wilburg22 schreef:Lokquote
Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Oh mijn excuses. En was dat ding goed bezet dan?Daniel schreef:Lijn 1 reed gedurende de hele week met een VDL Midcity 15-persoonsbus op het moment dat 'ie opgeheven werd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Nee, zie het eerder al geplaatste linkje. In 2004 is de bezetting van lijn 1 bv. met 17% gedaald terwijl de rest van de stadsdienst met 2,1% groeide.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Maar is het dan nog wel nuttig om deze in te voeren??
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Nee, dat schreef ik hier dus ook al tussen de regels door.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Nee, Ik ben bezig met een buurtbus op basis van de voorziening Essenhof en de compleet onverbonden wijken De Hoven en Wilgenwende. - De gemeente kwam trouwens wel direct met de vraag of ik lijn 1 er direct bij wilde doen. Ik heb terug gereageerd dat als het bestuurschap voor de buurtbus op de lijn die ik voor heb gesteld bevalt en ik er tijd voor heb ik er graag over een jaar of twee ook naar wil kijken.dylanwild94 schreef:Er is toch een forumlid die bezig is met een buurtbus in Dordrecht op de basis van die lijn 1 toch?
Dat denk ik dus wel, onlangs wat Daniel schrijft zou de lijn voor stadspolders - Dordwijk ZH. zelfs met zowat de best mogelijke aansluiting op station nogsteeds 1/3e in reistijd schelen. (17+8-11 minuten+overstaptijd) tegenover 19 minuten met lijn 1. Tevens zijn er ook nog routemogelijkheden die het vanuit de andere wijken naar Dordwijk sneller maken, maar daar ga ik nu geen uitspraak over doen.busfanNL schreef:Maar is het dan nog wel nuttig om deze in te voeren??
Er is alleen geen data beschikbaar op de doorzet van die daling. Die daling was dan ook net na het verwijderen van de avondbussen en de bussen op zat-zon ochtend. - En er is ook niet echt data om te bekijken op wat er sinds dien is gebeurt met de daling en of die ook doorgezet heeft. Mijn persoonlijke evaring uit die tijd zegt dat die daling vooral zat in Wielwijk/Crabbehof-Dordwijk, en niet in Sterrenburg-Dordwijk en Dordwijk-Dubbeldam-Stadspolders. (Ik moest alle kanten met enige regelmaat op (Videotheek, Winkelen, Familie en School) met lijn 1. Naar wielwijk was vrijwel altijd leeg ongeacht de tijd van de dag, Naar Stadspolders maakte je het met enige regelmaat mee dat er een grotere bus gebeld moest worden omdat het niet paste. (Ook in het allerlaatste jaar). - Al kan ik jammergenoeg geen beschikbare data daarvoor vinden. Een deel van de problemen die daarna nog zijn geweest hebben mogelijk ook wat te maken met het feit dat Arriva sinds ze binnenkwamen de tijden heel lang veel te krap hebben gehad, wat in 2007 en 2008 een regelmatige uitval (Wat voor een 1*Uur lijn echt niet goed is voor je passagiers) en regelmatige vertraging tot wel +40 minuten (Hier ben ik trouwens met school flink in de problemen gekomen, aangezien ik afhankelijk was van lijn 1), en dat pas toen de taxivervoerder de lijn overnam in het laatste jaar de lijn pas echt systematisch op tijd reed. (daarvoor veelal te vroeg of veel te laat).Daniel schreef:Nee, zie het eerder al geplaatste linkje. In 2004 is de bezetting van lijn 1 bv. met 17% gedaald terwijl de rest van de stadsdienst met 2,1% groeide.
Laten we ook niet vergeten dat die de cijfers die je hier benoemd toch ook zeker niet slecht te noemen zijn. (Al kan ik niet confirmeren of de cijfers totaal zijn of richtingsgemiddelde, als ik kijk naar de cijfers in het OV hier over het algemeen zou je de denken dat het een eenrichtingsgemiddelde is,- ik doe wel alsof dit voor allebij de richtingen samen is, dan zit ik er hoogstens nog onder als ik per rit gemidelde bereken.)
dan doe ik allebij wel. - Laten we eens kijken aan het gemiddeld aantal passagiers per rit.
Op weekdagen:
12 Ritten (Technisch 14 maar tel ik als 12 aangezien daarvan 2 losliggende ritjes naar dordtse kil zijn, die hoedanook al van/naar lijn 1 of 4 doorgingen)
660/24=27.5 (suggereert geen slechte bezetting, al dan niet giga hoog, zelfs niet eens giga slecht als je bedenkt dat deeltrajecten nog een rol spelen.)
7 Ritten op zaterdag per richting.
236/14=16.85 (Wat ik nog een aardig acceptabele hoeveelheid vind)
7 Ritten op zaterdag per richting.
117/14=8.35 (Dat is zeer matig, kijkend naar het feit dat daar nog deeltrajecten op zitten.)
zelfs al stel je dat de helft van die reizigers blijft over als je 'm nu zou terugbrengen als buurtbus, en de drukte piekt weer zo "random" zoals vroeger dan zijn er om de havenklap problemen met buurtbusjes die vol zijn.
Voordat er echt uitspraak gedaan word op hoe lijn 1 het daadwerkelijk deed hebben we toch echt recentere cijfers nodig dan wat je hier presenteert.
Maar goed, misschien ben ik dan *te* kritisch en ik zal ongetwijfeld ook dingen over het hoofd zien,- als dat zo is hoor ik dat dan ook graag.
Ik blub in het Drecht.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Wat betreft die daling: ik heb meer cijfers maar die moet ik even terugzoeken.
Overigens zijn de avondbussen op lijn 1 al ruim voor de komst van SVD opgeheven, zelfs nog voor het driebussensysteem er kwam. De voornaamste wijziging in 2004 was de doortrekking naar Oudelandshoek.
Wat betreft je opmerking over volle 15-persoonsbussen: dat zal de piek Stadspolders - Drechtwerk geweest zijn. Die was er altijd al en sinds 2002 was lijn 1 ook de enige lijn die die verbinding bood. Die vervoersvraag heeft echter weinig met lijn 1 te maken en wordt nu nog steeds gefaciliteerd met extra ritten op lijn 8.
Overigens zijn de avondbussen op lijn 1 al ruim voor de komst van SVD opgeheven, zelfs nog voor het driebussensysteem er kwam. De voornaamste wijziging in 2004 was de doortrekking naar Oudelandshoek.
Wat betreft je opmerking over volle 15-persoonsbussen: dat zal de piek Stadspolders - Drechtwerk geweest zijn. Die was er altijd al en sinds 2002 was lijn 1 ook de enige lijn die die verbinding bood. Die vervoersvraag heeft echter weinig met lijn 1 te maken en wordt nu nog steeds gefaciliteerd met extra ritten op lijn 8.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Wacht even heb ik nou serieus de tijden dat die bussen in de avond niet meer rijden door elkaar gehaald met het moment van 1*Uur rijden? Dat was niet de bedoeling. :@ - Dat was dus het jaar dat lijn 1 nog maar 1*Uur ging rijden. (Mijn fout)
En nee, dat ging niet over de piek Stadspolders-Drechtwerk (Daar zat ik de laatste jaren zo vroeg meestal niet meer in, aangezien ik niet meer langs lijn 1 op school zat) - dat ging juist vooral over gezinnen in de middag in beide richtingen tussen stadspolders en dordwijk/sterrenburg (En een keer een kinderfeestje met totaal 12 mensen die dachten gewoon even de bus te pakken _O- ) - Die ritten zaten altijd of propvol, of was helemaal leeg uit mijn ervaring. Wat je daarvan kreeg wist je nooit van te voren.
En nee, dat ging niet over de piek Stadspolders-Drechtwerk (Daar zat ik de laatste jaren zo vroeg meestal niet meer in, aangezien ik niet meer langs lijn 1 op school zat) - dat ging juist vooral over gezinnen in de middag in beide richtingen tussen stadspolders en dordwijk/sterrenburg (En een keer een kinderfeestje met totaal 12 mensen die dachten gewoon even de bus te pakken _O- ) - Die ritten zaten altijd of propvol, of was helemaal leeg uit mijn ervaring. Wat je daarvan kreeg wist je nooit van te voren.
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 12 jan 2018, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Ik blub in het Drecht.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Over het bericht van dat Qbuzz gewonnen heeft: ik vind het opvallend dat er naast deelfietsen en deelautos helemaal niks staat over vraaggestuurd vervoer. Bij het PvE leek de focus vrijwel volledig op HOV en vraaggestuurd vervoer te liggen.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
In AD Premium reactie van Arriva over dit verlies.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Quote daaruit...
Dat laatste moet toch niet zo moeilijk zijn, om een niveau onder het nulpunt te overtreffenHettinga kijkt wel met enige jaloezie naar QBuzz. Het bedrijf is nu actief in Utrecht, Groningen en Drenthe. ,,Ik heb nul ervaring met QBuzz met haar nieuwe eigenaar. Maar ik ben benieuwd of ze hetzelfde niveau kunnen brengen als wij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Eerlijk gezegd heb ik erg weinig op te merken over Arriva DAV. Ik heb er bijna een jaar regelmatig mee gereisd en het kwam over het algemeen professioneel georganiseerd, klantvriendelijk en verzorgd over.
Voor het vertrek van sommige vervoerders uit sommige gebieden zal ik geen traan laten, maar DAV is best zonde eerlijk gezegd.
Voor het vertrek van sommige vervoerders uit sommige gebieden zal ik geen traan laten, maar DAV is best zonde eerlijk gezegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Op de hoofdcorridors, zeg maar wat in de nieuwe concessie R-net zou moeten worden, kan ik daar met enige moeite nog wel wat bij voorstellen. Maar het meeste daarbuiten is volstrekt verwaarloosd of (zeker in het begin van de concessie) zo frequent gewijzigd dat nieuwe verbindingen nooit enige kans hebben gehad.
Hoewel op de toekomstige R-net corridors het mooie systeem uit het eerste jaar, met vaak vier reismogelijkheden per uur door een rechtstreekse lijn 2x/uur aangevuld met een goede overstap ook 2x/uur in de jaren ook verloren gegaan is. In het begin van de concessie waren de lijnen naar Zuidplein en Kralingse Zoom daarvoor mooi verknoopt in Ridderkerk.
En om een ander voorbeeldje erbij te pakken: de westkant van de Volgerlanden heeft in de jaren dat het vervoer daar nog in ontwikkeling was twee verschillende lijnen richting Rotterdam gehad (toen nog wel rechstreeks naar Dordrecht), gevolgd door de enigszins bizarre éénrichtingslijnen 11 en 12 toen het daar qua bebouwing een beetje af was (dus geen verbinding naar Rotterdam meer en een giga-omweg door Nederhoven op weg naar Dordrecht). Waarmee ondertussen de vervoervraag die er had kunnen zijn zodanig de grond in geboord is dat er alleen nog een taxibusje rijdt.
Hoewel op de toekomstige R-net corridors het mooie systeem uit het eerste jaar, met vaak vier reismogelijkheden per uur door een rechtstreekse lijn 2x/uur aangevuld met een goede overstap ook 2x/uur in de jaren ook verloren gegaan is. In het begin van de concessie waren de lijnen naar Zuidplein en Kralingse Zoom daarvoor mooi verknoopt in Ridderkerk.
En om een ander voorbeeldje erbij te pakken: de westkant van de Volgerlanden heeft in de jaren dat het vervoer daar nog in ontwikkeling was twee verschillende lijnen richting Rotterdam gehad (toen nog wel rechstreeks naar Dordrecht), gevolgd door de enigszins bizarre éénrichtingslijnen 11 en 12 toen het daar qua bebouwing een beetje af was (dus geen verbinding naar Rotterdam meer en een giga-omweg door Nederhoven op weg naar Dordrecht). Waarmee ondertussen de vervoervraag die er had kunnen zijn zodanig de grond in geboord is dat er alleen nog een taxibusje rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Arriva heeft de afgelopen 15 jaar een mooi product neer gezet in het DAV gebied. Een frequente en zeer betrouwbare treindienst met gratis fietsverkeer. Eens per uur van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat een bus voor alle kernen in de Alblasserwaard. Twee mooie Qliner verbindingen, de eerste stad die volledig met hybride bussen reed, de prachtige Wright bussen.....Daniel schreef:Quote daaruit...Dat laatste moet toch niet zo moeilijk zijn, om een niveau onder het nulpunt te overtreffenHettinga kijkt wel met enige jaloezie naar QBuzz. Het bedrijf is nu actief in Utrecht, Groningen en Drenthe. ,,Ik heb nul ervaring met QBuzz met haar nieuwe eigenaar. Maar ik ben benieuwd of ze hetzelfde niveau kunnen brengen als wij.
Ben benieuwd wat trenitaila hier gaat doen. Hun eerste uitdaging lijkt het machinisten diploma halen. We gaan het allemaal afwachten.
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
"Prachtige Wright-bussen"... Dat bedoel je toch hopelijk wel cynisch hè?!
-
- Berichten: 6187
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Die Wright commander 6200 serie waren als reiziger echt geweldig om in te zitten. Reed als een huis. Alleen jammer dat ze geen airco hadden. Maar het is de beste opbouw voor een ambassador chassis. *O*
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
*11 jaarThe Greyhound schreef:Arriva heeft de afgelopen 15 jaar een mooi product neer gezet in het DAV gebied. Een frequente en zeer betrouwbare treindienst met gratis fietsverkeer. Eens per uur van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat een bus voor alle kernen in de Alblasserwaard. Twee mooie Qliner verbindingen, de eerste stad die volledig met hybride bussen reed, de prachtige Wright bussen.....Daniel schreef:Quote daaruit...Dat laatste moet toch niet zo moeilijk zijn, om een niveau onder het nulpunt te overtreffenHettinga kijkt wel met enige jaloezie naar QBuzz. Het bedrijf is nu actief in Utrecht, Groningen en Drenthe. ,,Ik heb nul ervaring met QBuzz met haar nieuwe eigenaar. Maar ik ben benieuwd of ze hetzelfde niveau kunnen brengen als wij.
Ben benieuwd wat trenitaila hier gaat doen. Hun eerste uitdaging lijkt het machinisten diploma halen. We gaan het allemaal afwachten.
*Die verbindingen naar alle kernen was (En is nogsteeds) een concessie eis en heeft dus niks te maken met Arriva's specifieke prestaties
*Dordrecht heeft nooit compleet hybride gereden. De bussen in het centrum waren tot voorheen gewoon dieselbussen en sinds kort worden er zo nu en dan hybride bussen buiten Dordt gebruikt, wat bijna systematisch op z'n minst één dieselbus op de stadsbus oplevert. (En lijn 9 nu rijd ook weer gewoon met een dieselbus (Irisbusje) - De stadsdienst is nooit in zijn geheel hybride (of beter) geweest door lijn 10. En sinds de elektrificatie van lijn 10 rijd lijn 9 met een dieselbusje.
Ik blub in het Drecht.
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
De Wrights waren zo slecht niet inderdaad, al waren ze hier in de regio veelal erg slecht onderhouden reden ze prima, en dat vonden chauffeurs (met uitzondering van kuren door slecht onderhoud) ook uit mijn ervaring. Wat je ook vind van de wrights, ze waren een bijzonder beeld hier in Nederland.dylanwild94 schreef:Die Wright commander 6200 serie waren als reiziger echt geweldig om in te zitten. Reed als een huis. Alleen jammer dat ze geen airco hadden. Maar het is de beste opbouw voor een ambassador chassis. *O*
Sorry voor de dubbel-post, mijn telefoon wil de multi-quote niet pakken.
Ik blub in het Drecht.
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Eventjes leren tellen, hoor. Arriva reed op de streek al sinds 2003. De Wrights waren niet de allerbeste bussen, maar wel karakteristiek en origineel in het Nederlandse OV.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Concessie DAV is pas sinds 2007. - Daar doelde ik meer voor. Ja, arriva heeft dus langer gereden in een deel van de regio, maar niet in de hele regio.
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 14 jan 2018, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Ik blub in het Drecht.
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Erg slecht onderhouden? Waarop baseert u dat?wilburg22 schreef:De Wrights waren zo slecht niet inderdaad, al waren ze hier in de regio veelal erg slecht onderhouden reden ze prima, en dat vonden chauffeurs (met uitzondering van kuren door slecht onderhoud) ook uit mijn ervaring. Wat je ook vind van de wrights, ze waren een bijzonder beeld hier in Nederland.dylanwild94 schreef:Die Wright commander 6200 serie waren als reiziger echt geweldig om in te zitten. Reed als een huis. Alleen jammer dat ze geen airco hadden. Maar het is de beste opbouw voor een ambassador chassis. *O*
Sorry voor de dubbel-post, mijn telefoon wil de multi-quote niet pakken.
Wacht veranderingen niet af, veroorzaak ze zelf.
-
- Berichten: 772
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Wanneer worden de plannen van Qbuzz bekend gemaakt?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8676
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Zeer waarschijnlijk nadat de bezwaartermijn verstreken is.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
De diverse krantenartikelen die door de googelen op 'qbuzz dav' te vinden zijn zeggen inderdaad dat de plannen pas na de bezwaarperiode à 6 weken worden gepubliceerd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Anne Hettinga was de periode 2003-2007 ook even vergeten hoor, no biggies ;)ArrivaBas schreef:Eventjes leren tellen, hoor. Arriva reed op de streek al sinds 2003.
De knoop bij de Sportlaan tussen 87/90 en 89/91 is er nog steeds en altijd geweest, ervan uitgaande dat je die bedoelt.Daniel schreef:Op de hoofdcorridors, zeg maar wat in de nieuwe concessie R-net zou moeten worden, kan ik daar met enige moeite nog wel wat bij voorstellen. Maar het meeste daarbuiten is volstrekt verwaarloosd of (zeker in het begin van de concessie) zo frequent gewijzigd dat nieuwe verbindingen nooit enige kans hebben gehad.
Hoewel op de toekomstige R-net corridors het mooie systeem uit het eerste jaar, met vaak vier reismogelijkheden per uur door een rechtstreekse lijn 2x/uur aangevuld met een goede overstap ook 2x/uur in de jaren ook verloren gegaan is. In het begin van de concessie waren de lijnen naar Zuidplein en Kralingse Zoom daarvoor mooi verknoopt in Ridderkerk.
En wat is er precies verwaarloosd dan? De grootste verschraling in het busnet heeft toch plaatsgevonden waar de trein op hoge frequentie is gaan rijden. Dat heeft vooral de 77 de kop gekost, maar ook die rijdt in uitgedunde vorm nog steeds, en in mindere mate de 13, die weliswaar uitsluitend nog 1x/uur rijdt, maar nog wel zeven dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Als je in die wijk niet bereid bent om meer dan 200 meter naar een halte te lopen, dan kom je er inderdaad bekaaid vanaf. Ben je dat wel, dan heb je aan de oostkant een frequente snelle buslijn (88, Laan van Welhorst) en aan de westkant een buiten de spits iets minder frequente, maar met 2x/uur overdag ook geen karige buslijn (92, Krommeweg). Dat die laatste niet over de Sophialaan rijdt zorgt er bovendien voor dat de wijk waar voorheen de 192 reed ook nog op redelijke afstand een busverbinding met Dordrecht en Rotterdam houdt. En vind je dat alsnog te ver lopen, ja dan kun je mooi met dat taxibusje 21 mee.Daniel schreef:En om een ander voorbeeldje erbij te pakken: de westkant van de Volgerlanden heeft in de jaren dat het vervoer daar nog in ontwikkeling was twee verschillende lijnen richting Rotterdam gehad (toen nog wel rechstreeks naar Dordrecht), gevolgd door de enigszins bizarre éénrichtingslijnen 11 en 12 toen het daar qua bebouwing een beetje af was (dus geen verbinding naar Rotterdam meer en een giga-omweg door Nederhoven op weg naar Dordrecht). Waarmee ondertussen de vervoervraag die er had kunnen zijn zodanig de grond in geboord is dat er alleen nog een taxibusje rijdt.
Dat is simpelweg een keuze tussen hoogfrequente corridors of allesdekkende buslijnen die samen wel elke straathoek meepakken, maar elk 1x/uur rijden. Ik denk dat die best te verdedigen valt. En daarbij komt: als de gemeentes in die hoek dat niet hadden gewild, waarom dan wel geld, moeite en PR steken in HOV-Drechtsteden?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten