Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JelleW
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 29 okt 2017, 16:58

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door JelleW »

Begrijp ik nou goed dat er in Papendrecht echt veel haltes komen te vervallen? Alsmede alle hales in Kinderdijk op 1 na?
JelleW
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 29 okt 2017, 16:58

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door JelleW »

Sorry, kijk weer is niet verder dan mn neus lang is.... :oops:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Milco »

Daniel schreef:Iemand trouwens de link naar de Dordtse lijn 5 gevonden, want via de site kom ik op de folder van de Gorinchemse lijn 5 uit.
https://www.qbuzz.nl/dordrecht

In de link naar de dienstregeling van de gemeente Dordrecht onderaan de pagina zit lijn 5 in de folder. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Daniel »

ArrivaBas schreef:Onderaan de lijnoverzichten staat als je op 'hier' drukt een PDF met alle globale (concept)tijden.
Ow nou zie ik het ja. Daarin zijn toch wel wat interessante veranderingen dingen te zien:
- Staart-Oost gaat dus inderdaad terug naar een halfuursdienst
- de Hollandsche Biesbosch wordt door lijn 4 in een langere periode (april - oktober elk weekend) bediend
- lijn 7 ligt veel meer in de knoop van alle stadslijnen op het station (is voor die lijn een verbetering in de aansluitingen)
- lijn 10 kent niet twee takken in het industriegebied maar rijdt 's ochtends via Krabbepolder naar Dordtse Kil I/II en 's middags andersom
- lijn 10 gaat doordeweeks tussen 9 en 13 uur in de binnenstad terug naar een halfuursdienst, daarentegen wordt voortaan in de spits , doordeweekse middagen en op zaterdag en zondag overdag een kwartiersdienst gereden
- lijn 8 biedt in de ochtendspits samen met lijn 10 een kwartiersdienst naar Dordtse Kil (met de extra ritten CS-Drechtwerk er nog bovenop, dus een frequentieverdubbeling), in de middagspits rijdt hij vlak voor lijn 10 uit.
- Dordtse Kil I/II en het havengebied worden voortaan veel frequenter bedient overdag (van 1x/uur naar 2x/uur en ook de hele dag door in twee richtingen), daarentegen verliest Dordtse Kil III zijn bediening in de daluren. In Amstelwijck verviervoudigd de frequentie en dit gebied wordt ook sneller bereikbaar in de daluren (omdat je niet eerst heel het industriegebied meer door hoeft, lijn 4 gaat immers de hele dag doorrijden tussen Ziekenhuis Amstelwijck en de Laan van Europa. En Krabbepolder wordt in de daluren 2x/uur ontsloten i.p.v. 0x/uur.
- lijn 2 krijg dezelfde lusroute als lijn 7 in de avonduren in het centrum. Vermoedelijk ook gekoppeld aan 7 want anders kunnen die bussen de hele avond nergens opladen.

@Milco: da's de dienstregeling, bij de routestrips linkt 'ie naar Gorinchem.

Edit: op de streek ook wel behoorlijke uitbreidingen: 392 t.o.v. 92 een frequentieverdubbeling in het weekend, op 488 t.o.v. 88 verviervoudigd de frequentie op zaterdag zelfs en verdubbelt hij op zondag. En lijn 74 gaat in het weekend voortaan ook rijden, gekoppeld aan de 93 die dan slechts Nieuw-Lekkerland - Groot-Ammers rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door sirvinniei »

Ik hou wel van de dienstregelingen waar aansluitingen en scholierenlijnen in verwerkt zijn. In het buitenland zie ik dit regelmatig, maar in Nederland ms ik dit vaak. Zouden vervoersbedrijven vaker moeten doen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Ondertussen verbaast het me steeds minder dat Qbuzz heeft gewonnen als ik soms zie wat een gigantische verbeteringen erin zitten qua bereikbaarheid. Bijvoorbeeld op de 388 die over de N214 gewoon een dagdekkende halfuursdienst gaat rijden (alleen 's avonds laat 1x/uur, maar op dit moment rijdt er dan überhaupt geen bus). En op zaterdag ook een frequentieverdubbeling én avondbediening, op zondag zelfs vanuit het niets naar een halfuursdienst en ritten tot in de nacht. Dat zijn tijdstippen waarop ze daar al tientallen jaren geen bus meer gezien hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door sirvinniei »

Weet iemand het idee achter de 2 routevarianten van lijn 1 in Gorinchem? (doordeweeks en avond/weekend)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Daniel »

De avondroute bedient in Laag Dalem de haltes die (op twee na) overdag door lijn 387 bedient worden. 's avonds rijdt de 387 namelijk niet door naar Dalem. En de overdagroute van lijn 1 ontsluit het bedrijventerrein.

Edit: En zoals beschreven op de pagina van de gemeente Leerdam/Zederik gaat de avondbediening op het traject van lijn 90 tussen Utrecht en Ameide dus inderdaad over naar U-OV, dat zal wel een uitbreiding van lijn 94 worden dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Ziet er goed uit! Ben alleen wel benieuwd hoe dat overstapgebeuren bij Meerkerk straks allemaal moet plaatsvinden... Nog weinig activiteit in die hoek.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

In grote lijnen ziet het er erg goed uit, maar er zitten ook wel wat verslechteringen in, met name in de avond.
Zo rijden de lijnen 2 en 4 's avonds niet naar Zwijndrecht resp. Papendrecht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Die nieuwe lijn 78 vindt ik wel een beetje een rare lijn die rijdt alleen savonds met een 8 persoons bus als de 90 niet meer rijdt over een.klein stukje van de lekdijk (groot ammers tot langerak) en gaat daarna ineens naar Noordeloos om daar aansluiting te bieden met de 388, was dat niet een beter idee voor vraagafhankelijk vervoer omdat de 74 ook nog gewoon door Groot Ammers en Nieuwpoort gaat savonds, en een dorpje als Langerak niet helemaal apart bedient hoef te worden lijk me
Bretgrenz
Donateur
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 10:53

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Bretgrenz »

Lijn 3 en 5 rijden gezamenlijk 's avonds vanaf het CS richting station Stadspolders een kwartierdienst, ook een prettige verbetering vergeleken met waar nu lijn 3/4/5 vlak achter elkaar rijden en een overstap nu lastig is.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door sirvinniei »

Meltrain schreef:In grote lijnen ziet het er erg goed uit, maar er zitten ook wel wat verslechteringen in, met name in de avond.
Zo rijden de lijnen 2 en 4 's avonds niet naar Zwijndrecht resp. Papendrecht.
lijn 22 vult het gat van lijn 2. Lijn 4 is inderdaad een ander geval, misschien eerst maar even wachten op de details van "bestelbuzz", als dat volgens het ov-tarief rijdt en frequent rijdt is er in principe geen noodzakelijkheid voor een lijnbus op de rustige momenten.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Daniel »

@Meltrain: De avondbediening in Zwijndrecht is nu met 12-meter volstrekte overkill, dat werd daarvoor al jaren met taxibusjes gereden. En precies dat gaat in december weer gebeuren, want lijn 22 rijdt 's avonds ook de route door Nederhoven.
Papendrecht wordt inderdaad wel veel minder fijnmazig bediend in de avond en op zondag, maarja, je moet het ook in verhouding zien want Papendrecht heeft nu op zondag ook slechts 2 lijnen met een 2-uursdienst.

@Stefanrijnhoutjes: lijn 74 biedt natuurlijk geen aansluiting naar Utrecht (via Gorinchem is nogal om), dat is het voornaamste waar die lijn 78 voor dient

@Bretgrenz: Dat de aansluiting nu lastig is is een stukje van de verwaarlozing door Arriva, historisch waren de 3, 4 en 5 juist altijd gelijk op het station zodat je van alle lijnen op alle lijnen kon overstappen (met oost-west overstappen en v.v. op CS en oost-oost of west-west overstappen in het centrum)
Een kwartiersinterval verbetert dan die overstap niet, sterker nog, als je uit Sterrenburg komt en bijvoorbeeld naar de Iroko wilt dan kan je net zo goed in lijn 5 blijven zitten en via station Stadspolders reizen want dan ben je er nagenoeg tegelijkertijd. Waarbij ik me dan wel afvraag of de laadtijd daar dan 7 of 37 minuten is, in het laatste geval zou je immers alsnog een overstap hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

BusFreakRotterdam schreef:Iemand een idee of het nog goed gekomen is met de Buurtbus Dordrecht?
Laatste berichten uit het nieuws is dat het gesubsidieerd is door de gemeente, mijn project is het in ieder geval niet, dus er zal nog iemand anders aan begonnen zijn op basis van diezelfde petities, of Qbuzz beheert de buurtbuslijn zelf.
Ik blub in het Drecht.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:Ondertussen verbaast het me steeds minder dat Qbuzz heeft gewonnen als ik soms zie wat een gigantische verbeteringen erin zitten qua bereikbaarheid. (..) Dat zijn tijdstippen waarop ze daar al tientallen jaren geen bus meer gezien hebben.
Is de grote vraag natuurlijk of men dit niveau de komende jaren vást kan houden.

Als er, kennelijk, zo veel ruimte tot verbetering is.. is de pot met geld nu dan groter OF heeft de huidige vervoerder gewoon meer geld 'over' gehouden?
JelleW
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 29 okt 2017, 16:58

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door JelleW »

Papendrecht wordt inderdaad wel veel minder fijnmazig bediend in de avond en op zondag, maarja, je moet het ook in verhouding zien want Papendrecht heeft nu op zondag ook slechts 2 lijnen met een 2-uursdienst.
Uit ervaring kan ik gelukkig zeggen dat vanuit de haltes aan de burg. Keijzerweg heel Papendrecht wel goed te bereiken is als het moet. Alleen het gedeelte in de omgeving van winkelcentrum de Meent is te voet wat ver.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door sirvinniei »

Durashift schreef:
Daniel schreef:Ondertussen verbaast het me steeds minder dat Qbuzz heeft gewonnen als ik soms zie wat een gigantische verbeteringen erin zitten qua bereikbaarheid. (..) Dat zijn tijdstippen waarop ze daar al tientallen jaren geen bus meer gezien hebben.
Is de grote vraag natuurlijk of men dit niveau de komende jaren vást kan houden.

Als er, kennelijk, zo veel ruimte tot verbetering is.. is de pot met geld nu dan groter OF heeft de huidige vervoerder gewoon meer geld 'over' gehouden?
Of ze gaan uit van een groei, wat me niet heel wonderbaarlijk lijkt met hun focus op HOV. HOV/Rnet heeft wel vaker een gigantische groei laten zien (lijn 400, Qlink, Qliner)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door nvdw »

De vraag is natuurlijk hoeveel dienstregelinguren Qbuzz straks meer biedt dan Arriva nu. Geen zin om het exact uit te pluizen maar als ik zo eens door de dienstregelingen snuffel zie ik ook de nodige dingen verdwijnen.

Dat lijnenbundeltje 75/79/80 bijvoorbeeld (vanaf Meerkerk A27 naar resp. Sliedrecht, Gorinchem via Hoornaar en Gorinchem via Arkel) rijdt niet in het weekend en na 19 uur. De 75 en 81 nu rijden in elk geval nog zaterdag en die laatste ook zondag; niet dat er veel volk in zat, maar je bespaart toch mooi DRU's die je dan weer elders kunt gebruiken. Dit soort lijntjes lijken ook vooral een prooi om nog meer DRU's uit te kunnen plunderen gedurende de looptijd van de concessie. Zo'n lijn 79 Gorinchem-Hoornaar-Meerkerk of dat avondbusje 78 Noordeloos-Nieuwpoort kan straks waarschijnlijk ongestraft de ton in.

Verder is zo'n Rnetlijn 489 Nieuw-Lekkerland - Alblasserdam - Rotterdam heel mooi, maar per saldo heb je straks net zoveel reismogelijkheden naar Rotterdam als nu. De 90/93 naar Rotterdam Zuidplein zijn op datzelfde traject immers geschrapt.

Houd me ten goede hoor, ik vind dat er een mooi pakket ligt. Ik vind het bijvoorbeeld goed dat de 387 Gorinchem-Utrecht langer doorrijdt en ook in de avond een halfuursfrequentie krijgt, want dat is in de huidige uitvoering ronduit matig. Maar ik durf er wel mijn hand voor in het vuur te steken dat Arriva dit ook had aangepakt, ook al zullen we nooit weten waar Arriva mee op de proppen was gekomen. Het versterken van dit soort lijnen was ook expliciet de wens van de provincie.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Durashift »

sirvinniei schreef:
Durashift schreef:(..)

Is de grote vraag natuurlijk of men dit niveau de komende jaren vást kan houden.

(...)
Of ze gaan uit van een groei, wat me niet heel wonderbaarlijk lijkt met hun focus op HOV. (..)
Dat bedoel ik een beetje.. als de begrote groei in werkelijkheid er niet of nauwelijks is, wordt het handhaven van dit nieuwe lijnenpakket lastig, denk.ik.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door sirvinniei »

Daar gaat volgens mij de provincie over. Als zij het niet eens zijn met wijzigingen komen ze er niet.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

De aansluitingen van de trein op de stadsbus in Gorinchen zijn er zeker niet op vooruit gegaan. Vanuit Dordrecht naar het westen van de stad 15 minuten volgens de dienstregeling, Uit Dordrecht naar Gorinchem Oost 11 minuten. De trein uit Geldermalsen komt aan als de bus naar Gorinchem-Oost vertrekt! Die aansluiting van 30 minuten heeft men maar niet in de de dienstregeling opgenomen. Daar krijg je dan wel een bushalte op het bedrijfsterrein van Gorinchem Oost voor terug waarvoor het behalve als er een groot evenement in de evenementen hal is de belangstelling zeer beperkt zal zijn.
Een alternatief zou voor sommige reizigers lin 387 kunnen zijn. In de oorspronkelijke schetsen zou die bus door Gorinchem-Oost rijden, maar blijkbaar vond men dat met een 13 meter lange Chinese touringcar toch niet zo'n goed idee. Deze bus rijdt nu als het ware om de wijk heen naar Laag Dalem. Op zaterdag vervalt dit alternatief.
De 1/2 uursdienst op lijn 5 is mooi, maar ik vraag mij af die rijtijden realistisch zijn. Ik zie bovendien nergens enige buffertijd op deze lijn. Ook hier weer slechte aansluitingen op de trein, vooral van en naar het Beatrix Ziekenhuis.
Wat voor alternatief wordt er geboden voor de uren dat lijn 80 niet rijdt. Er was ooit sprake van een Bestelbuzz (wie verzint er zo'n naam?), maar daarover vind ik niks terug op de site.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door DrechtBlub »

The Greyhound schreef:De aansluitingen van de trein op de stadsbus in Gorinchen zijn er zeker niet op vooruit gegaan. Vanuit Dordrecht naar het westen van de stad 15 minuten volgens de dienstregeling, Uit Dordrecht naar Gorinchem Oost 11 minuten. De trein uit Geldermalsen komt aan als de bus naar Gorinchem-Oost vertrekt! Die aansluiting van 30 minuten heeft men maar niet in de de dienstregeling opgenomen. Daar krijg je dan wel een bushalte op het bedrijfsterrein van Gorinchem Oost voor terug waarvoor het behalve als er een groot evenement in de evenementen hal is de belangstelling zeer beperkt zal zijn.
Een alternatief zou voor sommige reizigers lin 387 kunnen zijn. In de oorspronkelijke schetsen zou die bus door Gorinchem-Oost rijden, maar blijkbaar vond men dat met een 13 meter lange Chinese touringcar toch niet zo'n goed idee. Deze bus rijdt nu als het ware om de wijk heen naar Laag Dalem. Op zaterdag vervalt dit alternatief.
De 1/2 uursdienst op lijn 5 is mooi, maar ik vraag mij af die rijtijden realistisch zijn. Ik zie bovendien nergens enige buffertijd op deze lijn. Ook hier weer slechte aansluitingen op de trein, vooral van en naar het Beatrix Ziekenhuis.
Wat voor alternatief wordt er geboden voor de uren dat lijn 80 niet rijdt. Er was ooit sprake van een Bestelbuzz (wie verzint er zo'n naam?), maar daarover vind ik niks terug op de site.
Lijn 1 neemt in het weekend en de avond een deel vand e route van de 387 over.
De halte van lijn 80 het verste van het station in haarwijk (Jagerslaan) wordt bediend door lijn 1 op zondag en in de avond, die rijd op die tijden niet door naar het Gomarus Eindpunt (waar alleen scholen zitten dus dat is logisch)
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

DrechtBlub schreef:
Lijn 1 neemt in het weekend en de avond een deel vand e route van de 387 over.
De halte van lijn 80 het verste van het station in haarwijk (Jagerslaan) wordt bediend door lijn 1 op zondag en in de avond, die rijd op die tijden niet door naar het Gomarus Eindpunt (waar alleen scholen zitten dus dat is logisch)
Die ene halte in de Haarwijk is het probleem niet, wel de route tussen Gorinchem en Arkel/Meerkerk.

Het lusje in Oost op zondag en in de avond is in feite de huidige route en ook de meeste logische. Daarmee hadden ook overdag de aansluitingen op de trein goed kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Hoeveel reizigers stappen in Gorinchem daadwerkelijk van de trein over op de stadsbus en andersom? Zijn het niet meer de oudere inwoners die de stadsbus pakken en er dan vooral mee naar de binnenstad of andere locaties reizen?
Ik heb trouwens het idee dat het aansluitprobleem meer in de treindienstregeling zit doordat de stilstand richting Geldermalsen langer is. De Gorinchemse stadslijnen staan immers nog best een behoorlijke tijd stil juist om aansluitingen te bieden, maar doordat ze zolang stilstaan ontstaan er tegelijk weer net-niet aansluitingen op de volgende trein.

Op de route tussen Gorinchem en Arkel/Meerkerk is vooral de ontsluiting van Arkel enigszins relevant, naar Meerkerk kan je immers via knooppunt A27 reizen. Nu worden de bestaande belbussen vervangen door BestelBuzz als flexvervoer, dat biedt daarmee dus een alternatief voor de 504 die in het weekend naast de 81 het vervoer tussen station Arkel en het dorp verzorgt in de huidige dienstregeling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten