Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Durashift »

Tja.. lijkt mij toch ook wel iets erop duiden dat men in december gewoon ff geprobeerd heeft om het op een strakke manier te regelen (minder bussen, veel overstappen/korte keertijden van chauffeurs).. en dan na de kerstvakantie met een herstelplan komen.., Nou, zou mij verbazen als men de eventuele knelpunten al niet in beeld hadden voor de start van de concessie..

Ik bedoel... krappe aflosmomenten en doorkoppelingen met lijnen zijn nou niet uniek in deze concessie.. M.a.w.. er word (bewust?) krap gepland en dan 'kijken' of het werkt in de praktijk.. soort van 'op hoop van zegen' kennelijk.. :?:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Veel vertragingen lijken ook wel aan de apparatuur te wijten, als je geen prioriteit kunt aanvragen schiet het op sommige plekken natuurlijk ook niet echt op. En de lijst met haltes op de boordcomputer helpt een doorgewinterd chauffeur ook wel met welke route hij moet nemen.

Wat dat betreft opvallend dat het materieel kennelijk erg last minute beschikbaar was. Veel meer bestickering dan de huisregels hangt er ook niet in en als een chauffeur iets op basis van wagennummer moet doorgeven zal 'ie eerst moeten uitstappen want aan de binnenkant staat dat nog nergens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Voor de kerstvakantie reed ik met een Scania op lijn 388... 2 minuten te laat bij de halte Hoogendijk in Alblasserdam, halte Kooihaven... +11... Overdreven druk was het niet, maar dit kwam eigenlijk alleen omdat ik nergens prioriteit kreeg met deze bus... Ze zeggen dat het opgelost moet zijn, maar zolang de boordcomputer nog niet 'meeloopt' (als in, de boordcomputer geeft door dat de bus überhaupt rijdt), werkt de KAR ook nog niet en heb je dus nog steeds geen prioriteit bij de verkeerslichten...

Daarnaast stond het dienstenpakket ook wel erg strak in elkaar gedraaid. In de spits gebeurde het met enige regelmaat dat een bus op de Kralingse Zoom aan moest komen, 6 minuten later weer weg, maar wel met een andere chauffeur. Of lijn 489 die in Nieuw-Lekkerland 4 minuten draaitijd heeft, terwijl (ook bij Arriva) het geregeld gebeurd dat vertragingen van 10 minuten tot een kwartier geen uitzondering zijn.

Het zal mij in ieder geval benieuwen hoe het vanaf volgende week gaat lopen, maar ik hoop dat er wat rust gecreëerd is het pakket wat we gaan rijden.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Dat viel me inderdaad ook wel op ja: er zijn talrijke bussen in DMG die je bijvoorbeeld in OVinfo nooit met de status "Onderweg van X naar Y" ziet, maar slechts met haltes die doorspringen. Lijkt daar alsof de chauffeur het handmatig doet.
Spookvertragingen zullen daar ook wel vandaan komen, als de bus wel onderweg is maar volgens de computer nog op het beginpunt staat. Dat zie je zelfs nog bij buurtbussen gebeuren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busfanNL »

Paar vraagjes: 1. hoe verloopt het bestelbuzz vervoer? Ik lees daar in verhouding weinig over. Wordt daar überhaupt wel een beetje gebruik van gemaakt? En 2. Heeft iemand een foto van de bestelbuzz busjes? Want heb daar nog nergens foto's van gezien.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Lijn 45 »

BestelBuzz schijnt te worden gereden met busjes van lokale taxiboeren. Waarschijnlijk is daar niet veel bijzonders aan.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Dafdriver »

busfanNL schreef:Paar vraagjes: 1. hoe verloopt het bestelbuzz vervoer? Ik lees daar in verhouding weinig over. Wordt daar überhaupt wel een beetje gebruik van gemaakt? En 2. Heeft iemand een foto van de bestelbuzz busjes? Want heb daar nog nergens foto's van gezien.
Wat ik juist opvallend is dat de belbuslijnen "op straat" nergens te herkennen zijn. Op bijvoorbeeld station Gorinchem zie je helemaal niks aangegeven op borden of halte's over het bestaan en de vertrektijden van deze belbuslijnen. Hoezo alles makkelijk te vinden en herkenbaar de reizigers zijn verplicht om via het internet de mogelijkheden in het OV te ontdekken terwijl niet iedere reiziger ook een internet of smartphonegebruiker is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Op de haltes in Molenlanden hangt toch echt een kaartje met "hoe werkt flexibel vervoer" met uitleg erop (en volgens mij ook het telefoonnummer om te bestellen). Belbuslijnen zijn het trouwens juist niet, daarom hebben ze ook geen vaste vertrektijden. Dat je ze ziet in OVinfo zorgt echter wel dat ze kunnen verschijnen in de reisplanner van Qbuzz, daarvoor hebben ze ook een "dienstregeling" maar die geeft alleen een indicatie hoe laat je bestelBuzz vertrekt (want als op elke halte iemand mee wil zal je eerder moeten vertrekken dan wanneer je de enige bent die naar een knooppunt wil reizen)

Op de haltes staat verder ook welk flexibel vervoer daar aanwezig is (in de Drechtsteden is dat bv. alleen de Deur-halte-taxi terwijl je in Molenlanden dus ook de bestelBuzz hebt).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Vandaag is de Utrechtse Citaro 4065 verzeild geraakt op lijn 5 (Stadspolders - Sterrenburg) aldus OVzoeker. Misschien kom ik hem vanmiddag nog tegen tijdens mijn rijles.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bretgrenz
Donateur
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 10:53

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Bretgrenz »

Ook de 4066 rijdt inmiddels rond op lijn 3.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Door een tekort aan R-NET bussen heeft Qbuzz een Stadsbuzz ontdaan van groene bestickering en rijdt deze nu al R-NET bus op lijn 392.

Geschiedenis: ex CXX 3889 (R-NET uitvoering) -> ex Qbuzz D6130 (groene Stadsbuzz uitvoering) -> Qbuzz 6130 (R-NET uitvoering).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

Nu is de bus dus twee keer in zijn leven groen geweest :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door MetroRET »

Niet meer dan alleen de 6130, want de 6122 reed eerder vandaag op de 488.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Aan het lijstje van hybrides met heimwee kan ook de 5424 worden toegevoegd. op de achterkant is het Qbuzz-logo pontificaal op nog aanwezige reclame geplakt. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Dafdriver schreef:
busfanNL schreef:Paar vraagjes: 1. hoe verloopt het bestelbuzz vervoer? Ik lees daar in verhouding weinig over. Wordt daar überhaupt wel een beetje gebruik van gemaakt? En 2. Heeft iemand een foto van de bestelbuzz busjes? Want heb daar nog nergens foto's van gezien.
Wat ik juist opvallend is dat de belbuslijnen "op straat" nergens te herkennen zijn. Op bijvoorbeeld station Gorinchem zie je helemaal niks aangegeven op borden of halte's over het bestaan en de vertrektijden van deze belbuslijnen. Hoezo alles makkelijk te vinden en herkenbaar de reizigers zijn verplicht om via het internet de mogelijkheden in het OV te ontdekken terwijl niet iedere reiziger ook een internet of smartphonegebruiker is.
De Be(ste)lbuzz informatie is inderdaad niet geweldig. Qbuzz heeft een flink bos omgekapt om dienstregelingboekje te drukken en gratis beschikbaar te stellen, wat op zich een goed idee is, maar een gemiste kans is dat hierin niet het totaal product wordt gepresenteerd. Op de eerste pagina staat wel de Bestelbuzz genoemd bij te tarieven, maar wat je er mee kan en hoe het werkt wordt verder nergens duidelijk. Bij de dienstregeling van bijvoorbeeld lijn 80 zou het handig zijn om aan te geven dat je na 1900 uur op dit traject gebruik kan maken van de bestelbus en een uitleg van hoe dat werkt. Ook wordt nergens duidelijk of en wanneer je in het weekend van de bestelbuzz gebruik kunt maken.
PHS

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door PHS »

Hoe doet de vernieuwde lijn 81 het eigenlijk? Tussen Meerkerk A27 en Lexmond had ik vanmiddag een privébus. Sowieso was het knooppunt Meerkerk A27 nogal uitgestorven, ik was werkelijk de enige ov-reiziger daar.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Cas »

Op mijn ritten met de 387 vandaag waren er elke keer een paar in/uitstappers richting Utrecht, dus niet heel uitgestorven.
請勿靠近車門
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben »

https://www.rijnmond.nl/nieuws/176943/C ... e-noodklok

Is dit niet wat te snel op de eerste dag als het noodpakket is ingegaan? Moeten ze niet eerst afwachten hoe het noodpakket gaat werken? En problemen aan de eindpunten qua toiletvoorziening etc. waren er dan toch ook al bij Arriva?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Arriva had op alle lijnen van de stadsdienst Dordrecht toiletvoorzieningen, maar ik weet niet hoe dat nu op lijn 4 gaat want die heeft z'n eindpunt immers op de Laan van Europa terwijl de eindpuntvoorziening altijd op het Van der Steenhovenplein (bij halte Ziekenhuis Amstelwijck) heeft gestaan. Op de Staart ligt het eindpunt nu wel weer bij de stalling, maar volgens mij is ook dat een korte kering en in Papendrecht is überhaupt geen eindpuntvoorziening.
Op lijn 3 staat de eindpuntvoorziening op het eindpunt Crabbehof, terwijl die daar nu juist een vrij korte kering heeft en er bij station Stadspolders geen eindpuntvoorziening is (nog). Alleen 5 en 7 hebben nog wel een toilet bij hun gedeelde eindpunt. Wat nu in z'n geheel lijn 2 is was bij Arriva al een volledig toiletloze lijn, tenzij ze nu iets in Hendrik-Ido-Ambacht hebben neergezet. Nu kan het immers met een stamlijn, tot vorig jaar had die lijn aan beide uiteinden een lusroute.

En owja, ook lijn 10 heeft geen eindpuntvoorzieningen op de eindpunten en de 8 zeer waarschijnlijk alleen op Sliedrecht Stormrand.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Er komen eindpuntvoorzieningen bij de Laan van Europa, Stadspolders en Weeskinderendijk. Dan moet er wel een aansluiting zijn voor water en elektra, en waarschijnlijk is die er nog niet. Tot die tijd staan er luxe dixi's.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Op station Stadspolders stond de laatste keer dat ik daar langs kwam nog helemaal niks, ook geen dixi, maar misschien is dat nu veranderd. Complicatie is natuurlijk wel dat daar nu nog op de stoep langs de Groenezoom gehalteerd wordt tot het werk aan de laadvoorzieningen klaar is en de haltes teruggelegd zijn (voor het Palet lag vroeger al een uitstaphalte, maar die is na jaren niet gebruikt te zijn omgezet in een bredere stoep).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Ter vervolmaking van mijn reactie: de luxe dixi's zouden er moeten staan. Dat is in elk geval nog door Qbuzz aan de chauffeurs verkondigd net voordat de nieuwe dienstregeling inging. Dat de eindpuntvoorzieningen nog verplaatst of geplaatst moesten worden, was logisch en bekend.

Het nadeel-heb-ze-voordeel is wel dat Qbuzz de pauzes nu alleen op het station kan plannen, want een pauze kan alleen plaatsvinden op een locatie met stoelen, tafel, koffie en plee. Op het station heb je tenminste een grote kans dat je in gezelschap je brood kunt eten. Voorheen was pauze bij het oude ziekenhuis ook nog een optie... zat je daar in je eentje. Dat hok gaat straks naar de Laan van Europa; Stadspolders krijgt net zo'n voorziening.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Pauzes op Ziekenhuis Amstelwijck is alleen nooit door de OR gekomen, dat was Arriva van plan met lijn 1 in 2007 maar die is toen gewoon aan een lijn naar het station gekoppeld geweest. Is inderdaad wel een zeldzaam eindpunt wat ook een pauzevoorziening had naast een toilet, die komen naast het station al jaren niet meer voor in Dordrecht. Als het echt zo'nzelfde ding is moet 'ie haast van de oude eindlus Stadspolders komen en nog ergens in de opslag staan, want verder is meen ik alleen de oude WC van eindpunt Blauwweg-Oost nog over (waar ooit de 17 eindigde)

Is een pauze nu niet ook weer op de stalling mogelijk, daar komt immers weer een bus (en na de verhuizing naar de Weeskinderendijk ligt juist het eindpunt van lijn 10 er vlak naast).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Nou, geen succes dan voor de OR want het zat toch echt gewoon in de diensten. Doordeweeks zat er in elk geval in de middag netto een kwartier tussen aankomst lijn 4 en vertrek lijn 8, en op zondag kon het er vaak ook af omdat de rijtijd van lijn 4 net te lang was om de bus op zichzelf te laten keren.

De bestaande eindpuntvoorzieningen zijn overigens vorig jaar vervangen/vernieuwd.

Pauze op de stalling kan sowieso, daar zijn alle voorzieningen aanwezig.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben »

Is de omleiding van lijn 388 over de Graadt van Roggenweg in Utrecht trouwens weer opgeheven en rijdt deze dus weer via Papendorp? Deze omleiding is namelijk verdwenen uit OVinfo + hij is niet meer te vinden bij Storingen op de site van Qbuzz.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten