Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

DrechtBlub schreef:Zitten strikte afstandslimieten aan, Zo strikt in feite dat de prijs bijna altijd hoger is dan rechtstreeks rijden, en zo'n ritje met de bestelbuzz is helemaal vaak niet snel omdat die andere reizigers vaan ook nog moet oppikken elders niet direct aan jouw route.
Ehm, alle bestelbuzzen naar OV-knooppunten hebben slechts een aantal haltes in een kern en rijden daarna rechtstreeks naar een knooppunt. Overigens is de afstandslimiet op het flexibele vervoer 20 kilometer, da's nog best een eind.
Als je bedenkt dat een dagelijkse gebruiker van het bestelbuzz systeem al snel op 50-100€ kosten per maand zou zitten bovenop z'n abbonoment is dat supplement (Die er dus niet is voor reizigers met een OV studentenkaart, alleen voor mensen met een Qbuzz abbonoment :') ) van 30€ nogsteeds een leuke 360€ extra per jaar die uit de zak van de passagier moet komen om dit allemaal te financieren, op z'n positiefst is dat dan nog.
Echter is er slechts een relatief kleine groep die zoveel extra kosten heeft. De meeste reizigers reizen immers op de tijden dat er nog gewoon regulier OV is en de van de reizigers die terugkeren op tijden dat dat er niet meer is kan een aanzienlijk deel altijd nog op een andere manier bij een halte komen.
Vergeet ook niet dat de gemeente Molenlanden vooral ontzettend leeg is: de dorpen langs lijn 75 liggen bijvoorbeeld allemaal op korte fietsafstand van de 388 over de N214. De meeste reizigers uit die dorpen fietsten ook al naar de haltes aan de N214 toe.
Wat er dan overblijft zijn de reizigers die daar niet in staat toe zijn en lijn 75 gebruiken, maar als die al 's avonds en in het weekend reizen zijn dat doorgaans geen dagelijkse forensen. Daarvoor waren die lijntjes al jaren niet aantrekkelijk, maar de doorgaande lijnen die nu juist uitgebreid zijn wel.

Verder heeft heel de Lekdijk vanaf Groot-Ammers tot aan Waal gewoon een vaste lijndienst (daarna liggen er geen noemenswaardige kernen tot in Ameide). Hoogblokland ligt zo'n beetje om de hoek vanaf knooppunt A27 en is er qua verbindingen met een stukje fietsen naar de halte dus juist op vooruit gegaan (want die kunnen frequent een snelle bus naar Utrecht pakken in plaats van de relatief veel langzamer route van lijn 81, eerst hadden ze die keuze niet).
Arkel heeft een station op een relatief klein stukje van het dorp, hetzelfde geldt voor Giessenburg. En via dat station takken ze weer aan op verbindingen verder de regio in. Eigenlijk gaat het alleen om Streefkerk waar de reizigers wat bovengemiddeld zwaarder getroffen worden: de dichtstbijzijnde verbinding vertrekt daarvoor in het relatief ver uit de buurt gelegen Nieuw-Lekkerland en er is geen station vlakbij. Daarmee zijn die bewoners relatief meer op de bestelBuzz aangewezen, al kunnen ze daarmee zelfs sneller dan overdag richting Utrecht reizen (want de bestelBuzz biedt een verbinding naar Bleskensgraaf N214 die er per reguliere bus niet is).
De bezettingcijfers van de stadsdienst Helmond was circa 340 reizigers per dag over de 4 lijnen die opgeheven zijn samen. Dat is gedaalt naar rond de 80 reizigers per dag op de bestelbuzz, waar de meeste mensen die met een systeem-enquete aangeven eerder de stadslijnen te hebben gebruikt het systeem niet vaker dan één of twee keer hebben gebruikt omdat ze het als duur en onhandig ervaren, zelfs tegenover een 1*Uur rijdende stadsbus.
Ja, maar dat is de situatie in Helmond. Voor een stadsritje is een tarief van 3 euro zoals daar geldt behoorlijk prijzig ja, immers gaat het binnen een stad om kortere afstanden en op zo'n korte afstand is het reserveren onhandig ten opzichte van een infrequente vaste buslijn.
Echter blijf ik erbij dat je appels met peren zit te vergelijken. Immers rijdt de bestelBuzz nergens als stadsdienst en is het tarief ook nog eens lager terwijl de afstanden die je ermee aflegt langer zijn.
Ook blinkt BravoFlex Helmond uit in nutteloosheid doordat het overdag rijdt maar niet 's avonds en op zondag, terwijl de bestelBuzz juist 's avonds en op zondag rijdt om kernen bereikbaar te houden op tijden dat er voorheen al vrijwel niemand in de bus zat.
Je houd een systeem over wat qua kostendekking als het net zo goed gebruikt word als wat het vervangt véél duurder is, behalve als je reizigersaantallen heb zoals op lijn 72 van leerdam naar bazelbrug, niet gewild is door reizigers (ook al is het in theorie qua aansluitingen beter) en verschrikkelijk duur is (Zowel voor reizigers als vervoerder).
De reizigersaantallen in Molenlanden zijn echter nihil, menig bus in de daluren haalt nergens op de route een bezetting van meer dan 2 reizigers. Hooguit in de spits is er voldoende vraag om een midibus te vullen, maar op die tijdstippen rijden er ook nog gewoon bussen daar.
En dat zijn dan nog de telcijfers van de ritten die met een midi- of grote bus reden. Van de taxi- en belbusritten zijn namelijk geen telcijfers beschikbaar bij het PvE, maar gezien er niet voor niets taxibusjes of belbussen gereden zullen hebben is de bezetting aannemelijk nog lager. Ik verwacht ergens in de buurt van de bezetting van de enige lijn in Molenlanden die met grote bus reed in de avond: lijn 90 kende 's avonds een bezetting van maximaal 1 reiziger op de avondritten.
Als reizigers liever 1*Uur een belbus hebben dan FlexOV zeg ik, geef ze 1*Uur een belbus en laat dat FlexOV primeur plaatje lekker in de garage staan.
Waarom zouden reizigers liever een belbus hebben die ze 60 minuten van tevoren moeten reserveren dan een bestelBuzz die ze 20 minuten van tevoren kunnen reserveren en ze naar een nabijgelegen knooppunt brengt (wat de belbus feitelijk ook deed).
En de belbussen reden hier vaak al geen slingerroutes, die reden dezelfde routes als het vaste OV in de regio, en die zijn toch zelf al aardig gestrekt.
Die reguliere lijnen (en dus ook de belbussen die er op sommige tijden in plaats van reden) reden wel degelijk relatief trage routes slingerend door de dorpjes over 50 km/u wegen. Alleen lijn 74, maar die rijdt juist als enige ook nog 's avonds vandaag de dag, kende een route via de provinciale weg.
Er ontstaan nog meer problemen als je je gaat bedenken dat mensen vanuit bleskensgraaf (kijkend naar de oudere cijfers) eigenlijk altijd naar winklerplein gaan in sliedrecht. Heel leuk, als je nu naar winklerplein wil komen vanaf bleskensgraaf op zaterdag (Wanneer er wél vast gereden werd voor nu) zondag en/of in de avond moet je met FlexOV vanuit je dorp naar de 388 die dan 1*Uur rijd (Op zondag) of 2*Uur rijd (Zaterdag/ma-zat avond) en vervolgens en tweede keer FlexOV pakken van Sliedrecht station NS naar winklerplein omdat er niks tussen die twee haltes rijd op die tijden. Dan is je reis ineens 2 keer zo duur, zijn er 2 overstappen bijgekomen, en moeten er 2 busjes voor je klaar staan in plaats van één. En dit is precies waar dit soort systemen op vast lopen, als je kijkt naar de data uit andere Flex-OV gebieden.
Verdiep je eerst eens in de omvang van het systeem voordat je reageert. De bestelBuzz biedt namelijk niet alleen halte-knooppunt vervoer, maar ook halte-halte vervoer. Je kunt dus gewoon die hele reis per bestelBuzz maken, zie echter nu wel dat je dat met geen mogelijkheid uit de reisplanner van Qbuzz krijgt. Dat deed 'ie eerder wel als je het flexibele vervoer aan zette.
Tevens is het Flex-OV systeem dusdanig duur dat als het wel goed gebruikt zou worden (Helemaal als Qbuzz later hele lijnen wil gaan vervangen met Bestelbuzz), dit ten koste zou gaan van goed openbaar vervoer op meerdere andere plekken in de regio.

Ik wil het nog even heel duidelijk maken dat Qbuzz al lang aan heeft gegeven naar iedereen in hun publieke promotievideos dat ze hier op den duur de landelijke lijntjes grotendeels tot compleet willen opheffen en vervangen door Bestelbuzz, en dan is de chaos wel echt compleet als die reizigers blijven.
Al die reizigers? Met vaste ritten die in de daluren al niet boven de 2 passsagiers uit komen? Dat kan je makkelijk met flexibel vervoer aan.
Bestelbuzz rijd niet in de drechtsteden? Klopt, want er zijn 2 Flex-systemen hier in de regio, de 2e waar bijna niet over gesproken word is de deur-halte Taxi, die rijd in de hele regio met het zelfde tarief rijd als de Bestelbuzz maar weer niet in de abbonomenten word meegerekend.
De deur-halte taxi is bestemd voor reizigers die niet in staat zijn om naar een halte te reizen, totaal andere doelgroep dus. Die maakten vroeger gebruik van doelgroepenvervoer maar dat wilde de provincie integreren in de concessie wat Qbuzz dus ook heeft aangeboden.
Dat doelgroepenvervoer kende al hogere tarieven dus daar is de overgang veel kleiner.
Reizigers in de avond/zondag vanaf heerjansdam naar zwijndrecht moetem hier mee naar zwijndrecht munnikendevel op lijn 2/22 en dan vanaf daar verder, en van/naar barendrecht is er niks over en zelfs via die andere route zijn ze nu door het ipv direct kunnen reizen 2 overstappen inclusief een treinritje en een totale reistijd die snel richting de +30-50 minuten gaat (Omdat de trein in de avond richting Dordrecht niet bepaald goed aansluit aansluit op lijn 22).
Maar hoe veel (of liever hoe weinig) reizigers treft dat dan?
Maar wie weet uberhaupt van die deur-halte taxi af? Qbuzz zwijgt er bijna compleet over en je kan 'm alleen bellen via de klantenservice... Die niet meer open is in de avond, dus voor belbus 517 is het nu nóg duurder, veel langere reistijden en uren van te voren je rit bestellen als je later in de avond moet reizen. Hier word ik nou super enthousiast van, en ik neem aan de reizigers die dit nu aan het ontdekken zijn die er wel waren ook niet. -o-
Hij staat toch vrij prominent vermeld op de pagina over het flexibele vervoer anders.
Feit is: De Provincie wil Bestelbuzz, de vervoerder kan ik niet peilen en kwijnt nu al onder de kosten en moet de kosten op de reizigers afspelen en een deel van hun beloofde systeem eigenlijk gewoon bijna compleet niet publiceren, en de reizigers zijn er niet blij mee ten opzichte van wat er hier voor was, laat staan als Qbuzz hun plan gaat doorvoeren om de landelijke lijntjes deels verder te gaan schrappen over de komende jaren. Dit gaat de goede kant op zo, hier krijg je écht mensen het Ov mee in en behoud je de huidige reizigers.
Nee hoor, het was geen eis om zo'n systeem te bieden. Dat mocht de vervoerder echt zelf bepalen. Zie hier de tekst uit het PvE over de "overige kernen"...
Het is aan de Concessiehouder om al dan niet Vast
Lijngebonden Openbaar Vervoer aan te bieden
aansluitend op de Vervoervraag. Als een Kern door de
Concessiehouder niet wordt bediend met Vast
Lijngebonden Openbaar Vervoer dient hij
oproepafhankelijk vervoer aan te bieden
(Oproepafhankelijk Lijngebonden Openbaar Vervoer
en/of Deur-Halte Vervoer).
DrechtBlub schreef:- De Bestelbuzz vervangt geen trajecten die reëel zijn met de fiets in de meeste plekken en overige groepen die hier last van hebben reizen niet voor niks met het OV ipv een fiets.
Wat is er dan precies niet reeël aan fietsen van Arkel naar station Arkel, of van Giessenburg naar Hardinxveld-Giessendam, of van Molenaarsgraaf naar de halte aan de N214 enzovoort? Dat zijn niet bepaald enorme afstanden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

Ik heb nu geen tijd om vol te reageren hier op:

Maar een aantal notities:
De mensen die je hier mee het heftigst raakt zijn de mensen die afhankelijk zijn van OV (en waarvoor fiets geen alternatief is) of voor wie de reis ineens een flink stuk minder interessant word door extra kosten (360€ per jaar) als ze met regelmaat bijvoorbeeld later van werk terug komen, laat staan deur-halte vervoer wat het alternatief is geworden voor heerjansdam. Verder word het systeem als onduidelijk en onhandig ervaren overal waar het in word gevoerd en heeft tot gigantische dalingen in passagiersaantallen geleid, ook waar die al niet hoog waren. (Texelhopper en nachtvlinder in stadsgebieden afgezonderd in sommige gevallen). Een niet-vaste vertrektijd zoals hier haalt mensen ook uit hun routine, één van de grote problemen van dit soort systemen elders, wat uiteindelijk de reistijd dus vanwege de extra benodigde flexibele tijd zelfs langer kan maken. Tevens zijn mensen die afhankelijk van OV zijn en dus het hardst worden geraakt vaak ook de reizigers die naar lokale kernen en winkelcentra reizen (en ziekenhuizen), en niet richting grote kernen, fiets is dan niet bepaald een optie. Dan heb ik het nog niet eens aan de vele gebreken en stommiteiten van het Bestelbuzz systeem hier specifiek zoals dat je ritjes kan opheffen tot 25 minuten voor vertrekt door de klantenservice te bellen... Die niet meer zondag en in de avond open is, wanneer de bestelbuzz het meeste bereik heeft. :') - Oftewel: Mensen die de app niet hebben kunnen ook niks bestellen in de avond en/of op zondag als ze ongeplant weg moeten of op andere tijden aankomen of vertrekken dan de bedoeling was.

De constateringen over reizigersgebruik/waardering zelfs ten opzichte van belbus is gebaseerd op de rapporten van meerdere andere Flex Systemen in het land op plekken waar ze (deels) belbus en vaste buslijnen hebben vervangen zoals rond Oss/ravenstein waar nooit niks meer voor terug is gekomen na de giga daling, Overstapper (die door gigantische daling ook bijna compleet is opgeheven met de nieuwe concessie) en helmond inclusief de bijgevoegde enquetes onder reizigers generaal en gebruikers van die specifieke vervoermethodes.

Dit is vooral voor sirvinnei: Op de plekken waar mensen niet klagen, zijn de mensen compleet het OV uitgestapt. :X

Er lijkt een patroon te zijn in deze projecten en ook in de klachten die ik nu hier zie (Die ik allemaal opgeteld van verschillende mensen over verschillende news-sites en klachten-sites over de 100 komt) van een kracht in een patroon van tijden waarop mensen kunnen rekenen, vaste tijden waar routines op gebaseerd kunnen worden, die altijd betrouwbaar zijn, en de onmogelijke prijsstijgingen waarmensen mee te maken krijgen.

Het systeem is in theorie leuk, maar ongewild onder reizigers waar vast OV of belbussen worden vervangen (Wat blijkt uit alle rapporten van trials van dit soort projecten die ik maar kan vinden behalve texelhopper) en ook uit de systematische klachtenstroom over het systeem nu. Deels vanwege prijs, deels omdat het als onhandig ervaren word en deels omdat het als onbetrouwbaar ervarenomdat er geen ritme meer op te bouwen valt, geen routine, en daarbuiten vanwege implementatieproblem zoals het hierboven al geschreven klantenserviceprobleem en het slecht functioneren van het systeem op bepaalde plekken. De Bestelbuzz rijd alleen in molenlanden/giessenlanden. Voor andere plekken is er alleen deur-halte vervoer, waar helemaal geen abbonomenten op gelden en die 60 minuten van te voren besteld moet worden en alleen via klantenservice besteld kan worden wat dus nog meer problemen geeft aangezien die zo super beperkt open is via telefoon.

Steek de hordes geld die hier in geinvesteerd worden die het ook nodig hebben gemaakt zo veel geld te vragen nou gewoon in goed openbaar vervoer voor iedereen. OV is een service, geen: "Oh, maar die mensen in de steek laten maakt het voor anderen beter" Fietsen kan een aanvulling zijn voor mensen die dat kunnen zodat je interessantere en betere lijnen kan rijden maar fietsen moet geen excuus zijn om mensen die afhankelijk zijn van OV, en die recht hebben op goed OV als service die af te nemen of het zó duur te maken dat het niet te betalen is en/of zo onhandig te maken dat het niet te gebruiken is.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Je blijft maar hetzelfde roeptoeteren en gaat niet in op argumenten die tegen jou straatje in gaan, zo heeft deze discussie weinig zin.
Al jouw voorbeelden van steeds dezelfde mislukkingen voegen ondertussen ook nog maar weinig toe. Vooral gezien die systemen allemaal nogal anders zijn dan hoe de bestelBuzz ingezet wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Sowieso vind ik een termijn van krap twee weken te kort om een geldig oordeel te kunnen vellen. -o-
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door sirvinniei »

DrechtBlub schreef: Dit is vooral voor sirvinnei: Op de plekken waar mensen niet klagen, zijn de mensen compleet het OV uitgestapt. :X
Misschien, maar vaak komen daar weer veel meer reizigers voor terug omdat gestrekte lijnen (aangetoond) veel meer aansluiten bij het overgrote deel van de ov-reiziger dan overgesubsidieerde belbusjes waar aar een enkeling gebruik van maakt. Waar jij over spreekt is de regiotaxi, die is bedoeld voor mensen die van deur tot deur vervoerd moeten worden. Voor deze mensen is een gewone belbus een slecht alternatief, omdat er in 90% toch overgestapt moet worden.

En wat is dat over de prijs het is 2,80. Nu heb ik de actuele prijzen niet bij de hand maar dat zijn de kosten van ongeveer 12 km met een gewone bus. Alles daar onder is voor een gemiddelde OV reiziger toch te fietsen als het incidenteel is. Forenzen betalen zelfs minder. Als je gemiddeld 15 keer op en neer rijdt betaal je 1 euro per ritje. Dat is nog geen eens 2 kilometer in een normale streekbuzz.

Klachtenstromen zijn overigens bij letterlijk ELKE beginnende concessie. Mensen houden niet van verandering. In de loop van het jaar nemen deze vrijwel altijd af.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door CamilleKreemers »

Flexsystemen:
Ik gok dat Drechtblub bedoelt dat Flexsystemen geen echte vervanger kunnen zijn voor openbaar vervoer. De kosten ervan zijn redelijk hoog ten opzichte van het gebruik ervan. Klanten vinden het onduidelijk, oneerlijk, niet aantrekkelijk en zo kan ik ook een tijdje doorgaan. En ik geloof dat iedereen er wel een mening over hebt.

Ik woonde persoonlijk in de regio Westerwolde in concessie GD. Mijn taxivervoerder was De Grooth en helaas voor mij had de locale taxivervoerder niet echt een goede naam. Het taxibedrijf had een rommelige centrale en veel onmogelijke dingen. Ik zat bijvoorbeeld in een vaste dienstrit Ter Apel naar Vlagtwedde en dezelfde chauffeur moest gelijktijdig een rolstoelritje (niet via OV) meenemen van Ter Apel naar Sellingen. Dat bespaarde de vervoerder geld, maar officieel is het kruising van 2 vervoerstromen. De centrale had niet meer personeel op dat moment en anders kon die rit niet doorgaan.

Ik weet echter ook van de regio Leek dat daar een taxibedrijf zat, die zodra de chauffeur richting de halte ging even een telefoontje gepleegd werd om door te geven dat de belbus/regiotaxi/noemhetbeestje eraan kwam. De invulling van het bedrijf is dus al verschillend. Ik vind dan de kwaliteit van de Leekse taxibedrijf veel hoger scoren dan de Westerwoldse taxibedrijf. Ik denk dat het taxibedrijf ook moet groeien in zijn nieuwe rol als Besletbuzz.

Over de Bestelbuzz gesproken. Het is het eerste systeem, waarmee je een reis kan plannen. Al het niet-vast-OV gebeuren wordt straal genegeerd door alle OV-planners en dit type bus zit in de Qbuzz-planners. Daarmee is het al een stuk vindbaarder dan andere Flexsystemen. Beprijzing (30 euro per maand?) vind ik nog heel schappelijk. Bij de HUB-taxi in GD zijn geen abonnementen en moet je tot 5x OV-prijs betalen voor je OV-reis. En dat is dan in avonden en weekenden als OV niet reist. Ik klaag dan liever daarover dan de vaste prijs dat Qbuzz in DMG heeft.

DMG-start
Daarnaast begint Qbuzz nu net met zijn DMG-plan. Mensen springen direct op de eerste rang om te klagen en god, wat hebben we direct veel klachten. Bussen komen te laat/niet (noem me alsjeblieft een concessie-overgang zonder enig probleem en dat direct perfect ging.), bussen krijgen nieuwe routes (grotendeels effect van Provinciale eisen om R-net te eisen op verbindingen). Mensen willen altijd een rechtstreekse bus van de voordeur van het huis tot de voordeur van de bestemming. Wat het kost zal ze een rotzorg wezen en kans is groot dat alle positieve verhalen gewoon worden verdrukt. Mensen zijn nu eenmaal klagers, want we willen altijd wat te zeiken hebben.

Ik daag al die mensen die klagen erover uit om eens op de eerste werkweek bij een nieuwe baan direct alles perfect te doen. Ik gok dat 99,99% van de klagers dat niet eens haalt. Qbuzz moet nog wennen en op papier kan iets goed zijn, de praktijk kan soms moeilijker zijn. Zelfde geldt voor het personeel. Nieuw materieel is nieuwe eigenschappen en dan ook nieuwe routes, nieuwe nummers, nieuwe alles. Chauffeurs moeten ook wennen en wij gaan als azijnzeikers lekker de chauffeur afzeiken. Typisch Nederlands gedrag is dat en god ik walg ervan. Mensen moeten net als het personeel wennen aan de nieuwe dingen. Echter wijzigingen zijn kwaad en slecht en we moeten zoveel mogelijk gelijk hebben. Binnen enkele maanden is dit waarschijnlijk alweer minder extreem.

In GD waren de pieken op klachten altijd vlak nadat de dienstregeling was gewijzigd. Mensen moeten dan ineens iets veranderen aan hun reis en direct klagen we erover. Liefst in de media, want dan hebben we nationale aandacht ervoor.

De OR hierin heeft een dubieuze rol hierin. Ze gaan direct naar de media om te klagen over de nieuwe opdrachtgever. "Leg klachten vooral neer bij de provincie." Flikker lekker op, de OR moet met het vervoerbedrijf in gesprek gaan. DMG is net 12 dagen bezig en Qbuzz ervaart fouten en problemen. Geef de fouten aan en kijk samen hoe je dit tot een minimum kan beperken. In februari kan een eerste herstel worden gedaan voor de dienstregeling. Laat Qbuzz+OR een aantal voorstellen maken om de problemen, die nu worden ervaren grotendeels te verhelpen.

Samenvatting:
Zorg ervoor dat de grootste knelpunten in beeld zijn, verhelp deze in overleg met elkaar.
GEEF QBUZZ DMG EEN KANS TE GROEIEN IN DE NIEUWE ROL!!!!
KAP EENS MET DAT OERHOLLANDSE GEKLAAG.


Sorry dat dit langer is dan gepland, ik wilde het heel kort houden.
Gideon
Berichten: 333
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gideon »

CamilleKreemers schreef:Flexsystemen:
Samenvatting:
Zorg ervoor dat de grootste knelpunten in beeld zijn, verhelp deze in overleg met elkaar.
GEEF QBUZZ DMG EEN KANS TE GROEIEN IN DE NIEUWE ROL!!!!
KAP EENS MET DAT OERHOLLANDSE GEKLAAG.


Sorry dat dit langer is dan gepland, ik wilde het heel kort houden.
Moet je daar wel gelijk in geven, denk dat QBuzz zijn best doet om alles in orde te krijgen.
Alleen kan er altijd wat fout gaan, zoals een systeem dat even niet goed werk.
Men moet ook wennen aan de nieuwe situatie, route, formule en meer en het valt me op dat mensen niet zo op verandering is.

Dan heb ik het niet alleen over QBuzz, maar o.a. Ziggo die alle tv’s digitaal doet of toen de ov-chipkaar pas was begonnen.

Dus: Geef QBuzz een kans om te groeien en kijk dan als het meevalt of niet.
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Precies dit ja...

Het valt ook wel op dat de klachten die ik de laatste tijd langs zie komen van het niveau "lijn 187 van Sliedrecht naar Rotterdam moet terugkomen" zijn. Maar aan de andere kant is het natuurlijk ook wel weer voorstelbaar dat bij veel vertraging en uitval reizigers eerder hun rechtstreekse bus terugwensen dan dat ze in de gaten krijgen dat ze in ruil voor een overstap ze hun reis een stuk vaker kunnen maken.
Hoewel het in dit specifieke geval ook wel een beetje jammer is dat de R-net 491 uit Sliedrecht bij Ridderkerk Oostendam net geen aansluiting op de 489 biedt (andersom dan weer wel, 'tis echt minutenwerk waardoor het niet lukt) en bij Papendrecht Busstation eveneens net geen aansluiting op de 388 (op tijden dat 491 om de 10-minuten rijdt varieert de overstap daar van 1 tot 15 minuten, waardoor je niet de volledige frequentie van 388 kunt benutten)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: Hoewel het in dit specifieke geval ook wel een beetje jammer is dat de R-net 491 uit Sliedrecht bij Ridderkerk Oostendam net geen aansluiting op de 489 biedt (andersom dan weer wel, 'tis echt minutenwerk waardoor het niet lukt)
Dat is wel slordig, ja. :N
Is het geen optie om lijn 489 gewoon twee minuten te laten wachten bij Oostendam?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Milco »

Je kan het altijd voorstellen bij Qbuzz, wellicht kunnen ze er iets mee :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Meltrain schreef:Dat is wel slordig, ja. :N
Is het geen optie om lijn 489 gewoon twee minuten te laten wachten bij Oostendam?
Nee, niet met het huidige dienstenpakket. Bussen van lijn 489 gaan vaak verder als lijn 488, zit dan ongeveer 6 tot 8-9 minuten tussen. Als je dit in zou korten, kom je niet uit met de (minimale) keertijd op de Kralingse Zoom.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ICE105 »

CamilleKreemers schreef: Ik denk dat het taxibedrijf ook moet groeien in zijn nieuwe rol als Besletbuzz.
Geniaal, besletbuzz _O- _O_
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

https://www.ovpro.nl/personeel/2018/12/ ... ussie-aan/

De rommelige opstart van deze concessie heeft een discussie over marktwerking opgestart. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Hainje »

Zoals met zoveel zaken in de (Westerse) wereld, ligt de schuld niet bij één partij. Dus de Provincie of de vervoerder "De Hoofdschuldige" aanwijzen is veel te kort door de bocht. Het is de mindset in onze maatschappij welke dwingt steeds meer voor steeds minder te leveren, die tot dit soort praktijken leidt. Ik vind het daarom goed dat de OR deze bal opgegooid heeft, al lijken nog niet alle verantwoordelijken door te hebben dat ze deze bal ook moeten vangen in plaats van wegkaatsen. Maar goed, het is (in mijn ogen) het begin die past in een evolutie naar een nieuw economisch model.

Als je wilt weten welk model dat ongeveer zou moeten zijn, dan is de "Donut-economie" daar een vrij treffend voorbeeld van. Zie ook deze aflevering van Tegenlicht hierover, or a TEDtalk if you prefer it in English.
🍉
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door JP13357 »

Afgelopen donderdag heb ik 2 leuke ritten gemaakt door de nieuwe concessie, eigenlijk wilde ik kijken als ramptoerist in het gebied DMG. Ik heb van alles gehoord en gelezen over deze concessie. Mijn rit begon vanuit utrecht met de 387 naar Gorinchem. Deze higer a30 bus kwam om 9:55 en vertrok keurig optijd bij halte C. Alleen waren de schermen nog niet geinstalleerd en de lijnfilm borden werkten niet.Ik Kwam met 6 minuten vertraging aan bij de volgende halte Raadt van Roggenweg. Wie verwacht nou vanuit halte C naar de volgende halte binnen 3 minuten, maar uiteindelijk kwam ik 2 minuten te vroeg aan in Gorinchem en met een ruime overstap pakte ik de trein naar Dordrecht. Een al in Dordrecht zag ik op stadsdienst tijdelijke bussen, dat is logisch begin van de concessie terwijl in het ZOWAD gebied al een jaar met een 13 jaar oude integro euro 3 rijdt. Ik merkte al op dat de verbindingen rond om Dordrecht een ernome impuls hebben gekregen naar Rotterdam. Ik reed verder in de 392 die met een continue vertraging van een minuut naar het Zuidplein. Alleen daar werkte 1 info scherm niet. Beide chauffeurs waren vrolijk en behulpzaam naar reizigers.

Ik was in het zelfde gebied op 13 november toen het nog arriva was. ik ging heen ook met dezelfde route alleen de info schermen in de volvo's deden het niet. Daarna aantal streek en stads bussen gepakt en terug naar Utrecht in de 388 gegaan vervolgens weer de trein naar Leeuwarden. Iedere bus had een motorstoringslampje aan en vaak deden de informatie schermen het niet, hingen de lampenkappen los en veel trillende bussen. Dit zijn mijn ervaringen van het gebied DMG/DAV. Ik heb er niet heel erg veel verstand van de lijnen in het gebied DMG en hoe het was. Het enige wat ik jammer vind is dat de 388 niet naar Dordrecht meer gaat, maar daar staat dat de lijn wel naar de metropool Rotterdam gaat.

Het materieel is wel flink verbeterd, nette bussen, zitten goed en usb poorten. Ze zetten ook de juiste bussen in op de juiste lijnen wat ik gezien heb. Terwijl arriva in Noord Nederland alles door elkaar laat rijden en niet volgens de eisen van de concessie verlener rijdt.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:
Daniel schreef: Hoewel het in dit specifieke geval ook wel een beetje jammer is dat de R-net 491 uit Sliedrecht bij Ridderkerk Oostendam net geen aansluiting op de 489 biedt (andersom dan weer wel, 'tis echt minutenwerk waardoor het niet lukt)
Dat is wel slordig, ja. :N
Is het geen optie om lijn 489 gewoon twee minuten te laten wachten bij Oostendam?
Ik zie nu trouwens dat op de piek van de spits wel een overstap op bijna alle ritten van de 388 mogelijk is bij station Sliedrecht Baanhoek, daar heb je net een paar minuten. Maar voor 7 uur is de overstap daar exact 0 minuten, da's niet zo handig.
ArrivaBas schreef:https://www.ovpro.nl/personeel/2018/12/ ... ussie-aan/

De rommelige opstart van deze concessie heeft een discussie over marktwerking opgestart. :X
Volgens mij is niet de marktwerking hier het probleem, maar wel de communicatie. Er is vooral vroegtijdig een dienstregeling gepubliceerd, maar weinig gecommuniceerd over de gedachte achter de wijzigingen. En juist daarin moet je de reizigers ook mee krijgen om het als een verbetering te zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben »

Ben het ermee eens dat we Qbuzz echt een goede kans mogen geven. Vindt dat er soms wel ietwat een heisa van gemaakt wordt alsof iedereen vergeet dat bij welk bedrijf het ook was dat er altijd problemen optreden! Heb echt het gevoel dat Qbuzz er wel echt werk van maakt en dat het echt helemaal goed gaat komen. Ze moeten inderdaad nog eventjes ingroeien en die kans verdienen ze helemaal, Arriva heeft die kans ook gekregen terwijl zij veel slechter begonnen!

Moet nog wel wennen aan het feit dat er eindelijk bussen zijn met een fatsoenlijke vering en je dus nooit meer uit je stoel wordt gelanceerd als een buschauffeur een drempel verkeerd inschat *bus* . Afgelopen vrijdag reed er één redelijk hard over de drempels en uit ervaring bij Arriva weet ik dan dat je een meter uit je stoel omhoog schoot maar deze keer gebeurde er niks. Heb nog steeds wel een reflex dat als je merkt dat de buschauffeur niet genoeg afremt en dat je je dan al schrap zet voor het omhoogstuiteren, fijn dat deze 'reflex' niet meer nodig is! :lol:

Maar echt wel respect voor de chauffeurs die echt veel over zich heen krijgen en dat mensen niet beseffen dat deze mensen gewoon hun werk doen en gewoon doen wat hun baas ze opdraagt... Jammer dat mensen dit vergeten. De chauffeurs in DMG verdienen dit niet want het zijn over het algemeen gewoon vriendelijke en correcte chauffeurs, bij Arriva maar zeker nog steeds bij Qbuzz!
Loesje154
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 sep 2018, 21:40

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Loesje154 »

Qbuzz komt met maatregelen, wat deze exact inhouden is nog onbekend...

https://www.ad.nl/dordrecht/qbuzz-komt- ... t~a98266ab
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Globetrotter »

julsteren schreef:lokquote
Julsteren, je wordt wereldberoemd!
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door julsteren »

Nou nou.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

De ex-Arriva 6092 heeft nu blijkbaar Qbuzz apparatuur, die is inmiddels realtime zichtbaar als 6152.
Al werkt de boel kennelijk nog niet helemaal goed, want zag 'm enkele minuten te vroeg passeren terwijl hij volgens OVinfo met +15 reed.
Om 13.52 uur stond dus ook in de app dat hij om 13.55 +15 op zijn eindpunt was aangekomen, waarbij de locatie wel klopte want had hem toen net langs zien komen.

Edit: Hmm, de 6152 bleek dus op elke rit waarop 'ie op tijd reed volgens OVinfo +19 te hebben. Kennelijk loopt de boordcomputer een ruim kwartier voor dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

De Scania's worden deze periode een voor een naar binnen gehaald om de laatste zaken werkend te maken: lijnfilms voornamelijk, dus de A4'tjes achter de voorruit zijn straks gelukkig verleden tijd.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Krijgen die dingen eigenlijk ook nog reisinfoschermen in de bus, die vond ik wel opvallend afwezig in de Scania's namelijk.

Zelfs de kerstvakantie leverde trouwens nog een streekBuzz op een snelBuzz op en er reed ook nog een streekBuzz op de 3/5/7 in Dordrecht. Wat misschien nog het meest opviel was dat ik met alle Rosero-lijntjes rijdend slechts 5 van die dingen op de dienst zag via OVzoeker, terwijl er liefst 10 zijn in dieselversie. En miste ook niet echt lijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

nvdw schreef:De Scania's worden deze periode een voor een naar binnen gehaald om de laatste zaken werkend te maken: lijnfilms voornamelijk, dus de A4'tjes achter de voorruit zijn straks gelukkig verleden tijd.
Inmiddels zijn er een aantal die het juiste lijnnumer tonen. De bestemming is meestal QBUZZ. Bij de Juijn busjes werkt de kast aan de voorzijde nog steeds niet. De zij- en achterzijde werken wel.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Als er 387 QBUZZ op staat is in elk geval de filmkast handmatig in te stellen. In de meeste Scania's was zelfs dat niet mogelijk omdat het bedieningskastje nog ontbrak.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IIVQ en 100 gasten