Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Gerben schreef:Interview met de voorzitter van de OR, gaat er nog zoveel mis dan? Voor mijn idee gaat het juist steeds beter maar ik kan het verkeerd hebben? Hopelijk helpen de maatregelen vanaf 7 januari en slaagt het overleg wat er maandag weer is.

https://www.ad.nl/dordrecht/chauffeurs- ... ~a307156b/
Het grote verschil met de eerste weken was dat het de afgelopen 2 weken vakantie was met veel minder reizigers, minder bussen en vooral met veel minder of geen files. Komende maandag wordt dus de grote testcase voor Qbuzz.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:
ArrivaBas schreef:Qbuzz laat in een Tweet als antwoord op een klacht doorschemeren dat het 'noodpakket' vooral bestaat uit extra materieelinzet. Zou dit gaan om de Utrechtse Citaro's en hybride Volvo's of komt er nog meer aan materieel?
Dat lag natuurlijk al voor de hand. Op korte termijn kan je het makkelijkst iets aan vertragingen doen door extra bussen in te zetten om van onhaalbare keringen af te komen, in combinatie met het aanpassen van chauffeursdiensten.
Toch valt de extra materieelinzet puur voor de nieuwe diensten me nog mee. Als ik alleen de streek bekijk zie ik twee extra omlopen voor de R-netbussen; het aantal streekBuzzen en snelBuzzen (Iveco en Scania) blijft gelijk.

Dat er nu allerlei 'vreemd' materieel rondrijdt, maakt (zeker in de kerstvakantie) extra reguliere bussen vrij die nog niet helemaal compleet waren. Die Utrechtse stads-Citaro's zijn maandag gewoon weer in Utrecht zelf nodig.

Ik krijg een beetje uitslag van een OR die het telkens presteert om weer moord en brand bij de krant of de omroep te schreeuwen als de oplossingen net zijn aangedragen. Qbuzz heeft de chauffeurs via de OR beloofd om nog voor de lente met een aangepast pakket te komen als dat nodig zou zijn; dat pakket is er nu dus al na de kerstvakantie. Leg er dan niet bij voorbaat een bom onder... en heb straks ook de kloten om voor die camera te gaan staan als er wel verbetering blijkt te zijn opgetreden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stadsbus »

Er komen in ieder geval 4 tijdelijke bussen naar DMG, de 5406, 5408, 5416 en de 5420: Facebook (openbaar).
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door mb90 »

Om 9:46 uur vanochtend kwam de hier al genoemde Utrechtse Citaro 4065 langs het Dordtse stadskantoor als lijn 4 naar Amstelwijck.
Bedankt voor de melding van deze Citaro gisteren. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Aan OVzoeker te zien is dat trouwens de enige Citaro die vandaag nog rijdt, zo ook maar eens even kijken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Voor een van de opmerkelijkste gevolgen van deze aanbesteding is nu een gedeeltelijke oplossing. Er komt een lijn 673 tussen Asperen en Gorinchem vanaf 7-1.

https://www.arriva.nl/gelderland/acties ... inchem.htm
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Cas »

Was een groot deel van het probleem nou niet juist die groep scholieren die vanuit Gorinchem naar een manege in Heukelum ofzo moesten? Dat waren volgens mij toch wel 50% van de dagelijkse reizigers, en die hebben hier natuurlijk niks aan.
Oh, een betekent dit dat die vage ringlijn naar Leerdam niet gaat rijden, of bestaat die ook nog steeds?
請勿靠近車門
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door waldo79 »

Mag toch hopen dat Arriva deze lijn lanceert na analyse van de reizigersaantallen.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

waldo79 schreef:Mag toch hopen dat Arriva deze lijn lanceert na analyse van de reizigersaantallen.
Als de passagiers van voor de concessie wijziging niet definitief uit de bus gepest zijn, dekt dit aardig de hoofdstromen van het vervoer. Een eerdere rit in de middag zou nog beter zijn. Wat nu nog mist is een buurt of belbus voor de rest van de dag.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Cas schreef:Was een groot deel van het probleem nou niet juist die groep scholieren die vanuit Gorinchem naar een manege in Heukelum ofzo moesten? Dat waren volgens mij toch wel 50% van de dagelijkse reizigers, en die hebben hier natuurlijk niks aan.
Oh, een betekent dit dat die vage ringlijn naar Leerdam niet gaat rijden, of bestaat die ook nog steeds?
Die vage ringlijn rijdt nog steeds. Door de krappe rijtijden wordt vaak op een t-splitsing in het centrum van Heukelum gekeerd i.p.v. een lus van ongeveer 2 kilometer te rijden. Dat geld had beter besteed kunnen worden voor een structurele oplossing voor de hele route met een echte bus op de drukke ritten en een buurtbus of taxibusje buiten die tijden. Wellicht gebeurt dat nog nu de provincie Zuid-Holland na maanden wegkijken z’n verantwoordlijk weer neemt en meebetaald aan lijn 673.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

In Dordrecht rijdt momenteel een gehuurde SprinterCity van Snelle Vliet met Qbuzz personeel erop op lijn 10.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Lijn 45 »

Is een Mercus ding.
Er staat trouwens een SnelBuzz met Testrit op de matrix bij het station van Dordt.
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op za 29 mei 2021, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Check, en dan stond jij zeker naast de Broodzaak langs het fietspad die U-OV Citaro op te wachten zo'n drie kwartier geleden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Lijn 45 »

Ik stond daar wel, maar heb de U-OV niet gezien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Rond 12.25 uur dus ook? Dan heb je 'm op een kwartier na gemist.

Overigens tot nu toe nog geen enkele bus met werkende cico's gehad in Dordrecht vandaag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

De halte Kometenlaan in Dordrecht (lijn 7) is intussen voorzien van nieuwe halteborden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Lijn 45 »

@Daniel zou goed kunnen.

Zag vanmorgen trouwens nog rond half 10 een Juijn Sprinter City als lijn 81 bij Ut.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

ArrivaBas schreef:De halte Kometenlaan in Dordrecht (lijn 7) is intussen voorzien van nieuwe halteborden.
Heel veel haltes in Dordrecht waren dat vanmiddag, lijn 4 op de Staart heeft nu ook eindelijk haltepalen bij de uitstaphaltes bijvoorbeeld. Apart is wel dat op de Staart alle haltes voorzien zijn behalve Plein 1940-1945, maargoed ik heb ook een keer gezien dat heel lijn 3 nog oude bordjes had, maar Neuhuysstraat als enige tussenliggende een nieuwe.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door waldo79 »

The Greyhound schreef:
waldo79 schreef:Mag toch hopen dat Arriva deze lijn lanceert na analyse van de reizigersaantallen.
Als de passagiers van voor de concessie wijziging niet definitief uit de bus gepest zijn, dekt dit aardig de hoofdstromen van het vervoer. Een eerdere rit in de middag zou nog beter zijn. Wat nu nog mist is een buurt of belbus voor de rest van de dag.
Dan heeft Arriva de vervoersbehoefte toch behoorlijk ingeschat. Ben benieuwd wie daarvoor de factuur krijgt (Zuid-Holland of toch Gelderland?)

En wie weet kun je een buurtbusvereniging zover mobiliseren dat zij ritten op zich nemen (A)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Maatregelen ter verbetering
Op 9 december heeft Qbuzz het bus en trein vervoer in de regio Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem overgenomen van Arriva. Ondanks een gedegen voorbereiding, heeft de overgang voor het bus gedeelte helaas geleid tot een aantal problemen en daarmee ook tot klachten van reizigers en chauffeurs. Qbuzz betreurt dit en doet er alles aan deze knelpunten zo snel mogelijk te verhelpen. In de kerstvakantie zijn een flink aantal verbeteringen doorgevoerd, waardoor de knelpunten grotendeels opgelost zullen zijn vanaf maandag 7 januari.
Wat positief is, is dat de uitvoering van de trein R-net MerwedeLingelijn, waarmee een groot deel van onze reizigers wordt bediend, goed gaat. Deze kent niet tot nauwelijks opstartproblemen.
Er zijn knelpunten in de uitvoering die grotendeels door Qbuzz beïnvloedbaar zijn. Daarnaast zijn er ook klachten als gevolg van keuzes van aanpassing in het lijnennet. Deze klachten zijn het gevolg van het nieuwe netwerk om het openbaar vervoer toekomstbestendig te maken, het zogenaamd strekken van lijnen. Reizigers hebben daardoor veelal een grotere reisafstand tot de halte en moeten hieraan wennen. Deze klachten worden niet verholpen door knelpunten in de uitvoering op te lossen. Wat de komende week extra aandacht krijgt, is het informeren van reizigers over de wijzigingen en met name over diverse reisalternatieven.
De belangrijkste knelpunten voor bus zitten in de uitvoering van de dienstregeling op de nieuwe lijnen 81, 90 en 388 en in mindere mate op de lijnen 4, 316/392, 387, 488 en 489. Op deze lijnen ontstonden grote vertragingen door de verkeerssituatie in combinatie met krappe aflossingsmomenten van onze chauffeurs en koppelingen met andere lijnen. Hierdoor zorgde een vertraging door files op de ene lijn daarmee ook voor vertragingen op een andere lijn. We zagen een domino effect ontstaan. Daarnaast had Qbuzz de afgelopen weken niet overal de beschikking over KAR (korte afstand radio) voor prioritering bij verkeersregelinstallaties. Dit leidde met name tot extra vertraging op lijnen richting Rotterdam en Utrecht. Deze KAR problemen zijn in de kerstvakantie opgelost.
Om het domino-effect te voorkomen, zet Qbuzz vanaf maandag extra bussen en chauffeurs in. Er is een geheel nieuw dienstenpakket voor een groot deel van de chauffeurs gemaakt waarmee ze meer tijd hebben aan het einde van de ritten. Daardoor krijgen chauffeurs beter uitvoerbare diensten en reizigers een betrouwbaardere dienstregeling. Hiervoor zijn meer bussen nodig en zullen tijdelijk soms andere bussen worden ingezet dan gepland.
Gedurende het eerste kwartaal van 2019 vervangt Qbuzz de oude stadsbussen in Dordrecht voor nieuwe elektrische bussen. Ook wordt in januari bekeken of de toegenomen filedruk moet leiden tot een andere dienstregeling. Qbuzz zag in de week voor de kerstvakantie het aantal klachten en uitgevallen ritten al sterk dalen, in de kerstvakantie is dat verder afgenomen.
Met de maatregelen die maandag starten verwacht wij een grote verbetering voor reizigers én chauffeurs. Qbuzz betreurt het enorm dat het niet vanaf de eerste dag de verwachtingen heeft kunnen waarmaken en hoopt snel het vertrouwen van de reizigers en de chauffeurs terug te winnen.

Bron
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Milco »

Ik vind het wel erg netjes dat Qbuzz er zelf een heel verhaal van maakt waarin alles uitgelegd wordt. Ik ben benieuwd, maar ik heb zelf het idee dart het wel goed gaat komen op de korte termijn.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Denk het ook wel. Opvallend zijn de reacties op de tweet waarmee ze dit nieuwsbericht onder de aandacht brachten, die hadden het o.a. over afbreken van het vervoer.
Tja, 'tis natuurlijk ook wel wennen als er opeens een vervoerder niet meer de lijntjes die al jarenlang heen en weer reden exact hetzelfde blijft voortzetten. Die reacties vertonen wel een opvallende gelijkenis met reacties die ik zag toen Qbuzz net in de regio Utrecht reed. En daar hebben ze ondertussen toch best een mooi netwerk neergezet wat vooral ook forse groei vertoond.

Al heb ik wel het idee dat vooral de problemen met de apparatuur in de bussen nog best fors zijn. In Dordrecht reden vandaag bijvoorbeeld nogal wat bussen zonder werkende chipkaartapparatuur rond (hebben de reizigers geen last van natuurlijk). En hoewel voor lijn 10 nu twee keer zoveel bussen beschikbaar zijn als in de Arriva-tijd reed daar toch nog een inhuurbusje op. Al had Qbuzz daarmee nog gemiddeld het dubbele aantal Rosero's rijden als wat Arriva de laatste maanden voor elkaar kreeg.
In de dienstroosters zitten ook wel wat aparte dingen in Dordrecht merkte ik toevallig trouwens: ik zat in een lijn 10 die bij het Energiehuis afgelost werd, waarbij de afgeloste chauffeur met een aflosauto naar de stalling moest terwijl de aflosser nog één ritje naar P+R Weeskinderendijk moest rijden alvorens met die bus richting stalling te gaan. Die materieelomloop was vast al op de nieuwe stalling gepland (die zowat naast het eindpunt van lijn 10 op P+R Weeskinderendijk komt) :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Zelf heb ik de chaos in de regio niet altijd van dichtbij meegemaakt, maar in sommige ontstane situaties was er duidelijk sprake van enige overmacht. Qbuzz laat door het zo snel mogelijk met een noodplan komen wel merken dat ze voor een hoge(re) klanttevredenheid willen gaan.

@Daniel, het nieuwe haltebord dat ik spotte hing er vermoedelijk gisteren al. Ik zag het om 5:45 onderweg naar het werk ook al, maar ik heb gewacht tot de terugrit bij daglicht met melden, omdat ik het niet zeker wist. :P
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Vindt het ook wel opvallend hoeveel reizigers de puinhoop begin 2007 al vergeten zijn toen Arriva van start ging, dat was toch echt een groter zooitje en het noodplan met extra materieelinzet kwam toen pas na 2 maanden i.p.v. na 1 maand zoals nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Lijn 45 schreef:Is een Altas ding.
Geen Altas maar een Mercus volgens de kentekengegevens: zie https://www.zabudowybusow.mercus.pl/en
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten