Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

ArnoArriva schreef:Misschien komen de bussen uit Utrecht hier tijdelijk rijden zodat alle 37 Ebusco's in dienst?
Is dat 27 Hybride Volvo 7700 genoeg voor stad dienst in Dordrecht en omgeving?
Dus hoeveel bussen hebben in Dordrecht en omgeving nodig?
De 27 hybrides worden tijdelijk overgenomen voor de Stadsbuzz Drechtsteden totdat alle 37 Ebusco's er zijn en rijden en gaan daarna naar ander gebied van Busitalia in Italië.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

ArrivaBas schreef:
ArnoArriva schreef:Misschien komen de bussen uit Utrecht hier tijdelijk rijden zodat alle 37 Ebusco's in dienst?
Is dat 27 Hybride Volvo 7700 genoeg voor stad dienst in Dordrecht en omgeving?
Dus hoeveel bussen hebben in Dordrecht en omgeving nodig?
De 27 hybrides worden tijdelijk overgenomen voor de Stadsbuzz Drechtsteden totdat alle 37 Ebusco's er zijn en rijden en gaan daarna naar ander gebied van Busitalia in Italië.
Bij de introductie van de EBUSCO's in Utrecht riep EBUSCO nog dat ze de eerste elektrische bussen leverden waarmee je 1 op 1 dieselbussen kon vervangen.....Is er al een spoor van de eerste (rijvaardige) EBUSCO 2.2 in Nederland?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Lijn 45 »

De eerste Ebusco voor DMG staat al op kenteken. Er is eerder in dit topic een foto van voorbijgekomen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

The Greyhound schreef:
ArrivaBas schreef:
ArnoArriva schreef:Is dat 27 Hybride Volvo 7700 genoeg voor stad dienst in Dordrecht en omgeving?
Dus hoeveel bussen hebben in Dordrecht en omgeving nodig?
De 27 hybrides worden tijdelijk overgenomen voor de Stadsbuzz Drechtsteden totdat alle 37 Ebusco's er zijn en rijden en gaan daarna naar ander gebied van Busitalia in Italië.
Bij de introductie van de EBUSCO's in Utrecht riep EBUSCO nog dat ze de eerste elektrische bussen leverden waarmee je 1 op 1 dieselbussen kon vervangen.....Is er al een spoor van de eerste (rijvaardige) EBUSCO 2.2 in Nederland?
Qbuzz gaat in de Drechtsteden dan ook een aantal dingen aanpassen die nu eenmaal meer bussen kosten (neem het in een halfuursdienst heen en weer rijden in Zwijndrecht, dat kost minstens een bus extra dan de huidige twee ringlijnen). En daarnaast gaan de Ebusco's meer lijnen rijden dan de hybride Volvo's nu doen.
Overigens is het een eis dat gedurende de hele concessieduur tenminste 15 elektrische bussen in Dordrecht rijden (niet zijnde de overgenomen Rosero's), dan zijn er in combinatie met de 27 hybride Volvo's dus zat bussen. Ook een eis blijkt te zijn dat de stoelbekleding in de hybride Volvo's uiterlijk in maart 2019 vervangen is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door mb90 »

Bij de enige bushalte van lijn 90 binnen de bebouwde kom van Tienhoven probeert men met dit briefje in de abri zoveel mogelijk mensen klachten te laten sturen naar Qbuzz om in de avond lijn 90 hier te behouden. Ben benieuwd of het nut heeft, want ook gisteren rond het middaguur waren er geen in -of uitstappers:
Afbeelding
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Vanuit de gemeente kwamen er ook een hele boel klachten over Tienhoven... Maar om nu te zeggen dat ik er veel in- en uitstappers heb 's avonds..... Misschien kijk ik er heel zwart wit tegenaan, maar ik denk dat de mensen die nu klagen íets eerder met de bus mee hadden moeten gaan. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Vanmiddag nog een ritje met de 90 gemaakt: tussen Vianen en Kinderdijk waren slechts twee instappers (in Nieuw-Lekkerland, dus die houden gewoon hun verbinding) en drie uitstappers (ergens voor Groot-Ammers, maar in elk geval waar straks de 78 nog komt). Dat lijkt dus prima de werkelijke vraag te bedienen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

In welke richting stapten die reizigers in?
Tussen Nieuw-Lekkerland en Groot-Ammers rijdt er straks overigens na 20:00 uur ook geen bus meer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Wat ook begrijpelijk is. Ik rij vanavond de laatste slag 90 en weet eigenlijk nu al dat ik voor Jan met de korte achternaam ga rijden....
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:In welke richting stapten die reizigers in?
Ik schrijf toch tussen Vianen en Kinderdijk, oftewel ze stapten richting Rotterdam in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben »

Denk dat het weinig nut heeft, stappen echt weinig mensen in of uit de bus (zeker na 18:30), overdag doordeweeks af en toe wel mensen. Dus Qbuzz pakt met de bedieningsperiode precies die reizgers mee en na 18:30 is er gewoon zeer weinig vraag ('s avonds zelfs minder dan één uitstapper per week schijnt), dat is een feit. In het vervoerplan van Vijfheerenlanden had U-OV daar ook een opmerking over trouwens:
Lijn 90 rijdt niet meer in de avonduren. In plaats daarvan rijdt lijn 94, die gezien vanuit Utrecht tot halte J.W. van
Puttestraat in Ameide rijdt en van daar naar eindhalte Prinsengracht. Een deel van Tienhoven wordt hierdoor ’s
avonds niet meer bediend. Wat is hiervan de reden en is een alternatieve vorm van (kleinschalig) vervoer
beschikbaar?
Antwoord:
Van de haltes op de Lekdijk in Tienhoven wordt momenteel ’s avonds nauwelijks gebruik gemaakt. Het gaat om
gemiddeld minder dan 1 uitstapper per week. De impact van de beperktere bedieningstijden is dan ook nihil. Voor
de incidentele reiziger die in de avonduren tussen Utrecht en de oude kern Tienhoven reist is geen alternatieve
vorm van kleinschalig vervoer beschikbaar. De fiets lijkt voor de laatste 1.400 meter het beste alternatief. Het is
daarom aan te bevelen bij halte J.W. van Puttestraat enkele fietsklemmen te plaatsen.
(bron: Vervoerplan Vijfheerenlanden, Provincie Utrecht)

Maar trouwens wat wel zo is, is dat dus blijkbaar op de Lekdijk tussen Nieuwpoort en Ameide zelfs geen kleinschalig vervoer beschikbaar is, misschien heeft dat dan weer te maken met de concessiegrenzen maar zou wel handiger zijn voor die paar reizigers.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Het gaat letterlijk alleen om Tienhoven waar helemaal niks meer komt, de eerstvolgende kern van enige omvang aan de Lekdijk is Langerak en daar komt de 78 nog 's avonds. Vanuit het gehuchtje Waal is het wel een klein stukje fietsen naar de dichtstbijzijnde halte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Volgens de routestrip van lijn 78 gaat die lijn niet via Waal, maar in de dienstregeling van lijn 78 is de halte Waal, Waal wel opgenomen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Da's nog even de definitieve dienstregeling afwachten dan, qua afstand is Wielweg - Melkweg en Lekdijk - Boonevlietweg gelijk en uiteindelijk moet de bus toch op de Boonevlietweg terecht komen om in Noordeloos uit te komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lee-yawn
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 20:31

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door lee-yawn »

Ik deed net een simpele zoekopdracht in Google (Qbuzz DMG), en kwam enkele nieuwe websitepagina's tegen met o.a. abonnementen en prijzen. De pagina's lijken nog in bèta te zijn, maar al wel toegankelijk:
  • Homepagina / landing page
  • Abonnementen
    Spoiler: show
    - Regio abonnement (vanaf €33 per maand)
    - Netabonnement (vanaf €185,35 per maand)
    - Dal Vrij DMG Bus & Trein (vanaf €99,10 per maand)
    - Dal Vrij DMG Bus (vanaf €28,80 per maand)
    - Dal Vrij stadsBuzz Drechtsteden (vanaf €20,25 per maand)
    - OV Dordrecht 65+ Dal Vrij (vanaf €12,65 per jaar)
    - Dal Voordeel (vanaf €15 per jaar)
    - Altijd Korting (vanaf 17,50 per maand)
    - Altijd Korting Scholier (vanaf 17,70 per maand)
    - R-net Weekendkorting (???)
    - Regio Treinsupplement (vanaf €12,65 per maand)
    - BestellBuzzsupplement (vanaf €30 per maand)
  • Losse kaartjes
  • Lijnennetkaart
Ook vond ik enkele place-holder teksten in o.a. de Nieuws categorie: :lol:
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

Leuk hoe op die lijnennetkaart de route van lijn 3 niet klopt, over dat weggetje in oudelandshoek waar ze 'm nu overheen hebben gestuurt past echt geen stadsbus.

(kuch kuch: https://www.google.com/maps/@51.8092223 ... 312!8i6656 )
Ik blub in het Drecht.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Waarschijnlijk een via-puntje vergeten bij het plannen van de route. Kiest waarschijnlijk nu de kortste route, zal vast nog aangepast worden!

Edit: Om nog even terug te komen op de lijn 90 perikelen..... Gisterenavond de laatste lijn 90 van Zuidplein (21:52 vertrek) en de laatste terug richting Alblasserdam (0:25 vertrek)....

Richting Utrecht: Tot aan Alblasserdam maximaal 6 passagiers, vervolgens stapte de laatste uit bij de halte Adriaan Heynisstraat in Nieuw-Lekkerland. Daarna stapte de eerste weer in bij de halte Amaliastein in Vianen (inmiddels dus een uur leeg gereden). Deze passagier stapte uit op Utrecht Centraal.

Richting Alblasserdam: 3 passagiers vanaf Utrecht Centraal. 1 stapte uit bij de Lekbrug, de tweede in Ameide en de laatste in Groot-Ammers. Van Groot-Ammers tot aan Alblasserdam leeg gereden.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

En nu is de site ook "echt" bereikbaar:
https://www.qbuzz.nl/dmg/

De lijnennetkaart heeft dezelfde lay-out als die in Utrecht:
https://prod-dmg.cdn.prismic.io/prod-dm ... g+2018.pdf
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door PHS »

Die nieuwe lijnennetkaart is echt hartstikke mislukt ten opzichte van de erg fraaie kaart van Utrecht, doet gewoon pijn aan de ogen dit. Veel te groot opgezet (meer dan de halve kaart beslaat andere concessies!), de vervorming is heel wisselend en in de steden wordt alles bij elkaar gepropt en de lijnen zijn moeilijk te onderscheiden doordat steeds dezelfde kleuren worden gebruikt. Sowieso niet heel slim om groene lijnkleuren te gebruiken op een lichtgroene achtergrond :')
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door BrengMe »

Inderdaad, voor Utrecht werkt dit systeem prima, maar voor een regio als DMG is dit geen goede uitwerking. Vooral de steden zijn erg op elkaar gepropt. Er was niks mis met de oude, geografische kaart.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

Wat een rotkaart is dit zeg.

Alles wat die kaart in Utrecht laat werken is hier uit de kaart gehaald, het is opgepropt, onoverzichtelijk, onduidelijk, hier en daar slecht contrast.

Wat mij betreft mag de oude lijnennetkaartstijl van Arriva wel terug, of anders de stijl van Qbuzz in Groningen, die is ook prima.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Ik vind die kaart eerlijk gezegd juist beter geslaagd als in Utrecht. Waar in Utrecht de verhoudingen helemaal zoek zijn en het een kluwe lijntjes wordt, klopt deze kaart geografisch gezien beter en is de werkelijke loop van lijnen nog te zien ten opzichte van elkaar. Alleen Leerdam is wel heel dicht bij Gorinchem komen te liggen.

Minder geslaagd zijn de namen van de wagenverkoop: er is dus een dagkaart Drechtsteden waarmee je niet de hele dag kunt reizen want het is een retour met op heen- en terugreis één overstap mogelijk :?
Overigens vraag ik me wel af waarom iemand die kaart zou kopen, want zolang je binnen twee zones blijft is heen en terug een ritkaart kopen goedkoper. En meer dan twee zones reizen is binnen de Drechtsteden nog best lastig, dat lukt je alleen van Dordrecht-Sterrenburg/Dubbeldam/Stadspolders naar Papendrecht of Zwijndrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door sirvinniei »

Maar Utrecht staat weer minder bekend om zijn spitslijnen.
In deze kaart worden spitslijnen en basislijnen gelijk weergegeven. In Utrecht gaat het vooral om uithoflijnen, die toch al een andere kleur geven en wordt er met dikte gevarieerd o.b.v. frequentie.
Ik denk dat ze beter 3 kaarten kunnen maken: Gorinchem, Dordrecht en Molenwaard/Meerkerk, waarbij niet op productformules maar op bestemming gekleurd moet worden, met een duidelijk onderscheid tussen basis, overdag en spitslijnen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Het is inderdaad nogal bizar dat bij lijn 2 expliciet vermeld staat dat die 's avonds op een deel van het traject niet rijdt, terwijl spitslijnen doodleuk als "normale" lijnen worden getoond. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], nhanngdw en 74 gasten