Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Daniel »

In Dordrecht zou het tegenwoordig makkelijker moeten zijn omdat de Sprinter en IC van/naar Rotterdam vrij kort op elkaar zitten en een mooie kwartiersdienst hebben (net als de meeste stadsbussen). Het "probleem" van de Dordtse stadsdienst zit 'm puur in de rijtijden op de stadsdienst zelf: zo komen de treinen om bv. .34/.36 aan en vertrekken ze om .09/.12. Het rondje naar Crabbehof, Oudelandshoek en de Staart past daar heel net tussen, met krappe overstaps van 4 minuten, maar een rondje Stadspolders duurt nu een half uur dus kan nooit in twee richtingen aansluiten (ik zat in m'n vorige bericht even met een verouderde situatie in m'n hoofd), ook een rondje naar Wielwijk (30 minuten) en Sterrenburg (heen 5, terug 7 en v.v. - 45 minuten) dus niet. En Crabbehof en Oudelandshoek zitten aan dezelfde lijn, dus dat zou een bus extra en 8 minuten stilstand kosten om richting beide wijken aan te sluiten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Extra wachttijd op het station om de laatste bus aan te laten sluiten op de trein zou voor de omlopen niet uit moeten maken, want de bus gaat na bereiken van het eindpunt toch naar de stalling. Het is dan meer een kwestie van centen omdat de extra minuten wel doorbetaald moeten worden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Lange_Dre schreef:
johabo schreef: Verder gaat lijn 5 naar Sterrenburg in de avond en op zondag te vroeg weg om 07 en 37 Terwijl er om 06 en 36 nog een trein aankomt.
Ik heb hierover al een mail gestuurd naar Q buzz.
Dat is een typisch Qbuzz dingetje. Hier in Groningen doen ze dat al jaren om .13 en .43 uur komen de IC treinen vanuit de randstad aan en precies 1 minuut daarvoor of daarna wil Qbuzz zijn bussen vanaf het station weer verder laten rijden. Gevolg je moet rennen om alsnog je aansluiting te missen. Door de weeks is dat ook als je vanuit Leeuwarden Gron8ngen in komt rijden, alleen moet je dan helemaal vanaf de andere kant van het station komen. Hier wil Qbuzz daar niets aan veranderen (het ovbureau vind dat blijkbaar allemaal best aangezien zij ook geen actie daarin ondernemen). :(
Het overgrote deel van de bussen sluit toch gewoon prima op de IC's aan in Groningen? Bij lijnen die 'twee kanten' hebben (bv Hoornsemeer en Korrewegwijk) is alleen wel automatisch één kant qua aansluitingen 'de pineut', daar ontkom je vaak niet aan.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Stefan »

Het is al eerder gezegd.. je kunt moeilijk alles aan laten sluiten :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Lange_Dre »

Pim-AllianceB95 schreef: Het overgrote deel van de bussen sluit toch gewoon prima op de IC's aan in Groningen? Bij lijnen die 'twee kanten' hebben (bv Hoornsemeer en Korrewegwijk) is alleen wel automatisch één kant qua aansluitingen 'de pineut', daar ontkom je vaak niet aan.

Het gaat alleen helaas om meer lijnen, met de aansluiting vanuit Zwolle mis je vaak op een minuut de lijnen 10 en 8 (die laatste rijd maar twee keer per uur). En met de sneltrein uit Leeuwarden mis je bijna altijd de QLink 1, 5, 7, 8, 61 en de 315 zo even uit mijn hoofd gezegd dan. Dat is iets heel anders als alleen lijn 2. Daarnaast, die lijn twee staat in Corpus den hoorn zuid vervolgens pauze te houden op het eindpunt. Terwijl de reizigers een half uur op de bus moeten wachten (in de avond), je zou toch denken dat je die dienst dan iets anders inpland (pauze op t station waar de chauffeurs dan ook nog eens een normale pauze ruimte hebben.

Maar goed mijn punt was meer succes met Qbuzz te overtuigen om die bus in Dordrecht net even een minuutje langer te laten wachten, het gaat hun alleen om de centen.. :roll:
Laatst gewijzigd door Lange_Dre op di 14 aug 2018, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Dan moet je naar Qbuzz schrijven, niet hier blijven mopperen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door nv_busfreak »

Lange_Dre schreef:
Pim-AllianceB95 schreef: Het overgrote deel van de bussen sluit toch gewoon prima op de IC's aan in Groningen? Bij lijnen die 'twee kanten' hebben (bv Hoornsemeer en Korrewegwijk) is alleen wel automatisch één kant qua aansluitingen 'de pineut', daar ontkom je vaak niet aan.

Het gaat alleen helaas om meer lijnen, met de aansluiting vanuit Zwolle mis je vaak op een minuut de lijnen 2 en 8 (die laatste rijd maar twee keer per uur). En met de sneltrein uit Leeuwarden mis je bijna altijd de QLink 1, 5, 7, 8, 61 en de 315 zo even uit mijn hoofd gezegd dan. Dat is iets heel anders als alleen lijn 2. Daarnaast, die lijn twee staat in Corpus den hoorn zuid vervolgens pauze te houden op het eindpunt. Terwijl de reizigers een half uur op de bus moeten wachten (in de avond), je zou toch denken dat je die dienst dan iets anders inpland (pauze op t station waar de chauffeurs dan ook nog eens een normale pauze ruimte hebben.

Maar goed mijn punt was meer succes met Qbuzz te overtuigen om die bus in Dordrecht net even een minuutje langer te laten wachten, het gaat hun alleen om de centen.. :roll:
Volgens mij gaat lijn 2 naar Europapark.... Niet serieus te nemen dit betoog.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Lange_Dre »

nv_busfreak schreef:Volgens mij gaat lijn 2 naar Europapark.... Niet serieus te nemen dit betoog.
Klopt was een type fout dat moest natuurlijk lijn 10 zijn. Heb het direct aangepast.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Lange_Dre »

nvdw schreef:Dan moet je naar Qbuzz schrijven, niet hier blijven mopperen.
Dat is ook zeker gebeurd. Maar wat ik er mee wilde zeggen is (met de reactie van Qbuzz in Groningen in het achterhoofd) ik de mensen in Dordrecht succes wens om Qbuzz te overtuigen om die bus op het station even iets langer te laten wachten zodat er een betere overstap komt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Ik vind het ook wel best knap dat je nu al een oordeel velt op basis van concept bustijden en nog onwetend wat de treintijden volgend jaar zijn.
In het superdal zijn er trouwens al jaren vrij ruime aansluitingen naar 3 Crabbehof, 4 Wielwijk en 5 Sterrenburg komende uit Rotterdam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Lange_Dre »

Dat deed ik niet maar @johano begon daar een pagina terug over. Hij vertelde dat hij Qbuzz daarover had gemaild, als reactie daarop reageerde ik op hem.
johabo
Berichten: 9
Lid geworden op: do 29 jun 2017, 21:09

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door johabo »

nog onwetend wat de treintijden volgend jaar zijn.
De treintijden voor volgend jaar zijn zeker wel bekent. Behalve het vervallen van de IC naar Breda buiten de spitsuren worden de treintijden van NS voor Dordrecht verder niet gewijzigd. Alleen de vertrek tijden van de sprinter naar Roosendaal wijzigen, omdat er in Lage Zwaluwe niet meer 5 minuten wordt stilgestaan. Zie hiervoor bij Locov de advies aanvraag en besluit dienstregeling 2019.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door MetroRET »

Die komen per 3 september al gereed.
nsdr.bemined.nl/2018-5/dienstregeling-5900-ma.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Daniel »

@johabo: Ik heb anders nog nooit een adviesaanvraag gezien voor het wijzigen van vertrektijden bij een nieuwe dienstregeling. De bijlage met het basisuurpatroon is immers nooit openbaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door busfanNL »

Ik hoorde via een chauffeur dat pouw eventueel als onderaannemer van Qbuzz in Dordrecht kwam. Kan iemand dit bevestigen of is dit een chauffeursroddel? Mijzelf lijkt het sterk maar het zou eventueel kunnen natuurlijk.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Gezien hun wagenpark lijkt het mij sterk dat er in de Drechtsteden wordt uitbesteed aan Pouw. Dat er in de fusiegemeente Vijfheerenlanden uitbesteed gaat worden kan ik me dan weer beter voorstellen, gezien dat vlakbij de standplaats in Vianen ligt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Roeland »

Als ik naar de concept-dienstregelingen kijk, zie ik over het algemeen een forse uitbreiding van het aantal ritten.
Zo gaat bijv. lijn 388 in het weekend veel vaker rijden.

Van drie veranderingen snap ik eigenlijk niet zo goed het nut:
a) lijn 90 (Rotterdam ZP - Lekdijk - Utrecht) wordt "uitgekleed" tot diverse losse stukjes lijn, alsof Utrecht voor de Lekdijk-dorpen geen belangrijke bestemming meer zou zijn

b) dat knooppunt Meerkerk A27. Hierdoor moeten reizigers vanuit Noordeloos en Lexmond/Meerkerk naar Gorinchem voortaan extra overstappen. En er komt een totaal onrendabele lijn 79 bij, alleen voor het dorpje Hoornaar.
Reizigers vanuit Bleskensgraaf en Noordeloos kiezen nu al waar ze naar toe willen: naar Utrecht neem je de 388 en naar Gorinchem de 75, beide rechtstreeks. Die extra overstap voegt dus weinig toe. En de vele 387-reizigers hebben waarschijnlijk ook geen behoefte aan een vertragingsgevoelige extra halte, waardoor de bus van de snelweg af moet.

c) wat voegt stadslijn 1 in Gorinchem eigenlijk nog toe, wanneer vrijwel alle haltes van lijn 1 ook worden bediend door de lijnen 47, 79, 80 en 387?

Het zou me niet verbazen wanneer na een jaar de oude situatie (lijn 75 en 81 rechtstreeks naar Gorinchem) weer hersteld wordt en de 387 die Meerkerk-halte weer gaat overslaan.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Lijnen als de 388 krijgen er inderdaad een flink aantal ritten bij. Maar zo'n 388 neemt ook de verbinding tussen Sliedrecht/Papendrecht en Rotterdam Kralingse Zoom over van lijn 87, die komt te vervallen; voor het traject Sliedrecht-Dordrecht komt geen vervanging. Mutatis mutandis zullen er niet (veel) meer dienstregelinguren bij zijn gekomen, maar dat mag iemand anders uitzoeken ;)

Wat betreft de rest:

a) het opdelen van de oude lijn 90 is vooral gedaan om de stille gedeeltes van de lijn op delen van de dag niet meer te hoeven bedienen of niet meer met een grote bus aan te doen. Reizigers van Alblasserdam naar Utrecht kunnen nu beter met de 388, voor Nieuw-Lekkerland, Streefkerk en Groot-Ammers betekent het een extra overstap. Waarschijnlijk geven de telcijfers daar de aanleiding toe. De reizigers die nu met meer overstappen te maken krijgen zijn toch voornamelijk de scholieren en studenten (zie ook de knoop rond Meerkerk A27); die hebben geen alternatief.

b) Reizigers die vanuit de 75 naar Gorinchem willen, kunnen in Meerkerk gewoon blijven zitten: de 75 is daar altijd gekoppeld aan de 80 naar Gorinchem via Arkel. Die stopt ook bij de Hoefslag (het scholencomplex). Als je een hele luie leerling van het Da Vinci College bent en geen zin hebt om vanaf die halte vijf minuten de Hoefslag over te lopen en per se de dichtstbijzijnde halte wilt hebben, ja, dan moet je even overstappen op de 79.

Voor de reizigers vanuit Lexmond en Meerkerk die niet naar die scholen hoeven, is het waarschijnlijk net zo aantrekkelijk om bij de overstaphalte meteen de 387 naar Gorinchem te pakken. Die zal waarschijnlijk niet helemaal de snelweg af draaien, maar de haltes pakken die nu al direct aan de op- en afrit liggen. Dat lijkt me gezien de gepubliceerde rijtijden wel zo logisch.

Ik ben het wel eens dat deze lijntjes de zwakke broeders zijn in het netwerk. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze er over een paar jaar nog (in deze vorm) zijn, maar daar was ook al door Qbuzz op voorgesorteerd, bleek al uit dat introductiefilmpje van afgelopen voorjaar.

c) Wat de stadslijnen (1 en 5) wel doen en de streeklijnen niet, is de reizigers uit het oosten van Gorinchem een overstapvrije verbinding naar het ziekenhuis over het station heen bieden, en andersom vanuit de westelijke wijken een zelfde verbinding naar het centrum.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Gerben »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de keuzes van Qbuzz over de lijn 90 zeker wel snap. Want nu behouden de belangrijkste kernen nog hun verbindingen naar Utrecht (Ameide met de lijn 94 die U-OV waarschijnlijk gaat rijden om Ameide ook 's avonds te bedienen). Dit heb ik ook van Qbuzz zelf bevestigd gekregen. En Nieuwpoort en Groot-Ammers houden een verbinding naar Gorinchem en Utrecht (lijn 78 pakken naar Noordeloos en dan overstappen op lijn 388 richting Utrecht, kost geen tot nauwelijks extra reistijd in verhouding tot de route over de Lekdijk). En alle plaatsen ten westen van Nieuw-Lekkerland hebben dan een goede verbinding richting Rotterdam (R-net verbinding zelfs) en laat daar nu net het zo zijn dat vanaf Nieuw-Lekkerland eigenlijk veruit de meesten echt niet naar Utrecht gaan met de bus maar grotendeels naar Rotterdam (is sneller dan de erg trage route de hele Lekdijk over...). Bovendien vind ik het goed dat je bijv. betere verbindingen krijgt naar Dordrecht want dat is nu eigenlijk onmogelijk op een goede manier terwijl je nu vanuit Groot-Ammers gewoon makkelijk naar Dordrecht én Gorinchem kan (wat tot nu toe niet kan of bijna een wereldreis betekent qua reistijd)...

Dan heb je 's avonds eigenlijk alleen tussen Groot-Ammers en Nieuw-Lekkerland en tussen Waal (gehucht naast Langerak) en Ameide geen lijngebonden bus. Echter tussen het gehucht Waal (naast Langerak) en Ameide begrijp ik volkomen dat Qbuzz die keuze maakt aangezien eigenlijk de meeste bussen na 19:00 ten westen van Ameide eigenlijk helemaal leeg zijn... Geen wonder met het feit dat de meeste mensen in de bus vanuit Utrecht meestal niet verder reizen dan Groot-Ammers want na Groot-Ammers ligt de focus voor die mensen meer op Rotterdam dan op Utrecht vanwege de reisafstand en in het gebied tussen Waal en Ameide bijna niemand woont... Meestal hoogstens 1 persoon blijft na de bushalte in Ameide (J W van Puttestraat) nog in de bus zitten, dus dat is totaal niet rendabel. Deze verbinding is eigenlijk alleen te doen t/m zo'n beetje 19:00... Dus jammer van die enkele persoon die na 19:00 vanuit Nieuwpoort, Langerak of Waal (of dat gebied tussen Ameide en Waal) naar Ameide of Lexmond willen maar dat is gewoon niet vol te houden voor een bedrijf... Die mensen moeten dan gewoon de Bestelbuzz gaan gebruiken of via Utrecht naar Lexmond of Ameide (wat wel heel erg om is dat wel). En de mensen die dan in die bus vanuit of richting Utrecht zitten vanuit Groot-Ammers en Nieuwpoort houden nu dus wel hun verbinding naar Utrecht 's avonds en dat vindt ik wel netjes (8 persoonbus lijkt me daarvoor ook voldoende). Alleen tussen Groot-Ammers en Nieuw-Lekkerland is misschien niet heel handig omdat daar dan eigenlijk een soort 'gat' ontstaat (want dan wordt Groot-Ammers en Streefkerk een verbinding naar Rotterdam afgenomen en dat is eigenlijk niet logisch lijkt me), tenzij ze dan een Bestelbuzz gebruiken maar goed dat gaan minder mensen doen... Dus tussen Nieuw-Lekkerland en Groot-Ammers na 19:00 heb ik wel wat twijfels...

Wat ik gewoon hoop is dat Qbuzz wel een beetje zijn best gaat doen met de Bestelbuzz want als dat werkt met een app, studenten-OV daarop geldig is of de prijs gewoon gelijk is aan het gewone OV of goedkoper (en dat daar bijv. ook abonnementen op geldig zijn) dan kan het wel gaan werken. Doet Qbuzz echter één van deze dingen niet dan vrees ik dat het een flop gaat worden want wie gaat nu bellen voor een bus? In een app zijn mensen dat veel sneller geneigd om te doen, met een app zou ik het zelf nog wel overwegen indien nodig of als het sneller is.

Kortom de meeste keuzes snap ik qua lijn 90 wel. Bovendien heeft Qbuzz eindelijk geluisterd na het idee om de 90 een mooie 30/30 dienst te geven ipv vaak 40/20 dienstregeling dat vind ik echt een vooruitgang voor de lijn 90 tussen Ameide en Utrecht, nu de lijn 94 nog mooi afstemmen met U-OV en er dan 's ochtends een mooie kwartiersdienst van maken dan is dat eindelijk geregeld. Heb daar jarenlang Arriva toe verzocht maar zij deden dat nooit, gelukkig Qbuzz wel (ben dus wel overwegend positief over Qbuzz qua luisteren naar reizigers, ze nemen alles wel serieus in overweging).
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Gerben »

Wat gaat Qbuzz trouwens met de tarieven van de 387 en 388 doen nu ze veel mensen 'dwingen' om die lijn te pakken?? Want momenteel betaal je bij Arriva bij deze bussen meer voor een ritje... Sowieso ben ik benieuwd wat ze gaan doen met de tarieven van Snelbuzz en de R-net lijnen, betaal je meer dan worden veel mensen gedwongen deze hogere kosten te maken terwijl het OV al zo duur is in Nederland...
lijn 90 (Rotterdam ZP - Lekdijk - Utrecht) wordt "uitgekleed" tot diverse losse stukjes lijn, alsof Utrecht voor de Lekdijk-dorpen geen belangrijke bestemming meer zou zijn
Utrecht is ook in werkelijkheid geen belangrijke bestemming vanuit de plaatsen ten westen van Groot-Ammers/Nieuw-Lekkerland want wie gaat er vanuit die plaatsen nu de hele Lekdijk afrijden met de bus. Dat is echt heel erg lang (vanuit Nieuw-Lekkerland is het bijv. momenteel maar 4 minuten langzamer om via Rotterdam en dan met de trein naar Utrecht te gaan...). De lege bussen ten westen van Ameide laten bijv. al zien dat er zeer weinig mensen vanuit ten westen van Ameide na 19:00 nog vanuit Utrecht komen en zoals gezegd mensen uit Groot-Ammers, Nieuwpoort, Langerak en Waal behouden nog steeds met lijn 78 de verbinding naar Utrecht (en is geen eens langzamer...). En vanuit Nieuw-Lekkerland is iedereen echt wel op Rotterdam of Dordrecht gefocust zeker een stuk meer dan op Utrecht dan een dorp als Ameide waar het meeste qua vervoer dan eigenlijk is gefocust is op Utrecht. De feiten bewijzen dit want ik heb letterlijk nog nooit gezien (in de jaren dat ik een trouwe lijn 90 gebruiker ben :)) dat toen ik bij de laatste halte in Ameide (halte J W van Puttestraat) 's avonds uitstapte en dat er nog meer dan 1 á 2 personen in de bus achterbleef richting Nieuwpoort en verder... Voor die 1 of 2 mensen een hele bus laten rijden zou ik als Qbuzz ook niet doen.
En de vele 387-reizigers hebben waarschijnlijk ook geen behoefte aan een vertragingsgevoelige extra halte, waardoor de bus van de snelweg af moet.
Enne Meerkerk P+R A27 kost echt niet veel tijd hoor, de bus gaat dan de oprit af en kan dan direct de snelweg weer op en bovendien maakt het meestal niets uit aangezien er eigenlijk praktisch het grootste deel van de dag file staat op de A27 (gebeuren tegenwoordig meerdere keren per week grote ongelukken met lange files tot gevolg + de A27 is gewoon overbelast, veel te veel verkeer voor 2 rijstroken). Het kost misschien 2 á 3 minuten meer tijd dus dat is denk ik wel te overzien... Qbuzz zei het volgende op mijn vraag hierover (of die haltes nog werden opgeknapt want ze zagen er niet uit) en hoe dat met het overstappen gedaan wordt:
Antwoord Qbuzz: Ja, Meerkerk P+R A27 wordt nog aangepast. De provincie is druk bezig om voor 9 december 2 nieuwe haltes aan te leggen op de Zijlkade waar de streeklijnen gaan stoppen. Ook worden de bestaande haltes op de toe- en afrit van de A27 opgewaardeerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Suus »

Gerben schreef:Wat gaat Qbuzz trouwens met de tarieven van de 387 en 388 doen nu ze veel mensen 'dwingen' om die lijn te pakken?? Want momenteel betaal je bij Arriva bij deze bussen meer voor een ritje... Sowieso ben ik benieuwd wat ze gaan doen met de tarieven van Snelbuzz en de R-net lijnen, betaal je meer dan worden veel mensen gedwongen deze hogere kosten te maken terwijl het OV al zo duur is in Nederland...
HOV-tarief is/wordt afgeschaft door de provincie. Het is mij niet duidelijk of DAV ook mee gaat doen met de Zuid-Hollandse tariefbevriezing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

Roeland schreef:
b) dat knooppunt Meerkerk A27. Hierdoor moeten reizigers vanuit Noordeloos en Lexmond/Meerkerk naar Gorinchem voortaan extra overstappen.

c) wat voegt stadslijn 1 in Gorinchem eigenlijk nog toe, wanneer vrijwel alle haltes van lijn 1 ook worden bediend door de lijnen 47, 79, 80 en 387?

Het zou me niet verbazen wanneer na een jaar de oude situatie (lijn 75 en 81 rechtstreeks naar Gorinchem) weer hersteld wordt en de 387 die Meerkerk-halte weer gaat overslaan.
Dat knooppunt Meerkerk A27 is vooral zeer vertragingsgevoelig met grote kans om aansluitingen te missen. Dan is de huidige lijn 81 inderdaad misschien zo gek nog niet.

Lijn 1 rijdt door Gorinchem-Oost. lijn 387 rijdt er meer met een grote boog omheen. Wel is er behoorlijke overlap met 47. Op rustige momenten zou je die best kunnen combineren. Het zijn natuurlijk wel 2 verschillende concessies...
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Aan de andere kant: de 47 is wel van de provincie Gelderland, waar het ov niets mag kosten. Die zal dus volgend jaar wel zijn omgezet in een oproepfiets, minimaal drie weken voor reisdatum te ontbieden per aangetekende brief (poststempel is leidend).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door The Greyhound »

nvdw schreef:Aan de andere kant: de 47 is wel van de provincie Gelderland, waar het ov niets mag kosten. Die zal dus volgend jaar wel zijn omgezet in een oproepfiets, minimaal drie weken voor reisdatum te ontbieden per aangetekende brief (poststempel is leidend).
Dat zal wel loslopen. Er rijden nog steeds een hoop lege bussen door de betuwe, zeker op zondag. Voor lijn 73 vrees ik wel met de 'nieuwe eigenaar'.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Suus »

Met de nadruk op "nog". Het provinciehuis in Gelderland is nu eerst bezig met het afschaffen van de volledige stadsdienst van Apeldoorn :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten