Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15333
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Meltrain » do 12 mar 2020, 20:51

Ik zag vanmiddag in Dordrecht dit busje rijden:
Afbeelding

Ik zag dat het een logo van Mercedes-Benz heeft, maar verder heb ik geen informatie over het busje.
Elke werkdag van Rlb naar Asa de slaapkamer naar de woonkamer en terug.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33677
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Daniel » do 12 mar 2020, 20:59

Da's een Tribus Civitas op Mercedes chassis. Aannemelijk overgebleven uit de kleinschalig vervoer concessie in GD, want bij Qbuzz zelf hebben ze niet gereden daar.

Edit: het is duidelijk geen Civitas Economy, dus dan blijft alleen de Civitas 20 van VMNN nog over, maar die zou volgens onze wiki nog in de huidige Publiek Vervoer-concessie in dienst zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 3329
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Lijn 45 » vr 13 mar 2020, 08:24

Hij reed eind november nog rond Assen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15333
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Meltrain » vr 13 mar 2020, 10:45

Iemand anders had op Facebook een foto geplaatst waarbij het kenteken wél leesbaar was en het is inderdaad die bus van VMNN (dat overigens niet meer bestaat volgens de Wiki).
Elke werkdag van Rlb naar Asa de slaapkamer naar de woonkamer en terug.

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 3329
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Lijn 45 » vr 13 mar 2020, 11:03

VMNN bestaat niet meer, dat is gefuseerd met Dorenbos. Ik weet niet of die bus naar Dorenbos of een ander bedrijf uit de publiek Vervoer concessie is gegaan. Hij is daarna op 24 februari opnieuw op naam gezet.

Er is overigens maar een Civitas van dat subtype in Nederland.

Dafdriver
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Dafdriver » zo 15 mar 2020, 09:29

Gerben3 schreef:


Op deze video van Prorail kun je aanrijding van afgelopen dinsdag goed zien
geen handige actie helaas Altijd eerst er zeker van zijn dat je volledig aan de overzijde van het spoor kan komen en daarnaast de bellen rinkelde al dus de chauffeur had kunnen stoppen voor de spoorwegovergang.

Durashift
Berichten: 4237
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Durashift » zo 15 mar 2020, 14:00

Nee, de bellen rinkelden niet bij de start van de vrachtwagen ( 0:04). Bellen beginnen een seconde (tot 2) later pas aan.

StefanRijnhoutjes
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor StefanRijnhoutjes » di 17 mar 2020, 09:20

De stadsdienst van Gorinchem in nu ook veranderd naar de buurtbus dus nu hele dag 8p.
lijn 93 rijdt niet gekoppeld aan de 74 want op de 93 rijdt al heel de ochtend alleen de 6605.

Gebruikersavatar
traibergen
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: DAV-gebied
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor traibergen » di 17 mar 2020, 17:39

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus-in-de-drechtsteden/aantal-reizigers-daalt-sterk-qbuzz-vraagt-werktijdverkorting-aan-voor-werknemers~a5ae350a/
In de laatste alinea van dit artikel wordt vermeld dat vanaf eind van de week een zondagsdienstregeling wordt gereden. Dat zou toch een behoorlijke achteruitgang in de bediening van sommige kernen zijn.

ovforens
Berichten: 252
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor ovforens » do 19 mar 2020, 20:37

Details van de dienstregeling van morgen zijn gepubliceerd op qbuzz.nl/dmg


https://www.qbuzz.nl/dmg/meer-qbuzz/nie ... g-20-maart


Met een (digitaal) busboekje *bus*

https://prod-dmg.cdn.prismic.io/prod-dm ... web%29.pdf

StefanRijnhoutjes
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor StefanRijnhoutjes » di 24 mar 2020, 20:48

Nieuwe ontwikkelingen lijn 81 wordt nu savonds gereden met een streekbuzz inveco en van lijn 94 is geen teken van leven meer te bekennen op de Qbuzz DMG site dat lijn 90 het overneemd maar die is ook gewoon als normaal gestopt om 19uur

Wievank
Berichten: 250
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Wievank » do 26 mar 2020, 18:02

Lijn 94 valt onder U-OV, en op hun website valt te lezen dat deze lijn inderdaad vervallen is.

StefanRijnhoutjes
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor StefanRijnhoutjes » za 28 mar 2020, 18:35

Toch raar hoor, lijn 10 wordt eruit gehaald maar de stadsdienst Gorinchem, lijn 74, 81, 90 worden gewoon nog wel allemaal uitgevoerd met Roseros

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5886
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor ArrivaBas » za 28 mar 2020, 19:12

Op lijn 10 bleef het dusdanig druk, dat de 1,5 meter afstand tussen reizigers moeilijk in acht genomen kon worden. Groter materieel dan de Rosero kan echter niet op de route wegens vergunningsplicht voor het pollergebied in de Dordtse binnenstad en een paar krappe bochten.
12-3-2020: Trein 2.666 km, Bus 87 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Gerben3
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:44

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Gerben3 » za 28 mar 2020, 19:22

Nieuwe ontwikkelingen lijn 81 wordt nu savonds gereden met een streekbuzz inveco en van lijn 94 is geen teken van leven meer te bekennen op de Qbuzz DMG site dat lijn 90 het overneemd maar die is ook gewoon als normaal gestopt om 19uur


Op de webpagina van Qbuzz stond tot een week geleden inderdaad nog dat lijn 90 de route t/m zou overnemen. Dat hebben ze aangepast naar nu specifiek: 'de laatste bus vanuit Utrecht naar Ameide vertrekt om 18:25'. Gekke is dat deze lijn dus in het weekend wel gewoon rijdt, dat terwijl de vraag die nog over is. Lijn 90/94 wordt volgens mij vooral veel gebruikt door studenten en werkenden, terwijl in het weekend met name op zaterdag lijn 90 vooral wordt gebruikt door mensen die een dagje naar Utrecht gaan bijvoorbeeld. En ik verwacht dat die 'dagjes weg' nu (bijna) volledig zijn weggevallen. Rare keuze vind ik dit daarom om lijn 94 niet doordeweeks te rijden maar wel in het weekend (waarbij je in de huidige situatie alleen maar lucht vervoert).

Gerben3
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 17:44

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Gerben3 » za 28 mar 2020, 20:18

Overigens de OV-klantbarometer van het CROW is ook naar buiten gekomen afgelopen week. Hieruit blijkt kort samengevat dat mensen veel meer te spreken zijn over de voertuigen in vergelijking tot de jaren daarvoor. De punctualiteit wordt wel lager beoordeeld (al beoordeeld 50% van de mensen dit nog wel een 7 of hoger). Het algehele oordeel is wel wat gedaald bij de bus van een 7,8 naar een 7,6. Bij de trein blijft die score gelijk aan 2018 onder Arriva namelijk een 7,6.

Al met al doet Qbuzz het naar mijn mening zeker in zo'n eerste jaar niet heel slecht. Heb eens gekeken naar hoe Arriva het deed bij de wisseling en dat is eigenlijk wel gelijkwaardig: Bij de wisseling in 2007 zakte Arriva ook ong. 0,2 (van 7,1 in 2006 naar 6,9 in 2007), op de stadsdienst in Dordrecht zakte Arriva zelfs van een 7,5 in 2006 naar een 7,0 in 2007).

Hier kun je de data van de OV-klantbarometer van 2019 vinden: https://www.crow.nl/kennis/bibliotheek-verkeer-en-vervoer/kennisdocumenten/resultaten-onderzoek-ov-klantenbarometer-2019

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42766
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Suus » za 28 mar 2020, 20:46

Ze zijn in de gehele ranglijst wel van de 24ste plek onder Arriva naar de 59ste plek onder Qbuzz gedaald. Van de 63 deelnemers.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33677
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Daniel » za 28 mar 2020, 21:10

ArrivaBas schreef:Op lijn 10 bleef het dusdanig druk, dat de 1,5 meter afstand tussen reizigers moeilijk in acht genomen kon worden. Groter materieel dan de Rosero kan echter niet op de route wegens vergunningsplicht voor het pollergebied in de Dordtse binnenstad en een paar krappe bochten.

Mwoh, in de Arriva-tijd hebben er zelfs nog een keer Citaro's op lijn 10 gereden. Op zich zou het dus nog altijd moeten kunnen.

Suus schreef:Ze zijn in de gehele ranglijst wel van de 24ste plek onder Arriva naar de 59ste plek onder Qbuzz gedaald. Van de 63 deelnemers.

Tja, dalen is altijd nogal makkelijk binnen een bandbreedte van 1,5 punt in eindcijfers. Om het even in perspectief te plaatsen: Arriva in Zuidoost-Friesland is net zo hard onderuit gegaan (van 25 naar 54) en ook daar is het verschil slechts 0,2 punt.

Gerben3 maakt daarmee wel een terecht punt met de vergelijking met de start van Arriva in DAV in 2007 waarbij de daling in punten zelfs groter was dan nu bij Qbuzz. En het blijft de OV-klantenbarometer, het onderzoek dat uitblinkt in het volstrekt negeren van grote groepen reizigers (heb ze al jaren niet meer gezien in de bus)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
DrechtBlub
Berichten: 1040
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor DrechtBlub » za 28 mar 2020, 22:39

En anders kunnen ze minimaal een route buitenom het centrum rijden (over de singel en Groenedijk) en dan keren over de Torenstraat en Merwekade, met een tijdelijke halte thv. De molen ter vervanging van halte biesbosschstraat. Dan bedien je minimaal nog de woonwijken die lijn 10 bedient die vér van de rest van de lijnen af ligt.
Ik blub in het Drecht.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33677
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Daniel » zo 29 mar 2020, 12:40

Het probleem met grote bussen op lijn 10 zit niet eens op de Wijnstraat die je met jouw voorstel omzeilt. Als ik al een probleem kan bedenken dan is het het stukje Steegoversloot - Voorstraat - Nieuwbrug waar vooral de paaltjes in de laatste bocht hinderlijk zouden kunnen zijn.
Maar aan de andere kant: de bochten op de route via Grote Markt en Aardappelmarkt waar dus ooit gewoon Citaro's door gekomen zijn (omleiding met de boekenmarkt) zijn net zo krap als die op de Voorstraat.

Ik denk dat het 'm nog meer in het strikt volgens de ontheffing redeneren zit (die staat inderdaad niks langers dan een Rosero toe, maar dat is al sinds de SVD-tijd zo) dan in wat er fysiek mogelijk is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
DrechtBlub
Berichten: 1040
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor DrechtBlub » zo 29 mar 2020, 13:17

Aangezien het idee wat ik net heb geschreven ook niet over dat stukje komt en die ook alle stukken waar de lengterestrictie op zit ontwijkt, denk ik dat je het idee niet goed hebt begrepen.

Ik zie trouwens in een private facebook groep de eerste foto's binnenstromen van de ex-groningen hogevloers mercedes bussen die komen om de 387 te versterken.
Ik blub in het Drecht.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33677
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Daniel » zo 29 mar 2020, 13:34

DrechtBlub schreef:Aangezien het idee wat ik net heb geschreven ook niet over dat stukje komt en die ook alle stukken waar de lengterestrictie op zit ontwijkt, denk ik dat je het idee niet goed hebt begrepen.

Het idee zelf heb ik wel begrepen, maar de keuze voor dat idee in plaats van gewoon even wat minder strikt volgens de ontheffing denken in deze uitzonderlijke tijd niet.
Vandaar ook de opmerking dat het niet persé echt onmogelijk is om met een grotere bus te rijden als dat zoals nu door omstandigheden nodig mocht zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

The Greyhound
Berichten: 524
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor The Greyhound » zo 29 mar 2020, 16:15

Suus schreef:Ze zijn in de gehele ranglijst wel van de 24ste plek onder Arriva naar de 59ste plek onder Qbuzz gedaald. Van de 63 deelnemers.

Dieper konden ze niet zakken! Vanaf plaats 60 staan alleen spoorverbindingen.
Opmerkelijk is ook dat Qbuzz pas voor het eerst op plaats 27 voorkomt. Echt uitblinken doen ze dus nergens. Ook de in dit forum vaak veel geprezen Groningen-Drenthe concessie wordt door de gemiddelde reiziger maar matig gewaardeerd, met plaats 49.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15333
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Meltrain » zo 29 mar 2020, 17:19

Daniel schreef:
Suus schreef:Ze zijn in de gehele ranglijst wel van de 24ste plek onder Arriva naar de 59ste plek onder Qbuzz gedaald. Van de 63 deelnemers.

Tja, dalen is altijd nogal makkelijk binnen een bandbreedte van 1,5 punt in eindcijfers. Om het even in perspectief te plaatsen: Arriva in Zuidoost-Friesland is net zo hard onderuit gegaan (van 25 naar 54) en ook daar is het verschil slechts 0,2 punt.

En van een 7,8 naar een 7,8 gaan is blijkbaar genoeg om van de 16e naar de 37e plek te zakken. :')
Als je van een 7,9 naar een 7,8 gaat, ga je zelfs van de 5e naar de 36e plek.
Elke werkdag van Rlb naar Asa de slaapkamer naar de woonkamer en terug.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42766
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Berichtdoor Suus » zo 29 mar 2020, 22:33

Er wordt ook rekening gehouden met de verschillende percentage reizigers die over aspecten ontevreden zijn. Busreizigers in DMG zijn zeer tevreden over de zitplaatskans, netheid van de voertuigen en geluid van het voertuig, maar bij informatie bij vertraging zijn er in verhouding met elke andere busconcessie veel klachten en maar liefst 1/3e van alle ondervraagde busreizigers in DMG is ontevreden met de stiptheid. Geen andere concessie in Nederland heeft dat gepresteerd.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten