Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Wannes »

Vandaag heb ik maar is de Snellbuzzlijn 316 / 392 uitgeprobeerd vanaf Dordrecht Station via Viaduct N3 weer terug via Dordrecht Station naar de halte Dokweg. Jeetje wat zit dat Iveco Crossway materieel heerlijk.
Alleen jammer dat lijn 10 om 12:01 uur, die ik vanaf halte Dokweg had genomen om op school te geraken, bij Dordrecht Busstation uitviel omdat de personeelswissel vertraging had. Daardoor heb ik nog flink moeten lopen om mijn schoolexamen Geschiedenis niet te missen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8851
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Op lijn 7 zit de 6120, welke deze week als Ebusco op lijn 2 reed. Zou dit deze Ebusco kunnen zijn?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bretgrenz
Donateur
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 10:53

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Bretgrenz »

Correct, dit is een Ebusco.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8851
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Het ding komt precies bij het Halmaheiraplein als ik op school arriveer. Ik ga dan eens kijken of het echt zo is.

Edit: Het bleek inderdaad een Ebusco te zijn. :o
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3035
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Ik reed van de week weer eens een dienst in Dordrecht. Daar had ik heel veel plezier van de QR-code die op de losse kaartjes wordt geprint: als je die scant met het ‘oog’ van de ticketprinter krijg je als chauffeur te zien of het ding nog geldig is of niet, en zo nee, waarom niet. Briljant!
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
omaylie
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door omaylie »

Hebben de ex-Arriva Rosero's inmiddels ook al hun stadsBuzz kleuren?
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Nee.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
omaylie
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door omaylie »

In dat geval...
(geldt trouwens ook voor de e-Citea's in Gorinchem en de treinen die ook nog vernieuwd moeten worden)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Vandaag ging het niet heel fantastisch met de Ebusco's in Dordrecht: de 6120 waarmee ik in Wielwijk was beland kreeg op het laadpunt steeds meer vertraging en is uiteindelijk na +15 leeg over de N3 richting stalling gegaan.
De daaropvolgende rit werd door de 6110 gereden die wegens laadproblemen op Amstelwijck geruild werd voor de 6107. Die 6107 kwam echter vervolgens met +10 op het station aan nadat de bus meermaals na vertrek van een halte nog slechts heel langzaam kon optrekken, wat na de volgende halte dan weer spontaan opgelost was.

Van de 6107 viel vervolgens de terugrit uit om de bus te wisselen, maar later reed deze weer probleemloos rond. De 6120 daarentegen zag ik op een latere rit naar Papendrecht weer uitvallen en leeg over de N3 terug naar de stalling rijden. En de 6110 maakte met monteur een ritje naar Stadspolders om daar onsuccesvol bij beide laadpalen een laadpoging te ondernemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Voor de liefhebbers: hongerstakende Ebusco meets MAN...
Afbeelding
Qbuzz 6110 en D6113 - Dordrecht, Dudokplein by Daniël Bleumink, on Flickr

En na alle eerdere uitval was dit de enige resterende Ebusco op lijn 4...
Afbeelding
Qbuzz 6107 - Dordrecht, Wielingenstraat by Daniël Bleumink, on Flickr
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Dafdriver »

Afgelopen Vrijdag is er in Gorinchem nog een kort overleg geweest tussen enkele politici en OV reizigers / OV kenners om de knelpunten en hindernissen in het OV rond Gorinchem en het oostelijke deel van de concessie met elkaar te bespreken nu alles dusdanig gewijzigd is dat het toch vele problemen blijft geven voor de OV gebruikers.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8851
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Er is weer een Ebusco verdwaald op lijnen 3, 5 en 7. :o Dit keer mag de 6103 deze lijnen verkennen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben »

https://www.ad.nl/dordrecht/driekwart-r ... ~a0f7f657/

AD speelt weer eens voor woordvoerder voor de politieke partijen die nu kiezers ruiken.... Dat onderzoek van de SGP is trouwens een lachtertje want ze concluderen uit 'slechts' 150 mensen dat van die mensen driekwart minder de bus neemt, op basis daarvan zeggen ze dat op alle busreizigers daar driekwart minder mensen met de bus gaan... Dus daar gaat iets mis, SGP snapt statistiek niet want ten eerste bij zo'n webenquête zijn over het algemeen de boze mensen meer bereid die in te vullen dus het is een selecte steekproef (terwijl je voor zulke generaliserende uitspraken toch écht random busreizigers zelf zou moeten benaderen! En daarnaast hoe checken ze dat de mensen die hem invullen ook écht allemaal uit Alblasserdam komen maar uit het hele gebied... Want als er uit het hele gebied komen dan vind ik 100 boze mensen nog best meevallen. Heel veel gaat hier dus fout en het AD neemt het dan maar klakkeloos over, waardeloos!

En hier ook weer https://www.ad.nl/rivierenland/politiek ... ~adf2e88d/ Hier ook weer, politieke partijen ruiken kiezers. Terwijl je ze na de verkiezingen waarschijnlijk niet meer over het OV hoort!

Ander dingetje: Het viel me op dat de 90 (doordeweeks) erg goed gevuld is (vergelijkbaar met Arriva), maar dat als ik de lijn 81 zie rijdt die 9 v/d 10 keren leeg rond. Terwijl Meerkerk qua grootte vergelijkbaar is met Ameide dus dat is wel apart, is dat nieuw bij Qbuzz of reisde in de Arriva-tijd er ook al weinig mensen tussen Meerkerk - Lexmond - Utrecht? Of klopt mijn beeld niet? Als mijn beeld klopt dan geven de mensen uit Meerkerk Qbuzz straks genoeg reden om lijn 81 bij de volgende dienstregeling voldoende reden om deze lijn in te perken...

En klopt het dat de Iveco's langer zijn dan de Ambassadors óf de draaicirkel anders is waardoor bochten breder moeten worden genomen? Want in situaties waar chauffeurs met de Ambassadors er minder moeite mee had om auto's, vrachtwagens etc. te passeren kost het nu vaak meer moeite lijkt het wel.
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door arjano1978 »

Ja de Iveco's zijn langer zijn 13m lang. En de wielbasis is ook langer waardoor de draaicirkel groter wordt. En de chauffeur moet nu ook opletten dat hij de spiegels niet aan barrels rijdt.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3035
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

De Crossways zijn 13 meter lang en hebben een wielbasis van bijna 7 meter; voor een Ambassador is dat 12 en 6,2 meter. De draaicirkel hoeft daarmee niet groter te zijn, maar je bent in het verkeer inderdaad iets minder wendbaar. Toch vind ik ze persoonlijk prettiger in de omgang dan bijvoorbeeld de Volvo 8900 RLE waar Arriva mee reed (de 77xx-serie), ook al zijn de afmetingen vrijwel identiek. En daar moest ik soms ook mee door Meerkerk...

De rechterbuitenspiegel is wel een dingetje inderdaad, die steekt zowat een meter naar voren. Over de sterkte van die spiegel hoeven we ons geen zorgen te maken, een bushokje krijg je er wel mee opgetild zoals eerder aangetoond ;)
Gerben schreef:Ander dingetje: Het viel me op dat de 90 (doordeweeks) erg goed gevuld is (vergelijkbaar met Arriva), maar dat als ik de lijn 81 zie rijdt die 9 v/d 10 keren leeg rond. Terwijl Meerkerk qua grootte vergelijkbaar is met Ameide dus dat is wel apart, is dat nieuw bij Qbuzz of reisde in de Arriva-tijd er ook al weinig mensen tussen Meerkerk - Lexmond - Utrecht? Of klopt mijn beeld niet? Als mijn beeld klopt dan geven de mensen uit Meerkerk Qbuzz straks genoeg reden om lijn 81 bij de volgende dienstregeling voldoende reden om deze lijn in te perken...
Die halfuursfrequentie buiten de spits zie ik er inderdaad nog wel een keer aan gaan.

Het grote verschil tussen de 90 en de 81 is dat de reizigers op de 81 alternatieven hebben. Als je van Meerkerk naar Gorinchem moet, waarom zou je dan aanknoeien met de 81 en een overstap als je meteen naar het knooppunt kunt fietsen? Reizigers tussen Lexmond en Utrecht zullen altijd voor de 90/94 kiezen als ze de keuze hebben; die stopt immers wel in het dorp. En wie vanuit bijvoorbeeld Lexmond naar Gorinchem moet, doet er bijna verstandiger aan om via Vianen te reizen en niet via Meerkerk.

Bij Arriva was de 81/181 in de daluren ook niet best gevuld, zeg ik er dan meteen bij. Maar veel van die dalreizigers zijn nu juist de mensen die met die overstap in Meerkerk worden geconfronteerd.

Op papier voldoet de huidige opzet natuurlijk prima aan de aantoonbare reizigersvraag, maar in de praktijk is een overstap een enorme afknapper voor een reiziger, zeker als die niet gehaald wordt - en dat is in de spits in dit gebied meer dan eens het geval.

Ik zou er persoonlijk eerder voor kiezen om de overstap te verplaatsen naar Vianen Busstation Lekbrug, als dat dan toch moet, en de directe verbindingen in het achterland juist zoveel mogelijk te herstellen c.q. te behouden. Er is nu een heel ruim aanbod van verbindingen tussen Utrecht en Vianen, en mijn ervaring is dat er nu toch al veel overstappen plaatsvinden, vooral natuurlijk richting de Uithof. Voor de capaciteit in totaal hoeven de 81 en 90 niet naar Utrecht te rijden: beide routes worden al voldoende bediend door de 63 en de 85. Laat die 90 dan liever doorrijden naar Groot-Ammers (en koppel hem desnoods aan de 93 naar Streefkerk/Nieuw-Lekkerland/Dordrecht, in plaats van de 74) en geef de 81 weer een overstapvrije route naar Gorinchem door hem aan de 80 te knopen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Gerben schreef:https://www.ad.nl/dordrecht/driekwart-r ... ~a0f7f657/

AD speelt weer eens voor woordvoerder voor de politieke partijen die nu kiezers ruiken.... Dat onderzoek van de SGP is trouwens een lachtertje want ze concluderen uit 'slechts' 150 mensen dat van die mensen driekwart minder de bus neemt, op basis daarvan zeggen ze dat op alle busreizigers daar driekwart minder mensen met de bus gaan... Dus daar gaat iets mis, SGP snapt statistiek niet want ten eerste bij zo'n webenquête zijn over het algemeen de boze mensen meer bereid die in te vullen dus het is een selecte steekproef (terwijl je voor zulke generaliserende uitspraken toch écht random busreizigers zelf zou moeten benaderen! En daarnaast hoe checken ze dat de mensen die hem invullen ook écht allemaal uit Alblasserdam komen maar uit het hele gebied... Want als er uit het hele gebied komen dan vind ik 100 boze mensen nog best meevallen. Heel veel gaat hier dus fout en het AD neemt het dan maar klakkeloos over, waardeloos!

En hier ook weer https://www.ad.nl/rivierenland/politiek ... ~adf2e88d/ Hier ook weer, politieke partijen ruiken kiezers. Terwijl je ze na de verkiezingen waarschijnlijk niet meer over het OV hoort!

Ander dingetje: Het viel me op dat de 90 (doordeweeks) erg goed gevuld is (vergelijkbaar met Arriva), maar dat als ik de lijn 81 zie rijdt die 9 v/d 10 keren leeg rond. Terwijl Meerkerk qua grootte vergelijkbaar is met Ameide dus dat is wel apart, is dat nieuw bij Qbuzz of reisde in de Arriva-tijd er ook al weinig mensen tussen Meerkerk - Lexmond - Utrecht? Of klopt mijn beeld niet? Als mijn beeld klopt dan geven de mensen uit Meerkerk Qbuzz straks genoeg reden om lijn 81 bij de volgende dienstregeling voldoende reden om deze lijn in te korten.
Deze lijn was buiten de spits nooit erg druk, maar wordt nu door Qbuzz definitief om zeep geholpen als de provincie niet ingrijpt. De cijfers van de SGP kloppen waarschijnlijk niet tot twee cijfers achter de comma, maar een indicatie dat er iets goed mis is zijn ze zeker.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door hidihi »

omaylie schreef:In dat geval...
(geldt trouwens ook voor de e-Citea's in Gorinchem en de treinen die ook nog vernieuwd moeten worden)
Deze zangeres woon trouwens in het DMG gebied. Ze woont al jaren lang in Zwijndrecht. Het gaat inderdaad niet goed in het DMG gebied. ze hadden diverse dingen anders moeten aanpakken.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8851
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

https://www.ad.nl/rivierenland/politiek ... ~adf2e88d/
Daar gaan we weer... :X Zijn er morgen verkiezingen of iets dergelijks? :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ArnoArriva
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
Locatie: Sliedrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArnoArriva »

De rode en blauwe iveco's zijn 13 meter lang en de groene iveco is 12 meter lang.

En waar gaan de Ebusso's snachts opladen? Op Baanhoekweg of bij nieuwe stalling?
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

ArrivaBas schreef:https://www.ad.nl/rivierenland/politiek ... ~adf2e88d/
Daar gaan we weer... :X Zijn er morgen verkiezingen of iets dergelijks? :')
Luisteren politici een keer naar hun kiezers, is het weer niet goed _O_
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Als de kiezers zo stemmen, dat er vanaf morgen (een) andere partij(en) aan de macht zijn, kan het best zo zijn dat er meer geld beschikbaar komt voor het openbaar vervoer en Qbuzz ook de minder rendabele lijnen weer kan herintroduceren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben »

Vooral het feit dat ze er precies nu wel komen terwijl we ze een jaar geleden niet hoorden toen de plannen van Qbuzz naar buiten kwamen en hebben ingestemd met deze plannen + we al bijna 4 maanden verder zijn sinds december! Ze hadden hier dus veel eerder mee kunnen komen en niet nu opeens wel als er verkiezingen zijn... Voorderest hoop ik uiteraard dat er meer geld komt voor het OV, hoe meer geld hoe beter. Maar ik vrees toch dat het OV na de verkiezingen gewoon weer in de ijskast gaat en dat dit alleen maar wordt gebruikt om kiezers te lokken...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

In tegenstelling tot de concessie HWGO heb ik hier niet het gevoel dat er een grote bezuinigingsopgave is neergelegd door PZH, alleen dat de gedachte achter het netwerk (zoals ook in andere gebieden) is verschoven van ontsluiting naar verbinden. Het realiseren daarvan zorgt er inderdaad voor dat kleine dorpjes minder bussen zien.

Wel lijkt er amper veldwerk te zijn uitgevoerd door Qbuzz, daarmee hadden ze een groot deel van de nu ontstane problemen met de dienstregeling wel wat eerder kunnen ontdekken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

Dat laatste was mij ook al opgevallen.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Overigens was nagenoeg datzelfde aan de hand bij Arriva in 2007, maar dat lijkt iedereen ondertussen vergeten te zijn.
De politiek heeft wat het netwerk ook wel boter op zijn hoofd: veel aanpassingen die gemaakt zijn hebben immers ook te maken met wat de provincie in het PvE heeft laten zetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 194 gasten