Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door regenmaker »

@Meltrain: voor Voorne Putten verbaasd het me niets als CXX bezwaar heeft aangetekend. Ze liepen al te mekkeren bij de MRDH om een gesprek.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ArrivaBas »

https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... en-bussen/
De gunning aan Qbuzz is vandaag definitief geworden.

Een greep uit de plannen:
- Elektrische bussen in heel de Drechtsteden.
- T100 op de huidige lijnen 387 en 388.
- Lijn 389 (Papendrecht - Utrecht) lijkt terug te keren.
- R-Net naar Rotterdam, Ook een hoogwaardige snelbus naar Rotterdam vanuit de Alblasserwaard.
- De treindienst wordt R-Net (Duh...)
- Vijfheerenlanden zijn apart aanbesteed, met het oog op de gemeentelijke herindeling.
- Deelauto's en deelfietsen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Roeland »

ArrivaBas schreef: - T100 op de huidige lijnen 387 en 388.
- Lijn 389 (Papendrecht - Utrecht) lijkt terug te keren.
Ik vermoed eerder, dat lijn 388 na Sliedrecht Station niet meer naar Dordrecht rijdt, maar via Papendrecht naar Rotterdam. Dus niet lijn 389 naast lijn 388. Dat past prima bij het zinnetje: Nieuw is ook een rechtstreekse hoogwaardige snelbusverbinding vanuit de Alblasserwaard naar Rotterdam (op de site van de provincie).
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Roeland »

Qbuzz heeft inmiddels ook een DAV-pagina op z'n site staan. Veel meer dan het persbericht staat er nu trouwens nog niet op...
https://qbuzz.nl/organisatie/regios/reg ... en/nieuws/
Qbuzzie
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 13:22
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Qbuzzie »

Er is een filmpje verschenen waarin Qbuzz de nieuwe concessie uitlegt. We krijgen dus R-net en Snelbuzz. In het filmpje worden alvast wat routes gepresenteerd:https://www.youtube.com/watch?time_cont ... ujAk4rLTFA
De wielen van de bus gaan rond en rond...
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door dnmw2705 »

Citea's in het filmpje?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

Als je de video moed geloven zijn het ook allemaal 10m Citeas, dus ik zou dat niet zo nauw nemen.
In het filmpje staat ook een RNET Flirt, voor wat we voorlopig weten krijgen ze gewoon de spurtjes die er nu al rijden.
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 23 feb 2018, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Lijn 45 »

Ik zie toch echt een GTW. :wink: De midibus heeft dan weer veel weg van een MidCity.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

Misschien zit er elders in de video een GTW die ik over het hoofd heb gezien, maar dit is toch echt geen gtw.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 23 feb 2018, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Ik blub in het Drecht.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door busfanNL »

Dat ziet er heeeeelll goed uit op het eerste oog. Ik ben blij dat Qbuzz gewonnen heeft. Echt chapeau voor hun plannen. *bus*
ArnoArriva
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
Locatie: Sliedrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ArnoArriva »

Misschien heeft Qbuzz verkeerd getekend want er mis de motor bak tussen in :| het is inderdaad GTW en 10m Citea zal zomaar niet inzet in spits! Ander wordt heel krap, Ik denk dat 12m bussen bedoeld en misschien is handig dat Qbuzz 2 gelede bussen erbij bestellen voor inzet bij Dordt in Stoom, kerstmarkt enz.
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

De kernen langs de Lekdijk (lijn 90) en die in de Alblasserwaard (lijn 75) behouden een lijngebonden ontsluiting, staat er in het persbericht, en ook lijn 5 in Gorinchem (bus naar de Lingewijk) blijft gehandhaafd.

Ik ben benieuwd!
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Roeland schreef:Ik vermoed eerder, dat lijn 388 na Sliedrecht Station niet meer naar Dordrecht rijdt, maar via Papendrecht naar Rotterdam. Dus niet lijn 389 naast lijn 388. Dat past prima bij het zinnetje: Nieuw is ook een rechtstreekse hoogwaardige snelbusverbinding vanuit de Alblasserwaard naar Rotterdam (op de site van de provincie).
Staat ook letterlijk op het kaartje in het filmpje dat inmiddels gepubliceerd is, da's dus een combi van 388 en 87 zegmaar (want gaat ook naar Kralingse Zoom).
Ben wel benieuwd hoe de uitwerking van routes gaat worden want die 10 minuten tijdwinst op wat nu 88 is (wordt 488) is nog best fors. Op de huidige route van 91, die ook door een R-net lijn vervangen wordt, haal je dat makkelijker door bijvoorbeeld in Papendrecht alleen via de Burgemeester Keijzerweg te rijden. Verder dus ook de huidige 16 als R-net 316, daar zal de versnelling ongetwijfeld in Alblasserdam zitten want ergens anders kan het bijna niet (staat in Dordrecht ook nog via het Leerpark in het filmpje namelijk). De slinger in de route zal er daar wel uit gaan.

Het kaartje van de Alblasserwaard is wat lastiger te interpreteren zonder plaatsnamen erin, maar als ik het goed zie is het idee daar om de huidige 74 te handhaven als de rest van het gebied vooral naar Flexibel OV gaat. En Vijfheerenlanden blijft dus volgens het persbericht vrijwel gelijk in afwachting van een eventuele overdracht naar de Provincie Utrecht, maargoed, daar heb je al R-net als je de bestaande lijnen in een ander kleurtje laat rijden :P

De stadsdienst Drechtsteden is verder wel een logische zet en zou wel eens een verbetering voor Zwijndrecht, Sliedrecht en Papendrecht kunnen zijn. Alleen nog even zien hoe ze daar gaan koppelen: als het aantal lijnen gelijk blijft kan je precies de lijnen uit Wielwijk (4), Crabbehof (3) en Sterrenburg (5) aan iets naar Papendrecht/Sliedrecht koppelen en heb je op allemaal de relevante verbinding met centrum en CS in Dordrecht. De oostelijke takken van de stadslijnen moeten dan haast wel aan die betere verbindingen naar de bedrijventerreinen vast zitten, want die liggen bijna allemaal in het westen. En afhankelijk van de frequentie kunnen er natuurlijk nog een of twee lijnen door naar Zwijndrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Chrysa »

Afbeelding

Het kaartje uit het filmpje.

Dat Snelbuzz vind ik maar raar, eerst een R-Net-netwerk opzetten en dan vervolgens nog met een ander soort HOV komen. Wat is het verschil nou? :')
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stadsbus »

Snelbuzz lijkt mij gewoon een formule zoals R-NET, maar dan zonder R-NET troep dingen zoals dure haltes en grijze bussen.
Laatst gewijzigd door Stadsbus op wo 21 feb 2018, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

Rnet moet verplicht ma-za 4x per uur rijden (later in de spits zelfs 6x per uur) HOV niet

Nu vind ik bestelbuzz trouwens niet echt klinken als een sterk OV product :lol:
Ik heb geen onderschrift
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

Stadsbus schreef:Snelbuzz lijkt mij gewoon R-NET, maar dan zonder R-NET troep dingen zoals dure haltes en grijze bussen.
Snelbuzz is in feite dus een soort Qliner.
Ik blub in het Drecht.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Milco »

Qliners zullen gewoon zo blijven heten verwacht ik. SnelBuzz is denk ik het beste vergelijkbaar met Qlink: snelle buslijnen naar een stad, maar zonder HOV-tarief dat je wel in de Qliners betaalt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Nu ik het kaartje hier weer zie lijkt Rijsoord z'n vaste bus trouwens te verliezen, aangezien 392 via Oostendam gaat rijden. Dat suggereert een route via de A15.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

Dat kaartje laat alleen maar HOV lijnen zien, het kan goed dat er een niet-HOV lijn langs word getrokken. - Dat weten we nu simpelweg nog niet.
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 23 feb 2018, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Of een mooie deelfiets.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Een hele streeklijn voor alleen Rijsoord lijkt me toch enigszins overdreven, die lijn komt verder alleen maar op R-net corridors uit en moet het dan dus puur van de reizigers naar Rijsoord hebben. Dit lijkt me typisch een van de eerste plaatsen die naar vraagafhankelijk vervoer gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lee-yawn
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 20:31

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door lee-yawn »

Het is mij niet helemaal duidelijk of de 387 en 388 Snelbuzz of R-Net moeten worden. Iemand hier een aanwijzig (of inzicht) voor gevonden?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

Snelbuzz, R-net is de 400 serie in Zuid Holland, HOV is de 300 serie bij DAV
Ik heb geen onderschrift
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door bartjemestrom »

Milco schreef:Qliners zullen gewoon zo blijven heten verwacht ik. SnelBuzz is denk ik het beste vergelijkbaar met Qlink: snelle buslijnen naar een stad, maar zonder HOV-tarief dat je wel in de Qliners betaalt.
Voornaamste is naar verluid dat Qliner een beschermde naam van Arriva en de Noordelijke provincies is. Je hoort inderdaad geen Qliner bij Syntus, Connexxion etc. :?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten