Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Meltrain »

Ik hoop overigens dat we deze zin op de site van Qbuzz niet al te letterlijk moeten nemen :mrgreen: :
Qbuzz B.V. gaat vanaf eind 2018 voor minimaal acht jaar het busvervoer in het concessiegebied Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden (DAV) en op de MerwedeLingelijn verzorgen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

:wink: :wink: Nieuw bussen op de merwedelingelijn!!!!
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door The Greyhound »

StefanRijnhoutjes schreef::wink: :wink: Nieuw bussen op de merwedelingelijn!!!!
Bij een Italiaanse spoorwegmaatschappij weet je het natuurlijk maar nooit...
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Mdk »

*kuch* r-net pacers *kuch*
Bij twijfel altijd klagen
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door WSM »

Pacers had Connexxion toch al een keer geprobeerd?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door diederickx »

*trein* Fyrapirelli *bus*
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Meltrain »

Gisteravond gaven Qbuzz en de provincie een presentatie over de plannen voor de Drechtsteden.
Hierover vond ik de volgende twee artikelen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OVinspecteur »

http://dordtcentraal.nl/actueel/voorals ... -essenhof/

Blijkbaar is er een presentatie geweest gisteren. Heeft iemand meer nieuws over de plannen die daar uit de doeken zijn gedaan?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ArrivaBas »

Wat is dat voor bus op de impressie van de Stadsbuzz? Dat ding ziet er namelijk enorm lelijk uit.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Wat is die Stadsbuzz voor een merk/type eigenlijk, die herken ik zo niet op de foto. Is in ieder geval iets wat nog nergens rondrijdt.

De laadpaallocaties verraden wel het een en ander voor de stadsdienst: als de hele stadsdienst elektrisch moet kunnen rijden met die vier laadlocaties dan krijgen we dus mogelijk een gezamenlijk eindpunt voor de lijn door Vissershoek/Stadspolder en door Oudelandshoek (en aannemelijk stamlijnen i.p.v. ringlijnen in Stadspolders). Vanuit Sterrenburg mogelijk een andere doorkoppeling vanaf lijn 5 (twee laadlocaties op één lijn zou wat overdreven zijn). De bus vanuit Wielwijk gaat kennelijk door naar Amstelwijck rijden.
En het interessantste is nog wel die laadpaal op de Ambachtsezoom/Reeweg in Hendrik-Ido-Ambacht, kennelijk gaat er dus ook een stadslijn naar H.I. Ambacht doorrijden (dat stond niet in de eerste presentaties), dat moet dan haast wel de lijn uit Dubbeldam zijn want anders kan die nergens laden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Voor de liefhebbers: onderste link hier is de presentatie van Qbuzz :D

Interessante opzet van het stadsnet, al lijkt het soms wel wat complex in lijnvoering...
- Lijn 2 gaat van Dubbeldam via de bestaande route tot aan station Zwijndrecht, daarna de zuidkant en oostkant van Nederhoven door en dan een eindpunt aan de rand van H.I. Ambacht (knooppunt met o.a. Rnet)
- Lijn 3 wordt stamlijn in Oudelandshoek, daarna door naar Station Stadspolders
- Lijn 4 krijgt als stamtraject Plein van Europa - Plein 1940-1945 met een tak naar zowel de Merwedepolder als Papendrecht. In Papendrecht grotendeels de bestaande lusroute, maar wel in twee richtingen en met een eindpunt in Wilgendonk. Verder ook seizoensbediening van de Biesbosch en ook ritten door naar Dordtse Kil III (aannemelijk niet in het weekend)
- Lijn 5 grotendeels ongewijzigd, maar voortaan stamlijn in Stadspolders met eindpunt bij het station.
- Lijn 7 ongewijzigd
- Lijn 8 van Dordrecht Drechtwerk naar Sliedrecht Stormrand. Is gestippeld en ook niet de enige lijn op het industriegebied, dus mogelijk een spitslijn.
- Lijn 10 blijft in de binnenstad grotendeels gelijk, krijgt wel een extra takje naar de Stadswerven en gaat ook doorrijden naar de Krabbepolder / Dordtse Kil I+II
- In Zwijndrecht aanvullende buurtbussen 21 en 22 (dat verraden de materieelplaatjes, dat het buurtbussen zijn)
- Rijsoord behoudt z'n bus in de vorm van een lijn 192 die zover te zien vanaf Dordrecht via de A16 naar H.I. Ambacht rijdt.
- Lijn 93 blijft bestaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door arjano1978 »

Ik zie nu al dingen op het kaartje dat Zwijndrecht en Hendrik Ido Ambacht dat groot gedeelte van de wijken waar nu nog een bus rijdt de buslijnen verdwijnen of te wel de reizigers een pokke end kunnen gaan lopen naar een halte. Ik hoop dat dit nog niet definitief is. Niet echt over nagedacht vind ik
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Waar dan? Ik zie overal waar nu een bus rijdt nog altijd een lijn lopen, al vallen die lichtgroene lijntjes niet altijd even goed op. De zwakkere stukjes worden wel verbuurtbust, maar het noordoostelijk stuk van H.I. Ambacht krijgt zo te zien een SnelBuzz in plaats van het huidige taxibusje in die hoek.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ArrivaBas »

Het logo op de Stadsbuzz lijkt op de E van Ebusco. Oeps. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Chrysa »

Daniel schreef: - Lijn 8 van Dordrecht Drechtwerk naar Sliedrecht Stormrand.
Niet heel verbazend. Drechtwerk had heel veel personeelsbusjes voor besloten vervoer rijden maar daar willen ze van af, wat deels al gebeurd is. Daarom zal er wel wat meer regulier OV die kant op moeten. Er reed daar toch ook al versterking de laatste tijd?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

ArrivaBas schreef:Het logo op de Stadsbuzz lijkt op de E van Ebusco. Oeps. :X
Meende ik ook te herkennen ja, maar ik kan vooralsnog geen Ebusco vinden die er zo uitziet. De Ebusco 02 heeft een andere look in elk geval.

@Chrysa: Veel van die personeelsbusjes zijn al weg, daarom rijdt lijn 8 nu al versterkt daar in de spits. En op een verspitste verbinding als die lijn zal je de grotere bussen alleen maar harder nodig hebben als versterking van lijn 10. Al vraag ik me wel af of je dat redt met die drie midibusjes die mee over komen voor de 10.
De verbinding naar Sliedrecht zal (gezien hij via het Leerpark gaat) vooral een scholierenverbinding zijn, allicht gestippeld omdat 'ie dan niet in het weekend rijdt. Overigens sowieso een interessant geval want dat is dus de enige stadslijn die nergens een laadpaal tegen komt, misschien dan toch puur spits waardoor je het zonder laden kunt redden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Meltrain »

Interessante lijnvoering.
Lijn 21 lijkt net als nu naar Ridderkerk te rijden, maar het nut van lijn 22 snap ik niet zo goed: die lijn rijdt praktisch overal gelijk met lijn 2 of 717.
Verder blijft lijn 191 (als spitslijn?) bestaan en neemt deze in Papendrecht het ommetje via de Rembrandtlaan over van lijn 91.
Lijn 491 lijkt zo te zien via Noordkil te gaan rijden (als vervanging van lijn 14 en 15), terwijl het traject via de Ketelweg wordt bediend door lijn 8 (als vervanging van lijn 13) en 388.

Ik ben wel benieuwd welk materieel Qbuzz wil inzetten op de lijnen 316 en 392; ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat daarvoor dezelfde bussen als voor lijn 387 en 388 worden gebruikt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Hendrik-Ido-Ambacht behoudt gewoon een goede dekking; wat er wordt verlaten krijgt sowieso een alternatief dat misschien iets verder lopen is. Over de Krommeweg - route lijn 92 - rijdt straks geen bus meer. Daarentegen gaat de 192 samen met de 21 over de Gemeenlandskade rijden, en pakt de 392 de Sophialaan mee (waar de 21 nu rijdt en straks niet meer).

Halte Cascade wordt in elk geval eindelijk die knooppunthalte die het had moeten worden: daar komen die 192, 392, 488 en net als nu de 21 allemaal langs. Het Banckertplein is straks alleen nog een halte voor de 192, want de 488 lijkt die voortaan over te slaan (gaat straks direct van de Weteringsingel naar de Reeweg v.v.).

In Sliedrecht valt me op dat lijn 75 nu dat hoekje door de Kerkbuurt meepakt dat nu nog door de 13 gedaan wordt. Ik kan me ook zo voorstellen dat Qbuzz hem op het Burg. Winklerplein aan de 77 naar Hardinxveld wil koppelen om de omloop rond te krijgen. Als de rest van de route van de 75 ongewijzigd blijft gaat de rijtijd met die extra slinger zeker over het uur heen. Nu is de 75 in Gorinchem aan de 73 geknoopt, maar ik kan me voorstellen dat Qbuzz daar andere plannen mee heeft.

De 191 neemt in Papendrecht blijkbaar de ontsluitende rol van de 91 en 87 over, want de Rnetlijn 491 gaat grotendeels via de Burgemeester Keijzerweg rijden (logisch). Dan blijft er in elk geval een doorgaande buslijn via het centrum van Papendrecht rijden, maar ongetwijfeld met een uurdienst of zoiets. Ik vind het wel een typische 'afsterflijn' die je over een tijdje doodleuk kunt schrappen of tot schoollijn kunt afwaarderen omdat de klandizie toch tegenvalt. Als je vanuit Papendrecht of Sliedrecht richting Rotterdam wilt kun je eigenlijk niet meer om die 388 en 491 heen.

Die lijn 4 naar Papendrecht (de opvolger van de 14 en 15) verdient wel een extra halte in Wilgendonk, misschien dat die dikke zwarte stip daar ook op wijst: de enige bestaande halte die nu in dat rondje ligt is de Eikenlaan. De aftakking naar Papendrecht zal wel een stuk meer tijd kosten dan die naar de Staart, plus dat de brug in de N3 nu een extra onzekerheidje vormt; benieuwd hoe Qbuzz dat rondrekent, want op het gemeenschappelijke deel zal de bus toch wel elk kwartier blijven rijden.

Verder opvallend: lijn 7 blijft straks gewoon bij halte Centrum keren.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:De aftakking naar Papendrecht zal wel een stuk meer tijd kosten dan die naar de Staart, plus dat de brug in de N3 nu een extra onzekerheidje vormt; benieuwd hoe Qbuzz dat rondrekent, want op het gemeenschappelijke deel zal de bus toch wel elk kwartier blijven rijden.
Ik vermoed dat 'ie juist daarom een tweerichtingsroute heeft in Papendrecht en niet een lus. Als ik er even een dienstregeling van een willekeurig jaar uit de huidige concessie bij pak dan is te zien dat de lus van Viaduct N3 naar Viaduct N3 er 30 minuten over doet, tel je daar het de brug oversteken bij op dan zit je ergens tegen de 45 minuten aan en da's lastig inpassen. Met het heen en weer rijden zou je er weleens precies een uur over kunnen gaan doen en dan past het handig in.
Het zal dan ook daar in zitten dat lijn 4 weer als stamlijn door de Merwedepolder gaat rijden met eindpunt bij de huidige stalling, want om tussen de Papendrechtse tak in te passen moet 'ie er een half uur over doen voor 'ie weer terug is bij Plein 1940-1945. Dat duurt nu grofweg een kwartier.
Papendrecht zal dan vermoedelijk wel naar een halfuursdienst gaan i.p.v. de huidige uurdienst, anders past het niet lekker in en doordeweeks is zou een uurdienst in de Merwedepolder ook wel erg karig zijn.
Maar als ik dat allemaal bij elkaar optel is het op deze lijn wel een behoorlijke extra inzet van materieel. Op lijn 3 kan het allemaal wel redelijk materieelneutraal vermoed ik omdat die nu vijf omlopen met daardoor een vrij lange eindpuntstilstand heeft, maar 5 zal ook extra bussen nodig gaan hebben. Op lijn 2 daarentegen zou de halfuursdienst wel moeten kunnen blijven passen, en als het al net een extra omloop nodig heeft gebruik je die gelijk effectief omdat er toch laadtijd nodig gaat zijn.
Verder opvallend: lijn 7 blijft straks gewoon bij halte Centrum keren.
Er was natuurlijk ook wel te verwachten dat er één lijn op CS of Centrum zou blijven keren. Zover ik eerder er al eens over had nagedacht hield ik altijd een lijn over die nergens meer aan te koppelen viel. Zeker omdat de 488 en 392 al afvielen door de overgang naar Rnet/Snelbuzz, dat waren immers de enige groot rijdende lijnen waarop je naar het westen toe nog kon koppelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OVinspecteur »

1) Bij het ASZ stoppen alle bussen weer bij de hoofdingang (behalve lijn 8 die rechtstreeks N3 - Leerpark doet). :pos:

2) Papendrecht Noord krijgt wel een megaslinger van lijn 4(B?) te verwerken, maar wellicht kan er overgestapt worden op de 316.

3) Ik snap het verschil tussen lijnen als 316 en 488 nog niet goed; waarom 2 formules?

4) Lijn 2 blijft toch in Dubbeldam Noord, hoewel grote concurrentie met lijn 5.

5) Geen tangentiële bus (lijn 1) in Dordrecht.

6) Lijn 2 gaat ook al over de Hugo de Grootlaan / Van Baerlestraat rijden, net als 3 en 4. Er had wel iets meer over de Krispijnseweg mogen gaan (lijn 3 bijvoorbeeld).

7) Geen rechtstreekse verbinding tussen Zwijndrecht Noord / H.I. Ambacht en het Leerpark/ASZ. :N

8] Lijn 316 komt niet bij de halte Centrum in Dordrecht.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OVinspecteur »

Verder opvallend: lijn 7 blijft straks gewoon bij halte Centrum keren.
Er was natuurlijk ook wel te verwachten dat er één lijn op CS of Centrum zou blijven keren. Zover ik eerder er al eens over had nagedacht hield ik altijd een lijn over die nergens meer aan te koppelen viel. Zeker omdat de 488 en 392 al afvielen door de overgang naar Rnet/Snelbuzz, dat waren immers de enige groot rijdende lijnen waarop je naar het westen toe nog kon koppelen.
Lijn 7 kan toch best aan 392 of 488 gekoppeld worden? Dan ook maar als R-NET of snelBuzz.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

1) Prijs de dag niet voor het avond is: de 'streekbushalte' aan de Overkampweg is niet voor niets onlangs opgeknapt met verhoogd halteperron. Het kaartje is op punten wel heel globaal.

2) Volgens mij neemt een aanzienlijk deel van de busreizigers tussen Papendrecht-Noord en Dordrecht de extra wandeltijd al voor lief. Zeker voor al het vervoer naar het Leerpark, dat zit gewoon allemaal vol inclusief de versterkingsritten in de ochtendspits.

3) Alle 4xx-lijnen zijn Rnet. Daar horen dus al die tierelantijntjes bij (haltemeubilair, rood-grijze bussen, etc) en niet te vergeten: frequentie-eisen. De 3xx-lijnen zijn dan waarschijnlijk het 'gewone' HOV-busvervoer zoals ook gevraagd in de concessie-eisen, kortom huidig Qliner-niveau.

7,8 ) Dat is natuurlijk maar de vraag: 392 en 316 zijn in theorie prima te koppelen (materieel, mogelijk ook frequenties). Dat het niet expliciet genoemd wordt en de verbinding ook als 'onderbroken' op het schematische verbindingenkaartje staat, geeft aan de andere kant natuurlijk te denken. Ik zie in de huidige praktijk echter wel dat er zoveel bussen op de trajecten Centrum-Station en Station-Leerpark-Ziekenhuis dat je op het station eigenlijk altijd wel een geschikte overstap hebt. Dat lijkt in elk geval niet te veranderen.

Wat betreft lijn 7: dat had gekund, maar voor het behoud van lijn 7 in het stadsbusnet is natuurlijk ook het nodige te zeggen. Allereerst omdat je er nu 'gewoon' stadsbussen op kunt laten rijden, en omdat je hem nu kunt blijven rijden in combinatie met lijn 5 zoals nu ook al gebeurt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door OVinspecteur »

En oh ja:

9) Geen bus voor De Hoven en Wilgenwende.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Chrysa »

De Hoven rijdt gewoon een bus hoor. (A)
ArnoArriva
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
Locatie: Sliedrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ArnoArriva »

Ik vind de snelbus die hoge bus erg lelijk :| en overige bussen :pos:

Is er al bekend over nachtbus (891en 892) en schoollijn (191vroeger 691)? Ik zie dat R-net 491 niet via Lombardijen rijden dus mensen uit Sliedrecht en Papendrecht moeten dan overstappen naar ander bus naar Lombardijen en verder naar Zuidplein reizen. Of zie ik verkeerd?

Ik ben benieuwd naar welke bus voor de streekbus, ik denk Iveco wordt zoals bij R-net. Ik had gehoopt dat Citaro, Man of Solaris komen.
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten