Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Mdk »

Ik dacht altijd dat qbuzz ooit een keer met die naam begonnen was, en dat andere maatschappijen die wel over genomen zouden hebben, gezien weet je... Die q... :oops:
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Meltrain »

Wat wordt precies met Oostendam bedoeld? Op Google Maps zie ik dat dat een wijk in Hendrik-Ido-Ambacht is, maar moet daar dan een nieuw busstation komen (en waar precies)?
Overigens kan lijn 392 vanaf daar via de Pruimendijk en Vlasstraat alsnog Rijsoord bereiken. Alleen de halte 't Wapen van Rijsoord wordt dan niet meer bediend door deze lijn (maar nog wel door RET-buurtbus 601).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

Nee, er komt geen nieuw bus station, er is immers al een bushalte Oostendam, al zal die wel flink aangepast moeten worden om als overstaphalte te kunnen dienen voor RNET en HOV lijnen: https://www.google.nl/maps/@51.8554643, ... 6656?hl=nl
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 22 feb 2018, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Oostendam ligt aan de westelijke oprit van de Brug over de Noord. Omdat Qbuzz een aantal buslijnen al voor Ridderkerk de snelweg op wil sturen, is de huidige knoop op Ridderkerk Sportlaan geen optie meer en is Oostendam de laatste halte voor de A15. Upgraden naar Rnet zal wel niet gebeuren, maar die geprojecteerde overstaphalte bij Alblasserdam (Grote Beer) zal waarschijnlijk niet bij aanvang concessie af zijn.

Nu ben ik geen fan van die brug (als-ie opengaat kost het je 10 tot 15 minuten) en de route via A15/A16 is in de spits vaak vol genoeg zodat ook de huidige snelbussen alsnog via Ridderkerk rijden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ArrivaBas »

Op zich is een overstaphalte bij de huidige P+R Oostendam geen gek idee. De halte moet inderdaad wel betere voorzieningen krijgen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

Vraag me af of deze twee kaartjes impressies zijn of gebasseerd op de daadwerkelijke dienstregeling:
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Als het van de daadwerkelijke dienstregeling is zal dat betekenen dat in de alblasserwaard, naast de 387 en de 388 alleen de 74 en de 94(?) over een paar jaar zal blijven rijden.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op do 22 feb 2018, 08:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ArrivaBas »

Je plaatjes laden niet. Gebruik iets anders dan de foto-emmer (Photobucket) :wink:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Roeland »

sirvinniei schreef:Vraag me af of deze twee kaartjes impressies zijn of gebasseerd op de daadwerkelijke dienstregeling:
Als het van de daadwerkelijke dienstregeling is zal dat betekenen dat in de alblasserwaard, naast de 387 en de 388 alleen de 74 en de 94(?) over een paar jaar zal blijven rijden.
Zitten er dan voldoende reizigers in de huidige lijnen 75, 76 en 77, ook nog na de opening van de nieuwe MLL-stations en van de 388-haltes aan de N214? Volgens mij kun je dat prima met buurtbussen opvangen. Alleen heb je dan misschien nog een aanvullende spitslijn nodig tussen Gorinchem en Noordeloos, en tussen Bleskensgraaf en Sliedrecht.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

ArrivaBas schreef:Je plaatjes laden niet. Gebruik iets anders dan de foto-emmer (Photobucket) :wink:
Neeeee, photobucket! Verraad me niet! :cry:
Hoop dat ie nu wel zichtbaar is.

Welke MLL stations komen erbij?
Ik heb geen onderschrift
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door busfanNL »

Alleen Gorinchem Noord.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Suus »

Ik weet niet of dat nieuwe station in Gorinchem (het moet ten noorden van de A15 komen) veel effect zal hebben op het busvervoer.

De vraag is of dat station een vervanging kan zijn voor de vele schoolbussen. Misschien voor de schoolbus uit Geldermalsen, maar die bedient ook nog tussengelegen plaatsen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door The Greyhound »

Dat nieuwe station staat compleet in niemandsland. Naast een bedrijfsterrein aan de ene kant en een begraafplaats aan de andere kant. De scholen liggen daar weer op een behoorlijke afstand achter. Het kan interessant zijn als P+R station maar verder verwacht ik er heel weinig van. Een paar jaar geleden is men ooit al eens begonnen met grondwerk en daar mee gestopt.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 22 feb 2018, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door The Greyhound »

Over de lijnen door Vijfherenlanden lees ik verder niks. Blijkbaar zijn dat 81,85 en 73. Zijn die wel aan Qbuzz gegund?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Jazeker. Uit het persbericht van de provincie:
Het openbaar vervoer in Vijfheerenlanden is door de provincie als een separaat onderdeel aanbesteed, met als uitgangspunt behoud van het huidige kwaliteitsniveau. Dit met het oog op de mogelijke bestuurlijke herindeling waarbij Leerdam en Zederik deel gaan uitmaken van de provincie Utrecht in de fusiegemeente Vijfheerenlanden. Als deze herindeling doorgang vindt, kan de financiering en het opdrachtgeverschap van het openbaar vervoer aan de provincie Utrecht worden overgedragen.
Die herindeling gaat er gewoon komen; het moet nog door de Kamers heen (het ligt nu bij de Kamercommissie) maar ik verwacht daar geen tegenstand meer. Dossier 34824, voor wie het volgen wil. O en het is nog referendabel ;)

Per 1-1-2019 is het Utrecht, en o.a. lijn 85 dus ook. Hoe Utrecht het vervolgens wil oppakken is hun zaak, al heeft die provincie reeds laten weten de boel gelijk te willen laten lopen met de twee andere concessies (Regio en Provincie) zodat die te zijner tijd bij elkaar gevoegd kunnen worden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Meltrain »

Alleen lijn 85 rijdt toch geheel binnen Vijfheerenlanden? De makkelijkste oplossing voor die lijn lijkt me om hem bij de concessie Regio Utrecht te voegen.
Ik vermoed dat lijn 81/181 gewoon bij DA blijft.
Lijn 73 is wel een bijzondere lijn: die hoort nu bij DAV omdat begin- en eindpunt in Zuid-Holland liggen, hoewel het grootste gedeelte van die lijn zich op Gelders grondgebied bevindt. Straks rijdt die lijn echter van Zuid-Holland via Gelderland naar Utrecht, dus ik ben benieuwd wie de verantwoordelijkheid voor die lijn krijgt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Roeland »

Ik vermoed dat niet alleen 85, maar ook de 81/181 als Vijfherenlanden-lijnen naar Utrecht gaan. Lijn 73 lijkt me een verhaal apart. Qua bedieningsgebied zou hij in de Rivierenland-concessie horen, maar qua koppelingen past-ie het beste in DAV. Ook omdat lijn 85 met grote bussen rijdt.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

https://www.ovmagazine.nl/2018/02/dav-c ... buzz-1526/
Nog wat verdere info op ovmagazine: vraaggestuurd vervoer gaat (voor nu?) in de weekenden en na 19:00 rijden, deelfietsen en deelautos in Dordrecht en elektrificatie van de stadsdiensten drechtsteden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door regenmaker »

Wat gelderland ook van plan is dus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Roeland schreef:Lijn 73 lijkt me een verhaal apart. Qua bedieningsgebied zou hij in de Rivierenland-concessie horen, maar qua koppelingen past-ie het beste in DAV. Ook omdat lijn 85 met grote bussen rijdt.
Snap je redenatie niet helemaal: 73 rijdt grotendeels met midi en slechts een enkele rit met 12 meter, dus veel te koppelen is er niet. Immers is 72 als derde lijn uit DAV in Leerdam een belbus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lee-yawn
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 20:31

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door lee-yawn »

Een normale (niet-spits) rit van de 387 van Jaarbeursplein naar Bushalte station, Gorinchem duurt 39 minuten. Hoeveel minuten tijdswinst mag je realistisch gezien verwachten in de nieuwe concessie?

Overigens vraag ik mij af of de stop Meerkerk P+R vraagafhankelijk wordt, net als P+R Soesterberg op de Uithoflijnen van Amersfoort - Utrecht v.v.?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Chrysa »

Denk niet dat het veel verscheel gaat maken eerlijk gezegd. Op de Brabantliners rijden ook T100-bussen maar die rijden ook gewoon 80, en daar is de dienstregeling dan ook voor gemaakt. (Als ze het hele stuk 100 rijden zijn ze vanuit Breda 20 minuten te vroeg in Utrecht)
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door arjano1978 »

wilburg22 schreef:
Daniel schreef:Nu ik het kaartje hier weer zie lijkt Rijsoord z'n vaste bus trouwens te verliezen, aangezien 392 via Oostendam gaat rijden. Dat suggereert een route via de A15.
Dat kaartje laat alleen maar HOV lijnen zien, het kan goed dat er een niet-HOV lijn langs word getrokken. - Dat weten we nu simpelweg nog niet.

Ik hoop dat de MRDH er toch wat van een reactie geeft ( Rijsoord valt onder MRDH). Want heel Rijsoord komt er niet in voor. En er reizen er genoeg mee met lijn 92 zowel vanuit Rotterdam en visa versa. Barendercht veel in en uit stappers (groente veiling) en bij de meubelboulevard.
Maar ben ook benieuwd naar de andere veranderingen in Hendrik Ido Ambacht route 88 en 92.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Het lijkt erop (let wel: met de beperkte informatie die er nu is) dat de MRDH zelf het vervoer in Ridderkerk, Rijsoord en waarschijnlijk ook IJsselmonde mag opknappen. De functie van Ridderkerk Sportlaan als overstapknoop komt te vervallen ten gunste van een nieuw busstation tussen Alblasserdam en Papendrecht (Grote Beer). Dat er nu DAV-bussen doorheen rijden is meer een bijkomstigheid van de (historische) lijnvoeringen dan van wat anders.
lee-yawn schreef:Een normale (niet-spits) rit van de 387 van Jaarbeursplein naar Bushalte station, Gorinchem duurt 39 minuten. Hoeveel minuten tijdswinst mag je realistisch gezien verwachten in de nieuwe concessie?

Overigens vraag ik mij af of de stop Meerkerk P+R vraagafhankelijk wordt, net als P+R Soesterberg op de Uithoflijnen van Amersfoort - Utrecht v.v.?
Als Qbuzz verder geen wijzigingen in de route aanbrengt, kun je met een T100-bus misschien naar 35 minuten. Je hebt altijd een beetje speling nodig om voor die stoplichtellende in Utrecht te compenseren.

Meerkerk P+R was altijd een vraagafhankelijke halte als Soesterberg (met negenoog net voor de afrit), totdat alleen de 388 er nog ging stoppen (die er sowieso langskomt). Om er wat meer uit te halen zul je alleen iets meer uit de kast moeten trekken dan die twee verfomfaaide haltes die er nu liggen. Het P+R-terrein en de fietsenstalling zijn al een paar jaar geleden weggehaald. De halte plus de P+R zijn er destijds gekomen met centen van Utrecht om forensen de bus in te krijgen vanwege de toenmalige grootschalige wegwerkzaamheden.
Daniel schreef:
Roeland schreef:Lijn 73 lijkt me een verhaal apart. Qua bedieningsgebied zou hij in de Rivierenland-concessie horen, maar qua koppelingen past-ie het beste in DAV. Ook omdat lijn 85 met grote bussen rijdt.
Snap je redenatie niet helemaal: 73 rijdt grotendeels met midi en slechts een enkele rit met 12 meter, dus veel te koppelen is er niet. Immers is 72 als derde lijn uit DAV in Leerdam een belbus.
Als het moet kan er een standaardbus op de 73, dat is het probleem niet. Koppelen in de huidige dienstopzet is alleen nogal lastig, omdat de 85 in Leerdam een lusroute rijdt, en je dus redelijkerwijs alleen kunt koppelen aan ritten die op station Leerdam echt beginnen c.q. eindigen. En dat is dan alleen nog een uitkomst voor reizigers vanuit Heukelum en Asperen die door willen naar Utrecht en vice versa. Voor de scholieren die naar Gorinchem moeten zul je toch weer aparte ritten moeten inleggen. Buiten de spitsen kun je de 73 echt wel met klein materieel af.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

nvdw schreef: Meerkerk P+R was altijd een vraagafhankelijke halte als Soesterberg (met negenoog net voor de afrit), totdat alleen de 388 er nog ging stoppen (die er sowieso langskomt). Om er wat meer uit te halen zul je alleen iets meer uit de kast moeten trekken dan die twee verfomfaaide haltes die er nu liggen. Het P+R-terrein en de fietsenstalling zijn al een paar jaar geleden weggehaald. De halte plus de P+R zijn er destijds gekomen met centen van Utrecht om forensen de bus in te krijgen vanwege de toenmalige grootschalige wegwerkzaamheden.
Als ik op maps kijk ligt dat P+R terrein er nog gewoon. - Of ligt dat aan mij.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

@nvdw: Tja, maar Roeland heeft het zo te zien over de huidige situatie. Zitten er eigenlijk wel aflossingen in Leerdam nu? Want ookal is de bus niet dezelfde, via lijn 73 kan je natuurlijk ook een chauffeur uit Schelluinen in Leerdam krijgen :wink:
En ben even kwijt hoe het destijds ging, maar de 85 heeft ritten vanuit stalling Alblasserdam gehad: gingen die nou leeg daarheen of vanaf Gorinchem via de 73?

@wilburg22: Welke versie van Maps gebruik jij dan, bij mij staat er geen P+R meer op namelijk. Die lag tussen de McDonalds en de A27 in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten