Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Globetrotter »

The Greyhound schreef:
nvdw schreef:Bij de Juijn busjes werkt de kast aan de voorzijde nog steeds niet. De zij- en achterzijde werken wel.
Werken in de zin van dat het een lijnnummer toont. Ik kwam eind vorige week een busje op lijn 90 tegen die op de voor- of zijkant een ander lijnnummer toonde. Misschien dat het de afgelopen week veranderd is.
Gerben
Berichten: 63
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 19:19

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Gerben »

Inderdaad het lijnnummer klopt nog niet altijd. Er rijden bijvoorbeeld veel 90's rond met op de lijnfilm: 81 Gelkenes (bij de Crossways van de Rosero's heb ik er alleen maar gezien met geen werkende lijnfilm of een kloppende lijnfilm), opmerkelijk is wel dat dit eigenlijk nooit gebeurt met de 90 richting Utrecht CS want daar staat gewoon op 90 Utrecht CS. Had pas ook in een lijn 90 een omroep die veels te hard stond dus bij de aankondiging van de halte klonk keihard door de bus: 'Halte, Koningin Wilhelminalaan' schrok iedereen zich dood door een omroep die doofmakend hard stond, chauffeur heeft toen de omroep maar uitgezet om die herrie te voorkomen :). Bovendien rijden er ook veel U-OV chauffeurs op lijn 90 die echt overduidelijk niet bekend zijn met de Lekdijk en op bepaalde plekken overdreven voorzichtig rijden (Kom Lekdijk bij Lexmond, Sluis bij Ameide etc.) + drempels onderschatten of overschatten maar dat zal een kwestie van gewenning zijn want dit gebeurt als veel minder. In het begin waren er gewoon chauffeurs die serieus niet harder dan 40 over de Lekdijk reden _O- Bij Arriva werd er eerder roekeloos gereden en werd de Lekdijk gebruikt om opgelopen vertraging tussen Utrecht en Vianen in te halen...

Bij enkele Rosero's die in het weekend op lijn 90 rijden werkt de actuele reisinformatie (in OVinfo en OVzoeker) nog niet en bij de Rosero's die 's avonds vanuit DMG rijden op U-OV lijn 94 naar Ameide daar werkt van geen enkele bus de actuele reisinformatie (behalve dan die van de eerste rit die met een U-OV Ambassador wordt gereden). Dus ze moeten ook even bij sommige Rosero's de laatste probleempjes even oplossen qua reizigersinformatie.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door mb90 »

Nog wat (digitale) nummertjesrariteiten die ik vanmiddag zag in Dordrecht. Op lijn 10 was digitaal een 6660 te zien. In de praktijk is dit een een kale en dus nummerloze ex-Arriva Rosero.
Op lijn 392 zou volgens de digitale info de 6302 moeten rijden, maar in de praktijk is dit de 6415.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Achja, nu hebben we dus een elektrische Rosero tussen de buurtbusserie zitten (die bij 6659 begint digitaal gezien). Al heb ik geloof ik geen buurtBuzz met nummer 6660 actief gezien toen ik op een doordeweekse dag in OVzoeker keek, wel zitten die daar alleen in de serie 6659 - 666x.

Staat er op die Rosero echt helemaal niks meer trouwens? Op de 6092 (bij Qbuzz ook digitaal 6152) staat in elk geval het oude Arriva-nummer nog.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door mb90 »

Nee op die Rosero staat geen nummer meer, alleen achterop is er met de hand opgeschreven dat hij vies is. :P
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busfanNL »

Even een paar vraagjes over het tourist day ticket:
1. Is het tourist dayticket geldig in deze concessie?
2. Zoja is deze ook geldig op de buurtbuzz lijnen?
3. Is deze kaart ook geldig op lijn 388?
Gewoon even ter info. Als iemand hier het antwoord op weet, graag. :pos:
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door MetroRET »

1. Ja, deze is geldig voor deze concessie.

2 en 3 weet ik helaas geen antwoord op :oops:
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daelea »

3 kan ik beamen, in elk geval van Sliedrecht naar Utrecht kon ik in- en uitchecken. Ik neem aan dat dat eventueel de andere kant op dan ook kan ;)
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busfanNL »

Okee 2 is dan spannend. Julsteren weet dat vast wel want in zijn vlogs maakt hij er ook gebruik van. Maar als anderen het antwoord weten dan ook graag. Jullie 2 alvast bedankt. :pos: :wink:
julsteren schreef:lokquote
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daelea »

Het antwoord op vraag 2 staat trouwens op de website bij de voorwaarden:

Waar is het Tourist Day Ticket geldig?

· Geldig in de bussen, trams en metro’s van Arriva, Connexxion, HTM, HTMBuzz, RET en Waterbus (boat) in Zuid-Holland.
· Het ticket is niet geldig in de trein, Fast Ferry Hoek van Holland, Driehoeksveer, buurtbus, nachtbus, OV taxi en op buslijn 195/295.

https://touristdayticket.nl/voorwaarden/
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door busfanNL »

Dank allen. Dan koop ik een buurtbuzz kaart das goedkoper dan. Dank jullie wel. *bus*
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Cas »

Het viel me net op dat zo'n stads+streekbuzz-busje op de Gorinchemse lijn 1 een taxi-kenteken had.
Nou heb ik er nooit uitgebreid naar gekeken, maar dit is me nog nooit eerder opgevallen op andere OV-busjes van taxiboeren. Ligt het aan het type busje of heeft Juijn de busjes anders geregistreerd ofzo?
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5258
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Lijn 45 »

De meest busjes van CTS die in het OV rijden hebben ook een taxiplaat. Denk dat het is omdat Juijn en CTS er ook taxiritten mee rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Zijn ook alleen de Civitas'en van Juijn die blauwe platen hebben trouwens. De buurtBuzzen hebben gewoon gele, net als de Rosero's van Juijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Durashift »

Rosero's kunnen meer dan 8 passagiers vervoeren en dat valt buiten de taxi (plaat) regelgeving.

Buurtbussen hebben een gele, personenwagenplaat, omdat die ook niet meer dan 8 personen kunnen (mogen) vervoeren én dat de bijbehorende vrijwilliger er gewoon met enkel B rijbewijs op mag/kan rijden en er geen extra eisen/kosten zijn zoals de chauffeurspas voor het mogen besturen van een taxivoertuig en de bijbehorende inrichting.. wat nutteloos is (o.a. taxi meter). Lijkt mij
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1256
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Frank93 »

Er komt dus een klein busje te rijden van en naar begraafplaats Essenhof, maar de mevrouw in dit filmpje is daar nog helemaal niet blij mee en wil nog steeds een lijnbus die langs de begraafplaats rijdt:
https://www.ad.nl/video/begraafplaats-o ... ren~p61943
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Daniel »

Die mevrouw is ook wel heel goed in overdrijven... een half uur tot drie kwartier lopen terwijl het gaat om een afstand van 500 meter van de bushalte naar de poort van de begraafplaats. Volgens Google maps 7 minuten lopen, daar zal je als oudere vast wat langer over doen maar 45 minuten???
De zwaarste concessie-eis (bediening ziekenhuizen en recreatieve voorzieningen) vereist dat die voorzieningen een halte op maximaal een hemelsbrede afstand van 500 meter van de hoofdingang hebben. Daar voldoet Qbuzz dus keurig aan, want de looproute vanaf de halte is langer dan een hemelsbrede afstand naar de poort van de Essenhof.

Interessant puntje uit het PvE is dat de provincie Qbuzz ook niet kan dwingen via de begraafplaats te rijden door daar een halte aan te leggen en bediening ervan te verplichten, want dat kan volgens het PvE alleen in het geval dat een adres met de bestaande haltes niet binnen een hemelsbrede afstand van 500 meter van OV voorzien kan worden. Maar dat kan dus wel, want halte Van Gijnweg/Patersweg ligt, weliswaar maar net, binnen die afstanden.

Wat het PvE betreft heeft Nieuw-Krispijn, waarin de begraafplaats ligt, trouwens een beetje de pech dat het in zijn geheel binnen de 500-meter straal van omliggende haltes ligt (Van Gijnweg/Patersweg, J.P. Heijeplein, Centraal Station, Transvaalstraat, Eemsteynplein en Prof. Waterinklaan dekken heel Nieuw-Krispijn binnen de 500 metergrens). Alleen zijn de loopafstanden veelal langer doordat de spoorlijn Dordrecht - Lage Zwaluwe voor een groot deel om Nieuw-Krispijn heen loopt en slechts drie onderdoorgangen kent.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door OVinspecteur »

Zou lijn 93 de begraafplaats niet kunnen bedienen? :idea: Het materieel is toch een beetje klein voor de massa tussen station en Leerpark/ASZ.
Komend vanuit de Alblasserwaard zou de bus dan net als nu de route via het ASZ en het Leerpark rijden, maar daarna linksaf slaan naar de Dubbeldamseweg Zuid, het tunneltje onder het spoor door om uiteindelijk via de Krispijntunnel weer bij het station uit te komen. Het is misschien een stukje om, maar met zo'n klein busje scheelt dat hooguit enkele minuten. Wachten voor een gesloten overweg hoeft bovendien niet meer. In Nieuw-Krispijn kunnen zo 2 of 3 nieuwe haltes gerealiseerd worden voor mensen die moeilijk ter been zijn.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Voor de goede orde: ik heb veel sympathie voor mevrouw Bozuwa's strijd, maar de uiteindelijk aangedragen oplossing is gezien de vervoersvraag simpelweg de beste oplossing. Als de loopafstand vanaf de bushalte het probleem is, is dat dan toch opgelost? In het filmpje wordt ook eens te meer duidelijk om hoeveel mensen het werkelijk gaat: één mevrouw die het echt niet meer kan belopen. En als die bus eenmaal via de Nassauweg rijdt, stapt mevrouw Bozuwa misschien ook twee keer per week bij de Essenhof uit.

Als je dan toch een pendeldienstje opzet (met een auto, taxibus, elektrische riksja of weet ik wat), zou ik eerder vanaf het ziekenhuis rijden dan vanaf de Krispijnseweg. Dan heb je toch iets meer buslijnen en windrichtingen om op aan te takken. Alleen dat is al effectiever dan één buslijn om te sturen, of het nu de 5, de 2 of de 93 is.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door OVinspecteur »

Verder opvallend dat lijn 316 alleen buiten de spits van/naar Kinderdijk rijdt. Een buslijn speciaal voor toeristen dus. Woon-werkverkeer wordt door 9292 naar Ridderkerk gestuurd om daar over te stappen. :o
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Stefan »

En per 7 januari is dat ook alleen nog maar in de weekenden. Lijn 316 rijdt dan doordeweeks niet meer verder dan de halte Vogelbuurt in Alblasserdam. Dit is 1 van de maatregelen die Qbuzz in gaat voeren om de bizar hoog oplopende vertragingen een beetje tegen te gaan. Door dit laatste stukje er uit te halen, ontstaat er een kleine buffer in Alblasserdam.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door Meltrain »

OVinspecteur schreef:Verder opvallend dat lijn 316 alleen buiten de spits van/naar Kinderdijk rijdt. Een buslijn speciaal voor toeristen dus. Woon-werkverkeer wordt door 9292 naar Ridderkerk gestuurd om daar over te stappen. :o
Dat is wel opmerkelijk, ja. :?
Je zou verwachten dat er gewoon in Alblasserdam een overstap mogelijk is tussen 489 en 316.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door nvdw »

Natuurlijk kun je in Alblasserdam overstappen. In de daluren sta je wel 10 minuten te wachten.

Nieuw-Lekkerland (in elk geval de oostkant) heeft al een directe verbinding met Dordrecht. Vanuit Kinderdijk kun je in de spits overstapvrij naar Rotterdam Kralingse Zoom en Zuidplein, alleen voor Papendrecht en Dordrecht moet je overstappen. Dat is toch niet verkeerd? Het aantal forensen uit Kinderdijk stelt niet veel voor ten opzichte van het aantal toeristen dat de molens komt bezoeken...

In Kinderdijk is nu geen mogelijkheid voor de bus om te keren, dus moet hij leeg naar Nieuw-Lekkerland doorrijden om daar een rondje (of eerder ronde) te maken.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door arjano1978 »

OVinspecteur schreef:Zou lijn 93 de begraafplaats niet kunnen bedienen? :idea: Het materieel is toch een beetje klein voor de massa tussen station en Leerpark/ASZ.
Komend vanuit de Alblasserwaard zou de bus dan net als nu de route via het ASZ en het Leerpark rijden, maar daarna linksaf slaan naar de Dubbeldamseweg Zuid, het tunneltje onder het spoor door om uiteindelijk via de Krispijntunnel weer bij het station uit te komen. Het is misschien een stukje om, maar met zo'n klein busje scheelt dat hooguit enkele minuten. Wachten voor een gesloten overweg hoeft bovendien niet meer. In Nieuw-Krispijn kunnen zo 2 of 3 nieuwe haltes gerealiseerd worden voor mensen die moeilijk ter been zijn.
Voor de streekbuzz Iveco lijn 93 is het tunneltje te laag of je wilt er een cabrio van maken haha
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Bericht door OVinspecteur »

arjano1978 schreef:Voor de streekbuzz Iveco lijn 93 is het tunneltje te laag of je wilt er een cabrio van maken haha
Oh... ik dacht dat die lijn met iets kleiners gereden werd. :?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten