Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bretgrenz
Donateur
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 10:53

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Bretgrenz »

Meltrain schreef:
Bretgrenz schreef:De 4370 zit op het moment op een omloop in lijn 5. Tot nu toe was het rustig maar ik ben benieuwd hoe dat straks in de "hoge" ochtendspits gaat.
Welke lijn 5 bedoel je? In Dordrecht of in Gorinchem?
Zoals hierboven beschreven ging het inderdaad over de lijn 5 in Dordrecht. Ondanks de soms rare keuzes (zoals een rit op 192 die wordt gereden door een R-NET Iveco, terwijl de 488 dan wordt gereden door een StadsBuzz MAN) moet ik wel zeggen dat Qbuzz het op materieelgebied best goed voor elkaar heeft. Veel ritten rijden gewoon, en natuurlijk zie je verschuivingen in mat maar je ziet dat Qbuzz echt serieus probeert zoveel mogelijk ritten "gewoon" te rijden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

https://www.hetkontakt.nl/regio/alblass ... -bij-qbuzz
GroenLinks wil graag langskomen op het hoofdkantoor om over het wel en wee van het OV in deze regio te praten. De manier waarop de berichtgeving klinkt lijkt in mijn ogen op (weer) een laatste waarschuwing.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ovforens »

Zijn er binnenkort toevallig verkiezingen?
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

De Provinciale verkiezingen zijn op 20 maart, partijen doen dit soort rompslomp in de velden die voor hun belangrijk zijn op een lokaal level de afgelopen tijd extra hard and extra publiek.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Z2N »

Nou moet ik wel zeggen dat ze met de rolstoeltoegangkelijkheid wel een punt hebben. Welke malloot heeft bedacht dat hogevloersbussen anno 2019 nog een goede aanschaf zijn... :X
Laatst gewijzigd door Z2N op di 05 mar 2019, 01:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

De buschauffeurs in Dordrecht schijnen de elektrische rolstoelplank van de tijdelijke MAN's niet te willen gebruiken uit angst te laat te komen op de rest van de rit met boze reizigers tot gevolg. Dat heeft echter ook geleid tot verdrietige reizigers in een rolstoel die de bussen niet meer inkomen. Daarover is inmiddels een heel feuilleton in het AD over geschreven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Z2N »

Oh boi. Dat lijkt me een grove overtreding van de regels van de vervoersconcessie, en het is dat de concessieregio's in Nederland te groot zijn, want anders was het een no-brainer: intrekken die concessie. :evil:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Ik moet eerlijk bekennen, de keren dat ik met een MAN rij, wil ik wel eens 'voor de lol' een rolstoelplank proberen... Maar 9 van de 10 keer werkt 'ie sowieso al niet. :') Doe mij toch maar gewoon een handmatige plank, die werkt tenminste altijd.....
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Chrysa »

De 6111 (ebusco) staat vandaag bij de laadpaal bij Amstelwijck te laden. Rijdt deze al op dienst?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Ik zie op OVzoeker nu geen 6111 rijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

Chrysa schreef:De 6111 (ebusco) staat vandaag bij de laadpaal bij Amstelwijck te laden. Rijdt deze al op dienst?
Later in Maart pas, dit zijn testritten en opleidingsritten voor chauffeurs voor zo ver ik weet.
Ik blub in het Drecht.
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben »

De 6126 (Ebusco) is helemaal in Assen bij de presentatie van de elektrische bussen voor de nieuwe concessie Groningen-Drenthe vanaf 2019 (die Qbuzz als huidige vervoerder heeft gewonnen). Hij wordt gebruikt als voorbeeld voor de bussen die Qbuzz besteld voor die nieuwe concessie (Qbuzz heeft maar liefst 164 elektrische bussen besteld waaronder voor een deel Ebusco's, vandaar dat ze dus de 6126 als voorbeeld gebruikten). Hij (de 6126) is te zien in deze reportage:
.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Globetrotter »

Z2N schreef:Nou moet ik wel zeggen dat ze met de rolstoeltoegangkelijkheid wel een punt hebben. Welke malloot heeft bedacht dat hogevloersbussen anno 2019 nog een goede aanschaf zijn... :X
Hogevloerbussen zijn voor lange afstanden natuurlijk wel comfortabeler dan lagevloerbussen. Als de hogevloerbussen zijn voorzien van een rolstoellift/ plank, hoeft het geen probleem te zijn. Zijn de Scania's voorzien van rolstoelliften/planken?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Ja, en dat moet ook. Maar een bus met lage vloer is niet alleen voor rolstoelers prettig. Iemand met een kinderwagen, rollator of krukken heeft er ook plezier van, net als iemand die zonder hulpstukken wat minder vlot ter been is. Sowieso is iedereen veel sneller in- en uitgestapt in een lagevloers- of low-entry-bus.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door JP13357 »

Als het betreft gaat om hogevloers bussen ik heb liever een Mercedes dan die Chinese Higer. Ik ben zeer goed te been en heb al moeite om uit die Chinese scania's te stappen. De treden zijn veelste smal en de vloer te hoog. In de mercedes heb je 3 mooie brede treden. Ik vind ze qua comfortabelheid minder dan een setra of een citaro LE Ú dat heeft ook geen voorsprong.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Globetrotter »

nvdw schreef:Ja, en dat moet ook. Maar een bus met lage vloer is niet alleen voor rolstoelers prettig. Iemand met een kinderwagen, rollator of krukken heeft er ook plezier van, net als iemand die zonder hulpstukken wat minder vlot ter been is. Sowieso is iedereen veel sneller in- en uitgestapt in een lagevloers- of low-entry-bus.
Dat ben ik natuurlijk met je eens, maar dat staat in principe los van het comfort dat een hogevloerbus op de langere afstand bied t.o.v. een lagevloerbus. De keuze voor hogevloerbussen is in dat opzicht wel te verklaren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

Voordat de SnelBuzz kwam reden op de Qliner-diensten bussen van Volvo en die waren echt meer dan prima op de snelweg. Ik snap niet waarom het provinciebestuur de verandering naar hogevloersbussen heeft toegestaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21356
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Ik denk niet dat het een kwestie van "toestaan" is. De provincie heeft een pakket van eisen opgesteld waar het materieel aan moet voldoen en blijkbaar voldoet dit materieel aan die eisen.
Overigens vind ik die Scania's wel mooi en comfortabel. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Suus schreef:Voordat de SnelBuzz kwam reden op de Qliner-diensten bussen van Volvo en die waren echt meer dan prima op de snelweg. Ik snap niet waarom het provinciebestuur de verandering naar hogevloersbussen heeft toegestaan.
Helaas heeft de provincie Zuid-Holland in tegenstelling tot het Noorden nagelaten goed te omschrijven wat ze bedoelde met een semi-tourwagen. Daardoor zag QBUZZ z'n kans schoon op de Snellbuzz goedkope Chinese touringcars in te zetten en komen er in het Noorden tempo 100 Setra's op de Qliner die een stuk beter toegangkelijk zijn. Nog beter was het geweest als er op de Snelbuzz lijnen ook lagevloerbussen waren geeist. Voor de relatief korte ritten in Zuid-Holland zijn er bussen van dit type die qua comfort en beleving ruim voldoende scoren of zelfs niet onderdoen voor de Scania's.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daan76 »

Stefan schreef:Ik moet eerlijk bekennen, de keren dat ik met een MAN rij, wil ik wel eens 'voor de lol' een rolstoelplank proberen... Maar 9 van de 10 keer werkt 'ie sowieso al niet. :') Doe mij toch maar gewoon een handmatige plank, die werkt tenminste altijd.....
Dat klinkt leuk als de bus net nieuw of net grondig schoongemaakt is... maar anders krijg je dingen als kauwgon en/of hondenpoep en/of andere rommel op de hendel waar je de plank mee uit moet klappen. Soms zit er zelfs zoveel plakkerige rommel in dat de hendel überhaupt niet meer beet te pakken is.
Ik weet niet wat jij dan zo fantastisch vindt aan een handbediende plank maar geef mij de elektrische maar. Als je die per bus minimaal 1x per week een keer uit- en weer inschuift heb je er al minder storingen mee dan als je wacht tot zich een rolstoeler meldt.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door dylanwild94 »

volgens zegt stefan precies wat die er zo geweldig aan vindt in zijn post. :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Michael »

Daan76 schreef:Dat klinkt leuk als de bus net nieuw of net grondig schoongemaakt is... maar anders krijg je dingen als kauwgon en/of hondenpoep en/of andere rommel op de hendel waar je de plank mee uit moet klappen. Soms zit er zelfs zoveel plakkerige rommel in dat de hendel überhaupt niet meer beet te pakken is.
Ik pak die hendel sowieso al nooit met de hand vast. Daar hebben we een speciale haak voor.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daan76 »

Michael schreef:
Daan76 schreef:Dat klinkt leuk als de bus net nieuw of net grondig schoongemaakt is... maar anders krijg je dingen als kauwgon en/of hondenpoep en/of andere rommel op de hendel waar je de plank mee uit moet klappen. Soms zit er zelfs zoveel plakkerige rommel in dat de hendel überhaupt niet meer beet te pakken is.
Ik pak die hendel sowieso al nooit met de hand vast. Daar hebben we een speciale haak voor.
Die haak heb ik in mijn Brabantse periode ook mogen ontvangen. Werkt alleen als de hendel niet vastgekoekt zit. En in geval van hondenpoep moet je die hendel toch weer schoonvegen en dat poetsdoekje (als je dat hebt) dan ook ergens BUITEN de bus weer kwijt kunnen. Nee, geef mij de elektrische plank maar.
Laatst gewijzigd door Daan76 op do 07 mar 2019, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daan76 »

dylanwild94 schreef:volgens zegt stefan precies wat die er zo geweldig aan vindt in zijn post. :')
Wat ik volgens mij zojuist weerlegt heb..... Wat is je punt?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Z2N »

Stefan legt heel duidelijk uit wat zijn praktijk is met de elektrische plank, dat betekent niet dat een verhaal beter is dan het andere, er zijn gewoon twee verhalen.

Als iemand die maanden met een rolstoel heeft gereisd in de bus kan ik trouwens wel zeggen dat hygiëne niet zo'n groot probleem is, maar het is voor de chauffeur makkelijker als deze in de stoel kan blijven. Dan kan een elektrische plank werken, tenzij de halte niet verhoogd is (of zoals het in het noorden van Zuid-Holland behoort: verzakt), dan moet alsnog iemand helpen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten