Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:En ja, er zijn straks best wat reizigers de klos met deze opzet, voornamelijk die reizigers die van en naar Arkel willen, of bijvoorbeeld in Gorinchem een bestemming bij een van de bedrijven langs de Arkelsedijk hebben (de chemische fabriek heeft best wat kantoorpersoneel dat met het ov reist). Maar blijkbaar zijn die getalsmatig niet groot genoeg om meer in stand te houden dan een daglijntje als dit, want dat is waar het op neer komt.
Aan forensen heb je natuurlijk sowieso niet veel 's avonds en in het weekend en die twee haltes aan de Arkelsedijk liggen daarnaast ook nog ruimschoots binnen het verzorgingsgebied van lijn 5 (aannemende dat dat personeel van Corbion vanaf station Gorinchem reist) die al een volwaardiger deel van de stadsdienst wordt. Papland heeft straks overdag én het nieuwe station én lijn 80
Arkel heeft er vooral last van in de richting Utrecht (naar Gorinchem hebben ze nog altijd een trein natuurlijk, weliswaar vanaf een nogal buiten het dorp gelegen station), maar de keren dat ik in het weekend weleens in die hoek was waren er nou ook weer geen immense aantallen instappers daar.
Het grootste deel van de reizigers van de 81 van en naar Utrecht zal wel uit Meerkerk en Lexmond blijven komen. Dan verwacht ik inderdaad ook wel dat de dienstregeling van de 387 vooral in de avond wat ruimer wordt.
Ehm, die reizigers naar Meerkerk en Lexmond houden toch juist hun rechtstreekse bus vanuit Utrecht? Daarnaast zou de 81 juist andersom (naar Gorinchem) gaan aansluiten volgens de gequote reactie van Qbuzz. Hoewel er juist 's avonds en in het weekend ook wel vraag die kant op zou zijn, dus uitbreiding van de 387 blijft dan meerwaarde hebben.
Je hebt lijn 85 (Leerdam-Utrecht) nog over om over Papendorp te sturen; eventueel kan Qbuzz daar straks zelfs lijn 63 voor inzetten, aangezien de 81 straks sowieso 2x/uur de relatie Vianen-Utrecht via de Europalaan onderhoudt zoals de 63 nu al doet. Je hebt op zich niet veel bussen nodig om werkvolk vanuit Vianen en verder naar Papendorp te krijgen, want de bulk zit juist in het vervoer van Utrecht Centraal naar Papendorp.
Vergis je niet in de hoeveelheid reizigers tussen Kanaleneiland Zuid en Vianen, da's best nog een aanzienlijk aandeel van de reizigers in lijn 63 (die overigens in de spitsrichting, da's 's ochtends Vianen-Utrecht, 4x/uur rijdt). De ritten tussen Vianen en Papendorp die 181 nu biedt zijn vooral bijvangst want het ging destijds om het vervangen van lijn 29 en dus de spitsversterking tussen Utrecht Centraal en Papendorp Zuid. Dat lijkt me juist ideaal om met lijn 85 op te vangen, want de stroom naar Papendorp zit dan precies in de tegenspitsrichting van die lijn.
In lijn 63 kan je er niet zoveel reizigers meer bij hebben omdat die in z'n minst frequente richting ook nog het vervoer verzorgt van Utrecht Centraal naar het industrieterrein in Vianen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:Aan forensen heb je natuurlijk sowieso niet veel 's avonds en in het weekend en die twee haltes aan de Arkelsedijk liggen daarnaast ook nog ruimschoots binnen het verzorgingsgebied van lijn 5 (aannemende dat dat personeel van Corbion vanaf station Gorinchem reist) die al een volwaardiger deel van de stadsdienst wordt. Papland heeft straks overdag én het nieuwe station én lijn 80.
Het gaat ook om een handjevol mensen, maar die pakken nu in de ochtend toch echt de 81 of 181 vanuit Utrecht omdat het qua reistijd niks uitmaakt ten opzichte van de 387 met een overstap op de 81/181 terug richting Utrecht.
Daniel schreef:Ehm, die reizigers naar Meerkerk en Lexmond houden toch juist hun rechtstreekse bus vanuit Utrecht? Daarnaast zou de 81 juist andersom (naar Gorinchem) gaan aansluiten volgens de gequote reactie van Qbuzz. Hoewel er juist 's avonds en in het weekend ook wel vraag die kant op zou zijn, dus uitbreiding van de 387 blijft dan meerwaarde hebben.
Ik reageerde op Cas' opmerking dat het verdwijnen van de 81 tussen Meerkerk en Gorinchem betekent dat in de avond toch extra ritten van de 387 naar Gorinchem nodig zijn. Reizigers die om 00.30 uur de laatste 81 naar Gorinchem pakken en tot het eind blijven zitten doen dat niet voor de toeristische route maar omdat er dan geen 387 meer rijdt.
Daniel schreef:De ritten tussen Vianen en Papendorp die 181 nu biedt zijn vooral bijvangst want het ging destijds om het vervangen van lijn 29 en dus de spitsversterking tussen Utrecht Centraal en Papendorp Zuid. Dat lijkt me juist ideaal om met lijn 85 op te vangen, want de stroom naar Papendorp zit dan precies in de tegenspitsrichting van die lijn.
Dat is waar... gebeurt nu immers ook al (tegenspitsritten in de avondspits van lijn 85 die Leerdam-Vianen rijden en vanaf daar verder gaan als 181 naar Utrecht).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Meltrain »

Gaat die lijn 81 over naar Utrecht of blijft die bij DAV?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

81 bleef bij DAV meen ik, maar nu je het zegt... die rijdt straks volledig in de provincie Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door The Greyhound »

nvdw schreef:En ja, er zijn straks best wat reizigers de klos met deze opzet, voornamelijk die reizigers die van en naar Arkel willen, of bijvoorbeeld in Gorinchem een bestemming bij een van de bedrijven langs de Arkelsedijk hebben (de chemische fabriek heeft best wat kantoorpersoneel dat met het ov reist). Maar blijkbaar zijn die getalsmatig niet groot genoeg om meer in stand te houden dan een daglijntje als dit, want dat is waar het op neer komt.
Ook de scholieren die vanuit Arkel naar Wijdschild willen gaan er niet echt op vooruit. Die worden getrakteerd op een flinke omweg.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Roeland »

Het lijkt me een groter probleem dat de rechtstreekse verbinding tussen Lexmond / Meerkerk en Gorinchem (en daarmee de overstap op de trein van/naar Dordrecht) vervalt.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

De nieuwe 81 blijf wel in de dav-concessie als reactie op mijn mail daarover omdat die 2 haltes in deze concessie aandoet en een belangrijke overstap biedt tussen verschillende dav lijnen
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

StefanRijnhoutjes schreef:Over twee weken publiceren wij de dienstregelingplannen op onze website, zodat u alle details kunt inzien.
Alweer over 2 weken ja...? :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Stefan schreef:
StefanRijnhoutjes schreef:Over twee weken publiceren wij de dienstregelingplannen op onze website, zodat u alle details kunt inzien.
Alweer over 2 weken ja...? :')
Het wordt steeds later _O-
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Goedemiddag,



De 85 (U-OV), 90, 94 (U-OV) en 388.

Deze lijnen gaan dan over Papendorp rijden!
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Roeland »

StefanRijnhoutjes schreef: De 85 (U-OV), 90, 94 (U-OV) en 388.

Deze lijnen gaan dan over Papendorp rijden!
Blijkt dat uit het Vervoerplan?
En leidt dat tot extra reistijd voor reizigers tussen Leerdam / Noordeloos / Ameide en Utrecht CS?
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Nee niet uit het vervoerplan maar uit de reactie op mijn mail, ze zegt dat het vervoersplan op 31 juli op de site staat
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Vianen-Utrecht via Papendorp kost ongeveer vijf minuten meer dan de huidige route via de Graadt van Roggenweg, en dan ligt die vrije busbaan er nog niet.

Maar 31 juli weten we dus (eindelijk) meer. Dank voor het mailen StefanR. :pos:
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Roeland schreef:Het lijkt me een groter probleem dat de rechtstreekse verbinding tussen Lexmond / Meerkerk en Gorinchem (en daarmee de overstap op de trein van/naar Dordrecht) vervalt.
Gezien de spitsversterking op de lijnen langs Meerkerk/Lexmond historisch vooral richting Utrecht ging lijkt me dat niet de stroom naar Gorinchem de belangrijkste is.
StefanRijnhoutjes schreef:De nieuwe 81 blijf wel in de dav-concessie als reactie op mijn mail daarover omdat die 2 haltes in deze concessie aandoet en een belangrijke overstap biedt tussen verschillende dav lijnen
De overstaps zijn op zich een logische reden, maar de twee haltes (dat moeten het nieuwe knooppunt A27 en nog ergens een tussenliggende halte zijn) zouden zo'n beetje op de provinciegrens liggen. Ik denk dat het meer een eis uit het PvE is waarin de 81 op basis van de huidige route bij Zuid-Holland blijft, want in jouw latere lijstje zie je al dat alleen de lijnen die volledig in Utrecht komen te liggen daadwerkelijk over gaan naar U-OV.

Wel een hoop lijnen via Papendorp trouwens, vooral 94 voegt er niet veel toe gezien die alleen naar Utrecht rijdt. Kon me ook zogauw niet herinneren dat die in de eerder geplaatste kaartjes stond als lijn die bleef bestaan. Of zouden de avond en zondagritten van 90, die dan alleen Ameide-Utrecht ging rijden, soms door de 94 worden overgenomen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door nvdw »

94 is in zijn huidige vorm ook niet meer dan drie spitsversterkingsritten van de 90. Het idee van dat andere lijnnummer was ook meteen loos omdat dat onderscheid alleen in de richting Rotterdam van belang was - en net met het jaar van invoering van de 94 werden de spitsritten vanuit Utrecht richting Ameide geschrapt.

Een lijn als de 81 kan prima onder de DAV-concessie uitgevoerd worden, en tegelijkertijd door de provincie Utrecht gefinancierd worden, maar dat is ook maar mijn giswerk.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Als het goed is staat eind van de.middag het
(Concept) vervoersplan op de site werd mij net gemailt *bus* *bus*
ArnoArriva
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
Locatie: Sliedrecht

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door ArnoArriva »

Welke website? Eigen site van Qbuzz?
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Qbuzz.nl/dav
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Stadsbus »

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Inmiddels zit ik in Oostenrijk de dienstregelingen voor Dordrecht door te spitten. Weinig wereldschokkends.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Chrysa »

Nu weten we het wel hoor, je bent op vakantie.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Ze laten wel heel veel nieuwe buslijnen tot aan de knooppunt bij Meerkerk rijden straks
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Het gaat nog niet helemaal lekker met de pijltjes in de Dordtse stadslijnen zie ik, die staan vrij willekeurig rond het Stadskantoor/Spuiweg. En bij lijn 7 leek de route me al zo raar (met na het station eerst Spuiweg en dan Kilwijkstraat is een rondje extra rijden), maar uit de kaart bleek al snel dat de haltes precies omgewisseld staan in de routestrip. Wordt wel een flink keerlusje in het centrum dan, en kennelijk meer buffertijd daar want de centrumhalte aan de Spuiboulevard is de langste en dus met plek om te wachten.

Iemand trouwens de link naar de Dordtse lijn 5 gevonden, want via de site kom ik op de folder van de Gorinchemse lijn 5 uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door BusFreakRotterdam »

Iemand een idee of het nog goed gekomen is met de Buurtbus Dordrecht?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied (2019-2026)

Bericht door ArrivaBas »

Onderaan de lijnoverzichten staat als je op 'hier' drukt een PDF met alle globale (concept)tijden.
Chrysa schreef:Nu weten we het wel hoor, je bent op vakantie.
Zolang ik nog daar zit, blijf ik jullie terroriseren met de lokale weerberichten. :twisted: :P
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten