Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef: 's Avonds en op zondag zijn de overstappen dan wel weer beter omdat die net als bij Arriva dan volledig op de halfuursdienst Dordrecht - Geldermalsen afgestemd zijn en niet deels op de kwartiersdiensten naar
Dat klopt, en dat heeft niet toevallig te maken met het feit dat dan Juijn, met busjes rijdt die niet ieder uur onder de laadpaal hoeven. De 7 minuten op het station worden doorgebracht op de plek waar de laadpaal zou moeten komen. De dienstregeling is dus meer op de laattijd dan op de aansluitende treinen afgestemd........
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39198
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Hoe zou je een dienstregeling op laadtijd moeten afstemmen dan? Die paal geeft echt niet alleen stroom tussen .30 en .37 :P En natuurlijk, je kunt die laadpauze op het station eruit halen. Maar of je daar veel mee opschiet: stel dat je 5 minuten eerder richting Stalkaarsen gaat rijden daardoor, dan ben je ook 5 minuten eerder terug en wordt de overstaptijd vanuit Stalkaarsen naar de trein juist langer en die naar Dalem wordt 25 minuten (dus nog niet heel denderend).

Daarnaast had je dat laadmoment ook gewoon in de andere rijrijchting kunnen inpassen: 5 minuten later naar Dalem vertrekken levert een aansluiting op, tegelijk kan je dan 5 minuten later vanuit Dalem tot aan het station rijden waarbij de aansluiting behouden blijft (die wordt dan 4 minuten i.p.v. de huidige 9 minuten).
In elk geval moet er ergens een langere stop zitten, want met de huidige dienstregeling heeft lijn 1 aan weerszijden een kering van 0 minuten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

Ik heb in de Arriva-tijd eigenlijk nooit in de ochtend- of avondspits te Gorinchem een stadstractor van lijn 1 t/m 4 de aansluiting op de trein zien missen, de lijnen hadden een goede rijtijd waarmee zelfs wat vertraging opgevangen kon worden :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

De lijnen 1 en 2 (Gildenwijk/Haarwijk) zaten vrij ruim in hun jasje, die haalden de overstap altijd wel, de middagspits uitgezonderd (want dan stond de weg naar het station muur- en muurvast). Op lijn 3 en 4 kon het precies uit, maar dan moest er ook geen brug openstaan, geen rollator aan de halte staan, etcetera...

Andere pleister op de wonde voor de niet-overstap naar Dalem is dat je nu alternatieven hebt: de 387 die wel vice versa aansluit op de treinen, lijn 5 die om .14 en .44 vanaf het station naar het centrum vertrekt, en lijn 47 die niet strak op de trein aansluit maar tegenwoordig wel op de haltes langs de Van Andel-Spruytlaan stopt, waar de stadsbus nu alleen 's avonds en in het weekend komt. Op de manier waarop Qbuzz nu lijn 1 uitvoert kun je simpelweg geen twee keer 'wachttijd' lijden, of zit je met een rottige tijdligging waardoor je nooit alle aansluitingen kunt bieden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39198
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Maar heb je dan ook wel twee keer wachttijd nodig? Zoals ik al schreef: als je van Dalem naar Stalkaarsen de huidige stop van 7 minuten inkort tot 2 minuten en in de andere richting juist de stop van 2 minuten tot 7 minuten verlengd (om de bus op te laden) sla je meerdere vliegen in één klap: de aansluiting van de trein uit Dordrecht op de bus richting Stalkaarsen wordt korter én de overstap vanuit Dordrecht richting Dalem ook. Bijkomend effect is dat je een aansluiting vanuit Geldermalsen richting Dalem krijgt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39198
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Was te verwachten dat het ging gebeuren: de ex-stadsBuzz D6130 die nu tijdelijke R-netbuzz 6130 is reed vanmiddag op lijn 4 in Papendrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8864
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Tijdelijke R-Netbuzzen zijn tegenwoordig alledaags op de stadsbus.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:Maar heb je dan ook wel twee keer wachttijd nodig? Zoals ik al schreef: als je van Dalem naar Stalkaarsen de huidige stop van 7 minuten inkort tot 2 minuten en in de andere richting juist de stop van 2 minuten tot 7 minuten verlengd (om de bus op te laden) sla je meerdere vliegen in één klap: de aansluiting van de trein uit Dordrecht op de bus richting Stalkaarsen wordt korter én de overstap vanuit Dordrecht richting Dalem ook. Bijkomend effect is dat je een aansluiting vanuit Geldermalsen richting Dalem krijgt.
Ik werk het hieronder even uit, want ik vind het interessant maar mijn beperkte brein kan het anders niet aan ;)

Voor de duidelijkheid: de treinen vertrekken allemaal om .09 en .39, aankomst uit Gdm is .03 en .33 en Ddr .07 en .37. In de ochtendspits is het patroon iets verschoven, maar dan wordt het iets te complex (voor mijn beperkte brein dan).

Rekening houdend met de huidige rijtijden en het schuiven met de stilstand op Gr kom ik op het onderstaande uit. Ik heb de stilstand van 7 minuten (de laadtijd) ingekort naar 5, anders heb ik nog steeds geen zinvolle aansluiting twee kanten op voor de richting Dalem > Stalkaarsen. Volgens mij haal je op papier dan alles, al moet je nog steeds hollen om uit Dordrecht de bus naar Stalkaarsen te halen: 2 minuten voor perron af, trap af, tunnel door, trap op, uitchecken etc...

Stalkaars .51
Station A .04
Station V .09
Dalem .23

Dalem .23
Station A .36
Station V .39
Stalkaars .51
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39198
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Ik zat wat krom te denken bedenk ik me nu, de aansluiting van Dordrecht naar Stalkaarsen wordt niet korter met wat ik in m'n hoofd had. Maar in elk geval: 6 minuten later vanuit Dalem vertrekken dan nu en vervolgens een stop van 1 minuut op het station zorgt ervoor dat de huidige aansluitingen uit Dalem behouden blijven. Vervolgens kom je dus op dezelfde tijd als nu aan op het station vanuit Stalkaarsen (dus blijft de aansluiting op de trein naar Dordrecht behouden), maar in plaats van een stop van 1 minuut wordt dat de laadstop van 7 minuten (dus vertrek naar Dalem om .39). Op die manier heeft in elk geval Dalem in beide richtingen een snelle treinaansluiting.
Maar het blijft in de huidige omlooptijd lastig om wat passend te krijgen. Met de laadpaal op een van de eindpunten in de wijken lukt het ook net niet.

Om maar weer terug naar de actualiteit te gaan: is 't nou echt zo lastig de bestemmingsdisplays van de Rosero's aan de praat te krijgen? Zag er vandaag nogsteeds eentje rijden met bordje achter de ruit en de rest toonde alleen het lijnnummer. Met de 6602 als uitzondering die zowel lijnnummer als bestemming kon tonen.
En een slordigheidje: bij voormalige halte De Laak in Lexmond staat in beide richtingen nog een complete Arriva-halte met vertrekstaten en al. En Qbuzz is er notabene wel langs geweest, want bij één van de twee haltes hebben ze de vertrekstaat van lijn 703 keurig vervangen maar die van Arriva-lijn 81 laten hangen :? De U-OV halteborden houden trouwens ook acuut op zodra je het eindpunt van lijn 94 voorbij bent, die gaan dus niet door tot aan de provinciegrens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21382
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Dat krijg je niet voor elkaar met je rechterbuitenspiegel, me dunkt, maar ik laat me volgaarne corrigeren.

Een waardeloze halte om in te moeten draaien, dat klopt. Daar heeft Alblasserdam een handje van.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Suus »

Die dingen kunnen ook nergens tegen :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Zelfcorrectie onder enig voorbehoud, met dank aan het onvolprezen Alblasserdamsnieuws: het was dus echt de spiegel(arm).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12833
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Hainje »

Sterk spul dan, die Iveco's.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39198
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Of een slap bushokje :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door sirvinniei »

Kan een van onze wijze ovinnederlanders vertellen of het om een oud of een nieuw bushokje ging?
Ik heb geen onderschrift
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busfanNL »

Een oud hokje. (Naja ook niet stokoud hij was gewoon nog prima hoor.) In iedergeval geen r-net hokje.
Bretgrenz
Donateur
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 10:53

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Bretgrenz »

De 4370 zit op het moment op een omloop in lijn 5. Tot nu toe was het rustig maar ik ben benieuwd hoe dat straks in de "hoge" ochtendspits gaat.
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

Bretgrenz schreef:De 4370 zit op het moment op een omloop in lijn 5. Tot nu toe was het rustig maar ik ben benieuwd hoe dat straks in de "hoge" ochtendspits gaat.
Wat voor bus is dat?
Ik blub in het Drecht.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Wannes »

Ik dacht een Mercedes sprinter city van U-ov
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5277
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Lijn 45 »

:Y
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

Oh boy, dat zal knus zijn geweest eb due zal waarschijnlijk mensen hebben moeten achterlaten als die op lijn 5 zat in de piekspits... -o-
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5277
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Lijn 45 »

Hij rijdt momenteel weer op lijn 1 in Gorinchem volgens OVzoeker.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21382
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

Bretgrenz schreef:De 4370 zit op het moment op een omloop in lijn 5. Tot nu toe was het rustig maar ik ben benieuwd hoe dat straks in de "hoge" ochtendspits gaat.
Welke lijn 5 bedoel je? In Dordrecht of in Gorinchem?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8864
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Het ging gezien de drukte over de Dordtse lijn 5. Dit is overigens al tweemaal eerder gebeurd, dus Qbuzz zet de 'Irisbusjestrend' verder door. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 123 gasten