Lijn 673 is qbuzz niet aan te rekenen. Deze verbinding is na een maand weer gaan rijden nadat de provincie Zuid-Holland door onder andere de Gemeente Gorinchem op z'n verantwoordelijkheid is gewezen en meebetaald aan deze verbinding.Jef400 schreef:Grappig dat je gelijk met een ad homoniem komt.
Maar ik zal het je even uitleggen, als wegvallende verbindingen binnen enkele dagen met noodoplossingen vanuit een andere concessie worden opgepakt. Denk aan lijn 673 kun je wel spreken van een zooitje. Uitval en te krappe rijtijden ook.
Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
ook de woordvoerder van qbuzz heeft vorige week uitgebreid en met foto de kans gehad in deze krant te vertellen dat het heel erg de goede kant op ging met de de bussen in .Bollenstad schreef:Ik krijg de indruk dat het AD er veel aan is gelegen om (bijna) dagelijks Qbuzz in diskrediet te brengen. Wát een tendentieus gewauwel en non-nieuws...
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Volgens mij staat er niets over een verplichting van een overstap van 80/81 op de snelbuzz in Meerkerk in het PvE. Het vervoer op de 'dorpen-as' van Utrecht naar Gorinchem was wellicht niet geweldig op bepaalde momenten van de dag, maar de gedwongen overstap voor veel reizigers met door de files grote kans op het missen van aansluitingen op een tochtige plek die zowel op verkeers- als sociaal gebied onveilig is, is niet bepaald een verbetering die meer reizigers gaat trekken.Daniel schreef:Precies, en dat Arriva allerlei lijnen rond Meerkerk rechtstreeks reed was ook niet omdat die zo fantastisch liepen maar meer omdat het een eis was. Net als dat knooppunt Meerkerk gewoon een uitwerking van het PvE is. Ik heb trouwens ook nooit iemand uit Lexmond gehoord de tig keer dat Arriva ritten van 181 en 81 uitgewisseld heeft (en daarvoor gebeurde dat ook geregeld met de 118 en 218), maar nu je daar in het dorp alleen nog lijn 90 kunt nemen zou dat opeens een probleem zijn???nvdw schreef:Mensen die op Twitter om de terugkeer van Arriva vragen, zijn wel heel kort van memorie.
Voor mij nieuw dat Arriva TVV zelf deed, maar goed, ik kan ook niet alles weten. Wel goed dat Arriva het leed een beetje verdeelt op zo'n moment.Daniel schreef:Over acties van Arriva in de vorige concessie gesproken: ik heb ook wel eens 20 minuten op een stadsbus met kwartiersdienst staan wachten omdat Arriva er een bus tussenuit had gehaald om treinvervangend vervoer mee te gaan rijden!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Daar heb je inderdaad gelijk in zie ik bij nalezen. Maar aan de andere kant: de concessiehouder is ook alleen verplicht vaste lijnen aan te bieden in de Drechtsteden, Gorinchem en op de vooraf gedefinieerde HOV-assen. Feitelijk is van alle 7x, 8x en 9x-lijnen in de Alblasserwaard dus alleen lijn 77 een verplichte vaste bus (want Hardinxveld hoort bij de Drechtsteden).The Greyhound schreef:Volgens mij staat er niets over een verplichting van een overstap van 80/81 op de snelbuzz in Meerkerk in het PvE. Het vervoer op de 'dorpen-as' van Utrecht naar Gorinchem was wellicht niet geweldig op bepaalde momenten van de dag, maar de gedwongen overstap voor veel reizigers met door de files grote kans op het missen van aansluitingen op een tochtige plek die zowel op verkeers- als sociaal gebied onveilig is, is niet bepaald een verbetering die meer reizigers gaat trekken.
Je zou dus ook kunnen stellen dat de reizigers in dat gebied blij mogen zijn dat er überhaupt nog een vaste bus rijdt, want alles verbelbussen of omzetten in flexvervoer was dus gewoon toegestaan.
En het knooppunt Meerkerk, wat alleen als HOV-halte verplicht is, is uiteraard vooral een verantwoordelijkheid van de provincie.
Meestal deden ze het niet zelf, maar dit geval was tijdens een ongeplande storing. En je kunt het leed verdelen noemen, maar dan kan je op z'n minst nog je klanten informeren natuurlijk wat hier niet gebeurde. Zover het überhaupt handig is bij een treinstoring tussen Dordrecht en Dordrecht Stadspolders er juist op lijn 3 (een van de lijnen die op loopafstand van station Stadspolders komt) er een bus tussenuit te halen. De omloop was destijds overzichtelijk, en ik woonde toen nog langs de route, dus was wel heel opvallend dat toen ik op 't station aankwam een bus die ik een uur eerder nog op lijn 3 zag rijden opeens op het TVV reed.Voor mij nieuw dat Arriva TVV zelf deed, maar goed, ik kan ook niet alles weten. Wel goed dat Arriva het leed een beetje verdeelt op zo'n moment.
Om trouwens weer een beetje op de huidige concessie terug te komen: het viel me afgelopen zaterdag toen ik weereens in die regio was in positieve zin op dat er toch echt aanmerkelijk beter bezette stadsbussen in Dordrecht rondreden dan in de laatste Arriva-jaren waarin ze op sommige lijnen opvallend leger waren dan ze ooit geweest waren bij de start van de vorige concessie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Ik kwam trouwens in een Noors artikel nog wat plaatjes tegen van de nieuwe Ebusco's. Deze zijn overduidelijk op Nederlandse bodem geschoten en toont een tiental bussen in eindmontage:
http://bussmagasinet.no/?p=10933
Tip: Laat Chrome het artikel vertalen. Het geeft nog veel extra achtergrondinfo en is niet eens extreem gebrekkig. *O* :Y
http://bussmagasinet.no/?p=10933
Tip: Laat Chrome het artikel vertalen. Het geeft nog veel extra achtergrondinfo en is niet eens extreem gebrekkig. *O* :Y
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Interessant is vooral deze zin: "En toen Bussmagasinet de andere dag op bezoek was, stonden er 37 bussen op een rij op het terrein klaar om aan de klant te worden afgeleverd."
Oftewel, dat zou betekenen dat alle bussen voor Dordrecht inmiddels in Deurne staan. Mooi op schema voor indienststelling in maart/april dus.
Oftewel, dat zou betekenen dat alle bussen voor Dordrecht inmiddels in Deurne staan. Mooi op schema voor indienststelling in maart/april dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Aan de tweede laadpaal bij Stadspolders wordt nog gesleuteld. de haltekommen moeten nog bestraat worden. Daarna is de halte Stadspolders omgebouwd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Is de haltekom voor het Palet dan überhaupt al gemaakt? Afgelopen zaterdag was daar de oude stoep nog niet eens verwijderd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Aan beide zijden ligt een zandbed voor een haltekom.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Stakingen bij Qbuzz van de baan na emotionele bijeenkomst chauffeurs en directie
Werkonderbrekingen bij Qbuzz zijn voorlopig van de baan. Dat meldt CNV-bestuurder Evert Jan van de Mheen na een gesprek tussen de bonden, de ondernemingsraad en de directie van Qbuzz. Dat besluit volgde vanmiddag na drie bijeenkomsten van de directie met de chauffeurs.
Volgens Van de Mheen heeft de directie een aantal toezeggingen gedaan, onder meer over extra ondersteuning van chauffeurs om sociale onveiligheid tegen te gaan. Er komt meer inzet om de ICT in de bussen eindelijk op orde te krijgen en er komt extra controle van ouder materieel.
Ook worden verdwenen vakantietegoeden snel bijgeschreven en worden chauffeurs voortaan beter op de hoogte gehouden. Wijzigingen in de dienstregeling zijn echter pas eind dit jaar mogelijk.
Lees verder
Werkonderbrekingen bij Qbuzz zijn voorlopig van de baan. Dat meldt CNV-bestuurder Evert Jan van de Mheen na een gesprek tussen de bonden, de ondernemingsraad en de directie van Qbuzz. Dat besluit volgde vanmiddag na drie bijeenkomsten van de directie met de chauffeurs.
Volgens Van de Mheen heeft de directie een aantal toezeggingen gedaan, onder meer over extra ondersteuning van chauffeurs om sociale onveiligheid tegen te gaan. Er komt meer inzet om de ICT in de bussen eindelijk op orde te krijgen en er komt extra controle van ouder materieel.
Ook worden verdwenen vakantietegoeden snel bijgeschreven en worden chauffeurs voortaan beter op de hoogte gehouden. Wijzigingen in de dienstregeling zijn echter pas eind dit jaar mogelijk.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Toch apart dat ik afgelopen Donderdag nog een nieuwe Ebusco in de Qbuzz kleuren achter een takelwagen in de Antwerpense haven gezien heb.Daniel schreef:Interessant is vooral deze zin: Oftewel, dat zou betekenen dat alle bussen voor Dordrecht inmiddels in Deurne staan. Mooi op schema voor indienststelling in maart/april dus.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
https://www.ad.nl/dossier-qbuzz/proef-o ... ~a4d2c289/
Het AD heeft afgelopen weekend de proef op de som genomen. Een verslaggever heeft een rondje met de probleemlijnen gereisd.
Edit 9:08. Ik zag een kwartier geleden een volledig gestickerde Ebusco met '10 Geen Dienst' op het display zuidwaarts op de N3 rijden.
Het AD heeft afgelopen weekend de proef op de som genomen. Een verslaggever heeft een rondje met de probleemlijnen gereisd.
Edit 9:08. Ik zag een kwartier geleden een volledig gestickerde Ebusco met '10 Geen Dienst' op het display zuidwaarts op de N3 rijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Dat ligt toch even anders:Daniel schreef:Ach, dat valt nog mee: Arriva had in 2007 al na twee weken rijden een boete te pakken.
Die CO2 uitstoot in 2019 waarover het artikel schrijft zullen ze wel halen. Immers gaan ze met veel meer elektrische bussen rijden dan in de concessie geëist voor het eerste jaar.
€ 50.000,- per procent waarmee de in de Inschrijving toegezegde maximale CO2-uitstoot per materieelkilometer wordt overschreden waar het betreft de eerste 10 procent van overschrijding; € 75.000,- per procent van overschrijding waarmee juist bedoelde norm van 10 procent wordt overschreden.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Ook vandaag mag er weer een Ebusco buitenspelen. Zojuist kwam de 6128 langs het Halmaheiraplein als testrit.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Nog een artikel over DMG op OVpro, hierin wordt verteld over de bijeenkomsten en de beloftes die Qbuzz heeft gedaan (dat was al bekend). Interessant is dat hier wordt gezegd dat men in overleg is met de provincie over (kleine) aanpassingen in de dienstregeling.
https://www.ovpro.nl/personeel/2019/02/ ... n-de-baan/
Nu was ik benieuwd, welke buslijnen verdienen volgens jullie een aanpassing in de dienstregeling (gaat dus niet om routes maar om de tijden)? Zelf denk ik bijv. aan lijn 90 (extra tijd in de spits toevoegen tussen Utrecht en Vianen lijkt me een goeie) + enkele rariteiten in de dienstregeling Toch zitten er dus nog kleine rariteiten in de dienstregeling van lijn 90 die op te lossen zijn met een minuutje schuiven hier en daar want sommige afstanden tussen haltes zijn niet goed ingeschat. Want sommige haltes die dichter bij elkaar liggen daar heeft de bus meer tijd voor dan tussen haltes die verder uit elkaar liggen. Ook lijn 94 (maar die is van U-OV) kampt om diezelfde reden met vertragingen omdat 's avonds de tijden tussen Utrecht en Vianen wel erg krap zijn gepland wat ook speelt bij de laatste rit van lijn 90. Op lijn 94 heeft de bus ook maar 1 minuut keertijd wat dus vaak zorgt voor een vertraging die doorwerkt op de vervolgrit richting Utrecht, geen enkele rit op lijn 94 naar Utrecht komt vertrekt hierdoor op tijd en dan ook nog eens een veel te krappe planning voor de route door Ameide... Dit probleem speelde eerst ook op lijn 90 maar gelukkig speelt dit nu eigenlijk niet meer. Overigens rijdt lijn 90 deze week echt vele malen beter op tijd, heb op dinsdag één enkele uitschieter gezien naar 10 min. in de spits, echter zo'n vertraging kwam bij Arriva in een spits ook wel eens voor... Voorderest allemaal binnen de 5 minuten of op tijd/te vroeg dus gaat echt een stuk beter! Vandaag zelfs een max. vertraging richting Utrecht van 3 min. en naar Gelkenes één rit 7 min. te laat in de spits. Al met al heeft de dienstregeling enkele (kleine) aanpassingen nodig om nog beter op tijd te gaan rijden.
Zelf denk ik dat dat lijn 388 nog de meeste aanpassingen nodig heeft aangezien deze lijn nog steeds regelmatig kampt met grote vertragingen (wel een stuk minder dan eerst maar er zijn nog steeds grote uitschieters of uitvallende bussen), die lijn blijft denk ik wel een zorgenkindje voor Qbuzz...
Nog meer lijnen die volgens jullie een eventuele kleine aanpassing van de dienstregeling nodig hebben om beter op tijd te rijden? Zou trouwens wel gedoe zijn een aanpassing in de dienstregeling want dan mag Qbuzz alle haltepalen weer langsgaan terwijl ze sommigen nog geen eens langs zijn gegaan ;)...
https://www.ovpro.nl/personeel/2019/02/ ... n-de-baan/
Nu was ik benieuwd, welke buslijnen verdienen volgens jullie een aanpassing in de dienstregeling (gaat dus niet om routes maar om de tijden)? Zelf denk ik bijv. aan lijn 90 (extra tijd in de spits toevoegen tussen Utrecht en Vianen lijkt me een goeie) + enkele rariteiten in de dienstregeling Toch zitten er dus nog kleine rariteiten in de dienstregeling van lijn 90 die op te lossen zijn met een minuutje schuiven hier en daar want sommige afstanden tussen haltes zijn niet goed ingeschat. Want sommige haltes die dichter bij elkaar liggen daar heeft de bus meer tijd voor dan tussen haltes die verder uit elkaar liggen. Ook lijn 94 (maar die is van U-OV) kampt om diezelfde reden met vertragingen omdat 's avonds de tijden tussen Utrecht en Vianen wel erg krap zijn gepland wat ook speelt bij de laatste rit van lijn 90. Op lijn 94 heeft de bus ook maar 1 minuut keertijd wat dus vaak zorgt voor een vertraging die doorwerkt op de vervolgrit richting Utrecht, geen enkele rit op lijn 94 naar Utrecht komt vertrekt hierdoor op tijd en dan ook nog eens een veel te krappe planning voor de route door Ameide... Dit probleem speelde eerst ook op lijn 90 maar gelukkig speelt dit nu eigenlijk niet meer. Overigens rijdt lijn 90 deze week echt vele malen beter op tijd, heb op dinsdag één enkele uitschieter gezien naar 10 min. in de spits, echter zo'n vertraging kwam bij Arriva in een spits ook wel eens voor... Voorderest allemaal binnen de 5 minuten of op tijd/te vroeg dus gaat echt een stuk beter! Vandaag zelfs een max. vertraging richting Utrecht van 3 min. en naar Gelkenes één rit 7 min. te laat in de spits. Al met al heeft de dienstregeling enkele (kleine) aanpassingen nodig om nog beter op tijd te gaan rijden.
Zelf denk ik dat dat lijn 388 nog de meeste aanpassingen nodig heeft aangezien deze lijn nog steeds regelmatig kampt met grote vertragingen (wel een stuk minder dan eerst maar er zijn nog steeds grote uitschieters of uitvallende bussen), die lijn blijft denk ik wel een zorgenkindje voor Qbuzz...
Nog meer lijnen die volgens jullie een eventuele kleine aanpassing van de dienstregeling nodig hebben om beter op tijd te rijden? Zou trouwens wel gedoe zijn een aanpassing in de dienstregeling want dan mag Qbuzz alle haltepalen weer langsgaan terwijl ze sommigen nog geen eens langs zijn gegaan ;)...
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Het scheelt vooral dat bij het 5 Meiplein de verkeerslichten normaal functioneren. Er was een hele tijd voor elke richting maar 1 licht.. nu is dit voorbij en de boel loopt alweer een stuk beter naar mijn idee.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
En er is zelfs een beetje hulp van de KAR-systemen! Gaat inderdaad een stuk beter zo. Het oponthoud dat je nu nog hebt zit voornamelijk op de A2 en de A12, maar dat was altijd al zo. Het is ook een illusie om te denken dat je in de avondspits geen vertraging oploopt. Je moet alleen zorgen dat vrij alledaags oponthoud niet tot complete ontwrichting van je dienstregeling leidt. DMG is wat dat betreft best een lastige regio. Door al die verschillende bustypes die verplicht op bepaalde ritten moeten, mis je ook een beetje flexibiliteit.
Een beetje buffertijd aan het einde van de 81 en 90 zou wel fijn zijn, zeker omdat je daar nog met een overstap zit (resp. Meerkerk A27 en Schoonhovenseveer). Maar ik denk dat Qbuzz uit de ritdata wel kan achterhalen waar de pijn zit.
Een tijdvreter van heel andere aard zit hem ook in het materiaal zelf. Moet je maar eens kijken wat een tijd het kost om de deuren van die Iveco's te openen en te sluiten. Bij de Scania's zit je dan nog met die krappe doorgang bij de voordeur, waar de toch al beperkte doorloopruimte nog eens extra nauw is gemaakt door er ook nog een prullenbak op te hangen. Het rijdt goed die Higer A30, maar voor ov-werk vind ik ze maar matig geschikt.
Een beetje buffertijd aan het einde van de 81 en 90 zou wel fijn zijn, zeker omdat je daar nog met een overstap zit (resp. Meerkerk A27 en Schoonhovenseveer). Maar ik denk dat Qbuzz uit de ritdata wel kan achterhalen waar de pijn zit.
Een tijdvreter van heel andere aard zit hem ook in het materiaal zelf. Moet je maar eens kijken wat een tijd het kost om de deuren van die Iveco's te openen en te sluiten. Bij de Scania's zit je dan nog met die krappe doorgang bij de voordeur, waar de toch al beperkte doorloopruimte nog eens extra nauw is gemaakt door er ook nog een prullenbak op te hangen. Het rijdt goed die Higer A30, maar voor ov-werk vind ik ze maar matig geschikt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Als het goed is gaat er gekeken worden naar de deuren van de Iveco's en gaat het prullenbakje bij de voordeur van de Scania's verdwijnen. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Kan iemand mij vertellen wat voor bus er achter de 6168 schuilgaat, die volgens OVzoeker nu op lijn 5 in Dordrecht zit?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
- Locatie: Sliedrecht
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Dit 6168 was Volvo Hybride, gisteren zag ik hem op lijn 8 Ddr-Sliedrecht Stormrand rijden. Ik dacht eerst 6 wiellen busje zoals de stad dienst in Gorinchem rond rijdt.
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
Groet Arno
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
DMG is filetechnisch inderdaad een heel lastig gebied en daarom is het belangrijk, daar waar dat mogelijk is geen overstap in vervoersrelaties in te bouwen. In dat kader is de knip van lijn 81 in Meerkerk onbegrijpelijk, los van het het feit dat het viaduct onder de A27 nooit tegen aanvaardbare kosten kan worden omgebouwd tot een klantvriendelijk en veilig busstation.nvdw schreef:En er is zelfs een beetje hulp van de KAR-systemen! Gaat inderdaad een stuk beter zo. Het oponthoud dat je nu nog hebt zit voornamelijk op de A2 en de A12, maar dat was altijd al zo. Het is ook een illusie om te denken dat je in de avondspits geen vertraging oploopt. Je moet alleen zorgen dat vrij alledaags oponthoud niet tot complete ontwrichting van je dienstregeling leidt. DMG is wat dat betreft best een lastige regio. Door al die verschillende bustypes die verplicht op bepaalde ritten moeten, mis je ook een beetje flexibiliteit.
Een beetje buffertijd aan het einde van de 81 en 90 zou wel fijn zijn, zeker omdat je daar nog met een overstap zit (resp. Meerkerk A27 en Schoonhovenseveer). Maar ik denk dat Qbuzz uit de ritdata wel kan achterhalen waar de pijn zit.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Een grote rariteit is de aansluiting van de treinen op de stadsbussen in Gorinchem.Gerben schreef:
Nu was ik benieuwd, welke buslijnen verdienen volgens jullie een aanpassing in de dienstregeling (gaat dus niet om routes maar om de tijden)? Zelf denk ik bijv. aan lijn 90 (extra tijd in de spits toevoegen tussen Utrecht en Vianen lijkt me een goeie) + enkele rariteiten in de dienstregeling
De treinen uit Dordrecht komen om 7 en 37 aan, precies het moment dat de stadsbus naar het westen van de de stad vertrekt. Met de trein uit Geldermalsen die om 3 en 33 aankomt kan je deze bus net halen, maar niet de bus richting Gorinchem Oost die om 3 en 33 vertrekt.De stadsdienst in Gorinchem is al niet de grootste publiekstrekker van DMG, maar op deze manier maakt Qbuzz de stadsdienst nog minder attractief. Bij Westnederland, ZWN, Connexxion en Arriva waren deze aansluitingen altijd prima geregeld.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Bij Arriva was de overstap vooral sneller, maar niet persé robuuster: vanuit Gorinchem West naar Geldermalsen had je bv. maar twee minuten om naar de tunnel te rennen, naar spoor 2 te komen en dan nog in te checken. Dat haal je bij de minste vertraging al niet meer.
Qbuzz heeft het vooral anders georganiseerd met gebruikmaking van het feit dat die trein elk kwartier rijdt. Vanuit Dalem heb je bv. een overstap ca. 10 minuten van/naar Dordrecht. Hetzelfde geldt voor de overstap van/naar de Gildenwijk, die is 10 minuten vanuit Dordrecht en 6 minuten naar Dordrecht. Van/naar de Lingewijk is de overstap uit Dordrecht 7 minuten in beide richtingen.
De enige echt slechte overstappen zijn van Dordrecht naar Stalkaarsen en van de 80 uit de Haarwijk Ri. Dordrecht, die zijn beide een kwartier.
Qbuzz heeft het vooral anders georganiseerd met gebruikmaking van het feit dat die trein elk kwartier rijdt. Vanuit Dalem heb je bv. een overstap ca. 10 minuten van/naar Dordrecht. Hetzelfde geldt voor de overstap van/naar de Gildenwijk, die is 10 minuten vanuit Dordrecht en 6 minuten naar Dordrecht. Van/naar de Lingewijk is de overstap uit Dordrecht 7 minuten in beide richtingen.
De enige echt slechte overstappen zijn van Dordrecht naar Stalkaarsen en van de 80 uit de Haarwijk Ri. Dordrecht, die zijn beide een kwartier.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Tja....nu durft qbuzz (uit schaamte?) de aansluiting vanuit Geldermalsen richting Dalem helemaal niet meer op te nemen (30 minuten wachten!!!). Overstap tijden van 10 minuten zijn niet echt noodzakelijk, ook al omdat zoals jij stelt de treinen iedere 15 minuten rijden. Mocht je de trein onverhoopt missen dan komt er binnen 15 minuten weer 1.Daniel schreef:Bij Arriva was de overstap vooral sneller, maar niet persé robuuster: vanuit Gorinchem West naar Geldermalsen had je bv. maar twee minuten om naar de tunnel te rennen, naar spoor 2 te komen en dan nog in te checken. Dat haal je bij de minste vertraging al niet meer.
Qbuzz heeft het vooral anders georganiseerd met gebruikmaking van het feit dat die trein elk kwartier rijdt. Vanuit Dalem heb je bv. een overstap ca. 10 minuten van/naar Dordrecht. Hetzelfde geldt voor de overstap van/naar de Gildenwijk, die is 10 minuten vanuit Dordrecht en 6 minuten naar Dordrecht. Van/naar de Lingewijk is de overstap uit Dordrecht 7 minuten in beide richtingen.
De enige echt slechte overstappen zijn van Dordrecht naar Stalkaarsen en van de 80 uit de Haarwijk Ri. Dordrecht, die zijn beide een kwartier.
Dat de nieuwe lijn 5 (hobby project van de lokale SP) nu redelijk aansluit is fijn maar gezien de zeer geringe bezetting zullen daar weinig mensen iets aan hebben.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Je moet zo'n lijntje ook wel de kans geven ontdekt te worden he, lijn 5 neemt in feite ook een stuk van de bediening over die 81 vroeger via de Arkelsedijk verzorgde en heeft er een stuk van de oude stadsdienst overgenomen in de Gildenwijk. En voor reizigers uit de omgeving Beatrixziekenhuis kan het dus ook aantrekkelijk zijn iets verder naar een halte van lijn 5 te lopen i.p.v. lijn 1 te nemen, waardoor je een betere overstap krijgt.
Wat dat betreft is het belang van lijn 5 wel toegenomen terwijl deze in het Arriva-lijnennet inderdaad veel minder relevant was.
Wat de aansluiting van/naar Geldermalsen vermoed ik dat die minder gebruikt zal worden dan de aansluiting naar Dordrecht, maar dat valt niet vast te stellen want er zaten in de aanbestedingsdocumenten geen HB-matrices van bus en trein gecombineerd. Ik kan dus alleen zien dat vrijwel alle reizigers vanaf stadsdiensthaltes in Gorinchem op het station uitstappen, maar niet waar ze vervolgens heen gaan.
De aansluitingen van 10 minuten zullen trouwens wel een optimum van de huidige dienstregeling zijn. Zou je bv. eerder naar Stalkaarsen vertrekken (dat kan, die bus staat 7 minuten stil op het station nu) dan wordt de aansluiting vanuit Dordrecht wel korter maar blijft die de andere kant op op zijn best even lang.
's Avonds en op zondag zijn de overstappen dan wel weer beter omdat die net als bij Arriva dan volledig op de halfuursdienst Dordrecht - Geldermalsen afgestemd zijn en niet deels op de kwartiersdiensten naar Dordrecht.
Overigens denk ik toch echt dat de aansluitingen beter zijn nu die ze wat ruimer zijn. Het is bijvoorbeeld zeer de vraag of die overstap van 2 minuten in de Arriva-tijd überhaupt te halen was in de spits, want de betreffende bus zal gezien de rijtijd vanaf overweg Banneweg naar het station (die is een minuut of 2) bovengemiddeld vaak voor een gesloten spoorwegovergang hebben staan wachten op de trein waarop hij even verderop krap zou moeten aansluiten. En ook in de Arriva-dienstregeling waren er in diverse richtingen overstappen van 6 minuten, we hebben het dus maar over een minuut of 4 extra overstaptijd.
Wat dat betreft is het belang van lijn 5 wel toegenomen terwijl deze in het Arriva-lijnennet inderdaad veel minder relevant was.
Wat de aansluiting van/naar Geldermalsen vermoed ik dat die minder gebruikt zal worden dan de aansluiting naar Dordrecht, maar dat valt niet vast te stellen want er zaten in de aanbestedingsdocumenten geen HB-matrices van bus en trein gecombineerd. Ik kan dus alleen zien dat vrijwel alle reizigers vanaf stadsdiensthaltes in Gorinchem op het station uitstappen, maar niet waar ze vervolgens heen gaan.
De aansluitingen van 10 minuten zullen trouwens wel een optimum van de huidige dienstregeling zijn. Zou je bv. eerder naar Stalkaarsen vertrekken (dat kan, die bus staat 7 minuten stil op het station nu) dan wordt de aansluiting vanuit Dordrecht wel korter maar blijft die de andere kant op op zijn best even lang.
's Avonds en op zondag zijn de overstappen dan wel weer beter omdat die net als bij Arriva dan volledig op de halfuursdienst Dordrecht - Geldermalsen afgestemd zijn en niet deels op de kwartiersdiensten naar Dordrecht.
Overigens denk ik toch echt dat de aansluitingen beter zijn nu die ze wat ruimer zijn. Het is bijvoorbeeld zeer de vraag of die overstap van 2 minuten in de Arriva-tijd überhaupt te halen was in de spits, want de betreffende bus zal gezien de rijtijd vanaf overweg Banneweg naar het station (die is een minuut of 2) bovengemiddeld vaak voor een gesloten spoorwegovergang hebben staan wachten op de trein waarop hij even verderop krap zou moeten aansluiten. En ook in de Arriva-dienstregeling waren er in diverse richtingen overstappen van 6 minuten, we hebben het dus maar over een minuut of 4 extra overstaptijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten