Ehm, alle bestelbuzzen naar OV-knooppunten hebben slechts een aantal haltes in een kern en rijden daarna rechtstreeks naar een knooppunt. Overigens is de afstandslimiet op het flexibele vervoer 20 kilometer, da's nog best een eind.DrechtBlub schreef:Zitten strikte afstandslimieten aan, Zo strikt in feite dat de prijs bijna altijd hoger is dan rechtstreeks rijden, en zo'n ritje met de bestelbuzz is helemaal vaak niet snel omdat die andere reizigers vaan ook nog moet oppikken elders niet direct aan jouw route.
Echter is er slechts een relatief kleine groep die zoveel extra kosten heeft. De meeste reizigers reizen immers op de tijden dat er nog gewoon regulier OV is en de van de reizigers die terugkeren op tijden dat dat er niet meer is kan een aanzienlijk deel altijd nog op een andere manier bij een halte komen.Als je bedenkt dat een dagelijkse gebruiker van het bestelbuzz systeem al snel op 50-100€ kosten per maand zou zitten bovenop z'n abbonoment is dat supplement (Die er dus niet is voor reizigers met een OV studentenkaart, alleen voor mensen met een Qbuzz abbonoment :') ) van 30€ nogsteeds een leuke 360€ extra per jaar die uit de zak van de passagier moet komen om dit allemaal te financieren, op z'n positiefst is dat dan nog.
Vergeet ook niet dat de gemeente Molenlanden vooral ontzettend leeg is: de dorpen langs lijn 75 liggen bijvoorbeeld allemaal op korte fietsafstand van de 388 over de N214. De meeste reizigers uit die dorpen fietsten ook al naar de haltes aan de N214 toe.
Wat er dan overblijft zijn de reizigers die daar niet in staat toe zijn en lijn 75 gebruiken, maar als die al 's avonds en in het weekend reizen zijn dat doorgaans geen dagelijkse forensen. Daarvoor waren die lijntjes al jaren niet aantrekkelijk, maar de doorgaande lijnen die nu juist uitgebreid zijn wel.
Verder heeft heel de Lekdijk vanaf Groot-Ammers tot aan Waal gewoon een vaste lijndienst (daarna liggen er geen noemenswaardige kernen tot in Ameide). Hoogblokland ligt zo'n beetje om de hoek vanaf knooppunt A27 en is er qua verbindingen met een stukje fietsen naar de halte dus juist op vooruit gegaan (want die kunnen frequent een snelle bus naar Utrecht pakken in plaats van de relatief veel langzamer route van lijn 81, eerst hadden ze die keuze niet).
Arkel heeft een station op een relatief klein stukje van het dorp, hetzelfde geldt voor Giessenburg. En via dat station takken ze weer aan op verbindingen verder de regio in. Eigenlijk gaat het alleen om Streefkerk waar de reizigers wat bovengemiddeld zwaarder getroffen worden: de dichtstbijzijnde verbinding vertrekt daarvoor in het relatief ver uit de buurt gelegen Nieuw-Lekkerland en er is geen station vlakbij. Daarmee zijn die bewoners relatief meer op de bestelBuzz aangewezen, al kunnen ze daarmee zelfs sneller dan overdag richting Utrecht reizen (want de bestelBuzz biedt een verbinding naar Bleskensgraaf N214 die er per reguliere bus niet is).
Ja, maar dat is de situatie in Helmond. Voor een stadsritje is een tarief van 3 euro zoals daar geldt behoorlijk prijzig ja, immers gaat het binnen een stad om kortere afstanden en op zo'n korte afstand is het reserveren onhandig ten opzichte van een infrequente vaste buslijn.De bezettingcijfers van de stadsdienst Helmond was circa 340 reizigers per dag over de 4 lijnen die opgeheven zijn samen. Dat is gedaalt naar rond de 80 reizigers per dag op de bestelbuzz, waar de meeste mensen die met een systeem-enquete aangeven eerder de stadslijnen te hebben gebruikt het systeem niet vaker dan één of twee keer hebben gebruikt omdat ze het als duur en onhandig ervaren, zelfs tegenover een 1*Uur rijdende stadsbus.
Echter blijf ik erbij dat je appels met peren zit te vergelijken. Immers rijdt de bestelBuzz nergens als stadsdienst en is het tarief ook nog eens lager terwijl de afstanden die je ermee aflegt langer zijn.
Ook blinkt BravoFlex Helmond uit in nutteloosheid doordat het overdag rijdt maar niet 's avonds en op zondag, terwijl de bestelBuzz juist 's avonds en op zondag rijdt om kernen bereikbaar te houden op tijden dat er voorheen al vrijwel niemand in de bus zat.
De reizigersaantallen in Molenlanden zijn echter nihil, menig bus in de daluren haalt nergens op de route een bezetting van meer dan 2 reizigers. Hooguit in de spits is er voldoende vraag om een midibus te vullen, maar op die tijdstippen rijden er ook nog gewoon bussen daar.Je houd een systeem over wat qua kostendekking als het net zo goed gebruikt word als wat het vervangt véél duurder is, behalve als je reizigersaantallen heb zoals op lijn 72 van leerdam naar bazelbrug, niet gewild is door reizigers (ook al is het in theorie qua aansluitingen beter) en verschrikkelijk duur is (Zowel voor reizigers als vervoerder).
En dat zijn dan nog de telcijfers van de ritten die met een midi- of grote bus reden. Van de taxi- en belbusritten zijn namelijk geen telcijfers beschikbaar bij het PvE, maar gezien er niet voor niets taxibusjes of belbussen gereden zullen hebben is de bezetting aannemelijk nog lager. Ik verwacht ergens in de buurt van de bezetting van de enige lijn in Molenlanden die met grote bus reed in de avond: lijn 90 kende 's avonds een bezetting van maximaal 1 reiziger op de avondritten.
Waarom zouden reizigers liever een belbus hebben die ze 60 minuten van tevoren moeten reserveren dan een bestelBuzz die ze 20 minuten van tevoren kunnen reserveren en ze naar een nabijgelegen knooppunt brengt (wat de belbus feitelijk ook deed).Als reizigers liever 1*Uur een belbus hebben dan FlexOV zeg ik, geef ze 1*Uur een belbus en laat dat FlexOV primeur plaatje lekker in de garage staan.
Die reguliere lijnen (en dus ook de belbussen die er op sommige tijden in plaats van reden) reden wel degelijk relatief trage routes slingerend door de dorpjes over 50 km/u wegen. Alleen lijn 74, maar die rijdt juist als enige ook nog 's avonds vandaag de dag, kende een route via de provinciale weg.En de belbussen reden hier vaak al geen slingerroutes, die reden dezelfde routes als het vaste OV in de regio, en die zijn toch zelf al aardig gestrekt.
Verdiep je eerst eens in de omvang van het systeem voordat je reageert. De bestelBuzz biedt namelijk niet alleen halte-knooppunt vervoer, maar ook halte-halte vervoer. Je kunt dus gewoon die hele reis per bestelBuzz maken, zie echter nu wel dat je dat met geen mogelijkheid uit de reisplanner van Qbuzz krijgt. Dat deed 'ie eerder wel als je het flexibele vervoer aan zette.Er ontstaan nog meer problemen als je je gaat bedenken dat mensen vanuit bleskensgraaf (kijkend naar de oudere cijfers) eigenlijk altijd naar winklerplein gaan in sliedrecht. Heel leuk, als je nu naar winklerplein wil komen vanaf bleskensgraaf op zaterdag (Wanneer er wél vast gereden werd voor nu) zondag en/of in de avond moet je met FlexOV vanuit je dorp naar de 388 die dan 1*Uur rijd (Op zondag) of 2*Uur rijd (Zaterdag/ma-zat avond) en vervolgens en tweede keer FlexOV pakken van Sliedrecht station NS naar winklerplein omdat er niks tussen die twee haltes rijd op die tijden. Dan is je reis ineens 2 keer zo duur, zijn er 2 overstappen bijgekomen, en moeten er 2 busjes voor je klaar staan in plaats van één. En dit is precies waar dit soort systemen op vast lopen, als je kijkt naar de data uit andere Flex-OV gebieden.
Al die reizigers? Met vaste ritten die in de daluren al niet boven de 2 passsagiers uit komen? Dat kan je makkelijk met flexibel vervoer aan.Tevens is het Flex-OV systeem dusdanig duur dat als het wel goed gebruikt zou worden (Helemaal als Qbuzz later hele lijnen wil gaan vervangen met Bestelbuzz), dit ten koste zou gaan van goed openbaar vervoer op meerdere andere plekken in de regio.
Ik wil het nog even heel duidelijk maken dat Qbuzz al lang aan heeft gegeven naar iedereen in hun publieke promotievideos dat ze hier op den duur de landelijke lijntjes grotendeels tot compleet willen opheffen en vervangen door Bestelbuzz, en dan is de chaos wel echt compleet als die reizigers blijven.
De deur-halte taxi is bestemd voor reizigers die niet in staat zijn om naar een halte te reizen, totaal andere doelgroep dus. Die maakten vroeger gebruik van doelgroepenvervoer maar dat wilde de provincie integreren in de concessie wat Qbuzz dus ook heeft aangeboden.Bestelbuzz rijd niet in de drechtsteden? Klopt, want er zijn 2 Flex-systemen hier in de regio, de 2e waar bijna niet over gesproken word is de deur-halte Taxi, die rijd in de hele regio met het zelfde tarief rijd als de Bestelbuzz maar weer niet in de abbonomenten word meegerekend.
Dat doelgroepenvervoer kende al hogere tarieven dus daar is de overgang veel kleiner.
Maar hoe veel (of liever hoe weinig) reizigers treft dat dan?Reizigers in de avond/zondag vanaf heerjansdam naar zwijndrecht moetem hier mee naar zwijndrecht munnikendevel op lijn 2/22 en dan vanaf daar verder, en van/naar barendrecht is er niks over en zelfs via die andere route zijn ze nu door het ipv direct kunnen reizen 2 overstappen inclusief een treinritje en een totale reistijd die snel richting de +30-50 minuten gaat (Omdat de trein in de avond richting Dordrecht niet bepaald goed aansluit aansluit op lijn 22).
Hij staat toch vrij prominent vermeld op de pagina over het flexibele vervoer anders.Maar wie weet uberhaupt van die deur-halte taxi af? Qbuzz zwijgt er bijna compleet over en je kan 'm alleen bellen via de klantenservice... Die niet meer open is in de avond, dus voor belbus 517 is het nu nóg duurder, veel langere reistijden en uren van te voren je rit bestellen als je later in de avond moet reizen. Hier word ik nou super enthousiast van, en ik neem aan de reizigers die dit nu aan het ontdekken zijn die er wel waren ook niet. -o-
Nee hoor, het was geen eis om zo'n systeem te bieden. Dat mocht de vervoerder echt zelf bepalen. Zie hier de tekst uit het PvE over de "overige kernen"...Feit is: De Provincie wil Bestelbuzz, de vervoerder kan ik niet peilen en kwijnt nu al onder de kosten en moet de kosten op de reizigers afspelen en een deel van hun beloofde systeem eigenlijk gewoon bijna compleet niet publiceren, en de reizigers zijn er niet blij mee ten opzichte van wat er hier voor was, laat staan als Qbuzz hun plan gaat doorvoeren om de landelijke lijntjes deels verder te gaan schrappen over de komende jaren. Dit gaat de goede kant op zo, hier krijg je écht mensen het Ov mee in en behoud je de huidige reizigers.
Het is aan de Concessiehouder om al dan niet Vast
Lijngebonden Openbaar Vervoer aan te bieden
aansluitend op de Vervoervraag. Als een Kern door de
Concessiehouder niet wordt bediend met Vast
Lijngebonden Openbaar Vervoer dient hij
oproepafhankelijk vervoer aan te bieden
(Oproepafhankelijk Lijngebonden Openbaar Vervoer
en/of Deur-Halte Vervoer).
Wat is er dan precies niet reeël aan fietsen van Arkel naar station Arkel, of van Giessenburg naar Hardinxveld-Giessendam, of van Molenaarsgraaf naar de halte aan de N214 enzovoort? Dat zijn niet bepaald enorme afstanden.DrechtBlub schreef:- De Bestelbuzz vervangt geen trajecten die reëel zijn met de fiets in de meeste plekken en overige groepen die hier last van hebben reizen niet voor niks met het OV ipv een fiets.