Daar kunnen andere gebieden een voorbeeld aannemen. Zo kan je een bus tenminste optimaal inzetten..nvdw schreef:Uit mijn hoofd gemiddeld 9 jaar voor het hele wagenpark met een maximum voor een individuele bus van 12 jaar. Verder waren er ook geen eisen voor wat betreft airco. In het PvE voor de nieuwe concessie zie ik ook vrij ruime leeftijdseisen staan, en geen gemiddelden meer.
Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Ook niet onbelangrijk: de prijs kan daardoor omlaag. Leuk een totaal nieuw wagenpark maar de vervoerders rekenen dat gewoon door, hetzij in de prijs hetzij in de geboden diensten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Dacht dat het 7 jaar gemiddeld was. De Wrights konden het vrij lang volhouden doordat aan het begin van de concessie de vloot nieuwe Irisbusjes instroomde wat de leeftijd drukte, en na een jaartje of drie zijn natuurlijk de hybrides in Dordrecht gekomen in ruil voor minder Wrights, later weer gevolgd door de nieuwe Qliners.nvdw schreef:Uit mijn hoofd gemiddeld 9 jaar voor het hele wagenpark met een maximum voor een individuele bus van 12 jaar. Verder waren er ook geen eisen voor wat betreft airco. In het PvE voor de nieuwe concessie zie ik ook vrij ruime leeftijdseisen staan, en geen gemiddelden meer.
Had een van die drie verjongingen niet plaatsgevonden dan zouden de Wrights waarschijnlijk al wel eerder vervangen zijn dan pas op een tegenwoordig zeer respectabele leeftijd voor een bus van 13 jaar.
Edit: het was het gemiddelde van onze gedachten, dit komt uit de nota van uitgangspunten DAV-concessie uit 2006...
Uitgangspunten DAV-concessie 2007 schreef:8.3 Eisen aan de voertuigen: bussen.
Gelet op de discussie over fijnstof dienen alle bussen binnen 1 jaar na ingang van de concessie te zijn
voorzien van een roetfilter. Er wordt aangesloten bij landelijke uitgangspunten. Als concessiehouder
het volledige wagenpark eerder voorziet van roetfilters zal de concessieverlener dit bij de gunning
extra waarderen. Het sneller inzetten van materieel dat aan hogere milieueisen (Euro IV en V en EEV)
voldoet wordt extra gewaardeerd bij de gunning.
Verder stelt de concessieverlener eisen aan de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers (voldoen aan
wettelijke bepalingen) en hecht de concessieverlener waarde aan het comfort van het materieel.
Gelet op bovenstaande eisen mogen de bussen mogen gedurende de looptijd van de concessie niet
ouder zijn dan 12,5 jaar. De gemiddelde leeftijd van de bussen is daarbij niet hoger dan 8 jaar.
Ten aanzien van de emissie van schadelijke gassen wordt gesteld dat de bestaande voertuigen
moeten voldoen aan Euro III norm. Nieuw materieel moet voldoen aan Euro IV, en vanaf 2009, aan
Euro V norm.
Gelukkig worden concessies niet gegund op subjectieve gevoelens over materieel, maar op basis van objectieve criteriawilburg22 schreef:Dat hoop ik niet; arriva vind ik qua bussen prut, qua treinen beter dan NS maar niet direct geweldig.
Als ik al een minpunt van Arriva in de huidige concessie zou moeten noemen dan is het vooral de frequentie waarmee ze sommige zaken omgegooid hebben. Neem de nieuwe lijntjes in de Vijfheerenlanden: dat zijn typisch lijnen die nooit extreem veel vervoersvraag zullen kennen (daarom reden er ook midibusjes), maar echt de kans om een beetje in te groeien hebben ze nooit gehad.
Je kunt nu bv. nu nog duidelijk zien dat vooral de lijnen op verbindingen waar in het verleden al beperkt wat OV reed overeind zijn gebleven, maar de verbindingen die geheel nieuw geïntroduceerd werden hebben nooit echt een kans gekregen en werden al na een jaar drastisch ingekrompen. Niet voor niets waren twee van de nieuwe Irisbusjes net een ruim jaar na aflevering al weer vertrokken naar Groningen omdat ze over waren.
Bij de eerste inkrimping, die met name nog het weekend trof, was je gelijk de potentiële recreatieve reiziger kwijt. Immers was er toen nog wel een aantrekkelijke familiedagkaart, maar als je daarmee op zo'n lijntje wilde reizen kon je gelijk Arriva gaan bellen omdat je dan met 4 of meer reizigers tegelijk in een lijntaxi stapte. Niet bepaald laagdrempelig zo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Mooi dat ze inderdaad werk gaan maken van een overstappunt bij de kruising N214XN216. Dat had ik al eens voorgesteld.regenmaker schreef:Voor iedereen, nogmaals het definitieve PvE:
https://www.zuid-holland.nl/publish/pag ... 170406.pdf.
Blijkbaar wordt verder overwogen om de halte Centrum in de Johan de Wittstraat te verplaatsen naar de Spuiboulevard. Zouden ze daar dan een eilandperron willen aanleggen zoals bij het station? In ieder geval zullen ze de boel dan wel moeten ombouwen daar.
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Er staat ook al in aangegeven dat Dordrecht de route van lijn 7 naar halte Centrum (via Beverwijcksplein) niet meer wil toestaan, door bij het inrijverbod over het doorsteekje van het plein naar de Spuiboulevard geen uitzondering voor bussen meer te maken. Dan zou de enige andere optie (bij huidige lijnvoering) zijn om het begin- en eindpunt bij de halte in de Johan de Wittstraat te leggen zodat de bus daarna bij de rotonde kan keren. Maar dat is als het aan de gemeente ligt dus ook geen optie meer.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Aparte actie, de gemeente heeft het immers deels zelf veroorzaakt dat er tegenwoordig bussen dat lusje moeten maken.
Heb ooit gehoord dat in het verleden (vanaf de introductie van de huidige centrumhalte in 2000) namelijk een keerlus + eindpuntvoorziening gelegen heeft onderin de parkeergarage Veemarkt. Die keermogelijkheid is echter later vervallen omdat men die garage heeft uitgebreid door een extra parkeerdek te bouwen in het deel waar een hogere doorgang was (waar dus de bus doorheen paste).
Nou heb je in de huidige lijnvoering natuurlijk nog de optie om een rondje om een rondje via Singel en Spuiweg te rijden, maar dat is wel langer. En zijn er niet ooit ideeën geweest om lijn 7 en 88 door te koppelen? Dat lijkt qua frequenties wel te passen, in tegenstelling tot het zoals aan het begin van de concessie doorkoppelen naar Dordtse Kil want dan houdt je in de daluren kerende ritten over.
Heb ooit gehoord dat in het verleden (vanaf de introductie van de huidige centrumhalte in 2000) namelijk een keerlus + eindpuntvoorziening gelegen heeft onderin de parkeergarage Veemarkt. Die keermogelijkheid is echter later vervallen omdat men die garage heeft uitgebreid door een extra parkeerdek te bouwen in het deel waar een hogere doorgang was (waar dus de bus doorheen paste).
Nou heb je in de huidige lijnvoering natuurlijk nog de optie om een rondje om een rondje via Singel en Spuiweg te rijden, maar dat is wel langer. En zijn er niet ooit ideeën geweest om lijn 7 en 88 door te koppelen? Dat lijkt qua frequenties wel te passen, in tegenstelling tot het zoals aan het begin van de concessie doorkoppelen naar Dordtse Kil want dan houdt je in de daluren kerende ritten over.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Artikel in hetAD over de MLL. Niet echt veel nieuws, alleen werd gezegd dat Arriva niet aan alle eisen uit de concessie heeft voldaan.
Vond ik wel een interessante uitspraak.
Vond ik wel een interessante uitspraak.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Dat van die 88 en lijn 7 kan ik garanderen dat het niet meer gaat gebeuren aangezien lijn 88 r-net wordt.
Dat materieel van 88 op lijn 7 of anders om komt, kan wel. Het is immers Arriva.
Het is wel een keer of 20 ofzo voorgesteld ja.
Dat materieel van 88 op lijn 7 of anders om komt, kan wel. Het is immers Arriva.
Het is wel een keer of 20 ofzo voorgesteld ja.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Mwoh, lijn 7 heeft op zich ook wel een R-net waardige route. Die lijn is in de jaren '70 ook geïntroduceerd als sneldienst naar Sterrenburg en rijdt nog altijd dezelfde route tussen station en de Galileïlaan.
Het is de enige logische koppeling die je nog kunt maken om de stadsdienst Dordrecht meer met de streek te integreren in combinatie met de introductie van nuttige verbindingen (verbinding Vogerlanden - Ziekenhuis Dordwijk). Verder zijn de stadslijnen immers allen doorgaand over het CS heen (op 10 na, maar dat is qua materieel onhandig koppelen).
Een feit is echter dat de gemeente van de bussen over het Beverwijcksplein af wil en lijn 7 is op dit moment de enige lijn die nog via die route keert. Doorkoppelen aan 88 zou dan een effectieve oplossing zijn omdat het ook qua frequenties goed past en je van die kerende bus af bent.
Andere stadslijnen knippen en koppelen aan streeklijnen levert juist een probleem op in plaats dat het er eentje oplost, dan introduceer je namelijk weer nieuwe lijnen (of in elk geval enkele ritten per uur van lijnen) die op halte centrum moeten gaan eindigen.
Het is de enige logische koppeling die je nog kunt maken om de stadsdienst Dordrecht meer met de streek te integreren in combinatie met de introductie van nuttige verbindingen (verbinding Vogerlanden - Ziekenhuis Dordwijk). Verder zijn de stadslijnen immers allen doorgaand over het CS heen (op 10 na, maar dat is qua materieel onhandig koppelen).
Een feit is echter dat de gemeente van de bussen over het Beverwijcksplein af wil en lijn 7 is op dit moment de enige lijn die nog via die route keert. Doorkoppelen aan 88 zou dan een effectieve oplossing zijn omdat het ook qua frequenties goed past en je van die kerende bus af bent.
Andere stadslijnen knippen en koppelen aan streeklijnen levert juist een probleem op in plaats dat het er eentje oplost, dan introduceer je namelijk weer nieuwe lijnen (of in elk geval enkele ritten per uur van lijnen) die op halte centrum moeten gaan eindigen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Ja, dat kan, maar stadslijnen kunnen geen R-net worden dus verhoopt, hahahaha. Koppeling gaat niet door.
Tenzij ze hetzelfde trucje uithalen als lijn 6 (toen 366 en nu 410)
Tenzij ze hetzelfde trucje uithalen als lijn 6 (toen 366 en nu 410)
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Waarom kunnen stadslijnen geen R-net worden? Dan heeft men toch ergens verkeerde verf besteld in Den Haag met hun R-Net trams die ook op lijnen binnen de stad rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Ja, buslijnen. Weet je wat, ik wacht wel af op wat de toekomst brengt.Daniel schreef:Waarom kunnen stadslijnen geen R-net worden? Dan heeft men toch ergens verkeerde verf besteld in Den Haag met hun R-Net trams die ook op lijnen binnen de stad rijden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Overigens, het handboek van de R-net formule stelt nergens dat stadsbussen geen R-net mogen worden. Het stelt alleen kwaliteitseisen aan de verbinding die je binnen een stad minder snel zal bereiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Sterker nog Qliner 366 is ook een verkapte stadsdienst die ook R-net wordt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Lijnen 88 en 7 aan elkaar knopen levert nog een andere mogelijkheid op, namelijk een ander type bus inzetten dan een volledig elektrische. Dat is wat er in het kort geëist wordt voor buslijnen die op het Dordtse eiland blijven. Is er meteen werk voor die hybride Volvo's, want waar die straks goed voor zijn...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Volgens mij kunnen die dingen helemaal geen snelwegsnelheid halen maar zelfs dan zal dat hoge toerental en het daardoor voorkomende hevige trillen van de bus, zal dat niet fijn zijn voor passagiers. Ik zou de hybrides of de 11-16 inzetten persoonlijk.nvdw schreef:Lijnen 88 en 7 aan elkaar knopen levert nog een andere mogelijkheid op, namelijk een ander type bus inzetten dan een volledig elektrische. Dat is wat er in het kort geëist wordt voor buslijnen die op het Dordtse eiland blijven. Is er meteen werk voor die hybride Volvo's, want waar die straks goed voor zijn...
Ik blub in het Drecht.
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
80 lijkt me toch hard zat om te rijden.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Die Volvo's zijn niet zo slecht. Alleen zou ik niet achter zitten vanwege het geluid. Ze trillen alleen heel erg bij stilstand.
Ik heb ze vaak op lijn 13.
Ik heb ze vaak op lijn 13.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
-
- Berichten: 425
- Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Op lijn 13 rijden toch amba's???
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Ik heb rond 7:00 in de ochtend altijd een VolvoStefanRijnhoutjes schreef:Op lijn 13 rijden toch amba's???
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Een uur later rijdt er soms zelfs een Irisbus op lijn 13... :') Zeker met regen is het druk op die rit, laat staan als je dan ook nog een Irisbus krijgt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Die volvo's zijn slecht genoeg dat ik bussen heb gemeden voor een lange tijd als ik niet mee hoefde. Ik weet dat ik daar verreweg niet de enige in ben.OmniLezer schreef:Die Volvo's zijn niet zo slecht. Alleen zou ik niet achter zitten vanwege het geluid. Ze trillen alleen heel erg bij stilstand.
Ik heb ze vaak op lijn 13.
Ik blub in het Drecht.
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Oh?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
- Locatie: Sliedrecht
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Bijna inschrijven voor nieuwe concessie is gesloten (ik dacht tot volgende week?)
Ik heb dit topic pas gelezen, dus aantal inschrijven bij nieuwe concessie:
Arriva
Syntus
Connexxion
Qbuzz (ik weet niet of Qbuzz ingeschreven is)
EBS (ik weet niet of EBS ingeschreven is)
Nog meer?
Breng?
Hermes?
Ik heb dit topic pas gelezen, dus aantal inschrijven bij nieuwe concessie:
Arriva
Syntus
Connexxion
Qbuzz (ik weet niet of Qbuzz ingeschreven is)
EBS (ik weet niet of EBS ingeschreven is)
Nog meer?
Breng?
Hermes?
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
Groet Arno
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Breng is een merknaam van concessieverlener in de regio Arnhem/Nijmegen en wordt uitgevoerd door Hermes. Hermes is dan weer een onderdeel van Connexxion, wat dan weer onderdeel is van Transdev. Het is bij wet geregeld dat twee bedrijven uit hetzelfde concern niet samen in mogen schrijven op een concessie. Tot voor kort had Transdev in Nederland drie bedrijven, te weten: Veolia Transport, Connexxion en Hermes. Als Transdev in wilde schrijven op een concessie dan mochten zijn maar één offerte onder één naam inleveren. Onder welke naam maakt dan verder niet zoveel uit.
Met Arriva, Connexxion, EBS, Syntus en Qbuzz heb je inmiddels wel alle namen/bedrijven die in Nederland reeds actief zijn.
Met Arriva, Connexxion, EBS, Syntus en Qbuzz heb je inmiddels wel alle namen/bedrijven die in Nederland reeds actief zijn.
🍉
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten