers per dag :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben »

ArrivaBas schreef:Op alblasserdamsnieuws.nl kwam ik een artikel met de volledig gestickerde nieuwe Crossways tegen. Klein vertekenend beeld is de R-Netter, want dat is er een voor EBS. (A) De reacties staan voor 80% vol met ongefundeerde klachten over missende rechtstreekse verbindingen. :')
Ja ik zie het ook ja. Las ook die reacties door en snap echt niet wat die mensen hebben te klagen. Alblasserdam gaat er juist erg op vooruit: Ze krijgen R-net bussen en de verbinding naar Rotterdam wordt zelfs 7 min. sneller volgens 9292 en daar klagen mensen dan over. Het lijkt wel of ze iets negatiefs willen zien en daarom dan maar met verkeerde feiten komen. Snap niet hoe ze aan die informatie komen eigenlijk. Deze mensen hebben blijkbaar niet goed op 9292 gekeken of op de site (die ik juist erg duidelijk vindt en er goed uit vindt zien).

En ook dan nog een chauffeur tussendoor die opkomt voor Arriva terwijl Arriva nu juist de werknemers in de kou laat staan (eerder bericht over de tegenwerking van Arriva met de vakbonden + de verwaarlozing van het materieel)... Kortom mensen zijn weer typisch Nederlands bezig, zeuren over dingen die niet bestaan :wink:
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Alblasserdamsnieuws, a.k.a. de Alblasserdamse klaagmuur :lol:

De spitsverbinding (190) buiten beschouwing gelaten: ja, om bij Zuidplein te komen moet je overstappen. Maar dat doen veel Alblasserdammers nu al, soms op het extreme af: in een 89 naar Kralingse Zoom springen die 3 minuten voor een 90 naar Zuidplein uit rijdt, en dan vragen of de chauffeur de overstap op de Sportlaan nog even wil regelen :') _O-
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Ook gedoe met laadpalen in Gorinchem:

Halsoverkop op zoek naar nieuwe locatie voor laadstation van bussen Qbuzz in Gorinchem.

Opmerkelijk is de laatste zin waarin gesteld wordt dat de vertraging geen probleem om dat levering van elektrische bussen ook vertraagd is.

https://www.ad.nl/rivierenland/halsover ... ~ac2e59ea/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Hoe laadt Arriva dan nu de elektrische Citea's in Gorinchem tussendoor op?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8839
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Arriva laat zijn Citea's alleen in de spitsuren rijden en tussendoor laden ze op op de stalling.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

The Greyhound schreef:Opmerkelijk is de laatste zin waarin gesteld wordt dat de vertraging geen probleem om dat levering van elektrische bussen ook vertraagd is.
Ja, daar zijn ze even in de war met Dordrecht. De Citea’s zijn er uiteraard al.

De laadpaal moet op perron F komen, waar lijn 1 richting Stalkaarsen straks vertrekt (en volgens schema een paar minuten wachttijd heeft).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
intercity02
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 20:32
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door intercity02 »

The Greyhound schreef:Ook gedoe met laadpalen in Gorinchem:

Halsoverkop op zoek naar nieuwe locatie voor laadstation van bussen Qbuzz in Gorinchem.

Opmerkelijk is de laatste zin waarin gesteld wordt dat de vertraging geen probleem om dat levering van elektrische bussen ook vertraagd is.

https://www.ad.nl/rivierenland/halsover ... ~ac2e59ea/
In de laatste zin staat ook dat er met 'gewone' bussen wordt gereden. Welke bussen bedoelen ze daarmee?
999 Sorry, buiten dienst
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door rm7 »

Waarschijnlijk die MANs die in utrecht staan
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

nvdw schreef:
The Greyhound schreef:Opmerkelijk is de laatste zin waarin gesteld wordt dat de vertraging geen probleem om dat levering van elektrische bussen ook vertraagd is.
Ja, daar zijn ze even in de war met Dordrecht. De Citea’s zijn er uiteraard al.

De laadpaal moet op perron F komen, waar lijn 1 richting Stalkaarsen straks vertrekt (en volgens schema een paar minuten wachttijd heeft).
De Citea's moeten nog wel voorzien worden van een laadvoorziening op het dak. Ben benieuwd welk systeem daarvoor gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Uit de zin "Gedurende de dag ‘tanken’ de bussen van Qbuzz bij aan laadpalen, vergelijkbaar met die voor elektrische auto’s." maak ik op dat de bussen via een stekker opgeladen zullen worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Meltrain schreef:Uit de zin "Gedurende de dag ‘tanken’ de bussen van Qbuzz bij aan laadpalen, vergelijkbaar met die voor elektrische auto’s." maak ik op dat de bussen via een stekker opgeladen zullen worden.
Dat zou mij verbazen. De kabel aansluiting is volgens mij alleen voor langzaam laden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Gerben schreef:Trouwens zat te kijken naar de abonnementen die Qbuzz aanbiedt, en ziet er op zich wel goed uit.

Persoonlijk vind ik het jammer dat er niet viel te regelen dat je met het regio-abonnement ook in de bussen van U-OV kunt gebruiken, hier hadden ze kunnen profiteren van het feit dat het één bedrijf is. Vroeger (met het oude papieren sterabonnement) kon je wel met alle vervoerders reizen, jammer dat dit met de OV-Chipkaart is verdwenen (en voor een stiekeme prijsstijging heeft gezorgd want nu moet men voor Qbuzz DMG een regioabonnement kopen dan en vervolgens om in Utrecht te reizen bij U-OV een abonnement kopen.
Nee dat hoeft niet: weliswaar staat op de pagina met info over het regioabonnement niet dat je er mee in de provincie Utrecht kunt reizen maar je kunt op de bestelpagina wel zones in de gemeente Vijfheerenlanden kiezen (en enkele zones in de provincie Utrecht langs de route naar Utrecht Centraal)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben »

Daniel schreef: Nee dat hoeft niet: weliswaar staat op de pagina met info over het regioabonnement niet dat je er mee in de provincie Utrecht kunt reizen maar je kunt op de bestelpagina wel zones in de gemeente Vijfheerenlanden kiezen (en enkele zones in de provincie Utrecht langs de route naar Utrecht Centraal)

Ja klopt Qbuzz zei dat zelf ook toen ik het vroeg: 'Met het Regio abonnement kunt u altijd vrij reizen met de buslijnen van DMG. Dit abonnement is ook geldig bij andere vervoerders binnen de provincie Zuid-Holland en bij U-OV in Utrecht. Aldus Qbuzz zelf dus als je genoeg zones hebt dan kan dat inderdaad. Alleen mogen ze dat misschien nog op de site vermelden om onduidelijkheid te voorkomen
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

The Greyhound schreef:
Meltrain schreef:Uit de zin "Gedurende de dag ‘tanken’ de bussen van Qbuzz bij aan laadpalen, vergelijkbaar met die voor elektrische auto’s." maak ik op dat de bussen via een stekker opgeladen zullen worden.
Dat zou mij verbazen. De kabel aansluiting is volgens mij alleen voor langzaam laden.
Klopt. Er komt een snellaadsysteem op die halte via een pantograaf (van ofwel de bus ofwel de laadpaal). Stekkeren heeft in die zeven minuten buffertijd geen zin, nog even afgezien van de vraag of die zeven minuten (waarvan je netto hoogstens vijf minuten laadt) ook wel gehaald wordt. Ik vind de dienstregeling van lijn 1 nogal optimistisch ingesteld.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben »

Qbuzz DMG heeft nu ook een eigen Youtube kanaal waarop ze een irritant versnelde versie van hun eerste video (die ze hebben geupload na definitief winnen van de concessie). Is wel duidelijk dat ze dit heel gehaast in elkaar hebben gezet, ze hadden beter hun eerdere filmpje met wat kleine aanpassingen kunnen uploaden https://youtu.be/WujAk4rLTFA De versie die ze nu hebben is deze: https://www.youtube.com/watch?v=eetIwGb0yUc Oordeel zelf, ik vind dit een beetje slordig, voorderest ben ik wel positief over Qbuzz maar dit vindt ik dan net jammer
Laatst gewijzigd door Gerben op di 04 dec 2018, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:In elk geval een deel voor Dordrecht dan dus. Er zijn echter te weinig MANs om alle stadsbussen te vervangen, maar ook te veel om de 27 hybrides aan te vullen. Dus ben benieuwd of er ook enkele U-OV geel worden voor lijn 85.
De hybride Volvo’s komen niet meer bij Qbuzz in dienst maar gaan direct naar het buitenland (Italië?). De MANs lijken dus allemaal hard nodig in Dordrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Echter met 16 MAN's kan je de hele stadsdienst nooit rijden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Lijn 45 »

Op de foto's van de Facebooklink van de vorige pagina uit dit topic heb ik al zo'n 26 exemplaren geteld. :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Dat vindt ik verdomd knap aangezien er sowieso enkele rijtjes bussen meerdere keren op die foto's staan. Het grootste deel van de foto's is daarnaast ook nog van voordat ikzelf daar op bij de stalling geteld heb hoeveel er stonden.
Aannemelijk ga jij er vanuit dat er volledige rijen onder de overkapping van de stalling staan met je telling, maar dat is niet het geval. De rij die op de foto te zien is is een volledige, maar de rijen daarnaast bestaan maar uit 1-3 bussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door MR92 »

Daniel schreef:Van 43 en 44 komen echter te weinig bussen vrij voor lijn 85, daar zijn namelijk maar 4 omlopen (waarvan er 3 met midi gaan rijden).
Aan materieel van 58 en 59 heb je niks, die rijdt namelijk alleen op zaterdag met midibussen volgens het vervoerplan.
Waarom zou je hierdoor te weinig wagens vrij krijgen om maar 2 lijnen in het nieuwe pakket er bij te gaan rijden? Hastus zal wel met het maken van de nieuwe omlopen rekening hebben gehouden met het aantal bussen van U-OV, de ritten, de chauffeurs en ga zo maar door.. Er komen dus geen extra of nieuwe bussen naar U-OV voor het rijden van lijn 85 en 94.

94 rijdt echter alleen in de avonduren, het moment dat er dus maar een gedeelte van het wagenpark nodig is om de dienstregeling te rijden (overige lijnen rijden op dat moment niet of nauwelijks). Door middel van 'slim' plannen kan je gerust overdag de 85 laten rijden, zonder dat er extra materieel voor nodig is!


Wat wel er bij komt op de garage Europalaan; voor zover ik kan zien in de diensten een 4-tal T100 bussen, en een 4-tal Streekbuzzen voor het DMG. Ja, Ook de Europalaan gaat DMG-diensten rijden, al zijn dit er niet veel en in principe alleen specifiek voor de hele vroege, en de hele late ritten.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten