Maar die overstap is er ook slechts voor een klein aantal reizigers gezien de bezetting van de meeste bussen in Meerkerk en Arkel op de oude 81 (op de meeste ritten zaten er slechts 3 passagiers in).The Greyhound schreef:Reizigers hebben een hekel aan overstappen en dat wordt er niet minder op als je regelmatig je aansluiting mist omdat er vertraging is, de (Chinese) bus vol is of de bus helemaal niet op komt dagen
Alleen in de spits hebben wat meer reizigers er last van zo te zien, want dan laten de telcijfers wel ritten zien die in Meerkerk vollopen en pas in Gorinchem weer leger worden. Maar dat gaat om drie ochtendspitsritten en twee middagspitsritten.
Verder was er in de spits ook wel een enkele rit die al in Arkel wat voller werd ri. Utrecht, maar dat zijn nou juist de reizigers die het meest kunnen winnen met de overstap op de 387. Van/naar Gorinchem valt de winst daarvan nogal tegen.
De snelste route Gorinchem - Meerkerk in de middag komt nieteens op Knooppunt A27 trouwens, dat is met 80 en 81 en een overstap bij de Bazelbrug. En dat het deel wat nu lijn 80 is afgesplitst is en met kleinere bussen rijdt is als je de bezettingscijfers ziet volstrekt logisch. Er waren daar enkele ritten met kleine piekjes qua bezetting in de spits, maar de zwaarste vervoersstroom vanuit Meerkerk liep overduidelijk richting Utrecht. Iets waar overigens de frequenties in de Arriva-tijd al op afgestemd waren, want die reden toen ook al veel vaker naar Utrecht dan de andere kant op.en als dat overstappen plaats moet vinden op een overstappunt dat op verkeersveiligheid en sociale veiligheid in dikke onvoldoende scoort. Directe verbindingen omzeep helpen en vervangen door overstapverbindingen op 1 van de meest filegevoelige trajecten in Nederland is vragen om problemen. Het vreemde is dat Qbuzz nog steeds de hele route van lijn 81 rijdt, maar nu met een omweg via dat rare ‘busstation’ en een gedwongen overstap. Blije reizigers krijg je daar niet mee. Wel lege bussen en scholieren die te laat op school komen.
Met het bekijken van de cijfers heb ik alleen wel het idee dat er in de spitsrichting wat enthousiast gesneden is, want er zijn veel meer reizigers op de oude 81-route die nu iets minder bussen in de spits hebben dan er reizigers uit Arkel zijn die profijt van een overstap op 387 kunnen hebben.
In de tegenspits waren de reizigers in Meerkerk ri. Gorinchem 's ochtends wel ietwat verwend gezien er veel extra ritten reden met bussen die toch al terug naar Gorinchem moesten.