Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Wat er al bekend is kan je in dit topic vinden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

Kwam deze pagina tegen https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... chtsteden/

Niet veel extra informatie behalve dat lijn 387 2x per uur rijdt tussen station gorinchem en hoog dalen, 316 2x per urr tussen kinderdijk en alblasserdam rijdt en 489 2x per uur tussen nieuw-lekkerland en alblasserdam rijdt.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Dan zal die 316 in Kinderdijk toch aan een andere lijn gekoppeld moeten zijn, want een nette mogelijkheid om te keren is daar niet. In Nieuw-Lekkerland (489) kun je tenminste nog een lusroute realiseren.

Dat de 387 straks 2x/uur het stukje station-Dalem doet is op zich wel te verdedigen, maar evengoed jammer als het je doel is om meer reizigers uit die hoek in de bus te krijgen zonder ze naar het station te laten lopen of fietsen. Dat is nu nog steeds een voordelige optie als je van de maximale frequentie wilt blijven profiteren.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Het filmpje heeft het over 316/489 met bestemming Kinderdijk - Nieuw-Lekkerland, dus allebei in Nieuw-Lekkerland kerend, dat ziet er logischer uit want er is immers geen andere Snelbuzz die in Kinderdijk komt.
Al komt op de kaartjes ook lijn 93 nog voor en dat zou betekenen dat er altijd 6x/uur een bus tussen Nieuw-Lekkerland en Alblasserdam rijdt, da's nogal een frequentieverhoging buiten de spitsen (drie keer zo vaak) en zelfs in de spits (van 2-4x/uur naar 6x/uur). Tenzij er lijnen in Nieuw-Lekkerland geknipt worden, maar dat valt buiten wat zichtbaar is op de tot nu beschikbare kaartjes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8795
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ArrivaBas »

Vergeten jullie lijn 90 niet? Het lijkt mij dat Qbuzz lijn 90 Rotterdam - Utrecht nog wel zal voortzetten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

Jammer dat we daar inderdaad nog niets over weten. Ben ook benieuwd naar de lijnvoering in Alblasserdam, aangezien de gemeente wel wat wensen had voor veranderingen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

ArrivaBas schreef:Vergeten jullie lijn 90 niet? Het lijkt mij dat Qbuzz lijn 90 Rotterdam - Utrecht nog wel zal voortzetten.
Nee die had ik al meegeteld in de 6x/uur: 316 en 489 rijden immers 2x/uur door naar Kinderdijk volgens het gelinkte artikel, dus samen 4x/uur en daar komt dan dus nog 1x 90 en 1x 93 bij. Tenzij die lijnen voortaan nog maar vanaf Nieuw-Lekkerland zouden rijden, maar dat kan je niet op het kaartje zien en lijkt me ook niet persé logisch (gezien hoe lang er al een spitslijn heen rijdt is Streefkerk immers ook nog op Rotterdam gericht en daarnaast geldt dat waarschijnlijk ook nog wel voor Groot-Ammers).

Overigens hebben er in het verleden wel lijnen tot Kinderdijk gereden, maar zo uit m'n hoofd keerde de 251 daar nooit in 2003 (naast dat 'ie van de andere kant af kwam).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:Het filmpje heeft het over 316/489 met bestemming Kinderdijk - Nieuw-Lekkerland, dus allebei in Nieuw-Lekkerland kerend, dat ziet er logischer uit want er is immers geen andere Snelbuzz die in Kinderdijk komt.
Al komt op de kaartjes ook lijn 93 nog voor en dat zou betekenen dat er altijd 6x/uur een bus tussen Nieuw-Lekkerland en Alblasserdam rijdt, da's nogal een frequentieverhoging buiten de spitsen (drie keer zo vaak) en zelfs in de spits (van 2-4x/uur naar 6x/uur). Tenzij er lijnen in Nieuw-Lekkerland geknipt worden, maar dat valt buiten wat zichtbaar is op de tot nu beschikbare kaartjes.
Maar op zowel de kaartjes als in deze tekst staat dat er tot kinderdijk gereden wordt, lijkt me dan eerder een fout van de video.
ArrivaBas schreef:Vergeten jullie lijn 90 niet? Het lijkt mij dat Qbuzz lijn 90 Rotterdam - Utrecht nog wel zal voortzetten.
Gezien de 2 gerstrekte hov lijnen lijkt het me niet heel gek als lijn 93 de ritten van lijn 90 en 190 overneemt, iig tot het vraagafhankelijk vervoer volledig ingevoerd wordt.

Ach ja, ik denk dat we maar gewoon moeten afwachten. Nummers zeggen niks en we weten nog niks qua routes buiten Gorinchem en Drechtsteden en buiten het HOV weten we over frequenties ook niks
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Maar op zowel de kaartjes als in deze tekst staat dat er tot kinderdijk gereden wordt, lijkt me dan eerder een fout van de video.
Er zijn twee verschillende kaartjes in omloop, zie spoiler:
Spoiler: show
Afbeelding

Afbeelding
Gezien de 2 gerstrekte hov lijnen lijkt het me niet heel gek als lijn 93 de ritten van lijn 90 en 190 overneemt, iig tot het vraagafhankelijk vervoer volledig ingevoerd wordt.
Lijkt juist wel gek gezien de 90 zo'n beetje de enige hoofdlijn door de Alblasserwaard is, de rest (7x-lijnen) zijn allemaal onderliggend en zelfs die blijven aan kaartjes van Gorinchem te zien grotendeels behouden.
Al kan het op zich nog dat de bus vanaf de Lekdijk afbuigt naar Dordrecht (op het kaartje van de Drechtsteden staat nog een 93 via Oud-Alblas zoals nu). Sowieso is wat dat betreft het tot Kinderdijk rijden met 316 ook weer logisch, want vanaf Nieuw-Lekkerland heeft een Snelbuzz via Alblasserdam naar Dordrecht niet zoveel zin: de route via Oud-Alblas is veel sneller.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

Gezien dat er een punt is met zowel Kinderdijk als Nieuw-Lekkerland eronder neem ik aan dat er bedoeld wordt dat er 2 verschillende eindpunten zijn voor de 2 verschillende lijnen.
Kan het trouwens niet zo zijn dat de bus naar de veer in Kinderdijk rijdt, bij het kaartje van Drechtsteden wordt er ook sterk ingezet op de aansluitingen met de waterbus.
Ik heb geen onderschrift
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

De Waterbus (en het Driehoeksveer), liggen naast de halte Molenkade. Veel dichterbij kun je niet komen, want dan sta je in 't water. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

Eh, ik bedoel de veer kinderdijk
Ik heb geen onderschrift
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

Daar kun je niet komen met een bus.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21266
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Meltrain »

Overigens zou het best kunnen dat de oostelijke takken van 90 en 93 worden samengevoegd tot een nieuwe lijn 93 tussen Utrecht en Dordrecht via Nieuw-Lekkerland. De gedeeltes ten westen van Nieuw-Lekkerland worden dan overgenomen door lijn 489 (en 316), met wellicht enkele spitsritten van/naar Streefkerk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

Hoezo niet? Gewoon de veerdijk in rijden toch? Ik heb 12m bussen op smallere wegen zien rijden.
Ik heb geen onderschrift
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Chrysa »

Je kan daar toch niet draaien?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

Afbeelding
Hier ook niet?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Wat, met een bus? En wat te doen als er (heel waarschijnlijk) een rij met auto's voor het veer staat te wachten?

---

Het lastige van die hoek Streefkerk en Nieuw-Lekkerland is dat reizigers zowel naar Kralingse Zoom als naar Zuidplein/Lombardijen moeten. Als je geen gigantische overstaptaferelen op die Oostendam en later Grote Beer wilt krijgen, je toch een directe verbinding met Zuidplein moet blijven houden. Die cluster aan ritten 90-93-190 in de ochtendspits rijdt er niet voor niets. Zowel op Zuidplein als op Lombardijen zit een vestiging van het Wartburg College en laat de signatuur van dat voortgezet onderwijs nou net aansluiten bij de signatuur van dit reepje bijbelgordel ;)

Ik ben ook wel benieuwd hoe Qbuzz met lijn 90 en 93 verder wil. In de huidige opzet is er op bepaalde tijdstippen al behoorlijke overbediening op de Lekdijk: neem bijvoorbeeld de ritten van lijn 90 in de middag die in Alblasserdam beginnen en dan tot aan Nieuw-Lekkerland vrijwel gelijktijdig met een 93 uit Rotterdam oprijden. Als je al 4x/uur een bus hebt rijden die anders op de Rijnstraat was geëindigd, kan ik me voorstellen dat je die situatie niet wilt handhaven.

Naar aanleiding van het bovenstaande kwam ik met wat gegoogle nog op het volgende.

In de gemeenteraad van Alblasserdam is het plan voor busstation Grote Beer ter sprake gekomen; voor wie de discussie niet gevolgd heeft, dat was het door de provincie aangewezen overstappunt/busstation/transferium etc in het R-netwerk. In de huidige kaartjes van Qbuzz is er in plaats daarvan sprake van een 'overstappunt Oostendam' bij de gelijknamige halte aan de westzijde van de Brug over de Noord, simpelweg omdat dat busstation Grote Beer nog niet af zal zijn bij aanvang concessie.

Alle informatie daaromtrent lees je HIER. Het busstation krijgt een plaats in de zuidoosthoek van de kruising Grote Beer/De Helling, de kruising waar nu de halte Rijksweg ligt. Een schets voor de opzet van het busstation staat ook op de pagina. Tussen het busstation en Papendrecht komen ook nog busbanen/-stroken, zodat de bussen niet in de drukte rondom de afrit bij de A15 terecht komen.

Voor de gemeente Alblasserdam is het verder zaak dat de haltes Rijnstraat en het duo A. Kuyperweg/Blokweerweg een R-net upgrade krijgen. De tussenliggende haltes Scheldeplein en Van Hogendorpweg dus niet (die zullen dan waarschijnlijk niet door de 489 worden aangedaan), en over de andere haltes langs de route is ook niets gemeld. Ik meen me te herinneren dat Alblasserdam andere plannen heeft met de Dam, de straat met de gelijknamige halte in de oude dorpskern. Dan kan er altijd nog uitgeweken worden naar een nieuwe halte langs de Haven, bijvoorbeeld tegenover het gemeentehuis.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

Afbeelding
De auto's stellen zich rechts op, genoeg ruimte om te passeren
Ik heb geen onderschrift
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

Nee, er is niet genoeg ruimte om te passeren daar. Hoe wil je daar een bus draaien? En heb je ook de weg gezien waar je overheen moet (met een bus) om bij het veer te komen? Dit is een éénbaansweg met passeerplaatsen, die (vooral in de middagspits als mensen 'terug' willen) helemaal vol staat met auto's die voor de veerpont staan te wachten.

Verwacht sowieso niet dat het überhaupt zin heeft om met een bus, die anderhalve reiziger, daar af te gaan zetten, terwijl er een paar honderd meter verderop een voet-/fietsveer gaat (het Driehoeksveer bij de halte Molenkade), richting Krimpen aan de Lek.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Gaat de 387 dan voortaan ook stoppen bij Meerkerk P+R??
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Cas »

Daar lijkt het wel op, als je de kaartjes bestudeert. Bij mijn weten rijdt hij nu al soms daarlangs, maar ik heb hem nog nooit iemand op zien pikken en aangegeven staat het ook nergens dus ik weet niet helemaal waar dat voor dient.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

387 rijdt daar op dit moment niet meer langs, de P+R die er was is dan ook al weer een aardig tijdje opgeruimd en de speciale verkeerslichten die aangeven dat er iemand bij de halte staat opgeruimd. De halte is er echter nog gewoon en in gebruik voor de 388.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SDC
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 13:56

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door SDC »

Over lijn 90 kan ik in de huidige plannen uitsluitsel geven.

Vraag: "Zal de gehele Lekdijk bediend blijven met een volwaardige en vaste buslijn? Een basisbediening van de Lekdijk en de kernen die daaraan liggen is essentieel voor de bereikbaarheid van deze regio. M.a.w., zal de huidige Arriva-buslijn nr. 90 (Rotterdam Zuidplein - Utrecht Jaarbeursplein) blijven rijden? Zo ja, met welke bedieningstijden? Zo niet, welke argumenten liggen er ten grondslag bij het maken van de keuze tot opheffing van lijn nr. 90?"

Antwoord: "De gehele route over de Lekdijk zal overdag bediend blijven tussen grofweg 7:00 en 19:00 (doordeweeks, in het weekend start de dienstregeling later), maar niet langer door één buslijn. De Lekdijkroute kent aan beide uiteinden drukkere vervoerrelaties (Ameide – Utrecht en Nieuw-Lekkerland – Rotterdam), maar daartussen zijn de bussen doorgaans erg rustig. Wij hebben er daarom voor gekozen om niet onnodig en met (te) grote bussen daar te blijven rijden en de lijn te knippen in Nieuwpoort en Nieuw-Lekkerland, waar overigens wel snelle overstapmogelijkheden zijn voor de doorgaande reizigers. Concreet ziet het lijnennet er dan als volgt uit:
- lijn 90, Utrecht – Ameide – Nieuwpoort
- lijn 74/93, (Gorinchem) – Nieuwpoort – Groot-Ammers – Nieuw-Lekkerland – (Dordrecht)
- R-net 489, Nieuw-Lekkerland – Alblasserdam – Rotterdam Kralingse Zoom
- In de spits aangevuld met lijn 190, Streefkerk – Nieuw-Lekkerland – Alblasserdam – Rotterdam Zuidplein
In de avonduren rijdt er alleen vast OV tussen Utrecht en Ameide, tussen Gorinchem/Nieuwpoort en Groot-Ammers, en tussen Nieuw-Lekkerland en Rotterdam. Overigens is in het gehele concessiegebied, of er nu een bus in de buurt rijdt of niet, ook ’s avonds elke halte en elk adres bereikbaar met flexibel vraagafhankelijk vervoer."

Bron: Klantenservice Qbuzz.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Aha, dus inderdaad een doorkoppeling in Nieuw-Lekkerland zoals op basis van de frequenties al logisch leek. Opvallendst is dan nog het niet 's avonds bedienen van Streefkerk als enige grotere kern langs de Lekdijk, de overige grotere kernen houden in deze opzet allen een vaste verbinding alleen gaat die soms voortaan ergens anders heen.
En na de herindeling is de avondroute van lijn 90 wel een opmerkelijke, want die rijdt dan alleen in wat provincie Utrecht wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 19 gasten