Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Want? Het netwerk in Molenlanden was immers in 2016 niet akelig anders dan in 2018.
En de zogenaamd dramatische gevolgen voor Arkel kan je natuurlijk ook geen conclusies over trekken dan. Wie weet waren die reizigers de smerige en matig onderhouden Arriva-bussen in 2018 al zat immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
StefanRijnhoutjes
Berichten: 425
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

De keren dat ik reisde met lijn 81 vanaf de Arkelsedijk naar Utrecht (vooral in het weekend) stapte in Arkel slecht maar max 4 passagiers in het werdt altijd pas drukker vanaf de halte Postkantoor in Meerkerk
Cas
Berichten: 884
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Cas »

Ik nam in de Arriva-tijd nog wel eens de 181 en soms 81 voor het hele stuk Utrecht-Gorinchem, in/uitstappers waren er nooit meer dan 2-3 en vaak 0-1. Die hele bus reed overigens vaak relatief leeg, alleen inderdaad tussen Meerkerk en Vianen nog wat mensen.

Overigens rijdt de 387 waar ik nu in zit met een Iveco, lukt het nog steeds niet om hier alleen maar Scanias op in te zetten? Ik vind het niet zo erg, heb nog nooit in een blauwe Iveco gezeten, maar het is natuurlijk niet de bedoeling.

Op station Gorinchem stond er een electrische stadsbuzz inclusief chauffeur te wachten in de buurt van de laadpaal, maar aan die laadpaal werd duidelijk nog gewerkt want hij stond 'open' met al z'n kabels zichtbaar. Oh, en een U-OV zeswieler op lijn 1, maar dat zal zeker standaard zijn totdat het laden werkt?
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8847
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

De twee Citea's wisselen elkaar af op de ene omloop. De tweede omloop rijdt tot nader order met zo'n zeswieler.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:Want? Het netwerk in Molenlanden was immers in 2016 niet akelig anders dan in 2018.
En de zogenaamd dramatische gevolgen voor Arkel kan je natuurlijk ook geen conclusies over trekken dan. Wie weet waren die reizigers de smerige en matig onderhouden Arriva-bussen in 2018 al zat immers.
Als je de gevolgen van de overgang goed wilt meten moet je een nul meeting doen die zo dicht mogelijk bij de overgangsdatum ligt. Dan is 5-2018 de juiste datum en niet een datum 2 jaar daarvoor. Dat staat verder helemaal los van het netwerk. Er zijn ook andere factoren die tot een daling of stijging van het aantal passagiers leiden.

De opmerking in de laatste zin lijkt mij lastig hard te maken....en ook in tegenspraak met het sentiment dat in het gebied leeft.

Mochten er al passagiers zijn die afknappen op het comfort van de bussen denk ik dat de Rosero's die er nu rijden eerder een daling veroorzaken dan de bussen die Arriva daar aan het einde van de concessie inzetten, maar ik denk dat het effect van zoiets gering tot 0 is.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Cas schreef:Ik nam in de Arriva-tijd nog wel eens de 181 en soms 81 voor het hele stuk Utrecht-Gorinchem, in/uitstappers waren er nooit meer dan 2-3 en vaak 0-1. Die hele bus reed overigens vaak relatief leeg, alleen inderdaad tussen Meerkerk en Vianen nog wat mensen.

Overigens rijdt de 387 waar ik nu in zit met een Iveco, lukt het nog steeds niet om hier alleen maar Scanias op in te zetten? Ik vind het niet zo erg, heb nog nooit in een blauwe Iveco gezeten, maar het is natuurlijk niet de bedoeling.

Op station Gorinchem stond er een electrische stadsbuzz inclusief chauffeur te wachten in de buurt van de laadpaal, maar aan die laadpaal werd duidelijk nog gewerkt want hij stond 'open' met al z'n kabels zichtbaar. Oh, en een U-OV zeswieler op lijn 1, maar dat zal zeker standaard zijn totdat het laden werkt?
Iveco's rijden vaker op lijn 387. Wellicht probeert qbuzz ze in te zetten op drukke ritten van 387 omdat deze bussen in tgenstelling tot de Scania's staanplaatsen hebben.
Cas
Berichten: 884
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Cas »

Druk is het momenteel zeker niet, maar misschien zal een latere omloop, zoals de terugrit naar Gorinchem, dat wel zijn.
Ik moet Daniël overigens gelijk geven: ik vond de ambassadors, zeker tegen het eind van de concessie, altijd muffe rammelbakken, en zit veel liever in een nieuwe Rosero.
請勿靠近車門
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben »

Een deel van de daling van de buspassagiers in Arkel (18 mensen meer per trein) is weer terug te zijn als stijging in het aantal treinpassagiers. Vooral voor studenten is het nu eigenlijk net zo fijn om gewoon via Geldermalsen naar Utrecht te reizen want dat maakt voor hen qua kosten niet uit.

En dat er verschil zou zitten tussen 2016 en 2018 zal wel niet uitmaken want Arriva heeft tussen 2016 en 2018 geen grote wijzigingen in het netwerk aangebracht zeker niet rond Arkel, dat was al jaren hetzelfde (afgezien misschien wijzigingen in vertrektijden)... Dus het maakt écht niets uit. En ik moet eerlijk zeggen dat ik in totaal over Molenlanden 5 reizigers minder eigenlijk best wel vind meevallen voor een eerste jaar in een concessie. Met daarin een concessieovergang waarbij alles is omgegooid. Ze zitten in Molenlanden dus nu al bijna op hetzelfde niveau qua reizigers als Arriva in 2016!

Ik ben het ook met Daniel eens die Ambassadors in DAV waren écht niet comfortabel vooral vanaf wanneer de temperatuur boven de 20 graden uitkwam. Ik zit dan ook liever in een Rosero, Scania of Iveco van Qbuzz dan in een Ambassador óf in zo'n vreselijk Iris-busje :). Ik denk dat het dus qua comfort vrijwel niets uitmaakt of zelfs is verbeterd dus daaraan zal het niet liggen.
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

ArrivaBas schreef:De twee Citea's wisselen elkaar af op de ene omloop. De tweede omloop rijdt tot nader order met zo'n zeswieler.
Er zijn 3 elektrische omlopen in Gorinchem. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Hoe doen ze dat dan met maar twee elektrische bussen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8847
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Het verbaast me niets als de derde omloop de wissel van de elektrische bus voorziet bij een lege accu.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door bartjemestrom »

Die derde zou een Ebusco moeten zijn
intercity02
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 20:32
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door intercity02 »

In Gorinchem?
999 Sorry, buiten dienst
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Volgens de dienstblaadjes wel ja.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
intercity02
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 06 okt 2017, 20:32
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door intercity02 »

Oh dat is bijzonder. Welke Ebusco staat dan in Schelluinen?
999 Sorry, buiten dienst
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Stefan schreef:
ArrivaBas schreef:De twee Citea's wisselen elkaar af op de ene omloop. De tweede omloop rijdt tot nader order met zo'n zeswieler.
Er zijn 3 elektrische omlopen in Gorinchem. ;)
Gaan die 3 omlopen nog uitstapjes maken buiten lijn 1? Anders is dit wel een dure grap.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3031
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

De ritten van lijn 1 rijden achter elkaar door, dus je hebt sowieso een derde bus nodig om een elektrische Citea af te kunnen lossen zodat die op de vestiging kan laden. Tel daar nog de aflosbewegingen bij op en je hebt je derde omloop.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Lijn 1 heeft in de dienstregeling ieder uur 7 minuten laadtijd op het station. Daar is de aansluiting met de trein deels voor opgeofferd. Files en geopende bruggen kunnen natuurlijk wel roet in het eten gooien. Al met al toch wel een kostbare oplossing met 50% extra materiaal.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op vr 28 jun 2019, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote laatste bericht verwijderd
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3031
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

De laadpaal staat nu op perron F, dus als die in werking is hoeft die derde bus/omloop niet meer.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Vooralsnog is 'electrobus' nummer 3 nog gewoon een geel zeswielig monster met nummer 4371. Het type paal is hetzelfde als in Dordrecht, dus het laden van een Ebusco is mogelijk.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3031
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

13 juli gaat de zomerdienst in: dan zal die extra omloop wel verdwenen zijn. Hebben ze nog twee weken tijd om de paal te testen (hij staat er al maar doet het nog niet). De Citea’s hebben al een ‘pantograafknop’ gekregen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Dus die Ebusco hierboven lijkt vooralsnog een HOAX. Maar je weet natuurlijk nooit.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op vr 28 jun 2019, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote laatste bericht verwijderd
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

The Greyhound schreef:Vooralsnog is 'electrobus' nummer 3 nog gewoon een geel zeswielig monster met nummer 4371. Het type paal is hetzelfde als in Dordrecht, dus het laden van een Ebusco is mogelijk.
Die 4371 is niet echt een derde omloop, immers vervangt dat ding een elektrische bus die op dat moment in de stalling staat te laden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5647
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Durashift »

nvdw schreef: (..). De Citea’s hebben al een ‘pantograafknop’ gekregen.
Je bedoelt dat die Citea's kunnen laden met laadsysteem waarvan de Ebusco's gebruik maken?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3031
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Ja, exact hetzelfde spul (van ABB uit Rijswijk, overigens).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 72 gasten