Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door The Greyhound »

nvdw schreef:Uit mijn hoofd gemiddeld 9 jaar voor het hele wagenpark met een maximum voor een individuele bus van 12 jaar. Verder waren er ook geen eisen voor wat betreft airco. In het PvE voor de nieuwe concessie zie ik ook vrij ruime leeftijdseisen staan, en geen gemiddelden meer.
Daar kunnen andere gebieden een voorbeeld aannemen. Zo kan je een bus tenminste optimaal inzetten..
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Ook niet onbelangrijk: de prijs kan daardoor omlaag. Leuk een totaal nieuw wagenpark maar de vervoerders rekenen dat gewoon door, hetzij in de prijs hetzij in de geboden diensten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Uit mijn hoofd gemiddeld 9 jaar voor het hele wagenpark met een maximum voor een individuele bus van 12 jaar. Verder waren er ook geen eisen voor wat betreft airco. In het PvE voor de nieuwe concessie zie ik ook vrij ruime leeftijdseisen staan, en geen gemiddelden meer.
Dacht dat het 7 jaar gemiddeld was. De Wrights konden het vrij lang volhouden doordat aan het begin van de concessie de vloot nieuwe Irisbusjes instroomde wat de leeftijd drukte, en na een jaartje of drie zijn natuurlijk de hybrides in Dordrecht gekomen in ruil voor minder Wrights, later weer gevolgd door de nieuwe Qliners.
Had een van die drie verjongingen niet plaatsgevonden dan zouden de Wrights waarschijnlijk al wel eerder vervangen zijn dan pas op een tegenwoordig zeer respectabele leeftijd voor een bus van 13 jaar.

Edit: het was het gemiddelde van onze gedachten, dit komt uit de nota van uitgangspunten DAV-concessie uit 2006...
Uitgangspunten DAV-concessie 2007 schreef:8.3 Eisen aan de voertuigen: bussen.
Gelet op de discussie over fijnstof dienen alle bussen binnen 1 jaar na ingang van de concessie te zijn
voorzien van een roetfilter. Er wordt aangesloten bij landelijke uitgangspunten. Als concessiehouder
het volledige wagenpark eerder voorziet van roetfilters zal de concessieverlener dit bij de gunning
extra waarderen. Het sneller inzetten van materieel dat aan hogere milieueisen (Euro IV en V en EEV)
voldoet wordt extra gewaardeerd bij de gunning.
Verder stelt de concessieverlener eisen aan de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers (voldoen aan
wettelijke bepalingen) en hecht de concessieverlener waarde aan het comfort van het materieel.
Gelet op bovenstaande eisen mogen de bussen mogen gedurende de looptijd van de concessie niet
ouder zijn dan 12,5 jaar. De gemiddelde leeftijd van de bussen is daarbij niet hoger dan 8 jaar.
Ten aanzien van de emissie van schadelijke gassen wordt gesteld dat de bestaande voertuigen
moeten voldoen aan Euro III norm. Nieuw materieel moet voldoen aan Euro IV, en vanaf 2009, aan
Euro V norm.
wilburg22 schreef:Dat hoop ik niet; arriva vind ik qua bussen prut, qua treinen beter dan NS maar niet direct geweldig.
Gelukkig worden concessies niet gegund op subjectieve gevoelens over materieel, maar op basis van objectieve criteria :wink:

Als ik al een minpunt van Arriva in de huidige concessie zou moeten noemen dan is het vooral de frequentie waarmee ze sommige zaken omgegooid hebben. Neem de nieuwe lijntjes in de Vijfheerenlanden: dat zijn typisch lijnen die nooit extreem veel vervoersvraag zullen kennen (daarom reden er ook midibusjes), maar echt de kans om een beetje in te groeien hebben ze nooit gehad.
Je kunt nu bv. nu nog duidelijk zien dat vooral de lijnen op verbindingen waar in het verleden al beperkt wat OV reed overeind zijn gebleven, maar de verbindingen die geheel nieuw geïntroduceerd werden hebben nooit echt een kans gekregen en werden al na een jaar drastisch ingekrompen. Niet voor niets waren twee van de nieuwe Irisbusjes net een ruim jaar na aflevering al weer vertrokken naar Groningen omdat ze over waren.
Bij de eerste inkrimping, die met name nog het weekend trof, was je gelijk de potentiële recreatieve reiziger kwijt. Immers was er toen nog wel een aantrekkelijke familiedagkaart, maar als je daarmee op zo'n lijntje wilde reizen kon je gelijk Arriva gaan bellen omdat je dan met 4 of meer reizigers tegelijk in een lijntaxi stapte. Niet bepaald laagdrempelig zo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OVinspecteur »

regenmaker schreef:Voor iedereen, nogmaals het definitieve PvE:
https://www.zuid-holland.nl/publish/pag ... 170406.pdf.
Mooi dat ze inderdaad werk gaan maken van een overstappunt bij de kruising N214XN216. Dat had ik al eens voorgesteld.

Blijkbaar wordt verder overwogen om de halte Centrum in de Johan de Wittstraat te verplaatsen naar de Spuiboulevard. Zouden ze daar dan een eilandperron willen aanleggen zoals bij het station? In ieder geval zullen ze de boel dan wel moeten ombouwen daar.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Er staat ook al in aangegeven dat Dordrecht de route van lijn 7 naar halte Centrum (via Beverwijcksplein) niet meer wil toestaan, door bij het inrijverbod over het doorsteekje van het plein naar de Spuiboulevard geen uitzondering voor bussen meer te maken. Dan zou de enige andere optie (bij huidige lijnvoering) zijn om het begin- en eindpunt bij de halte in de Johan de Wittstraat te leggen zodat de bus daarna bij de rotonde kan keren. Maar dat is als het aan de gemeente ligt dus ook geen optie meer.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Aparte actie, de gemeente heeft het immers deels zelf veroorzaakt dat er tegenwoordig bussen dat lusje moeten maken.
Heb ooit gehoord dat in het verleden (vanaf de introductie van de huidige centrumhalte in 2000) namelijk een keerlus + eindpuntvoorziening gelegen heeft onderin de parkeergarage Veemarkt. Die keermogelijkheid is echter later vervallen omdat men die garage heeft uitgebreid door een extra parkeerdek te bouwen in het deel waar een hogere doorgang was (waar dus de bus doorheen paste).
Nou heb je in de huidige lijnvoering natuurlijk nog de optie om een rondje om een rondje via Singel en Spuiweg te rijden, maar dat is wel langer. En zijn er niet ooit ideeën geweest om lijn 7 en 88 door te koppelen? Dat lijkt qua frequenties wel te passen, in tegenstelling tot het zoals aan het begin van de concessie doorkoppelen naar Dordtse Kil want dan houdt je in de daluren kerende ritten over.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door mijack1985 »

Artikel in hetAD over de MLL. Niet echt veel nieuws, alleen werd gezegd dat Arriva niet aan alle eisen uit de concessie heeft voldaan.

Vond ik wel een interessante uitspraak.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OmniLezer »

Dat van die 88 en lijn 7 kan ik garanderen dat het niet meer gaat gebeuren aangezien lijn 88 r-net wordt.
Dat materieel van 88 op lijn 7 of anders om komt, kan wel. Het is immers Arriva.

Het is wel een keer of 20 ofzo voorgesteld ja.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Mwoh, lijn 7 heeft op zich ook wel een R-net waardige route. Die lijn is in de jaren '70 ook geïntroduceerd als sneldienst naar Sterrenburg en rijdt nog altijd dezelfde route tussen station en de Galileïlaan.
Het is de enige logische koppeling die je nog kunt maken om de stadsdienst Dordrecht meer met de streek te integreren in combinatie met de introductie van nuttige verbindingen (verbinding Vogerlanden - Ziekenhuis Dordwijk). Verder zijn de stadslijnen immers allen doorgaand over het CS heen (op 10 na, maar dat is qua materieel onhandig koppelen).
Een feit is echter dat de gemeente van de bussen over het Beverwijcksplein af wil en lijn 7 is op dit moment de enige lijn die nog via die route keert. Doorkoppelen aan 88 zou dan een effectieve oplossing zijn omdat het ook qua frequenties goed past en je van die kerende bus af bent.

Andere stadslijnen knippen en koppelen aan streeklijnen levert juist een probleem op in plaats dat het er eentje oplost, dan introduceer je namelijk weer nieuwe lijnen (of in elk geval enkele ritten per uur van lijnen) die op halte centrum moeten gaan eindigen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OmniLezer »

Ja, dat kan, maar stadslijnen kunnen geen R-net worden dus verhoopt, hahahaha. Koppeling gaat niet door. :twisted:
Tenzij ze hetzelfde trucje uithalen als lijn 6 (toen 366 en nu 410)
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Waarom kunnen stadslijnen geen R-net worden? Dan heeft men toch ergens verkeerde verf besteld in Den Haag met hun R-Net trams die ook op lijnen binnen de stad rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OmniLezer »

Daniel schreef:Waarom kunnen stadslijnen geen R-net worden? Dan heeft men toch ergens verkeerde verf besteld in Den Haag met hun R-Net trams die ook op lijnen binnen de stad rijden.
Ja, buslijnen. Weet je wat, ik wacht wel af op wat de toekomst brengt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Overigens, het handboek van de R-net formule stelt nergens dat stadsbussen geen R-net mogen worden. Het stelt alleen kwaliteitseisen aan de verbinding die je binnen een stad minder snel zal bereiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door regenmaker »

Sterker nog Qliner 366 is ook een verkapte stadsdienst die ook R-net wordt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Lijnen 88 en 7 aan elkaar knopen levert nog een andere mogelijkheid op, namelijk een ander type bus inzetten dan een volledig elektrische. Dat is wat er in het kort geëist wordt voor buslijnen die op het Dordtse eiland blijven. Is er meteen werk voor die hybride Volvo's, want waar die straks goed voor zijn...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

nvdw schreef:Lijnen 88 en 7 aan elkaar knopen levert nog een andere mogelijkheid op, namelijk een ander type bus inzetten dan een volledig elektrische. Dat is wat er in het kort geëist wordt voor buslijnen die op het Dordtse eiland blijven. Is er meteen werk voor die hybride Volvo's, want waar die straks goed voor zijn...
Volgens mij kunnen die dingen helemaal geen snelwegsnelheid halen maar zelfs dan zal dat hoge toerental en het daardoor voorkomende hevige trillen van de bus, zal dat niet fijn zijn voor passagiers. Ik zou de hybrides of de 11-16 inzetten persoonlijk.
Ik blub in het Drecht.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

80 lijkt me toch hard zat om te rijden.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OmniLezer »

Die Volvo's zijn niet zo slecht. Alleen zou ik niet achter zitten vanwege het geluid. Ze trillen alleen heel erg bij stilstand.
Ik heb ze vaak op lijn 13.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 424
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Op lijn 13 rijden toch amba's???
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OmniLezer »

StefanRijnhoutjes schreef:Op lijn 13 rijden toch amba's???
Ik heb rond 7:00 in de ochtend altijd een Volvo
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ArrivaBas »

Een uur later rijdt er soms zelfs een Irisbus op lijn 13... :') Zeker met regen is het druk op die rit, laat staan als je dan ook nog een Irisbus krijgt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

OmniLezer schreef:Die Volvo's zijn niet zo slecht. Alleen zou ik niet achter zitten vanwege het geluid. Ze trillen alleen heel erg bij stilstand.
Ik heb ze vaak op lijn 13.
Die volvo's zijn slecht genoeg dat ik bussen heb gemeden voor een lange tijd als ik niet mee hoefde. Ik weet dat ik daar verreweg niet de enige in ben.
Ik blub in het Drecht.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

Oh?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
ArnoArriva
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
Locatie: Sliedrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ArnoArriva »

Bijna inschrijven voor nieuwe concessie is gesloten (ik dacht tot volgende week?)
Ik heb dit topic pas gelezen, dus aantal inschrijven bij nieuwe concessie:
Arriva
Syntus
Connexxion
Qbuzz (ik weet niet of Qbuzz ingeschreven is)
EBS (ik weet niet of EBS ingeschreven is)
Nog meer?
Breng?
Hermes?
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Hainje »

Breng is een merknaam van concessieverlener in de regio Arnhem/Nijmegen en wordt uitgevoerd door Hermes. Hermes is dan weer een onderdeel van Connexxion, wat dan weer onderdeel is van Transdev. Het is bij wet geregeld dat twee bedrijven uit hetzelfde concern niet samen in mogen schrijven op een concessie. Tot voor kort had Transdev in Nederland drie bedrijven, te weten: Veolia Transport, Connexxion en Hermes. Als Transdev in wilde schrijven op een concessie dan mochten zijn maar één offerte onder één naam inleveren. Onder welke naam maakt dan verder niet zoveel uit.

Met Arriva, Connexxion, EBS, Syntus en Qbuzz heb je inmiddels wel alle namen/bedrijven die in Nederland reeds actief zijn.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 150 gasten